Farzand ota-ona uchun berilgan ne’matlar ichida eng shirini hisoblanadi. Ulamolar: “farzand ota-ona uchun berilgan ikkinchi imkoniyat, o‘zi erisha olmagan maqsadlarini farzandlari orqali amalga oshirishi mumkin” deydilar.
Ammo, so‘ngi paytlarda ko‘p bor eshitayotganimiz “tirik yetim” degan ibora kishini chuqur o‘yga toldiradi.
Tirik yetim – aksar hollarda otasi tashlab ketgan (ajrashgan v.h.k.) yani otasiz o‘sayotgan, bazi hollarda esa onasiz o‘sayotgan bolalarga nisbatan ishlatiladi.
Yer yuzida otasiz o‘sayotgan bolalarning aniq raqamini topish juda mushkul. Kembrij universiteti olimlari o‘tkazgan tadqiqotlar natijasi esa ko‘pchilikni ranjitishi aniq.
Tadqiqotchilarning ta’kidlashlaricha: birgina Estoniyada 40.000 nafar bola otasiz o‘smoqda. Uncha katta bo‘lmagan bir mamlakat miqyosida shuncha bo‘lsa, dunyo bo‘yicha bu ko‘rsatkichni tasavvur qilish mumkin.
G‘arblik olimlarning ta’kidlashicha Yevropada otasiz o‘sgan bolalar orasida:
Bu ko‘rsatgich bizning mamlakatimizda qay holatda ekanligini aniq ayta olmaymiz. Biroq, yurtimizda ham “tirik yetimlar” soni anchaginani tashkil etadi.
Shukrki, davlatimiz tomonidan ajrimlar va farzandlarni boquvchisiz (ko‘p hollarda otalar farzandi uchun aliment to‘lash yoki moddiy ta’minlashdan bo‘yin tovlashadi) qoldirishga qarshi qat’iy qonuniy choralar ko‘rilmoqda. Ammo, masalaning ikkinchi tomoni ham bor.
Farzand uy hayvoni emaski faqatgina qornini to‘ydirib qo‘yish kifoya qilsa. Uni ruhiy, axloqiy va ma’naviy tomondan ham oziqlantirish shart. Xo‘sh, havoyi nafsi tufayli farzandlarni kelajagini o‘ylamay, norasidalarini onasiga qo‘shib ko‘chaga uloqtirayotgan, tashlab ketayotgan otalar qilmishining badali og‘ir bo‘lishini, katta gunohga qo‘l urayotganligini bilisharmikan...?
Ota javobgar. Oilani moddiy va ma’naviy ta’minlash otaning zimmasidagi burchdir. Bu burchni Alloh taoloning O‘zi erkaklarga yuklagan. Bu haqda Qur’oni karimda shunday marhamat qilinadi:
“Ularni ma’ruf ila yedirib, kiyintirish tug‘dirganning zimmasidadir”. (Baqara surasi, 233 oyat)
Bu ishni yaxshilab ado qilish kerak, nomiga emas.
Boshqa bir oyatda esa Alloh taolo oila rahbarlari bo‘lgan erkaklarga buyuradi:
“Ey iymon keltirganlar! O‘zingizni va ahlu ayolingizni yoqilg‘isi odamlaru toshdan bo‘lgan olovdan saqlang” (Tahrim surasi, 6 oyat).
Ulamolar mazkur oyatning tafsirida musulmon erkak ayolini yaxshilikka buyurib, yomonlikdan qaytarib, farzandlarini iymonli, ma’rifatli, xulqi go‘zal va odamlarga manfaati tegadigan Allohga itoatli inson qilib tarbiyalashi lozimligini ta’kidlashgan.
Demak, hurmatli otalar farzandni tug‘dirgach, uni har tomonlama ta’minlab, uning qornini to‘ydirish bilan birga, odobini ham go‘zal qilib tarbiyalashingiz lozim.
Unutmang! Siz tashlab ketgan (ketayotgan) farzand sizga omonat qilib berilgan. Uni bir umr ko‘ngli yarim, tirik yetim, jizzaki, nafratga to‘la inson bo‘lib o‘sishiga sababchi AYBDOR bo‘lib qolmang.
Saidabror UMAR tayyorladi
1. Olimning to‘liq ismi sharifi Muhammad ibn Muhammad ibn Mahmud Abu Mansur Moturidiy Samarqandiy Ansoriy.
2. Kamoliddin Bayoziyning tahqiqiga ko‘ra bu zotning nasabi ulug‘ sahobiy Abu Ayyub Ansoriyga borib taqaladi.
3. Abu Mansur Moturidiyning qaysi yilda tug‘ilgani aniq ma’lum emas. Ammo ustozi Muhammad ibn Muqotil Roziy hijriy 248 (milodiy 862) yilda vafot etgani aytilgan. Shunga ko‘ra, Abu Mansur Moturidiy hijriy 240 (milodiy 854) yildan oldin tug‘ilgani taxmin qilinadi.
4. Imom Moturidiy ko‘plab ustozlardan ta’lim olgan. Quyidagilar ularning eng mashhurlari:
5. Ushbu olimlar Imom Moturidiyni Imom Abu Hanifa rahimahullohgacha bo‘lgan sanadini bog‘lovchi ustozlar hisoblanadi.
6. Imom Moturidiyning shogirdlari uning ilimy merosini davom ettirib, bu ta’limotni rivojlantirganlar. Masalan:
7. Abu Mansur Moturidiy tafsir, usulul fiqh va aqoid kabi shar’iy ilmlarning turli yo‘nalishlari bo‘yicha asarlar ta’lif etgan.
8. Tafsir yo‘nalishi bo‘yicha “Ta’vilotu ahli sunna” nomli tafsir yozgan.
9. Usulul fiqh yo‘nalishida “Ma’xozush sharoi’” (Shar’iy hukmlar manbasi) va “Jadal” (Ilmiy bahslar) nomli ikkita kitob yozgan.
10. Ulamolar Abu Mansur Moturidiy aqoid ilmi bo‘yicha yozgan asarlarini o‘rganib chiqib, ularni uch turga ajratganlar:
11. Abdulhay Laknaviy “al-Favoidul-bahiya” asarida Imom Abu Mansur Moturidiyni mutakallimlar imomi va musulmonlarning to‘g‘ri aqidasini asoslab bergan buyuk alloma sifatida tavsiflaydi. Uning ta’kidlashicha, Imom Moturidiy benazir asarlar yaratib, botil aqida vakillarining buzg‘unchi g‘oyalariga raddiyalar bergan.
12. Ulamolar aytadilarki, Hujjatul Islom (Islom dini hujjati) deyilganda faqat Imom G‘azoliy tushunilganidek, Imomul hudo (to‘g‘ri yo‘lga boshlovchi) deyilganda ham faqat Imom Moturidiy tushuniladi.
13. Butun hayotini ilm ma’rifat o‘rganish va uni yoyish bilan o‘tkazgan Abu Mansur Moturidiy rahmatullohi alayh hijriy 333 (milodiy 945) yilda taxminan to‘qson besh yoshida Samarqandda vafot etgan va Chokardiza qabristoniga dafn etilgan.
14. 2020 yil O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev tashabbusi bilan O‘zbekiston xalqaro islom akademiyasi huzurida “Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazi” tashkil etilgan.
15. Shuningdek, 2025 yil mart oyida Davlatimiz rahbari tomonidan buyuk olimga yuksak hurmat ifodasi o‘laroq “Imom Moturidiy tavalludining 1155 yilligini keng nishonlash to‘g‘risida”gi qaror qabul qilindi.