«Qachon sizlarga biror salomlashish (iborasi) bilan salom berilsa, sizlar undan chiroyliroq qilib alik olingiz yoki o‘sha (ibora)ni qaytaringiz. Albatta, Alloh har bir narsani hisobga oluvchi Zotdir» (Niso, 86).
Salom beruvchi “Assalomu alaykum” desa, “Va alaykumus-salomu va rahmatulloh” deb alik olinadi. Agar u “Assalomu alaykum va rahmatulloh” deb salom bersa, “Va alaykumus-salomu va rahmatullohi va barakotuh” deb alik olinadi. Salom beruvchi “Va barokatuh” qo‘shimchasini ham qo‘shsa, alik oluvchi ham faqat o‘sha qo‘shimchani qo‘shadi. Piyodaga suvoriy (ulovdagi odam), ko‘pchilikka ozchilik, o‘tirgan yoki o‘rnida turganga yurgan kishilar salom berishi joiz. Lekin kichikdan oldin katta yoshdagi odam kamtarlik bilan salom bersa, bu fazilatdir. Salom berish sunnat, alik olish esa vojib.
Salomlashish tufayli kishilar o‘rtasida o‘zaro hurmat, samimiyat va bir-biriga nisbatan mehr-muhabbat paydo bo‘ladi. Bir-birimizning yonimizdan indamay o‘tgandan ko‘ra, musulmonning musulmon birodaridagi haqi bo‘lgan salomlashish, alik olishni odat qilsak, nur ustiga nur bo‘ladi.
“As-Salom” Alloh taoloning go‘zal ismlaridan biridir. Yaxshilab salom bering, yaxshilab alik oling. Ayrimlar “assomalaykum”, “vassomalaykum” deya noto‘g‘ri talaffuz qilishganda, bu go‘zal duoning ma’nosi buziladi.
Salomlashishning yana bir fazilati, uchrashganida kim birinchi bo‘lib salom bersa, uning savobi yanada ulug‘ bo‘ladi. Birinchi bo‘lib salom berishni odat qilish yaxshi.
Abu Hurayra (raziyallohu anhu) rivoyat qiladi. Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) «Alloh taolo Odamni (alayhissalom) o‘z suratida (ya’ni, unga O‘zida bor bo‘lgan “tirik, biluvchi, eshituvchi, ko‘ruvchi, so‘zlovchi” sifatlarni ato etib) yaratgach, unga: “Anavi farishtalarning oldiga bor-da, salom ber. So‘ng ularning senga oladigan aligini yaxshilab eshitib ol. Chunki bu senga va sendan tarqaladigan zurriyotlaringga yo‘llangan salom bo‘ladi”, dedi. Odam (alayhissalom) borib: “Assalomu alaykum”, dedilar. Farishtalar: “Assalomu alayka va rohmatullohi (Senga ham salom va Allohning rahmati bo‘lsin)” deb alik olishdi, so‘ng “Jannatga kiradigan barcha insonlarga ham Allohning rahmati bo‘lsin”, deb qo‘shib qo‘yishdi.
Muhammad (sollallohu alayhi va sallam): “Bir-biringiz bilan salomlashib yuringlar, shunda o‘rtalaringizda mehr-muhabbat uyg‘onadi”, deya marhamat qilganlar. Mana shu birgina salom so‘zi kishini ezgulikka, mehr-shafqat va poklikka, haqiqiy insoniylikka chorlaydi.
“Assalomu alaykum” – “Sizga tinchlik tilayman”, “Va alaykum assalom” – “Sizga ham tinchlik bo‘lsin” so‘zlarida ulkan ma’no, ezgu tilak mujassam.
Farzandlarimizga chiroyli tarbiya berib, ko‘cha-ko‘yda tanigan va tanimagan kishilarga ham salom berishni o‘rgatsak, albatta, ularning murg‘ak qalbida mehru oqibatning ilk kurtaklari uyg‘onadi. Ulug‘ yoshdagi qariya yonidan salom berib o‘tgan bola bilan salom bermasdan o‘tgan bola barobar emas.
“Sizga tinchlik tilayman” degan insonning qalbida hamisha mehr-oqibat tuyg‘usi ufurib turadi. Aksincha, bezrayib o‘tib ketadigan, kibr-havoga berilganning yuragi tosh kabi qattiqdir.
Darhaqiqat, insonlarning bunday o‘zaro samimiy bo‘lish va bir-biriga yaxshilik tilash odati dunyo xalqlarining barchasiga xosdir. Garchi ularning aytilishi, yozilishi va ijro an’anasi turlicha bo‘lsa-da, ma’no va mohiyat jihatidan ancha o‘xshashdir.
Salom berishning ham bir qancha odoblari bo‘lib, har biri haqida alohida to‘xtalib, muhim jihatlariga e’tibor qaratamiz.
Salom berishni o‘rgatish
Alloh taolo mo‘minlarni salom berishga buyuradi:
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَدۡخُلُواْ بُيُوتًا غَيۡرَ بُيُوتِكُمۡ حَتَّىٰ تَسۡتَأۡنِسُواْ وَتُسَلِّمُواْ عَلَىٰٓ أَهۡلِهَاۚ ذَٰلِكُمۡ خَيۡرٞ لَّكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَذَكَّرُونَ٢٧
«Ey imon keltirganlar! O‘z uylaringizdan o‘zga uylarga to izn so‘ramaguningizcha va egalariga slom bermaguningizcha kirmangiz! Mana shu sizlar uchun yaxshidir. Zora, (bu gapdan) eslatma olsangiz» (Nur, 27).
Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) ummatlariga odobli bo‘lishda salomning o‘rni o‘ta muhimligini, unda ajru savob ziyoda bo‘lishini ta’kidlaganlar. Imom Buxoriy Abdulloh ibn Amr ibn Osdan rivoyat qiladi. «Bir kishi Rasulullohdan (sollallohu alayhi va sallam): “Islomning qaysi amali yaxshi?” deb so‘radi.
Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam): “Taom berish va tanigan-tanimagan odamga salom berish”, deya marhamat qildilar».
رَوَى مُسْلِمٌ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: « لاَ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ حَتَّى تُؤْمِنُوا وَلاَ تُؤْمِنُوا حَتَّى تَحَابُّوا أَوَلاَ أَدُلُّكُمْ عَلَى شَيْءٍ إِذَا فَعَلْتُمُوهُ تَحَابَبْتُمْ؟ أَفْشُوا السَّلاَمَ بَيْنَكُمْ»
Imom Muslim Abu Hurayradan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi. Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Mo‘min bo‘lmaguningizcha jannatga kirmaysizlar. O‘zaro muhabbat qilmaguningizcha mo‘min bo‘lolmaysizlar. Sizlarni o‘zaro muhabbatli bo‘lishga sabab bo‘ladigan amalga dalolat qilaymi? Orangizda salomni keng tarqatinglar”, dedilar.
Salom berish tartibi
Salom beruvchi kishi “Assalomu alaykum va rahmatullohi va barakotuh” deb salom berishi afzaldir. Unga javob beruvchi ham ko‘plik shaklida “Va alaykumus-salom va rahmatullohi va barakotuh” demog‘i farzdir, garchi salom beruvchi bir kishi bo‘lsa-da, shunday salom berish lozim.
Abu Dovud va Imom Termiziy Imron ibn Hasindan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi. «Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam) huzurlariga bir kishi keldi va “Assalomu alaykum”, dedi. Unga (salomiga) javob berildi. Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam): “O‘n”, dedilar. So‘ngra boshqa bir kishi keldi va: “Assalomu alaykum va rahmatullohi”, dedi. Unga (salomiga) javob berildi. Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam): “Yigirma”, dedilar. So‘ngra yana boshqa kishi keldi va: “Assalomu alaykum va rahmatullohi va barokatuh”, dedi. Unga ham javob berildi. Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam): “O‘ttiz”, dedilar». Bu yerda salomning savob darajasiga ishora qilingan.
Imom Buxoriy va Imom Muslim hazrat Oyshadan (roziyallohu anho) rivoyat qiladi. «Menga Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Bu Jabroil (alayhissalom) senga salom aytdi”, dedilar. Men: “Va alayhis-salomu va rahmatullohi va barokatuh”, dedim».
Salom berish odobi
Salom berish odobi ulovdagi kishining piyodaga, yuruvchi o‘tirganga, ozchilik ko‘pchilikka, kichikning kattaga salom berishidir.
رَوَى الشَّيْخَانُ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: يُسَلِّمُ الرَّاكِبُ عَلَى الْمَاشِي وَالْمَاشِي عَلَى القَاعِدِ وَالْقَلِيلُ عَلَى الْكَثِيرِ
Imom Buxoriy va Imom Muslim Abu Hurayradan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi. «Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) “Ulovdagi piyodaga, yuruvchi o‘tirganga va ozchilik ko‘pchilikka salom beradi”, dedilar».
Musulmon bo‘lmaganlarga o‘xshab salom berishdan qaytarish
رَوَى التِّرْمِذِيُّ عَنْ عَمْرِو بْنِ شُعَيْبٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَشَبَّهَ بِغَيْرِنَا وَلاَ تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ وَلاَ بِالنَّصَارَى فإِنَّ تَسْلِيمَ الْيَهُودِ الْإِشَارَةُ بِالْأَصَابِعِ وَتَسْلِيمَ النَّصَارَى الْإِشَارَةُ بِالْكَفِّ
Imom Termiziy Amr ibn Shuaybdan, u kishi otasidan, u kishi bobosidan rivoyat qiladi. Payg‘ambar (sollallohu alayhi va sallam): “O‘zini bizlardan boshqalarga o‘xshatgan (taqlid qilgan) bizdan emas. Yahudiy va nasroniyga o‘zlaringni o‘xshatmanglar. Albatta, yahudiylarning salomi barmoqlari bilan ishora qilishdir va nasroniylarning salomi kaft bilan ishora qilishdir”, dedilar.
Birinchi bo‘lib salom berish
Kattalarning oldin salom berishi farzandga salom berish ta’limini singdirishning yaxshi yo‘lidir. Bu borada barchamizning ilk muallim va murabbiyimiz bo‘lgan Payg‘ambarimizga (sollallohu alayhi va sallam) ergashish lozim. Rasulullohning (sollallohu alayhi va sallam) oldilaridan bolalar o‘tib qolsa, birinchi bo‘lib salom berardilar.
رَوَى الشَّيْخَانُ عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَنَّهُ مَرَّ عَلَى الصِّبْيَانِ فَسَلَّمَ عَلَيْهِمْ وَقَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَفْعَلُهُ
Imom Buxoriy va Imom Muslim Anasdan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi. “U kishi bolalarning yonidan o‘tayotib, ularga salom berdilar va: “Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam) shunday qilardilar”, dedi.
وَفِي رِوَايَةِ أَبِي دَاوُدَ: أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرَّ عَلَى غِلْمَانٍ يَلْعَبُونَ فَسَلَّمَ عَلَيْهِمْ
Abu Dovud rivoyatida: “Payg‘ambar (sollallohu alayhi va sallam) o‘ynab turgan bolalar yonidan o‘ta turib, ularga salom berdilar”, deyilgan.
Insoniyatning eng azizi va sayyidi bo‘lgan Habibur Rahmon biz ummatlariga bu xususda juda go‘zal ta’limni bergan ekanlar. Hatto yosh bolalarga ham oldin salom berganlari barchamizga birdek ulkan ibrat va saboq bo‘lishi lozim.
Musulmon bo‘lmaganning salomiga ham
“va alaykum” deb javob berish
رَوَى الشَّيْخَانُ عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إذَا سَلَّمَ عَلَيْكُمْ أَهْلُ الْكِتَابِ فَقُولُوا: وَعَلَيْكُمْ
Imom Buxoriy va Imom Muslim Anasdan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi. Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): «Sizlarga ahli kitoblar salom bersalar, “va alaykum” deya javob beringlar», dedilar.
Salom berish sunnat va unga alik olish vojib
Ibn Sunniy rivoyat qiladi. Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam) “Kim salomga alik olsa – unga va kim alik olmasa, u bizdan emas”, dedilar.
Imom Termiziy Abu Umomadan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi:
رَوَى التِّرْمِذِيُّ عَنْ أَبِي أُمَامَةَ قِيلَ: يَا رَسُولَ اللهِ الرَّجُلاَنِ يَلْتَقِيَانِ أيُّهُمَا يَبْدَأُ بِالسَّلَامِ؟ قَالَ: أَوْلَاهُمَا بِاللهِ تَعَالَى
“Yo Allohning Rasuli, ikki kishi yo‘liqqanida, qay biri birinchi salom beradi?” deyildi. “Alloh taologa yaqinrog‘i”, dedilar.
Uchrashib qolgan ikki kishining qaysi biri avval salom bersa, Yaratgan Rabbimiz nazdida aziz va darajasi baland sanalar ekan. Shu bois, yoshi kattalarning yoshi kichiklar oldin salom berishini kutib turmasdan salom bermog‘i fazilat hisoblanadi. Chunki bu amali bilan katta gunohlardan bo‘lgan kibrni sindirib, ulkan ajru savoblarga ega bo‘ladi. Dinimiz amallarining tarovatini qarang, bizning nazarimizda oddiy holat bo‘lib ko‘ringan birgina salom-alik bilan necha-necha qalblar bir-biriga mehr ila bog‘lanib, o‘rtadagi ginayu adovatlar unutilib, ezguliklar ko‘payadi. Insonlar o‘rtasidagi, xususan, aka-ukalar, qarindoshlar va qo‘ni-qo‘shnilarning o‘zaro hurmatlari, mehru oqibatlari ortadi, elu yurtning yanada obod bo‘lishi va jamiyatning ravnaq topishi yo‘lida hamjihatlik mustahkamlanadi.
Salom berish joiz bo‘lmagan o‘rinlar
Salom berish qanchalik fazilat bo‘lmasin, ba’zi holatlar va o‘rinlarda salom berish makruh hisoblanadi. Bu holatlar quyidagilardir:
Tahorat oluvchiga, hammomdagi kishiga, ovqatlanayotgan kishi, jang qilayotgan kishi, Qur’on o‘qiyotgan kishi, Allohni zikr qilayotgan kishi, hajda talbiya aytayotgan kishiga, jumada imom-xatib xutba qilayotganida va boshqa kunlari ham masjidda va’z qilayotganida, fiqhdan mav’iza qilayotganga, dars bilan mashg‘ul kishiga, ilmda tadqiqot qilayotganga, muazzinga, namoz o‘qiyotgan kishiga va shu kabilarga salom berish makruhdir.
Ushbu o‘rinlar va holatlardagi kishilarga salom berish makruh bo‘lsa, bu o‘rinlar va holatlardagi kishiga ham alik olish vojib bo‘lmaydi.
Demak, salom berish odobi ham murabbiylarimiz diqqat bilan e’tibor qaratadigan, farzandlarga chuqur o‘rgatadigan odoblar sirasidandir. “Bola aziz, odobi undan aziz” deganlar, farzandlarimiz odoblari hamisha havas qilsa arzigulik bo‘lsin.
KЕYINGI MAVZULAR:
RUXSAT SO‘RASH:
Avval salom berib, so‘ng izn so‘rash;
Ismini, sifatini yoki kimligini bildirish;
Uch marta izn so‘rash;
Eshikni ohista taqillatish;
Izn so‘rash paytida eshikka ters turish;
Uy egasi “qayt” desa, qaytish.
MAJLIS ODOBI:
Uchrashganida qo‘l berib ko‘rishish;
Uy egasi ko‘rsatgan joyga o‘tirish;
O‘rtada emas, kishilar qatorida o‘tirish;
Keyin kelgan oxiriga o‘tiradi;
Boshqalar huzurida sirlashmaslik;
Kim tashqariga chiqib qaytsa, o‘z o‘rniga o‘tirishi mumkin;
Majlisdan chiqishga izn so‘rash;
Majlisning kafforat duosini o‘qish.
Bismillahir Rohmanir Rohiym.
Alloh taologa bitmas-tuganmas hamdu sanolar bo‘lsin.
Payg‘ambarimizga mukammal va batamom salavotu durudlar bo‘lsin.
Shayx Abu G‘uddaning birgina kitobni uzoq izlab, nihoyat, Makkai mukarrammada Toshkentlik shayxdan topganlari xususida ajib hikoya
Shayx rahmatullohi alayh «Sahifalar» kitobida o‘zlarining hayotlaridan bir lavhani quyidagicha zikr etadilar: «Ba’zan biron kitobga yetishadigan bo‘lsam, Alloh taolo uchun falon-falon rakat namoz o‘qiyman deb nazr qilar edim. Bir kitobni qo‘lga kiritaman deb, qiziq voqeani boshimdan kechirganman. Uni shu o‘rinda keltirishni maqsadga muvofiq deb bildim:
«Qohiradagi al-Azhar universitetining shariat fakultetida o‘qib yurgan paytlarimda doimo shayximiz, alloma imom Muhammad Zohid Kavsariy rahimahullohning huzurlarida bo‘lardim. U zot alloma Shayx Aliy Qorining «Fathu bobil inoya bisharhi kitobin niqoya» kitobini olishni tavsiya qildilar. Foydali, nodir, durdona kitoblarni qo‘lga kiritishga ishqiboz ekanimligimni bilganliklari sabab, o‘sha kitobni topishga bir necha bor jiddiy tarzda qiziqtirgan edilar.
U kitob Hindistonda chop etilgan bo‘lsa kerak, deb yurardim. Qohirada olti yil yashagan bo‘lsam, to o‘qishni tugatgunimcha o‘sha kitobni izlab yurdim.
Topilishi mumkin deb faraz qilgan barcha kutubxonalarimdan so‘rab-surishtirdim, lekin u haqida biror ma’lumotga ega bo‘la olmadim. O‘z yurtimga qaytganimda ham Halabning qaysi shahrini ziyorat qilmay yoki qaysi kutubxonasiga kirmay, o‘sha kitobni izlashda davom etardim.
Men kitob Hindistonda chop etilgan deb o‘ylaganim va u hanafiy fiqhi borasida yozilgani bois, shoyad maqsadimga erishsam deb, kitobfurushlardan Hindistonda chop etilgan hanafiy mazhabiga oid barcha fiqhiy kitoblar haqida surishtirar edim. Lekin ular bu kitobning hatto nomini ham bilishmas edi. Damashqdagi qadimgi durdona kitoblardan xabardor bo‘lgan eski kitobfurushlar bor edi. Ularda juda ko‘plab qadimgi va qimmatbaho kitoblar bo‘lsa-da, ularni sotish masalasida juda ham qattiq turishar va anchagina qimmat narx belgilashardi.
Ular Sayyid Izzat Qusaybotiy va uning otasi, shuningdek, Shayx Hamdiy Safarjaloniy va Sayyid Ahmad Ubaydlar edi. Bir kuni Sayyid Izzat Qusaybotiydan Hindistonda chop etilgan «Fathul bobil inoya...» kitobi haqida so‘rasam, ul zot kitob unda borligini aytdi va Imom Ayniyning 1293 hijriy yilda Hindistonda chop etilgan juda katta – olti mujalladdan iborat «Al- Binoya bi sharhi Hidoya» kitobini olib chiqdi. Ushbu kitob ham men izlab yurgan qimmatbaho, nodir kitoblardan edi, ammo men u zotdan so‘ragan kitob emasdi.
Shuning uchun bu kitobni uncha qimmat bo‘lmagan narxda sotib oldim. Keyin men Shayx Hamdiy Safarjaloniy rahimahullohdan qidirib yurgan kitobim haqida so‘radim. Bilsam, kitob Rossiyada, Qozonda chop etilgan ekan. Aytishlaricha, kitob qizil gugurtdan ham nodirroq ekan. U kishi umri davomida qancha-qancha kitoblar bilan shug‘ullangan bo‘lsa-da, o‘sha kitobdan faqat bir nusxasi qo‘liga tushgani va uni alloma Imom Kavsariyga aql bovar qilmaydigan darajada qimmat narxga sotib yuborganini aytdi.
Kitob chop etilgan joyni aniq bilib olgan bo‘lsamda, unga yetishishga bo‘lgan umidim susaydi. Alloh taolo meni 1376/1957 yilda birinchi marotaba Baytullohni haj qilishga muvaffaq qilganida Makkai mukarramaga kirib, kitob bosilgan o‘lkalardan Allohning muborak shahriga ko‘chib kelgan kishilardan birontasi o‘zi bilan o‘sha kitobni olib kelgandir, degan umidda Makkadagi kutubxonalardan kitobni surishtira boshladim, lekin topa olmadim. Alloh taoloning inoyati bilan Makkai mukarramadagi bozorlardan birida odamlardan chekkaroqdagi bir eski kitobfurushning oldiga borib qoldim.
U zot shayx Mustafo ibn Muhammad Shinqitiy hafizahulloh ekan. U zotdan bir necha kitoblar sotib oldim. So‘ng noumid bo‘lgan holda haligi kitob haqida so‘rasam, bir haftacha oldin menda bor edi, deb qoldi. Kitobni buxorolik olimlardan birining merosidan sotib olgan ekan. Bir necha kun oldin uni asli buxorolik Toshkent ulamolaridan biriga qimmat narxga sotib yuborgan ekan. Ishonqiramay turgan edim u o‘sha kitobni menga sifatlay boshladi. Haqiqatdan ham o‘sha men anchadan beri izlab yurgan kitob edi. Shundan keyin kitobni sotib olgan toshkentlik olim kimligini so‘radim.
U zot o‘ylab turib shayx Inoyatulloh Toshkandiyning nomini aytdi. Undan o‘sha shayxning yashaydigan, ishlaydigan manzilini, uni qanday topish mumkinligini so‘radim. U bu haqda bilmasligini aytdi. Yana u kishi haqida kimdan so‘rab-surishtirishim mumkinligi haqida so‘ragan edim, buni ham bilmasligini aytdi. Shundan so‘ng o‘sha kitobni qo‘lga kiritish yoki uni sotib olgan kishi bilan uchrashishdan yanada umidim uzildi. Shunday bo‘lsa-da, Masjidul Haram yoki Makka bozorlarida uchratgan barcha buxorolik kishilardan shayx Inoyatulloh haqida surishtirib yuraverdim. Buxoroliklar bor deb aytilgan hech qaysi madrasa yoki karvonsaroy qolmadi, hammasidan o‘sha shayxni surishtirib chiqdim. Hatto Makka tashqarisidagi mahallalargacha bordim. Chunki ayrimlar u yerda ham buxoroliklar bor deyishgandi.
Lekin izlayotgan odamim bilan uchrashish qayoqda deysiz? Axir Makkai mukarramada Inoyatulloh ismli qanchadan-qancha buxoroliklar bordir. To‘xtovsiz so‘rab-surishtirishlar meni shayx Abdulqodir Toshkandiy Buxoriy Saotiyning huzuriga olib bordi. U zot Makka atrofidagi Jarval mahallasida istiqomat qilar ekan. U zotdan shayx Toshkandiy haqida so‘ragan edim, shayxni tanidi va menga uning asl ismini aytdi. Ismi shayx Mir Inoyat Toshkandiy ekan. Lekin u ham shayxning manzilini u bilan uchrashish mumkin bo‘lgan joylarni bilmas ekan.
Yana «Fathul bobil inoya...» kitobini olgan o‘sha shayx bilan uchrashishdan noumid bo‘lib qoldim. Oradan bir oz vaqt o‘tdi. Bir kuni Ka’bai muazzamani tavof qilib Alloh taolodan meni o‘sha insonga yo‘liqtirishini va o‘sha kitobni qo‘lga kiritishga muyassar etishini so‘radim. Ushbu duo va nolani bi necha bor takrorlayverdim. Oradan bir haftacha vaqt o‘tdi. Bu muddat ichida kitob va uning egasini qidiraverib, fikru hayolim parishon bo‘lib qolgan edi. Bu Allohga ayon.
Bir kuni (masjid kengayishidan oldin) Masjidul Haram eshiklaridan biri- «Bobu ziyoda»ning oldidagi bozorda aylanib yursam, Abu Arab degan eski damashqlik tijoratchi meni ko‘rib, ko‘rinishim va kiyimlarimdan shomlikka o‘xshatib oldiga chaqirdi. Shom o‘lkasi va Shom aholisi haqida so‘radi. Kitobga bo‘lgan ishtiyoqim kuchliligidan u kishidan birinchi bo‘lib haligi buxorolik shayx haqida so‘radim. U oldidagi do‘konda o‘sha shayxning kuyovi savdo qilishini, shayxni hammadan ko‘ra u yaxshi bo‘lishini aytdi. Bu gaplarni eshitib, shu qadar xursand bo‘ldimki, quloqlarimga ishonmay qoldim.
Shundan so‘ng men tunu kun u yerga qatnab, oxiri u kishi bilan uchrashishga muvaffaq bo‘ldim. U zot kitobni menga o‘zlari istagan narxda arzonga sotdilar. O‘sha kun umrimda eng xursand bo‘lgan onlarimdan biri edi. Darhaqiqat, Alloh taolo menga o‘sha kitobni birinchi juzini tahqiq qilib, nashr qilishni nasib etdi. Alloh taolodan o‘z fazli va karami ila kitobning qolgan qismlarini ham nashr qilishga muvaffaq bo‘lishini so‘rab qolaman!».
Shayx Abdulfattoh Abu G‘udda rahmatullohi alayhning
«Sahifalar» kitobidan.