Misrning mashhur mufassir olimlaridan Umar Abdulkafi hafizahulloh aytadilar:
"Har yili Ramazonning oxirgi soatlarida nima sodir bo‘lishini bilasizlarmi?
Ramazonning oxirgi kuni, so‘nggi soatlarida, ya’ni asr namozidan boshlab to shom namozigacha bo‘lgan vaqtda Alloh taolo butun Ramazon oyi davomida jahannamdan qancha insonlarni ozod qilgan bo‘lsa (Sahih hadisda Ramazonning har kechasi Alloh taolo juda ko‘p sonli bandalarini jahannamdan ozod qilishi xabari kelgan), yana shunchasiga do‘zaxdan omonlik berar.
Yana u shunday fursatki, unda qilingan duo ijobatsiz qolmas.
Bu fursatni ganimat bilib, Robbiga duo qilganlar va Undan magfirat so‘raganlarga ofiyatlar bo‘lsin!
Eslatma uchun do‘stlaringizga yuboring, bizni ham suyukli duolarda yo‘qlab qo‘ying".
Subhanalloh! Demak, Robbimizning bandalariga nisbatan saxovati, marhamati yanada ziyoda bo‘lar ekan-da! Ey mehribon Alloh, o‘zimiz, ota onamiz, ustozlarimiz, ahllarimiz, farzandlarimiz, qarindoshlarimiz, bizning ustimizda fazli, yaxshiligi bor har kimki bor, orasida taqdiriga do‘zaxiy deb yozilgani bo‘lsa, ushbu kunning barokatidan jannatiy bandalaring qatoriga qo‘sh, jahannamga bardosh qila olmaymiz!
Ertaga bayram – mo‘min-musulmonlar shodiyonasi. Ramazonning har bir lahzasidan unumli foydalangan, gunohlariga tavbalar qilgan, solih amallarni qilishda jiddu jahd qilgan kishilar borki, Hayit bayramining shukuhi, tarovati, barakasini yanada yaxshiroq his qilsa kerak.
Hayit ayyomini Siz qanday o‘tkazasiz?
Bugun hayit arafasi – bayramga tayyorgarlik ko‘riladigan kun! Uyingizni bezatishga, shodiyona kayfiyatini tashkil etishga harakat qiling! Turli tansiq taomlar tayyorlash, dasturxonni chiroyli qilish uchun kerakli masalliqlar hozirlang!
Ota-onangiz, ahlingiz, ayniqsa, bolajonlarga bayram sovg‘alarini tayyorlab qo‘ying! Shunday qilingki, bayram tarovati ularning xotirasida muhrlanib qolsin. Har kim o‘z sharoitidan kelib chiqib tayyorgarlik qilaveradi. Asosiysi, xonadoningizda bayram shukuhi sezilib tursin, o‘zgacha kun ekani bilinsin! Axir Ramazonga yetganimizning o‘zi katta bir bayram bo‘lsa, Ramazon ro‘zasini oxirigacha eson-omonlikda tutib borganimiz, Alloh taolo shunga muvaffaq qilgani, Ramazonda Robbimizning cheksiz fazli, marhamatidan nasibador bo‘lganimiz qanchalar ulug‘ baxt, katta saodat emasmi?! Alloh taolo shunday marhamat qiladi:
قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُواْ هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ {يونس/58}
“Ayting: “Allohning fazli va rahmati bilan, bas, (albatta), shular sababli (mo‘minlar) shodlansinlar! U to‘plagan narsa (boylik) laridan yaxshiroqdir (Yunus surasi, 58-oyat).
Demak, ertaga Hayit! Mo‘min-musulmonlar uchun haqiqiy bayram! Alloh taolo va Rasuli bayram qilishga buyurgan kun! Ushbu kunni Alloh taolo va Rasuli buyurgan deb bayram qilsak, uni munosib o‘tkazish uchun qancha sa’y-harakat qilsak, inshaalloh, barchasi nomai a’molimizga ibodat deb yoziladi.
Eslatma! Imkoniyati borlar o‘z oilasi uchun bayram tadorigini hozirdanoq boshlasin, agar ahlingizdan orttira olsangiz yaqin qarindoshlar, qo‘ni qo‘shni, do‘stu birodarlaringiz ichidan muhtojlari va ehtiyojmandlarini topib, yo‘qlab qo‘ying! Ular ham barcha ahli Islom kabi bayram tarovatini his qilishsin, farzandlarining yuzlarida ayyom sabab tabassum porlasin, qalblari quvonchga to‘lsin!
Fitr sadaqasini bermagan bo‘lsangiz, bugunoq ado qilishga harakat qiling! Fitr sadaqasinnig miqdori:
2 kilogramm bug‘doy - 8000 so‘m.
4 kilogramm arpa - 12 ming so‘m.
2 kilogramm mayiz - 70 ming so‘m.
4 kilogramm xurmo - 120 ming so‘m.
Har kim o‘z imkoniyatiga qarab ushbu 4 mahsulotning xohlagan bir turidan fitr sadaqasini bersa kifoya. Inshaalloh, bu Ramazonda yo‘l qo‘ygan ayrim kamchiliklarimizning o‘rnini qoplashiga umid qilinadi.
Hayit bayramingiz muborak bo‘lsin!
G‘iyosiddin Habibulloh
Alloh taolo Qur’onda bunday marhamat qiladi:
"Allohdan bandalari ichidan faqat olimlarigina qo‘rqarlar" (Fotir surasi, 28-oyat).
Bu oyat bizga ilmning ulug‘ligini va haqiqiy olimlar Allohdan qo‘rqadigan, haqiqat yo‘lida xizmat qiladigan insonlar ekanini bildiradi.
Islom tarixiga nazar tashlasak, ko‘plab allomalar, adiblar va mutafakkirlar ilm-ma’rifat bilan ummatga xizmat qilganini ko‘ramiz. Ana shunday buyuk zotlardan biri Alisher Navoiy bo‘lib, nafaqat she’riyat, balki tilshunoslik, tasavvuf, axloqiy tarbiya va davlat boshqaruvi sohalarida ham ulkan iz qoldirgan.
Bugungi maqolamizda biz Alisher Navoiyning hayoti, ilmiy va diniy qarashlari va tolibi ilmlar uchun ibrat bo‘ladigan jihatlari haqida fikr yuritamiz.
Navoiy hayoti va ilm yo‘lidagi harakatlari
Alisher Navoiy hijriy 844-yil (milodiy 1441-yil) 9-fevral kuni Hirotda tavallud topgan. Yoshliklaridan Qur’on, hadis, tafsir, fiqh, nahv (arab tili grammatikasi) va mantiq ilmlarini o‘rgangan. Ularning ilmga bo‘lgan muhabbati shunchalik kuchli edi-ki, butun umrini ilm va ma’rifatga xizmat qilishga bag‘ishlagan.
Hazrat Navoiyning ustozlari ichida mashhur olimlar, xususan, Jomiy hazratlari ham bor edi. Jomiy tasavvuf va fiqh ilmlarida yetuk olim bo‘lib, Navoiyning ilmiy va axloqiy shakllanishiga katta ta’sir ko‘rsatgan.
Alisher Navoiy ilmni insonni kamolot sari yetaklovchi eng muhim vosita deb bilgan. U shunday degan:
"Jaholatdan ilmu yiroq qilg‘ay,
Bilim ila ko‘ngling charog‘ qilg‘ay".
Bu fikr Qur’onda kelgan quyidagi oyatga mos keladi:
"Sen: Biladiganlar bilan bilmaydiganlar teng bo‘ladimi?, deb ayt. Albatta, aql egalarigina eslarlar" (Zumar surasi, 9-oyat)
Demak, ilm odamni zulmatdan nurlarga olib chiqadi va haq yo‘lni ko‘rsatadi.
Navoiyning adabiy meroslari va tasavvufiy qarashlari
2.1. "Xamsa" va axloqiy tarbiya
Alisher Navoiy buyuk fors shoiri Nizomiy Ganjaviy an’analarini davom ettirib, turkiy tilda birinchi bo‘lib "Xamsa"ni yaratdi. "Xamsa" tarkibidagi asarlar:
"Hayrat ul-abror" – axloq va taqvo haqida.
"Farhod va Shirin" – halol mehnatning ulug‘ligi.
"Layli va Majnun" – ilohiy sevgi va tasavvufiy yuksalish.
"Sab’ai sayyor" – taqdir va sinovlar.
"Saddi Iskandariy" – ilm va adolatning ustunligi.
Bu asarlar orqali Hazrat Navoiy insonning ma’naviy kamolotga yetishi, hayotning sinovlariga sabr qilish va Allohga yaqin bo‘lish zarurligini ko‘rsatgan.
2.2. "Muhokamat al-lug‘atayn" va tilning sharaflanishi
Alisher Navoiy o‘zining "Muhokamat al-lug‘atayn" asarida turkiy tilning forsiy tildan boy va ifodali ekanini ilmiy jihatdan isbotlagan. Ular shunday degan:
"Kimki turkiy tilda go‘zal so‘z ayta olsa, unga forsiy til kerak emas."
Bu fikr Islom dinidagi har bir millat o‘z ona tilida Allohga xizmat qilishi kerak degan g‘oyaga ham mos keladi.
Qur’onda shunday marhamat qilingan:
"Qaysiki Payg‘ambarni yuborgan bo‘lsak, bayon qilib berishi uchun, o‘z qavmi tili ila yuborganmiz" (Ibrohim surasi, 4-oyat)
Shuning uchun ham Hazrat Navoiy ona tillarini rivojlantirishga katta e’tibor qaratgan va biz bugungi yoshlar ham o‘z tilimizni hurmat qilishimiz lozim.
2.3. Tasavvuf va ilohiy muhabbat
Alisher Navoiy tasavvuf ilmini chuqur o‘rganib, o‘z asarlarida nafsni poklash, dunyoning foniyligi va Allohga muhabbat bilan bog‘lanish masalalarini ko‘p yoritgan:
"Ko‘nglingni dunyo ishi bilan qorama,
Zero Haq rozi bo‘lmas johil banda."
Demak, inson Alloh roziligi uchun yashasa, u dunyo va oxiratda baxtiyor bo‘ladi.
Navoiy va ilm-ma’rifatning jamiyatdagi o‘rni
Alisher Navoiy ilmli jamiyat taraqqiy etishini tushungan holda, quyidagi ezgu ishlarni amalga oshirgan:
Madrasalar, masjidlar va kutubxonalar qurdirgan.
Faqir va yetimlarga yordam bergan.
Adolatli davlat boshqaruvi tamoyillarini ilgari surgan.
Uning bu ishlari Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallamning "Olimning obiddan fazli huddi oyning boshqa yulduzlardan fazliga o‘xshaydi" degan hadislariga mos keladi.
Xulosa: Navoiydan bizga qanday ibrat bor?
Biz, Alisher Navoiyning ilm yo‘lidagi fidoyiligidan va diniy qarashlaridan ibrat olishimiz lozim. Uning bizga qoldirgan saboqlari quyidagilar:
Ilm olishga intilish va ilmni Alloh yo‘lida foydalanish.
Ona tilimizni hurmat qilish va boyitish.
Axloqiy poklik va adolatni targ‘ib qilish.
Nafs tarbiyasi va tasavvufiy yuksalishga intilish.
Navoiy aytganidek:
"Ilm ila ko‘ngling charog‘ qilg‘ay,
Bilim ahli yuksak bo‘lg‘ay."
Alloh taolo bizni ham Navoiyning ilmiy va axloqiy merosidan ibrat olib, ummatga foyda keltiruvchi ilm egalaridan bo‘lishimizni nasib etsin!
Zarifaxon Abduqahhorova,
Toshkent islom instituti talabasi