Ma'lumki, so'nggi yillar davomida mamlakatimizda sayyohlik jabhasini ravnaq toptirishga juda katta e'tibor qaratilmoqda. Bunda ziyorat turizmini rivojlantirish alohida o'rin tutadi, xabar bermoqda «Dunyo» AA.
O'zining boy tarixi, madaniyati, jahon tsivilizatsiyasi rivojiga ulkan hissa qo'shgan ko'plab olim va mutafakkirlari, betakror madaniy merosi, ko'hna me'moriy obidalari, pazandachilik va xalq amaliy san'atiga ega bo'lgan O'zbekiston ziyorat sayyohligi yo'nalishida ham ulkan salohiyatga ega ekani xalqaro miqyosda o'z e'tirofini topgan.
O'zbekiston Prezidentining «O'zbekiston Respublikasida ichki va ziyorat turizmini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to'g'risida»gi farmoni mamlakatimizda sayyohlikning mazkur yo'nalishini rivojlantirish uchun huquqiy asos bo'lib xizmat qilmoqda.
Respublikamiz hududida turli dinlarga oid madaniy meros ob'ektlarining mavjudligi O'zbekistonda ziyorat turizmini keng targ'ib qilishga, bu yo'nalishda xorijiy sayyohlar oqimini oshirishga sabab bo'layotgan muhim omillar sirasiga kiradi. Mamlakatimizdagi ziyorat turizmi uchun har jihatdan mos keladigan jami 622 ta madaniy meros ob'ektining 595 tasi islom diniga, 19 tasi nasroniylik, 8 tasi esa buddaviylik diniga mansubdir.
Mamlakatimiz hududida yashab ijod qilgan Imom Buxoriy, Imom Termiziy, Imom Moturidiy, Bahouddin Naqshbandiy, Ho'ja Abduholiq G'ijduvoniy, musulmon olamidagi boshqa qator mashhur alloma va mutafakkirlar maqbaralari musulmon diniga e'tiqod qiladigan ko'plab sayyohlarning diqqat-e'tibori markazida bo'lgan qadamjolar hisoblanadi.
– O'zbekiston dunyo sayyohlari uchun muhim manzil bo'lgan diyordir, - deb ta'kidladi «Damga» gazetasi muhbiri Murat Palavar (Turkiya). - Mamlakat ziyoratchilarni jozibador muhiti bilan hayratga soladi. Feruza ranglar bilan jilolangan tarixiy masjidlar, madrasalar, tarix qa'riga eltuvchi karvonsaroylar har qanday sayyohni rom etishi tabiiy. Mamlakat turizm imkoniyatlari bilan bir qatorda asrlar osha sayqallashib kelayotgan milliy urf-odatlar va qadriyatlar ham mehmonlar e'tiborini tortadi.
Shuni qayd etish joizki, mamlakatimizda ziyorat turizmini rivojlantirishga qaratilgan chora-tadbirlar o'zining amaliy samaralarini bermoqda. Bunga sabab bo'layotgan omillar esa talaygina.
Eng avvalo, yurtimizga ziyoratchi sayyohlarni jalb qilish bo'yicha qabul qilingan hujjatlarga binoan, qator mamlakatlarga vizasiz rejimning joriy etilganini qayd etish joizdir. Buning natijasida 2018-2019 yillarda O'zbekistonga Indoneziyadan kelgan sayyohlar soni 170 foiz, Malayziyadan 158 foiz, Turkiyadan 154 foiz va BAAdan 153 foizga o'sdi.
Shuningdek, halol turizm bo'yicha Singapurda joylashgan jahonning nufuzli tashkiloti bo'lgan “Crescent Rating” agentligi bilan 2018 yilda yaqindan hamkorlik yo'lga qo'yildi. Crescent Rating va Mastercard tashkilotlari tomonidan har yili e'lon qilindigan “Jahon musulmon sayyohlari indeksi” (Global Muslim Travel Index) reytingida mamlakatimiz 32-o'rindan 22-o'ringa ko'tarildi va Islom hamkorlik tashkilotiga a'zo mamlakatlar orasida sayyohlarni jalb qilayotgan “eng jozibador” hamda “xavfsizlik va bag'rikenglik darajasi yuqori” bo'lgan 10 ta mamlakat qatoridan o'rin oldi.
“Crescent Rating” agentligi ma'lumotnomalarida qayd etilishicha, 2026 yilga qadar dunyo bo'ylab halol turizm yo'nalishida 230 million sayyoh bo'lishi taxmin qilinmoqda. “Pew Research Center” tadqiqot markazi 2050 yilga kelib dunyo aholisining deyarli 30 foizi musulmonlardan iborat bo'lishini hisoblab chiqqani ham nazarda tutilar ekan, mamlakatimizda ziyorat turizmini rivojlantirish qay darajada muhim ekanligi yana bir bor ayon bo'ladi.
– Sankt-Peterburg va Rossiyaning Shimoli-G'arbiy okrugi musulmonlari diniy idorasi va O'zbekiston musulmonlari idorasi tomonidan ziyorat turizmi, islom qadamjolarini ziyorat qilish yo'nalishidagi sa'y-harakatlar faol rivojlantirilmoqda, - dedi Sankt-Peterburg va Rossiyaning Shimoli-G'arbiy mintaqasi musulmonlari diniy idorasi raisi shayx Ravil' hazrat Pancheev. – Shu ma'noda O'zbekiston o'zining tarixiy va muqaddas obidalari bilan alohida mavqega ega. Mamlakatingizda Buxoro, Samarqand, Hiva va boshqa ziyorat qilinadigan tabarruk shaharlar ko'p.
Mamlakatimizda turizm sohasini yanada rivojlantirish va ushbu yo'nalishda xorijiy mutaxassislar tajriba almashish maqsadida 2019 yil 21-23 fevral' kunlari Buxoro shahrida I Halqaro ziyorat turizmi forumi o'tkazildi. Mazkur anjumanda 130 dan ziyod mamlakatning turizm hamda din sohasi olimlari va mutaxassislari ishtirok etdi. Forum tadbirlari dunyoning 20 dan ziyod OAV va internet tarmoqlari orqali keng yoritildi. Tadbir yakunida qabul qilingan “Buxoro deklaratsiyasi”da O'zbekiston ziyorat turizmi markazlaridan biri sifatida e'tirof etildi.
– O'zbekiston ochiq osmon ostidagi muzeyga o'xshaydi, - deydi Anqara universiteti Ilohiyot fakul'teti professori, moturidiyshunos olim So'nmez Kutlu (Turkiya). - Bu zaminda o'zingizni yolg'iz his qilmaysiz. Men O'zbekistonga borganimda o'zimni xuddi tug'ilib o'sgan Erzinjan viloyatida yurgandek his qildim. Mamlakatdagi har bir go'sha va an'analar qadrdondek, tanishdek tuyulaveradi. Men barcha do'stlarimga hech o'ylab o'tirmasdan O'zbekistonga borishni, ushbu yurtdagi muqaddas qadamjolarni ziyorat qilishni tavsiya etaman.
Shu bilan birga, 2020 yilda Ta'lim, fan va madaniyat masalalari bo'yicha Islom tashkiloti (ISESCO) tomonidan Buxoro “Islom olami madaniyati poytaxti” deb e'lon qilingani munosabati bilan onlayn shaklda ilmiy konferentsiya va muloqotlar ham o'tkazildi.
So'nggi yillarda xorijiy mamlakatlardagi tasavvuf yo'nalishi vakillarining yurtimizdagi “Yetti pir” va Naqshbandiya tariqatiga oid ziyoratgohlarga qiziqishi tobora ortib bormoqda. Malayziyada joylashgan “World Sufi Centre” jamiyati bilan birgalikda 2018-2019 yillarda an'anaviy tarzda o'tkazilgan Naqshbandiya festivaliga xorijdan 500 dan ortiq ishtirokchi keldi. Keyingi yillarda yanada ko'proq xorijiy sayyohni jalb qilish maqsadida ushbu ziyoratgohlarda keng ko'lamli qurilish va rekonstruktsiya ishlari olib borildi, ularda ziyorat amallarini bajarish uchun tahoratxonalar, zamonaviy informatsion texnologiyalar, sensorli infokiosklar o'rnatildi, yangi muzey va kutubxonalar, ovqatlanish shoxobchalari barpo etildi.
Shuningdek, mamlakatimizning boshqa sayyohlik ob'ektlarida ham ziyoratchilar uchun tegishli sharoitlar va qulayliklar yaratilmoqda. Mehmonxona va ovqatlanish maskanlarini “halol” sertifikatlash yo'lga qo'yildi. Respublikaning xalqaro aeroportlari va temir yo'l vokzallarida ibodat qilish va tahorat olish uchun maxsus joylar tashkil qilindi. Shu tariqa mustaqil ziyoratchilar yoki “Umra+” kabi katta guruhdan iborat sayyohlarni kutib olish imkoniyatlari yaratildi.
Mamlakatimizning Islom tsivilizatsiyasi markazi sifatidagi obro'-e'tiborini targ'ib etish bo'yicha ham xalqaro miqyosda e'tiborga molik ishlar olib borilmoqda. Hususan, Dubay, Alan'ya, Qozon, Jakarta va Singapur shaharlarida o'tkazilgan ko'rgazma va konferentsiyalar doirasida, shuningdek, Turkiyaning «TRT Avaz», Indoneziyaning «Trans7», «NetTV», «SCTV», Malayziyaning «AlHijrah», Singapurning «HalalTrip» va boshqa xorijiy media-platformalar orqali targ'ibot ishlari amalga oshirildi. Natijada, “Mastercard-Crescentrating Halal Travel Frontier 2020” hisobotida islomiy merosni qayta tiklash orqali musulmonlar turizmi bozorida O'zbekiston yangi trendga asos solgan mamlakat sifatida butun dunyoga e'lon qilindi.
Afsuski, koronavirus pandemiyasi turizm sohasiga ham o'zining salbiy ta'sirini ko'rsatdi. Shunga qaramasdan davlatimiz rahbariyati tomonidan pandemiya sharoitida mamlakatda turizm sohasini rivojlantirish va pandemiya bilan bog'liq muhitning yumshashi bilan mamlakatimizga sayyohlarning tashrifini jadallashtirish yo'nalishida tizimli ishlar olib borilmoqda. Hususan, ziyorat maqsadida tashrif buyuruvchi sayyohlar uchun shart-sharoit va qulayliklar yaratish, turistik ob'ektlarni qayta ta'mirlash, halol ovqatxona va yashash joylarini yaratish, sayr qilish hududlarini tayyorlashga katta e'tibor qaratilmoqda.
Yana bir muhim jihat. Mamlakatimizda ziyorat turizmini izchil ravishda rivojlantirish maqsadida turli mamlakatlar musulmonlari, ya'ni salohiyatli ziyoratchilarning mamlakatimizning muqaddas joylari to'g'risidagi xabardorligini oshirishga ham katta e'tibor qaratilmoqda. Shu maqsadda O'zbekistonning xorijdagi diplomatiya vakolatxonalarida muntazam ravishda keng ko'lamdagi targ'ibot va tashviqot ishlari olib borilmoqda.
Hususan, viza tizimi bekor qilingan qator mamlakatlarda targ'ibot ishlarini jadallashtirish maqsadida “O'zbekistonnning turizm brendi elchisi” instituti joriy etildi. Unga muvofiq, Hay Davidov (Isroil), Sofi Ibbotson (Buyuk Britaniya), Maxd Asri Zainal Abidin (Malayziya), Hasib Ur Rahmon (Pokiston), Eko Shri Margianti (Indoneziya) turizm elchisi va ziyorat turizm elchisi maqomiga ega bo'ldi. Ular o'z mamlakatlarida O'zbekistonning ijobiy imijini targ'ib qilish, mahalliy ommaviy axborot vositalarida turli maqola va interv'yular chop etish hamda yurtimizga sayyohlarni jalb etishga xizmat qiladigan boshqa muhim ishlarni amalga oshirmoqda.
Yuqoridagilardan kelib chiqqan holda komil ishonch bilan aytish mumkinki, O'zbekiston turizmning barcha yo'nalishlarini rivojlantirish va xorijiy sayyohlarni jalb bo'yicha dunyoda etakchi mamlakatlardan biriga aylanmoqda. Sayyohlik jabhasi doimiy izlanish, investitsiya kiritish, zamonaviy texnologiyalardan unumli foydalanishni talab etadi. Shu bois O'zbekiston uchun ushbu strategik muhim bo'lgan sohani yanada rivojlantirish, mamlakatimiz bag'rida joylashgan tarixiy va madaniy merosni ko'z qorachig'idek avaylab asrash favqulodda muhim ahamiyatga egadir.
O'zbekiston musulmonlari idorasi matbuot xizmati
Jannat ahliga va’da qilingan abadiy ne’matlar haqida ham uzoq fikr et, qalbing umidga to‘lsin. Nafsingni xavf qamchisi bilan haydab, umid bilan jilovla va sirotul mustaqimga yo‘lla. Ana shunda buyuk mulkka yetasan, alamli azobdan xalos bo‘lasan.
Ahli jannat xususida, ularning yuzlarida aks etgan ne’matlar jilvasi, mushk bilan muhrlangan may ila qondirilishlari haqida o‘ylaganmisan?! Jannat ahli oq durdan tikilgan chodirlar ichida, qizil yoqutdan bo‘lgan minbarlarda, yashil bolishlar va gilamlar ustida, may va asal oqayotgan daryolar bo‘yida qurilgan so‘rilarda yastanib o‘tirurlar. Ularning atrofida xizmatga hozir g‘ulomlar va hech qachon qarimaydigan bolalar bo‘lur. Jannat ohu ko‘zli, xushxulq va go‘zal yuzli ayollar bilan ziynatlangan. Yoqut va marjondek nafis bu bokiralarga ilgari na bir ins va na bir jin tegingan...
Ularning egnidagi oppoq ipak ko‘zlarni qamashtiradi. Boshlaridagi inju va marjonlar qadalgan tojlari undan-da nurafshon. Ishvalari sokinlik va osudalik bilan bezangan yuzlar qarib qolish kabi noqisliklardan xoli. Ular jannat bog‘chalarining o‘rtasida yoqutdan bunyod etilgan chodirda yolg‘iz bo‘lurlar.
Ularning huzurida borlig‘i hayo bilan to‘silgan musaffo ohu ko‘z hurlar bor. Ustlarida esa mangu yosh bolalar oqar chashmadan qadahlarni, ko‘zalarni va kosalarni aylantirib tururlar. Yana ular uchun xuddi sadaf ichida yashirib qo‘yilgan gavhar misoli ohu ko‘z hurlar bordir. Bu hurlar jannat ahlining dunyo hayotida qilib o‘tgan solih amallarining mukofotidir. Ular jannatning chashmalar, daryolar oqib turgan emin maqomida, Qodir Podshoh huzuridagi rozi bo‘lingan o‘rinda Malikul Karim Parvardigorining jamoliga boqadilar. Ularning yuzlarida ne’matlar jilvasi porlaydi. Ularga na bir zaiflik, na bir xorlik yetadi. Balki ular Parvardigori tomonidan yog‘dirilayotgan turli ne’matlardan baxtiyor, o‘zlari istagan maskanda abadiy qolguvchidirlar. Ularga u yerda na bir xavf, na bir hazinlik yetmas, balki baloyu falokatlardan omondadirlar.
Ular jannat taomlaridan yeydilar. Sut, may, asal to‘la daryolardan ichadilar. U daryolarning yerlari kumushdan, toshlari marjon, tuprog‘i mushk, o‘tlari za’farondir. Quyuq kofur aralashgan oq atirgul suvlariga to‘la bulutlardan yomg‘irlar yog‘adi. Jannat ahliga asli kumushdan bo‘lgan, dur, yoqut, marjonlar bilan ziynatlangan qadahlar, shuningdek, ichida muhrlangan may, aralashmasi chuchuk salsabil bo‘lgan maykosalar keltiriladi. U maykosalardan nur porlaydi. Ularning sofligi shu darajadaki, mayning mayinligi va qirmizi ranggi kosaning tashqari tomonidan bilinib turadi. Chunki, bu odamzodning san’ati emas, u bunday go‘zallikdan ojiz. Maykosalar chehrasidan nur yog‘ilayotgan xodimlar kaftida (jannat ahliga uzatilgan holda) turadi.
Ha, xodimlarning nur porlayotgan yuzlari quyoshga o‘xshaydi, faqat, u yuzlardagi halovat, u ko‘zlardagi husnu malohat quyoshda ne qilsin!
Ajabo! Oxirat diyorining bu sifatlariga, bu diyor ahlining o‘lmasligiga va jannat ahlining kutilmagan o‘zgarish, ofat-balolardan omonda ekanligiga aniq ishongan kishi, qanday qilib, oxiri xarobalikka yuz tutuvchi bu o‘tkinchi dunyoni o‘ziga do‘st bilishi mumkin?! Qanday qilib, u diyor lazzatini, bu dunyo lazzatiga almashtirish mumkin?!
Allohga qasamki, agar jannatda sihat-salomatlik bilan birga o‘lim, ochlik, tashnalik kabi ofatlardan omonlik bo‘lsa-yu, boshqa hech narsa bo‘lmasa, faqat shu sababning o‘zi ham bu dunyodan yuz o‘girishga arziydi. Nega endi oxirat diyori bu dunyodan ustun qo‘yilmasin? Axir, jannat ahli har qanday xavfdan omon podshohlardir. Ular turli-tuman ne’matlar ichida shod-xurram, xohlagan ne’matlari oldida muhayyo! Ular har kuni Arsh yonida hozir bo‘lib, Allohning diydoriga nazar soladilar...
Abu Hurayra Rasuli akram alayhissalomning bunday deganlarini rivoyat qiladi: «Munodiy nido qiladi: "Ey jannat ahli! Endi siz hamisha sog‘lomsiz, hech qachon dardga chalinmaysiz, hamisha tiriksiz, hech qachon o‘lmaysiz. Doimo yoshsiz, hech qachon qarimaysiz. Albatta, siz saodatli bo‘lasiz, hech qachon baxtsizlikka yo‘liqmaysiz"» (Muslim rivoyati).
Alloh taolo deydi: «Qilib o‘tgan (yaxshi) amallaringiz sababli sizlarga meros qilib berilgan jannat mana shudir» (A’rof, 43-oyat).
Jannat sifatlari bilan tanishmoqchi bo‘lsang, Qur’on o‘qi. Jannat haqida Alloh taoloning bayonidan ulug‘roq bayon bormi?!
«Parvardigori (huzurida) turishidan (ya’ni, Parvardigor oldida turib, hayoti dunyoda qilib o‘tgan barcha amallariga javob berishidan) qo‘rqqan kishi uchun ikki jannat bordir» (Rahmon, 46) oyatidan to sura oxirigacha, shuningdek, Voqea va boshqa suralarni ham o‘qi, jannat haqidagi xabarlarning tafsilotiga boq! Avvalo, jannatning soni bilan bog‘liq jihatlarga e’tiboringni qarat. Rasuli akram sollallohu alayhi vasallam Rahmon surasidagi «Parvardigori (huzurida) turishidan qo‘rqqan kishi uchun ikki jannat bordir» oyati xususida deydilar: «Ikki jannat bor, u yerning idishlari va boshqa barcha narsalari kumushdan. Ikki jannat bor, u yerning idishlari va boshqa barcha narsalari oltindan. «Adn» deyilmish mangu jannatda ahli jannat va Parvardigorining orasida kibriyo ridosigina bo‘lur» (Muttafaqun alayh).
Keyin jannat eshiklarini tasavvur qil. Ularning soni toatingga yarasha. Ya’ni, qaysi mo‘minning Alloh taologa itoati ko‘p bo‘lsa, unga ochiladigan jannat eshiklari ham shunchalik ko‘p bo‘ladi. Jahannam eshiklarining soni ham kishining ma’siyatiga muvofiq bo‘ladi. Ya’ni, inson Alloh taologa qancha ko‘p itoatsizlik qilsa, unga shuncha ko‘p do‘zax eshiklari ochiladi.
Abu Hurayra Rasuli akram sollallohu alayhi vasallamning bunday deganlarini rivoyat qiladi: «Kimki Alloh yo‘lida o‘z molidan bir juft narsani infoq qilsa, u jannatning barcha eshiklaridan chorlanadi. Jannatning sakkizta eshigi bor. Kimki ahli namoz bo‘lsa, «Bobus solat» (Namoz eshigi)dan, ro‘za ahli «Bobus siyam» (Ro‘za eshigi)dan, ahli sadaqa bo‘lsa, «Bobus sadaqa» (Sadaqa eshigi)dan, ahli jihod bo‘lsa, «Bobul jihod» (Jihod eshigi)dan ichkariga chorlanadi». Shunda Abu Bakr roziyallohu anhu:
– Allohga qasamki, bu eshiklarning bittasidan chaqirilgan kishi najot topadi. Jannat eshiklarining barchasidan chorlanadigan kishi ham bormi?
– Ha, sen o‘shalardan biri bo‘lishingni umid qilaman, dedilar Nabiy alayhissalom» (Muttafaqun alayh).
Osim ibn Zamra Ali karramallohu vajhahudan rivoyat qiladi: «Hazrati Ali do‘zaxni eslatdi. Shunday bir qo‘rqinch bilan eslatdiki, uning dahshatidan hozir qo‘rqinchdan boshqasi xotirimdan ko‘tarildi. Keyin shu oyatni o‘qidi: «Parvardigorlaridan qo‘rqqan zotlar esa to‘p-to‘p holda jannatga kiritiladilar. Qachonki ular darvozalari ochilgan holdagi (jannatga) kelib yetganlarida va uning qo‘riqchilari: «Sizlarga tinchlik-omonlik bo‘lsin! Xush keldingiz! Bas, unga mangu qolguvchi bo‘lgan hollaringizda kiringiz» deganlarida (ular behad shodlanurlar)» (Zumar, 73-oyat).
So‘ngra keyingi chashmaga borib, u bilan poklanadilar. Ularga ne’matlar jilvasi yog‘iladi. Badandagi tuklardan mudom xush bo‘ylar taraladi. Sochlar go‘yo atirli moy surilgandek bir tekis, tartibli. Keyin ular jannatga yetib keladilar. Jannat qo‘riqchilari ularga: «Sizlarga tinchlik-omonlik bo‘lsin! Xush keldingiz! Bas, unga mangu qolguvchi bo‘lgan hollaringizda kiringiz» – deyishadi.
So‘ng vildon – mangu yosh bolalar ularni qarshi olishib, atrofida aylanishadi, bamisoli, dunyo bolalari uzoq vaqt ko‘rmagan yaqinlarini sog‘inch bilan kutib olib, atrofida aylanishganlari kabi. Ular ahli jannatga: «Quvoning, shodlaning! Qarang, Alloh taolo sizga shunchalik ne’matni ato qilibdi!» – deya suyunchilashadi».
Roviy deydi: «Mangu yosh bolalardan biri jannat ahli zavjalaridan bo‘lgan ohu ko‘z hurlardan biriga: «Falonchi keldi!» deb u jannatiyning dunyoda chaqirilgan ismini aytadi. Shunda ohu ko‘z hur:
– Sen uni aniq ko‘rdingmi? – deb so‘raydi.
– Ha, aniq ko‘rdim, mana u izimdan kelyapti, – deydi u. O‘shanda u hur sevinchdan shu darajada yengillashib ketadiki, bir zumda jannat eshigi bo‘sag‘asida hozir bo‘ladi. Jannatiy banda o‘z maskaniga yetib, marjonlardan iborat sohil ustiga qurilgan qizil, sariq, yashil kabi turfa rangda tovlanayotgan ko‘shkka nazari tushadi. Boshini ko‘tarib, chaqmoqdan chaqnayotgan ko‘shkning shiftiga asta qaraydi. Agar Alloh taoloning taqdiri bo‘lmaganida bu yorqinlik uning ko‘zini ko‘r qilgan bo‘lar edi. Ko‘zini shiftdan olar ekan, qoshida zavjalarini, buloq bo‘yiga qo‘yilgan qadahlarni, tizib qo‘yilgan yostiqlarni va to‘shalgan gilamlarni ko‘radi. So‘ngra ularga suyanib: «...Bizlarni bu (ne’matlarga) yo‘llagan Zot-Allohga hamdu sano bo‘lgay. Agar bizni Alloh hidoyat qilmaganida hargiz yo‘l topa olmas edik...» – deydi (A’rof, 43-oyat).
Keyin munodiy nido qiladi: «Mangu hayotsiz, hargiz o‘lmaysiz. Doimo bunda muqimsiz, hech qachon ketmaysiz. Hamisha salomatsiz, hech qachon xastalanmaysiz».
Rasuli akram alayhissalom dedilar: «Qiyomat kuni jannat eshigi oldida hozir bo‘laman, uning ochilishini so‘rayman. Shunda jannat qo‘riqchilari:
– Kim u? – deydi.
– Muhammad! – deyman.
– Sizdan oldin birorta kishiga eshikni ochmaslikka buyurilgan edim, – deydi u» (Muslim rivoyati).
Jannatdagi ko‘shklar, u yerda darajalarning farqlanishi to‘g‘risida ham fikr et. Chunki, oxirat daraja jihatidan eng yuksak, afzalligi jihatidan eng ulug‘ mezondir. Odamlar toatlarning zohiriy ko‘rinishida va botiniy xulqda bir-biridan farqlangani kabi amallariga ko‘ra taqdirlanishda ham farqlanadilar. Agar yuksak darajalarni ko‘zlayotgan bo‘lsang, jiddu jahd qil, toki Olloh taologa itoat qilishda hech kim sendan o‘zib ketolmasin. Axir, Olloh taolo ayni shu maydonda senga musobaqa va raqobatni buyurgan-ku!
«(Ey insonlar), Parvardigoringiz tomonidan bo‘ladigan mag‘firatga hamda Olloh va Uning payg‘ambarlariga iymon keltirgan zotlar uchun tayyorlab qo‘yilgan, kengligi osmon va yer kengligi kabi bo‘lgan jannatga shoshilingiz...» (Hadid, 21-oyat).
«U (may)ning muhri mushk bo‘lur. Bas, bahslashguvchi – musobaqa qilguvchi kishilar (mana shunday mangu ne’matga yetish yo‘lida) bahslashsinlar – musobaqa qilsinlar» (Mutaffifun, 26-oyat).
Ajabo! Yaqinlaring yo qo‘shnilaringdan birortasi boyib ketsa yoki imoratini baland qilib ko‘tarsa, siqilasan, qiynalasan. Hasad tufayli hayoting achchiq zardobga aylanadi. Lekin eng oliy qarorgohda, jannatda shunday yaqinlaring yoki qo‘shnilar borki, ular o‘z fazilatlari bilan allaqachon sendan o‘zib ketdi. Bu fazilatlarga dunyo va undagi jamiki narsalar ham bas kelolmaydi.
Abu Said Xudriy Payg‘ambar alayhissalomning shunday deganlarini rivoyat qiladi: «Ustma-ust, darajama-daraja joylashgan ko‘shk ahli jannatiylarga, bamisoli uzoq ufqlarda mag‘ribu mashriqqa sochilib, bir-biri bilan musobaqalashayotgan yulduzlardek bo‘lib ko‘rinadi.
– Ey Ollohning rasuli, ular payg‘ambarlardan o‘zgasi yetolmaydigan manzilmi? – deya so‘rashdi.
– Jonim izmida bo‘lgan Zotga qasamki, u Ollohga iymon keltirgan va mursallarni tasdiqlagan kishilarning manzillaridir» (Muttafaqun alayh).
Rasuli akram bu haqda yana shunday deganlar: «Jannatdagi baland daraja egalarini ulardan quyidagilar xuddi osmon ufqlarida porlagan yulduzlarni ko‘rganday ko‘radilar. Abu Bakr va Umar shulardandir...» (Termiziy rivoyati).
Jobir Rasululloh sollallohu alayhi vasallamdan bunday rivoyat qiladilar: «Payg‘ambar alayhissalom bizga:
– Sizlarga jannat ko‘shklarining xabarini beraymi? – dedilar.
– Ota-onamiz Sizga fido bo‘lsin, yo Allohning rasuli, xabarini bering, – dedik.
– Jannatda hamma tomoni gavhardan bunyod qilingan ko‘shklar bor. Bu ko‘shklar shu darajada shaffofki, tashqarisidan ichi, ichidan tashqarisi ko‘rinib turadi. Ko‘shk ichkarisida na ko‘z ko‘rgan, na quloq eshitgan, na inson xotiriga kelgan bir ne’mat, tuganmas lazzat, adoqsiz surur bor, – dedilar.
– Yo Allohning rasuli, bu ko‘shklar kim uchun hozirlangan? – so‘radim.
– Shunday bir kishi uchunki, u salomni yoyadi, taom yediradi, davomli ro‘za tutadi, tunda odamlar uyquga g‘arq paytda namoz o‘qiydi, – dedilar.
– Yo Allohning rasuli, bularni kim bajara oladi? – dedik.
– Ummatim bu ishlarni bajarishga qodir. Ular haqida sizlarga xabar berayinmi? Kim birodariga yo‘liqqan paytda salom bersa yo alik olsa, demak u salomni yoygan bo‘ladi. Kimki ahli oilasini to‘yguncha oziqlantirsa, taom yediruvchilar jumlasidan bo‘ladi. Kimki ramazon oyida va har oyning uch kunida ro‘zador bo‘lsa, davomli ro‘za tutgan hisoblanadi. Kimki xufton va bomdod namozini jamoat bilan ado qilsa, tunda odamlar ya’ni, yahudiylar, nasoralar va majusiylar uyquda paytda namoz o‘qigan bo‘ladi, – dedilar Rasululloh sollallohu alayhi vasallam» (Abu Naim rivoyati).
Alloh taoloning: «...abadiy jannatlardagi pokiza maskanlarga kiritur» (Saf, 12) oyati haqida Rasululloh sollallohu alayhi vasallamdan so‘rashdi. Rasuli akram dedilar: «Pokiza maskanlar – marjonlardan bunyod qilingan qasrlardir. Har bir qasrda qirmizi yoqutdan bo‘lgan yetmishta hovli, har hovlida yashil zumraddan bo‘lgan yetmishta uy, har uyda bir taxt, har taxtda barcha ranglardan uyg‘un yetmishta to‘shak, har to‘shakda ohu ko‘zli hurlardan bir jufti halol bor. Har uyda yetmishta dasturxon, har dasturxonda yetmish xil taom bor. Har uyda yetmishta xodima bor. Mo‘min kishiga har kuni ertalab shunday bir quvvat beriladiki, kun davomida xodimlarning barchasi bilan qo‘shilishga qodir bo‘ladi» (Abu Shayx rivoyati).
Abu Homid G‘azzoliy "Ihyo ulumud din (So‘nggi manzil zikri)" kitobidan