"Hudhudning ajoyib xususiyatlari"
Hudhud o‘z juftiga vafodor qush. Hayotida faqat bir marta oila quradi. Jufti vafot etgan taqdirda ham undan keyin boshqa oila qilmaydi. U o‘z juftini tumshug‘ida unga daraxtning yaprog‘i yoki birorta hashorat yohud qurt taqdim etish orqali tanlaydi. Boshidagi chiroyli tojisini yoygan holatda juftining roziligini olish uchun mahr sifatida unga taom tortiq qiladi. Agar jufti tumshug‘i bilan taomni yesa, demak bu rozilik alomati. So‘ngra juftini uning uchun qurgan iniga olib boradi. Ko‘pincha in daraxtning kovagida bo‘ladi. Agar in juftiga yoqsa juftlik hayoti boshlanadi. Jufti beshtadan yettitagacha tuxum qo‘yadi. Polaponlar tuxumdan chiqqach, ikkisi navbat bilan bolalarini taomlantiradi.
Hudhud o‘z juftiga vafoli qush sanaladi. Agar ozuqa yoki suv bor joyni topsa, qichqirib juftini chaqiradi. Taomni faqat jufti kelgandagina u bilan baham ko‘radi. Agar juftini yo‘qotib qo‘ysa, qichqirib uni topgunicha axtaradi. Agar jufti vafot etsa, vaqti-vaqti bilan uni qumsab, birga parvoz qilib yurgan joylariga borib qichqiradi.
Hudhudning tanasining oltidan biriga teng keladigan tumshug‘i bo‘lib, u yerdagi hasharot va qurtlarni osonlik bilan topadi. Hudhudning boshqa qushlarda mavjud bo‘lmagan sezish qobiliyati mavjud bo‘lib, u yer osti suvlarini sezadi. Sulaymon payg‘ambar yer osti suvlarini izlab topishda hudhudning ushbu sezish qobiliyatidan foydalanar edi. Suv bor yerga ishora qilsa Sulaymon a.s. jinlarga o‘sha yerni qazishga farmon berar va suvni topishar edi. Shuning uchun uning zamonaviy ismi - suv injeneridir.
Hudhud minglab kilometrga yetadigan masofani charchoqsiz, chanqamay va ochiqmay uchib o‘ta oladi. Bir davlatdan ikkinchi davlatga to‘xtovsiz uchib o‘tishga qodir. Qur’oni karimda uning Falastindan Yamandagi Sabo o‘lkasiga safar qilgani zikr etilgan. Men senga Sabo o‘lkasidan aniq xabar keltirdim, deb Sulaymon payg‘ambar bilan bo‘lgan qissada ko‘plab voqealar keltiriladi.
Hudhud azon aytilayotgan, namoz o‘qilayotgan va Qur’oni karim tilovat qilinayotgan vaqtda qichqirmay tinch turadi. Payg‘ambarimiz Muhammad s.a.v. Allohdan boshqaga ma’lum bo‘lmagan yana ko‘plab sir asrorlari borligi uchun hudhudni o‘ldirishni harom qilganlar.
O‘zbekiston musulmonlari idorasi
raisining birinchi o‘rinbosari
Homidjon Ishmatbekov
Kishining ma’rifati yuksalgani sari undagi farosat nuri ham kuchayib boraveradi. Farosat – kishida tez va to‘g‘ri fahmlay olish qobiliyati, zakovat, diddir.
Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi va sallam: “Mo‘minning farosatidan qo‘rqinglar. Chunki u Allohning nuri ila qaraydi”, deya marhamat qilganlar (Imom Termiziy rivoyati).
Ulamolarimiz ushbu hadisni sharhlab: “Mo‘minning farosatidan qo‘rqing” ya’ni ma’siyatlarning oshkorasidan ham, maxfiysidan ham saqlaninglar. Ehtimol, mo‘min kishi qilayotgan gunohlaringizni basirat ko‘zi ila ko‘rib turar, natijada uning oldida izza bo‘lasizlar. Chunki komil mo‘min sizlar yashirayotgan narsaga Alloh taolo ato etgan qalb ko‘zi bilan nazar soladi va haqiqatni his etadi”, deyishgan.
“Tuhfatul oliy” kitobida farosat uch xil – iymoniy, riyoziy va xalqiy bo‘lishi ta’kidlangan.
Iymoniy farosat – banda qalbiga Alloh taolo solgan nuridir. Ushbu farosat iymon quvvatiga ko‘ra turlicha bo‘lib, iymon qanchalik kuchli bo‘lsa, farosat ham shuncha o‘tkir bo‘ladi. Ulamolar bunga misol qilib, Usmon roziyallohu anhuning hayotida sodir bo‘lgan voqeani keltiradilar.
Bir kishi hazrat Usmon roziyallohu anhuning huzuriga kelayotib, yo‘lda bir nomahram ayolga qarab qo‘ydi. Hazrat Usmon:
– Biringiz ko‘zlaridagi gunoh asorati bilan kirib kelmoqda, – dedi. Haligi kishi hayrat-la:
– Rasululloh sollallohu alayhi va sallamdan keyin ham vahiy bormi?! – deya g‘alati ahvolga tushib qoldi. Usmon roziyallohu anhu:
– Yo‘q, lekin sodiq farosat bor, – dedilar.
Riyoziy farosat – to‘yib taom yemaslik, bedorlik va aqliy mashg‘ulotlar bilan ko‘p shug‘ullanish orqali hosil bo‘lib, narsalarning haqiqatini anglash to‘g‘risidagi ma’lum bir tushuncha yuzaga keladi. Ushbu farosat faqat mo‘min kishiga xos emas, balki mazkur riyozatlarni chekkan boshqa insonlarda ham bo‘lishi mumkin. Chunki bu farosat iymonga ham, valiylikka ham dalolat qilmaydi. Shuningdek, faqat xaqiqatni ham, to‘g‘ri yo‘lni ham ko‘rsatib bermaydi.
Xalqiy farosat – Alloh taoloning hikmati taqozo qilgan narsalardan xulosa chiqarish iste’dodi.
Abdulxoliq G‘ijduvoniy hazratlari shogirdlariga dars berib turganida majlisga bir yigit kirib keladi-da, iltifotsizlik bilan: “Mo‘minning farosatidan qo‘rqing. Chunki u Allohning nuri bilan qaraydi”, degan hadisning mazmunini so‘raydi. Abdulxoliq G‘ijduvoniy hazratlari unga: “Bu hadisning ma’nosi shuki, bo‘yningdagi xochni yechgaysan”, deydi. U xochi borligini inkor qildi. Shunda ustozning ishorasi bilan shogirdlar uning to‘nini yechishganda, xochi ko‘rinib qoladi va siri fosh bo‘ladi. U mazkur hadisning isbotini ko‘rgani bois iymonga kelib, Islomni qabul qiladi.
Imom Shofe’iy va Imom Muhammad ibn Hasan rahimahumalloh Masjidi Haramda o‘tirishsa, bir notanish kishi masjidga kirib keldi. Shunda Imom Muhammad uning yurishi va o‘zini tutishiga qarab: “Bu odam duradgor bo‘lsa kerak”, dedi. Imom Shofe’iy esa: “Menimcha, bu odam temirchi-yov”, dedi. Shunda o‘sha odamni o‘zidan so‘ralgan edi: “Men avval temirchi edim, ayni paytda duradgorlik qilmoqdaman”, deb javob beradi (“Risolatul Qushayriya”). Ya’ni, har ikki olim ham farosatlarining o‘tkirligidan notanish kishining kasbini aniq topa olishgan.
Shuningdek, ulug‘larning maqomi va ehtiromini o‘z o‘rniga qo‘ya olish ham kishining farosatidan sanaladi. Masalan, bir kishi Abbos ibn Abdulmuttalib roziyallohu anhudan: “Siz kattamisiz yoki Rasulullohmi?” deb so‘radi. Shunda u zot: “U zot mendan kattalar, lekin men u zotdan avvalroq tug‘ilganman”, – deb javob bergan.
Kishi suhbatdoshiga malol kelmaydigan tarzda ta’lim berishi ham farosatdir. Masalan, bir kishi Abdulloh ibn Muborak rahimahullohning oldida aksa urdi va sunnatga muvofiq hamd aytmadi. Shunda Abdulloh ibn Muborak odob bilan o‘sha odamdan savol so‘rovchi talabadek: “Taqsir, kishi aksa urganda sunnatga ko‘ra nima deydi?” deb so‘radi. Haligi odam: “Alhamdulillah”, dedi. Shunda u zot: “Yarhamukalloh” deya javob qaytardi.
Farosatni ziyoda qilish uchun har ishda dinimizga amal qilish zarur. Ibn Shujo’ Kirmoniy rahimahulloh bunday deydi: “Kim zohirini sunnatga ergashish bilan, botinini Allohning muroqabasi (nazoratini yodda saqlashi) bilan obod qilsa, ko‘zini haromdan to‘ssa, nafsini ortiqcha istaklaridan tiysa, halol luqmaga odatlansa, farosati o‘tkirlashadi” (“Hilyatul avliyo”).
Bugungi kunda farzandlarimizning ta’lim-tarbiyasiga, ularning yuksak farosat sohiblari bo‘lib kamol topishlariga har qachongidan ko‘ra ko‘proq e’tibor qaratishimiz darkor. Buning uchun, avvalo, o‘zimiz ham, farzandlarimiz ham kitob mutolaasiga odatlanishimiz, ilm-ma’rifat egallash harakatida bo‘lishimiz lozim. Zero, Imom Abu Homid G‘azzoliy: “Ilmning ko‘payishi, ma’rifatning kengayishi – tafakkur mevasidir”, degan.
G‘ulomiddin XOLBOYEV,
O‘zMI Fatvo markazi direktor o‘rinbosari