«Ixlos» so‘zi lug‘atda «tozalash», «xolis qilish» ma’nolarini anglatadi. Ixlosning shar’iy istilohi – Allohga ibodatni xuddi U zotni ko‘rib turgandek qilishdir.
Alloh taolo bu haqda: «Bas, Allohga Uning diniga ixlos etgan holda ibodat qilgin. Ogoh bo‘ling! Xolis din Allohgadir!» deb marhamat qilgan. Ya’ni, amalingda Allohdan boshqani zinhor mulohaza qilmagin. Va yana: «Holbuki, ular faqat Allohgagina ibodat qilishga, Uning dinigagina ixlos qilishga, boshqa dinlarga moyil bo‘lmaslikka… buyurilgan edilar», degan.
Allohning diniga turli-tuman narsalarni, jumladan, o‘zlari to‘qib chiqargan bid’at-xurofotlarni aralashtirish gunohdir. Allohning diniga ixlos qilish faqat Allohning O‘zini ko‘zlab, Uning roziligini o‘ylab ibodat qilish bilan bo‘ladi.
Ixlos ibodatning mag‘zidir. Alloh taolo hadisi qudsiyda: «Men shirkdan behojatlarning behojatiman. Bas, kim bir amal qilsa-yu, unda Mendan boshqani shirk keltirsa, Men uni ham, shirkini ham tark qilurman», deb aytgan. Ulamolarimiz amallarni uchga taqsimlaganlar:
1. Amr qilingan amallar. Bularni ado etishda Allohning roziligini ko‘zlash shart. Agar niyat sal boshqacha bo‘lsa, amal riyoga aylanadi.
2. Nahiy qilingan – qaytarilgan amallar. Bunday amallarni niyat qilmay tark etsa, ularning zararidan forig‘ bo‘linadi, ammo savob olinmaydi. Ammo mazkur ishlar niyat qilib, Allohning roziligi uchun tark etilsa, ajr olinadi.
3. Muboh amallar. Yemoq-ichmoq, oila hayotiga o‘xshash ishlar. Inson bu amallarni niyatsiz qilsa, ajr olmaydi. Ammo Allohning roziligini topish niyatida qilsa, ajr oladi. Allohning roziligini ko‘zlab niyat qilish bilan har bir muboh amal ibodatga aylanadi. Masalan, ibodatga quvvat bo‘lsin, degan niyatda taom tanovul qilish ham ibodat bo‘ladi.
Alloh taolo bunday marhamat qiladi: "Odamlardan Allohga bir tomonlama ibodat qiladiganlari ham bor. Agar unga yaxshilik yetsa, ko‘ngli to‘lur. Agar unga balo yetsa, yuz o‘girib ketur. U dunyoda ham, oxiratda ham ziyon ko‘rur. Ana o‘sha ochiq-oydin ziyondir".
Demak, Islomda ixlos nihoyatda zarur! Hidoyat yo‘liga tushgan odam Allohga faqat ixlos bilan ibodat qilishi kerak. Allohni ko‘rib turgandek his bilan, sezgi bilan yashab, o‘sha holatda turib amallarni ado etishi kerak. Yaratgan zotning talabi shu! Xolis niyat bilan qilgan amalingni past sanama! Ixlos bilan qilingan ozgina amal ham ko‘pdir!
TII Modul ta’lim tizimi talabasi,
To‘raqo‘rg‘on tuman “Is'hoqxon to‘ra” jome masjidi
imom-xatibi Sufiyev Ja’farxon
Muharram oyi qanday oy?
Muharram oyi – musulmonlar taqvimining birinchi oyidir. Bu oy Alloh taolo urush, qon to‘kishni harom qilgan (Zulhijja, Zulqa’da, Muharram, Rajab) to‘rt oyning biri bo‘lib, uning o‘ninchi kuni ya’ni, ashuro kuni alohida fazilatlarga ega.
Ashuro qanday kun?
Bu kun haqida Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Bu shunday yaxshi kundirki, bu kunda Alloh Bani Isroilni dushmanlaridan qutqargan. Shu bois Muso alayhissalom bu kunda ro‘za tutgan. Men Musoga ko‘proq (yaqin bo‘lishga) haqliroqman”, dedilar va u kunda ro‘za tutib, odamlarni ham uning ro‘zasini tutishga buyurdilar” (Imom Buxoriy rivoyati).
Ashuro kuni ro‘za tutish o‘tgan bir yillik gunohlarga kafforat bo‘ladi.
Bu haqda Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Ashuro kunining ro‘zasi – Allohdan umid qilamanki – bir yil oldingi gunohlarga kafforat bo‘ladi”, deganlar (Imom Muslim rivoyati).
Bu kun yaqinlarga kengchilik qilish, bir yillik kengchilikka sabab bo‘ladi.
Abu Sa’d roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi. Nabiy sollallohu alayhi vasallam: “Kim Ashuro kuni ahli ayoliga kenglik yaratsa, Alloh unga yil bo‘yi kenglik yaratadi”, dedilar (Imom Bayhaqiy rivoyati).
Ashuro kunini Rasululloh sollallohu alayhi vasallam qanday o‘tkazardilar?
Rasululloh sollallohu alayhi vasallam bu kunni o‘tkazib yubormaslik uchun qattiq harakat qilardilar, uning savobiga erishish uchun bu kunning kelishini intiqlik bilan kutardilar. Bu haqda Ibn Abbos roziyallohu anhu aytadilar: “Rasululloh sollallohu alayhi vasallamni Ashuro kuni ro‘zasini Ramazon oyi ro‘zasini kutib sog‘ingandek, boshqa kun va oy ro‘zasini kutganlarini ko‘rmadim” (Imom Buxoriy, Imom Muslim rivoyati).
Abdulloh ibn Abbos roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam Ashuro kuni ro‘zasini tutib, odamlarni ham bu kunning ro‘zasini tutishga buyurganlarida, sahobalar: “Yo, Rasululloh! Bu kun yahudiy va nasroniylar ulug‘laydigan kun-ku!” deyishdi. Shunda Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Alloh xohlasa kelasi yil to‘qqizinchi kuni ham tutamiz”, dedilar. Ammo, kelasi yil kelmasidan Rasululloh sollallohu alayhi vasallam vafot etdilar (Imom Muslim rivoyati).
Alloh taolo ushbu oyning fazilatlaridan barcha mo‘min-musulmonlarni to‘liq bahramand etsin. O‘zining roziligini topadigan amallarda bardavom qilsin.
Davron NURMUHAMMAD