Sayt test holatida ishlamoqda!
09 Yanvar, 2025   |   9 Rajab, 1446

Toshkent shahri
Tong
06:24
Quyosh
07:49
Peshin
12:35
Asr
15:31
Shom
17:15
Xufton
18:34
Bismillah
09 Yanvar, 2025, 9 Rajab, 1446

O‘zimizni hisob-kitob qilaylik!

26.12.2018   2802   6 min.
O‘zimizni hisob-kitob qilaylik!

Nafsni tergash, uni solih bo‘lishi uchun doimo intilish banda qilishi lozim bo‘lgan eng muhim ishlardandir. Inson doim xato qiladi. Nafsni tekshirish orqali mana shunday xatolar taftish qilinadi va nafsga bu borada tanbeh berib, nasihat qilib, jannat ne’matlari eslatiladi, oxirat azobidan qo‘rqitiladi. Bu masalada ummatning salaflari bizga eng go‘zal namunadirlar. Chunki, ularning qalblari doim Allohga bog‘liq edi. O‘zlari yer yuzida yursalarda, qalblari samoda edi. Ulardan birlari birorta xatoni sodir etsa yoki bir amalda kamchilikka yo‘l qo‘ysa, darhol uni tuzatishga kirishar, nafsini bu ishdan qaytarib, koyir edi. Natijada uning qalbi faqat yaxshi narsanigina buyuradigan bo‘lib qolgan edi.

Inson borki, ojizligi sabab nafsining so‘ziga kirib gunohga qo‘l uradi. Tirik ekanmiz qilgan gunohlarimizga tavba qilib, kechirilish payidan bo‘lishimiz kerak. Buning uchun biz ham o‘tgan ulug‘larimizdan o‘rnak olib, o‘zimizni taftish qilishimiz lozim. Buni muhosabatun nafs, ya’ni nafsni hisob-kitob qilish deyiladi.

Nafs insonni doim yomonlikka boshlaydi. Biz esa nafsimizni to‘g‘ri yo‘lga chorlab, jilovini o‘sha tarafga burib turishimiz lozim.

Nafsni muhosaba qilish – uni tergab, xatolarini eslatib, o‘sha xatolarga tavba qilib, yutuqlari bo‘lsa, buning uchun Allohga hamd aytish va yanada yaxshiroq bo‘lishga urinishdir.

Dunyo ishlariga bir nazar solaylik.

Bir necha do‘konlari bor oddiy savdogar odam ertalab shogirdlarini “Sen bu do‘konda savdo qilasan, sen esa mana bunda” deb, do‘konlarga birma-bir taqsimlab chiqadi.

Kechgacha ulardan xabar olib, “Tinchmisizlar? Savdo yaxshi ketyaptimi? Qiyinchilik yo‘qmi? Biror narsani arzon sotib qo‘ymadinglarmi?” deb turadi.

Kech tushgach, hamma shogirdlarini bir joyga to‘planishlarini tayinlaydi. Ular kelishgach, “Xo‘sh, sen bugun qancha savdo qilding? Nimalarni sotding? Nasiya savdo bo‘lmadimi ishqilib?” deb so‘raydi. Boshqasiga yuzlanib: “Senda nima gap? Falonchi qarzini olib keldimi?” deydi.

Oxirida hisob-kitoblar natijasi, ko‘rilgan foyda va zararlar ma’lum bo‘lgandan keyin savdosi ko‘p bo‘lgan shogirdiga “Baraka top! Shunday davom et!” deydi. Kamroq pul topgan yoki nasiyaga savdo qilgan shogirdiga esa “Nega nasiyaga sotding? O‘zi dastmoyamiz kam bo‘lsa! Nega yaxshi savdo qilmading? Nega falon mahsulotni arzonga sotib qo‘yding?” deb tanbeh beradi. Shu tarzda hisob-kitob qilib bo‘lgach, ertangi kun uchun yana topshiriqlar beradi.

Dunyoimiz, tijoratimiz uchun jon kuydirgandek, nafsimiz islohi uchun ham jon kuydirib, uni ham shunday taftish qilyapmizmi?

Har kuni erta tongdan yaxshi ishlar bajarishni niyat qilib, kunni boshlayapmizmi? Kech tushgach, qilgan niyatimizning qanchasini amalga oshirdik, qanchasini oshirolmadik, o‘ylab ko‘ryapmizmi? Erishgan yutuqlarimiz, qilgan solih amallarimiz uchun Robbimizga hamd aytib, yo‘l qo‘ygan xato-kamchiliklarimiz, sodir etgan gunohlarimiz uchun istig‘for aytib, tavba qilyapmizmi?  

Savdo ishida kasodga uchrasak, pulni, dastmoyani yo‘qotamiz. Ammo o‘lib qolmaymiz, och qolmaymiz. Yo‘qotilgan pullarning o‘rnini to‘ldirsa bo‘ladi. Pul yo‘qoldi, o‘g‘ri olib ketdi, suvga cho‘kib ketdi, yonib ketdi, musodara bo‘lib ketdi degani hayot tugadi degani emas!  

Ammo qilingan gunohlar, xatolar, qoldirilgan farz, vojib, sunnat va boshqa solih amallar oxiratning boy berilishiga olib kelishi mumkin.

Nega dunyo ishiga katta e’tibor berib, pulni yo‘qotmaslik uchun katta-katta hisoblarni amalga oshirib, kerak bo‘lsa, iqtisodchi, yirik tadbirkorlardan maslahat so‘raymiz-u, ammo bizning ikki dunyoimizda baxt-saodatga erishishimiz kafolati bo‘lgan solih amallar, oxirat g‘amiga bunchalik e’tibor bermaymiz?! Bilmagan narsalarimizni ilm ahllaridan so‘ramaymiz?!

Axir dunyo hayoti vaqtinchalik, oxirat hayoti esa abadiy-ku!

Qilayotgan gunohlarimizga, insonlarga beradigan ozor va zulmlarimizga, birovning haqqini yeyishimizga, o‘g‘rilik qilishimizga, g‘iybat, yolg‘on, hasad va boshqa ma’siyatlarga oxiratda nima deb javob berishimizni o‘ylaylik!

Og‘ir hisobga duchor bo‘lmaslik uchun gunohlarimizga chin tavba qilib, ixlos bilan istig‘for aytaylik!

Hazrati Umar roziyallohu anhu “(Oxiratda) hisob-kitob qilinishingizdan oldin (bu dunyoda) o‘zlaringizni hisob-kitob qilinglar!” deganlar.

So‘zimizni bir rivoyat bilan yakunlaymiz:

Ibn Simmadan naql qilinadi: “Bir kuni u kishi o‘z nafslarini taftish qilib o‘tirgan edilar. Umrlarini hisobladilar. Qarasalar, 60 yil umr ko‘ribdilar. Bu yillarni kunlarga bo‘lib chiqdilar. 21500 (yigirma bir ming besh yuz) kun chiqdi. Natijani ko‘rib qichqirib yubordilar va: “Holimga voy! Falokat! Allohga 21000 (yigirma bir ming)ta gunoh bilan ro‘baro‘ bo‘lamanmi?! Agar har kuni o‘n mingtadan gunoh qilgan bo‘lsam, unda holim nima kechadi?!” dedilar-da, xushlaridan ketib yiqildilar. Keyin qarashsa, o‘lib qolgan ekanlar. Shunda bir kishining: “Eh, siz oliy firdavs jannatiga qanchalar tez yugurib o‘tib ketdingiz-a!” deganini hamma eshitdi”.

Imom G‘azzoliy ushbu rivoyatga qo‘shimcha tarzda shunday deydilar: “Banda o‘z nafsini mana shunday muhosaba qilishi kerak. Qilgan gunohlarini har soatda qalbi va a’zolari bilan o‘ylab nadomat qilishi kerak. Agar banda har bir gunoh qilgan paytda uyiga bittadan tosh tashlab qo‘ysa, tez kunda uyi umriga teng miqdordagi toshlarga to‘lib ketadi. Lekin banda qilgan gunohlarini hech eslamaydi. Esidan chiqarib yuboradi. Ikki farishta esa hammasini yozib, yodlab boradi. Alloh taolo bu haqida shunday degan: “U (amallar)ni Alloh hisoblab qo‘ygan. Ular esa unutib yuborganlar” (Mujodala, 6)”.

 

 

Internet ma’lumotlaridan foydalanib

Nozimjon Iminjonov tayyorladi

Maqolalar
Boshqa maqolalar
Maqolalar

Salla va do‘ppi

9.01.2025   175   6 min.
Salla va do‘ppi

Bismillahir Rohmanir Rohiym

Musulmonlar doimo ust-boshlariga pokiza va viqor beradigan kiyimlar kiyib keladi. Islom dini, ham tashqi, ham ichki poklikni shari’at talablariga muvofiq joriy qilgan. Alloh taolo go‘zaldir, go‘zallikni yaxshi ko‘radi. Salla ana shu tashqi ko‘rinishdagi go‘zallikning bir qismi bo‘lib, boshqa kiyimlarga qaraganda o‘ziga xos madaniyatni anglatadi. Salla musulmonlarning uzoq tarixga ega bosh kiyimi hisoblanadi. U boshga o‘raladigan mato bo‘lib, kishilar uni vaziyatga va jamiyatdagi urfga ko‘ra o‘rab yurishgan. Garchi uni o‘rashning bir necha usullari mavjud bo‘lsa ham, ma’lum shakli va rangi talab qilinmaydi.

Salla issiqdan, sovuqdan va chang to‘zondan himoyalanadigan bosh kiyimi bo‘lib, bu haqda mashhur tobe’iyn, «Nahv» fani asoschilaridan biri Abulasvad Duvaliy aytgan: “Salla jangda qalqon, issiqda soyabon, sovuqdan himoya, voizga viqor, turli tasodiflardan saqlovchi, inson qomatiga ziynatdur”. Qadimdan salla erkaklarning muruvvatini va qavm orasidagi obro‘-e’tiborini bildirgan.

Hatto hazrati Umar roziyallohu anhu, salla arablarning tojidur, deganlar. Salla kiyish borasida kelgan hadislar shari’at talab darajasida joriy qilishga yetadigan quvvatli emas, lekin Rasululloh alayhissalomning qavmlari odatiga ko‘ra salla o‘raganliklari siyratlari va kundalik holatlari borasida kelgan rivoyatlarda aytilgan bo‘lib, ulardan ba’zilarini keltirib o‘tamiz:

عن إبن عمر رضي الله عنهما مرفوعا” عليكم بالعمائم فإنها سيما الملائكة وأرخوها خلف ظهوركم”

Ibn Umar roziyallohu anhudan Nabiy alahissalomgacha yetib borgan sanad bilan rivoyat qilingan hadisda: “Sallalarni lozim tutinglar, zero bu farishtalarning siymosidur va uning peshini ortingizga tashlab olinglar”, deganlar.
 

عن ابن عباس رضي الله عنهما مرفوعااعتموا تزدادوا حلما

.Ibn Abbos roziyallohu anhumodan rivoyat qilingan hadisda Nabiy alahissalom: “Salla kiyinglar, halimligingiz ziyoda bo‘ladi”, dedilar


عن ركانة قال رسول الله صلى الله عليه وسلمفرق بيننا وبين المشركين العمائم على القلانس

Salla o‘rash borasida O‘zbekiston musulmonlari idorasi Fatvo markazi 833-cavolga javob bergan. Javobda shunday deyilgan:

“O‘tmishda ahli ilm va fazilatli kishilar va ko‘pchilik ma’rifatparvar ajdodlarimiz sallada yurishni odat qilganlar. Lekin shuni ham ta’kidlab o‘tishimiz kerakki, Rasuli akram alayhissalomning ushbu kiyinish odatlari shari’at buyrug‘i sifatida qabul qilinmagan. Biror bir olim salla kiymagan kishi gunohkor bo‘lishini aytmagan. Balki, Islom kelganida erkaklar sallada yurishlari urf-odatlardan biri bo‘lib, bu borada kofir ham musulmon ham barobar bo‘lgan. Bu haqda Iordaniya fatvo hay’ati ulamolari shunday deyishadi:


وأما لبس النبي صلى الله عليه وسلم العمامة وحمله العصا فهو فعل عادي وقع على عادة العرب ذلك الزمن، وليس فعلا تشريعيا يدل على الاستحباب ولا يتأسى به الناس.

“Payg‘ambarimiz alayhissalomning salla kiyishlari va hassa tutishlari odatiy fe’llaridan bo‘lib, o‘sha zamon arablarining urflariga binoan qilinar edi. Bu ishlar mustahablikka dalolat qiladigan va odamlar o‘rnak oladigan shar’iy hukmlardan emas”.

Bosh kiyimlaridan yana biri bu do‘ppidir. Har bir millatning o‘ziga xosligini bildirib turuvchi libosi bo‘lib, millatning madaniyati va ba’zi o‘rinlarda diniga ham dalolat qiladi. Shuning uchun ham har bir millat o‘zligini saqlab qolish uchun milliy kiyimlar, milliy urf-an’analar, bayramlarini saqlab qolishga harakat qiladi. Ayniqsa bosh kiyim boshqa liboslardan ko‘ra o‘ziga xos o‘rin tutadi, chunki inson tanasidagi a’zolar ichida bosh eng aziz a’zo hisoblanadi. Shu e’tibordan bosh kiyimni oyoq ostida qolib ketmasligiga alohida e’tibor qaratiladi.

Shar’iy kitoblarimizga ham do‘ppi masalasi kiritilgan bo‘lib, ulamolarimiz ba’zi oyatlar va hadislardagi ma’nolarning dalolatidan sababsiz bosh kiyim kiymay namoz o‘qish makruh deb aytganlar.

Alloh taolo A’rof surasi 26-oyatida: “Ey, Odam bolalari, batahqiq, sizlarga avratingizni to‘sadigan libos va ziynat libosini nozil qildik. Taqvo libosi, ana o‘sha yaxshidir. Ana o‘shalar Allohning oyat-belgilaridandir. Shoyadki eslasalar”.

Shayx Polonpuriy hazratlari oyatdagi taqvo libosi taqvodor kishi kiyadigan libosi deb tafsir qilgan.

A’rof surasining 31-oyatida: “Ey, Odam avlodi! Har bir masjid (namoz) oldidan ziynatlaringizni (kiyib) olingiz!”.

Mufassirlar ushbu oyatdagi ziynatdan murod – kishi uchun viqor bag‘ishlaydigan kiyimlar ekaniga ittifoq qilishgan.

Bosh kiyimsiz namoz o‘qish borasida O‘zbekiston musulmonlari idorasi Fatvo markazi 109-cavolga javob bergan:

“Ko‘plab mo‘tabar ulamolar bundan bir necha asr muqaddam o‘z kitoblarida ushbu masalaga to‘xtalib, uning hukmini ochiq-oydin yozib ketganlar. Jumladan: Alloma Haskafiy o‘zining “Durrul muxtor” kitobida namozdagi makruh amallarni sanab, shunday degan:

وَصَلَاتُهُ حَاسِرًا  رَأْسَهُ لِلتَّكَاسُلِ, وَلَا بَأْسَ بِهِ لِلتَّذَلُّلِ ، وَلَوْ سَقَطَتْ قَلَنْسُوَتُهُ فَإِعَادَتُهَا أَفْضَلُ إلَّا إذَا احْتَاجَتْ لِتَكْوِيرٍ أَوْ عَمَلٍ كَثِيرٍ

“Namozxon (bosh kiyim kiyishga) erinchoqlik qilib, yalangbosh holda namoz o‘qishi namozning makruhlaridandir. Agar o‘zini xokisor tutish uchun shunday qilsa, zarari yo‘q. Agar bosh kiyimi (namoz asnosida boshidan) tushib ketsa uni qaytarib olishi afzaldir. Lekin, uni o‘rashga yoki ko‘p harakat qilishga ehtiyoj bo‘lsa, bunday qilmaydi”.

Qolaversa, bosh kiyim bilan namoz o‘qish odob, namozga hurmat hisoblanadi. Shuning uchun namozni bosh kiyim bilan o‘qish afzal”.

Murtazoyev Arabxon,
Toshkent Islom instituti talabasi.

Maqolalar