Ibn Abbos roziyallohu anhu bunday deganlar: “Men Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning: “Agar ummatlarim Ramazondagi fazilatlarni bilganlarida edi, yilning hammasi Ramazon bo‘lishini orzu qilardilar”, deganlarini eshitdim”. Chunki Ramazondagi toatlar maqbul, duolar mustajob, gunohlar esa mag‘firat qilinadi. Jannat esa ro‘zadorlarga mushtoq bo‘ladi.
Ha, bugun biz endi his etyapmiz Rasulullohning so‘zlarini. Kunduzlari ro‘zador bo‘lib taqvoga yaqinlik, iymon halovati, kechalari tarovihlarda Qur’oni karim mo‘jizasi, tasbihlar, tafsir, hadis, shonli tarix haqidagi mo‘tabar suhbatlar… Nahot bularning hammasi tugab boryapti. Buncha tez o‘tmasa Ramazon…. Yana bir yil umid bilan, duo bilan sog‘inamiz endi bu muborak oyni…
Kuni kecha Ramazonga katta tuhfalardan biri bo‘lib ochilgan “Shayx Muhammad Sodiq Muhammad Yusuf” jome masjidida ham xatmi Qur’on yakunlandi.
Aytish lozimki ushbu muazzam majmua muhtaram yurtboshimiz tashabbuslari bilan islom olamidagi ulug‘ alloma, fvzilatli shayx Muhammad Sodiq Muhammad Yusuf rohmatullohi alayhning islom ravnaqi, xalqlar do‘stligi, ummatning birligi yo‘lida qilgan sharafli mehnatlari munosib e’tirofi sifatida shayx hazratlari o‘zlari hayotlik chog‘larida hissalari qo‘shilgan keyinchalik tugallanmay qolgan masjid maydoni o‘rnida bunyod etilgan. Hazratning salobatlari, ulug‘vorliklariga hamohang bu mo‘tabar maskandan ziyoratchilar, namozxonlar arimaydi. Alloh taolo o‘zining solih bandasiga buyuk fazl ko‘rsatib, masjidda qilinayotgan ibodatlar, xatmi Qur’onlarning savobi bilan ne’matlantirib turibdi.
Xatmona kechasi masjid va uning atrof ko‘chalari ixlos egalari bo‘lgan namozxonlar bilan to‘lib toshdi. Ulamolar, ustoz imom domlalarning munavvar suhbatlari, qalbdan chiqqan duolari ibodat uyini jannat izdihomiga aylantirdi.
Xatmi Qur’onni shayx hazratlarining shogirdlari hozirda ko‘plab qorilarga ustoz sanalgan Bahodir qori Rahmatullayev, Hamidulloh qori Aripovlar 23 kun davomida husni tajvid, go‘zal savt bilan ado etib berishdi.
Qori Qur’onning so‘nggi suralarini o‘qir ekan, har tomondan yig‘i ovozlari eshitilar, muqtadiylar o‘zlarini yig‘idan to‘xtata olmas edilar. Axir ular yigirma bir kun mobaynida zavqlanib tinglagan, o‘rganib qolgan Qur’onlari tugab bormoqda… Robbilari bilan diydor yana uzoqlashmoqda…. Albatta, bu diydor har kuni besh vaqtda keladi, biroq O‘zi ulug‘lab qo‘ygan Ramazondagi ibodatning qalbga olib keluvchi farog‘ati o‘zgacha. Shu bois xatmi Qur’on keyin duolar, munojotlar uzoq davom etdi. Qorining lafzidan go‘zal duolar terilib kelar, ko‘zlarda shashqator yoshlar istig‘fordan to‘kilar edi….
Xatmi Qur’on savobi Shayx hazratlariga bag‘ishlandi. Shuningdek, yurtimizda din yo‘lida xizmat qilib o‘tgan ko‘plab ulamolar, marhum ustozlar eslandi. Bu majmuani bunyod etib bergan muhtaram yurtboshimiz haqlariga duolar qilindi, u kishining ota-onalari ruhoniyatlariga savoblar bag‘ishlandi. Qorilarni shunday martabaga yetkazgan ota-onalari, ustozlari haqqlariga duolar qilindi. Ularning bu mehnatlari evaziga jannatda izzat tojini kiydirishlik nasib bo‘lishini so‘rab duolar qilindi.
O‘zbekiston musulmonlari idorasi Masjidlar bo‘limi
Bismillahir Rohmanir Rohiym.
Alloh taologa bitmas-tuganmas hamdu sanolar bo‘lsin.
Payg‘ambarimizga mukammal va batamom salavotu durudlar bo‘lsin.
عَنْ عَلِيٍّ رَضِي اللهُ عَنْهُ قَالَ: جَهَّزَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَاطِمَةَ فِي خَمِيلٍ وَقِرْبَةٍ وَوِسَادَةٍ حَشْوُهَا إِذْخِرٌ .رَوَاهُ النَّسَائِيُّ. وَاللهُ أَعْلَى وَأَعْلَمُ.
Ali roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: «Rasululloh sollallohu alayhi vasallam Fotimaga bir chiyduxoba, bir mesh va ichiga izxir solingan bolishni jihoz (sep) qilib berdilar» (Nasaiy rivoyat qilgan). Alloh oliy va bilguvchiroqdir.
Sharh: Olamlarning sayyidi bo‘lmish zot Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallamning jigargo‘shalari, ahli jannat ayollarning sayyidasi Fotimai Zahro roziyallohu anhoga qilib bergan seplari qanchalik kamtarona, qanchalik sodda bo‘lganini qarang.
Bu holatni bilgandan keyin bugungi kunga bir nazar solaylik. Boshqalarni qo‘yib turib, Muhammad sollallohu alayhi vasallamga ummatlik da’vosini qilayotganlarga ko‘z tashlaylik.
Qiz bola tug‘ilganidan boshlab, yemay-ichmay, yedirmay-ichirmay sep to‘plab, bo‘lgan-bo‘lmagan narsani yig‘ib, jamlab yuradiganlarga nima deyish mumkin?
Sep masalasini nikohning asosiy va markaziy masalasiga aylantiruvchilarga nima deymiz?
Kelinning epiga emas, sepiga qaraydigan qudalarga nima deymiz?
Sep tufayli kelib chiqayotgan urush-janjallarga nima deymiz?
Nima ham der edik. Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallamdan o‘rnak oling, otalar, deymiz.
Fotimai Zahrodan o‘rnak oling, qizlar, deymiz.
Hazrati Ali karramallohu vajhahudan o‘rnak oling, kuyovlar, deymiz.
Sep masalasida tez-tez oilaviy kelishmovchiliklar chiqib turishini ko‘zda tutib, ulamolarimiz bu masalani batafsil yoritib berganlar.
– Mahr deb berilgan narsaning sepga hech aloqasi yo‘q.
Bir odam mahrga ming dinor berdi. Odatda bunchalik ko‘p mahr olgan kelin ko‘p sep bilan kelar edi. Ammo bu kelin oz sep bilan keldi. Shunda erning «Sen ko‘p jihoz bilan kelishing kerak edi», deyishga haqqi yo‘q.
– Kelin o‘zi bilan olib kelgan sepiga o‘zi ega hisoblanadi. U narsalarda erning haqqi yo‘q.
– Agar er mahrdan tashqari, jihoz olishga alohida pul bergan bo‘lsa-yu, kelin hech narsa olmay kelsa, er talab qilishi mumkin. Ammo ma’lum muddat indamay yursa, rozi bo‘lgan hisoblanadi va keyin talab qilishga haqqi qolmaydi.
– Agar ota urf-odatga binoan, qiziga sep olib bergan bo‘lsa, keyin uni qaytarib olishga haqqi yo‘q. Ota vafot etganidan keyin boshqa merosxo‘rlar ham uni ololmaydilar.
– Ota qizi kichkinalik paytida unga sep bo‘ladigan narsani sotib olib bergan bo‘lsa, keyinchalik orada nizo chiqib, ota «Omonatga bergan edim», desa, qiz esa «Sepga berilgan edi», desa, otaning hujjat-dalillari bo‘lmasa, qizning gapi o‘tadi. Agar qiz vafot etganidan keyin nizo chiqsa, uning erining gapi o‘tadi.
– Agar ona otadan so‘ramay, uydagi narsalardan qiziga bersa, ota indamasa, u narsalar qizga sep bo‘ladi, qaytarib olish mumkin emas.
– Agar kuyov qizning valiylariga to‘yni tezlashtirish uchun biror narsa bergan bo‘lsa, keyinchalik «O‘sha narsani qaytarib beringlar», deyishga haqqi bor. Chunki u narsa rishva – pora hisoblanadi.
Hamma muqaddimalar qilib bo‘linganidan keyin er-xotin bo‘lib yashashdan oldin nikohni e’lon qilish kerak.
«Hadis va hayot» kitobi asosida tayyorlandi