Ma’lumki, ro‘za nihoyatda fazilatli va buyuk amallardan hisoblanadi. Bu haqda vorid bo‘lgan oyati karimalar va hadisi shariflar ham mashhurdir. Quyida ezgulikni eslatish qabilida ro‘zaning fazilatiga doir ayrim hadisi shariflarni e’tiboringizga havola etmoqchimiz. So‘ngra ro‘zaga doir ayrim fiqhiy masalalar bilan tanishamiz, inshoalloh.
Rivoyat qilinishicha, Abu Umoma al-Bohiliy (roziyallohu anhu) Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam)dan “Qaysi amal eng afzal?” deb so‘radi. Shunda Ul zot: “Ro‘za tut! Zero, uning tengi yo‘qdir!” dedilar (Imom Ahmad, Nasoiy va Bayhaqiy rivoyati).
Ro‘zador kishi, hatto hech narsa qilmasdan yotog‘ida uxlab yotgan paytida ham ajr-savoblar qo‘lga kiritadi. Abul Oliya aytadilar: “Ro‘zador garchi to‘shagida uxlab yotgan bo‘lsa-da ibodat ichra bo‘lur”. Hafsa onamiz (roziyallohu anhuo): “Yotog‘imda uyquda bo‘lsam ham davom etadigan qanday ham yaxshi ibodat ekan bu (ro‘za)?!” der edilar.
Ibn Hassosiya (roziyallohu anhu)dan rivoyat qilingan hadisi qudsiyda Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) bunday deganlar: «Alloh aytdi: «Ro‘za olovdan qalqondir, ro‘za Mening uchundir, uning mukofotini Men beraman. Zero, ro‘zador yemog‘ini, ichmog‘ini, nafsoniy istaklarini Mening uchun tark etadi. Ro‘zador og‘zining hidi Alloh nazdida mushk hididan ham yoqimliroqdir»(Bag‘aviy va Tabaroniy).
Abdulloh ibn Mas’ud (roziyallohu anhu)dan rivoyat qilingan hadisi qudsiyda keltirilishicha, Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) bunday deganlar: «Alloh aytadi: «Har kimsaning a’zolari haromdan, gunohlardan tiyilmasa, yemoq-ichmog‘ini tark etishiga ahamiyat bermayman» (Abu Nuaym).
Abu Hurayra (roziyallohu anhu)dan rivoyat qilinadi. Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) bunday deganlar: «Ro‘za (do‘zax o‘tidan asrovchi) qalqondir. Ro‘za tutgan kishi yomon so‘zlarni so‘zlamasin, qo‘pollik qilmasin. Agar biror kishi uni urishsa yoki haqorat qilsa, ikki marta «men ro‘zadorman», desin. Allohga qasamki, ro‘zador og‘zining hidi Alloh nazdida mushk-anbar hididan ham xushbo‘yroqdir. Chunki Alloh taolo: «Ro‘zador Mening uchun yemaydi, ichmaydi va shahvatini tark qiladi. Ro‘za xolis Men uchundir, unga O‘zim hisobsiz savob beraman. Vaholanki, har bir yaxshilikka o‘n barobar yaxshilik bordir» (Imom Buxoriy).
Abdulloh ibn Abbos (roziyallohu anhu)dan rivoyat qilinadi: «Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) insonlar ichida xayr qilishda eng saxiyi edilar. U zotning yana ham saxiy bo‘lishlari Ramazon oyiga to‘g‘ri kelar edi. Ramazonning har kechasida u zotga Jabroil alayhissalom kelib uchrashar edi. Rasululloh (sollallohu alayhi va salam) undan Qur’onni o‘tkazib olar edilar. Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) Jabroil kelgan paytda saxiylikda tez esgan shamoldek bo‘lib ketar edilar» (Imom Buxoriy).
Sahl ibn Sa’d So’idiy (roziyallohu anhu)dan rivoyat qilinadi. Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): «Jannatning bir eshigi bor, u Rayyon deb ataladi. Qiyomat kuni undan faqat ro‘zadorlar kirishadi, ulardan boshqa hech kim kirmaydi. «Ro‘zadorlar qayerda?» deyiladi. Ro‘zadorlar turadilar. U eshikdan ulardan boshqa hech kim kirmaydi. Ular kirgach, eshik berkitiladi, (so‘ng u eshikdan) boshqa hech kim kirmaydi», dedilar (Imom Buxoriy, Muslim va Nasoiy).
Abu Hurayra (roziyallohu anhu)dan rivoyat qilinadi: Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): «Ro‘zador ikki bor xursand bo‘ladi: birinchisi – og‘iz ochganida (iftor qilganida) va ikkinchisi – ro‘za tutib Allohga yorug‘ yuz bilan yo‘liqqanida», deganlar» (Imom Buxoriy).
Abdulloh ibn Umar (roziyallohu anhu)dan rivoyat qilinishicha, Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): «Alloh taolo va Uning farishtalari saharlik qiluvchilarga rahmat tilab, duo qiladilar», deganlar (Imom Tabaroniy va Ibn Hibbon).
Zayd ibn Xolid Juhaniy (roziyallohu anhu)dan rivoyat qilinadi: «Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Kim ro‘zador kishiga iftorlik qilib bersa, u kishiga ham ro‘za tutganning ajridek savob beriladi. Bu bilan ro‘zadorning ro‘zasidan biror narsa kamaytirilmaydi”, deganlar» (Imom Termiziy).
Ro‘zaning sunnat va mustahablari
Payg‘ambar (sollallohu alayhi va sallam): «Saharlik qilingiz. Albatta, saharlikda baraka bordir», deganlar (Muttafaqun alayhi).
Undan tashqari, saharlik qiluvchilarga Alloh va Uning farishtalari salavot aytishadi.
Abu Said al-Xudriy (roziyallohu anhu)dan rivoyat qilinadi: Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) marhamat qilib, dedilar: “Saharlikni yeyish barakadir, shunday ekan, hech bo‘lmasa, bir qultum suv ichib bo‘lsa ham (saharlik qiling), uni tark etmang. Zero, Alloh azza va jalla va Uning maloikalari saharlik qiluvchilarga salavotlar ayturlar” (Imom Ahmad va Ibn Hibbon).
Bu haqda kelgan hadislarning barchasi sahih va mutavotirdir. Saharlik qanchalik tongga yaqin qilinsa, shunchalik afzal bo‘ladi. Agar muazzin subhi sodiq kirishi bilan azon aytadigan bo‘lsa, azongacha kechiktirishning zarari yo‘q. Kechroq saharlik qilgan kishi ko‘proq ajr oladi, kunduzi ham to‘qroq yuradi. Yeb-ichib o‘tirgan kishi tong kirib qolganini sezib qolsa, yeb-ichishni to‘xtatadi va ro‘zasini tutaveradi. Vaqt juda kam qolganini bila turib, o‘zini g‘aflatga solib yeb-ichib o‘tirish uzr bo‘lmay qolishi mumkin. Shuningdek, ehtiyot yuzasidan deb subhi-sodiqdan ancha ilgari, masalan bir yoki yarim soat oldin og‘iz yopib olish ham sunnatga xilofdir.
Anas (roziyallohu anhu) aytadilar: «Payg‘ambar (sollallohu alayhi va sallam) suv bilan bo‘lsa ham og‘iz ochmagunlaricha shom namozini o‘qimas edilar» (Imom Termiziy rivoyati, hasan hadis).
«Zahabaz-zoma’, vabtallatil-uruqu va sabatal-ajru in sha Alloh» – «Chanqoq qondi, tomirlar ho‘llandi va ajr sobit bo‘ldi, inshaalloh» (Buxoriy rivoyati).
Ibn Umar roziyallohu anhu esa shunday derdilar: «Ey Allohim, men Sendan hamma narsadan keng bo‘lgan rahmating bilan so‘raymanki, gunohlarimni kechir» (Ibn Moja rivoyati, sahih hadis).
Ro‘za makruhlari
Ro‘zador uchun quyidagi ishlarni qilish makruh:
Payg‘ambar (sollallohu alayhi va sallam): «Burunga suvni chuqur olgin, ammo ro‘zada unday qilma», – deganlar (As'hobus-sunan rivoyati, sahih hadis).
Payg‘ambar (sollallohu alayhi va sallam) ro‘za paytida og‘iz va burunni qattiq chayqaganda ichga suv ketib qolish xavfi bo‘lgani uchun ham bu ishni karih ko‘rganlar.
Yuqorida sanab o‘tilgan ishlarni qilish garchi ro‘zani buzmasa-da, uning savobini kamaytirishi mumkin.
Ro‘zani buzuvchi narsalar
Ro‘zani quyidagi narsalar buzadi:
a) Mo‘min qulni ozod qilish;
b) Ikki oy uzluksiz ro‘za tutish;
v) Oltmishta miskinni taomlantirish, bunda har bir miskinga bug‘doy bo‘lsa bir muddan, arpa, guruch yoki xurmo kabi narsalardan bo‘lsa yarim so’ berish nazarda tutiladi. Bu haqda keyinroq batafsil to‘xtalamiz. Agar kishi bu ishning hukmini bilmasa, ro‘zador ekanini unutib qo‘ysa, xato qilsa yoki majburlansa, jinsiy aloqa sababli ro‘zasi buzilmaydi. Chunki yuqorida sanalgan holatlar uzrli sabablardir.
a) yeb-ichish. Kim qasddan, ro‘zaligini bilib turib yeb-ichsa, qattiq gunohkor bo‘lib, hanafiy mazhabiga ko‘ra unga yuqoridagi og‘ir kafforat vojib bo‘ladi. Agar ro‘zaligini unutib yeb-ichib qo‘ysa, ro‘zasi buzilmaydi. Unga qazo ham, kafforat ham lozim bo‘lmaydi. Bunda ko‘p yeyish bilan kam yeyishning ahamiyati yo‘q.
Ummu Is'hoq (roziyallohu anho) Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) huzurlarida turganida bir idishdan suv olib ichib qo‘ydi va keyin ro‘zadorligi esiga tushib qoldi. Shu yerda turgan Zul-Yadayn: «Endi, to‘yganingdan keyinmi?» dedi. Shunda Payg‘ambar (sollallohu alayhi va sallam): «Ro‘zangni oxiriga yetkizaver. Albatta, bu Allohning senga bergan rizqidir», dedilar (Ahmad va boshkalar rivoyati, sahih hadis).
Og‘iz, burun yoki quloq orqali oshqozonga ataylab biron narsa kiritilsa, ro‘za buziladi.
b) Yeb-ichish ma’nosidagi narsalar. Odamga quvvat bo‘luvchi ukollar va shu kabi narsalar yeb-ichish hukmida bo‘ladi. Kim tomiridan yoki muskulidan quvvat bo‘luvchi ukollar olsa, ro‘zasi buzilib qazo vojib bo‘ladi, ammo unga kafforat lozim emas.
Ammo qayt qilish beixtiyor amalga oshsa, ro‘za buzilmaydi. Kishi qasddan qusmasligi va tabiiy ravishda o‘z-o‘zidan kelayotgan qusuqni to‘smasligi kerak. Chunki buning sog‘liqqa zarari bor. Qasddan qusgan kimsaga qazo vojib bo‘ladi.
Ro‘zador uchun muboh (joiz) bo‘lgan ishlar
Yuqorida sanab o‘tilgan narsalarga shariatda ta’qiq kelmagani uchun ularni qilish joiz sanaladi.
Ro‘zadorga quyidagi ishlar uzrli va kechirimli sanaladi:
Rahmatulloh SAYFUDDINOV,
Toshkent shahridagi “Mirza Yusuf”
jome masjidi imom xatibi
So‘nggi yillarda mamlakatimizda mutafakkir allomalarimizning ibratli hayot yo‘llarini o‘rganish, ularning boy ilmiy-ma’naviy merosini keng targ‘ib qilishga har qachongidan ham ko‘proq e’tibor qaratilmoqda. Zotan, insoniyat sivilizatsiyasi rivojiga bebaho hissa qo‘shgan ajdodlarimizning asarlaridagi ezgu g‘oyalar, umuminsoniy qadriyatlar, bag‘rikenglik va mo‘tadillik, ilm-fan, aql va tafakkurning inson hayotidagi o‘rni va ahamiyatiga oid qarashlar yoshlarni komil inson etib tarbiyalash, jamiyatda ijtimoiy-ma’naviy muhit barqarorligini ta’minlashning muhim omili bo‘lib hisoblanadi.
Muhtaram Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev rahnamoligida diniy-ma’rifiy sohada amalga oshirilayotgan keng ko‘lamli islohotlar natijasi o‘laroq tashkil etilgan O‘zbekiston xalqaro islom akademiyasi, O‘zbekistondagi Islom sivilizatsiyasi markazi, Imom Buxoriy, Imom Moturidiy va Imom Termiziy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazlari boy tarixiy-madaniy merosimizni o‘rganish va qayta tiklashga xizmat qilmoqda.
Mamlakatimizda buyuk mutafakkir ajdodimiz, aqida ilmi rivojiga ulkan hissa qo‘shgan Imom Abu Mansur Moturidiy va u asos solgan moturidiylik ta’limotini o‘rganishga alohida ahamiyati berilishi diqqatga sazovordir. Hanuz o‘z dolzarbligini yo‘qotmasdan kelayotgan mazkur ta’limotning bugungi kundagi o‘rni va ahamiyati haqida muhtaram yurtboshimiz: “Moturidiy ta’limoti ilm egallash jarayonida bag‘rikenglik g‘oyasi asosida inson aql-zakovatining o‘rni va ahamiyatiga yuksak e’tibor qaratadi. Bu o‘z navbatida ushbu ta’limotning keng ommalashuvida muhim o‘rin tutgan. Bunday g‘oyalarga bugungi kunda ham insoniyat katta ehtiyoj sezmoqda”, deb ta’kidlagan edi.
So‘nggi kunlarda mamlakatimiz tarixida, xususan, moturidiyshunoslik sohasida yuqorida zikr qilingan ishlarga hamohang bo‘lgan ulkan tarixiy voqelik sodir bo‘ldi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti muhtaram Shavkat Mirziyoyev “Imom Moturidiy tavalludining 1155 yilligini keng nishonlash to‘g‘risida” qaror qabul qildi. Shuni alohida ta’kidlash lozimki, ushbu qaror nafaqat yurtimizda, balki xalqaro miqyosda ham Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotini tizimli hamda ilmiy asosda o‘rganishni yangi bosqichga olib chiqishga zamin yaratadi.
Unga muvofiq, joriy yilda buyuk ajdodimiz, mutafakkir olim Imom Abu Mansur Moturidiy tavalludining 1155 yilligi mamlakatimizda keng nishonlanadi. Shu munosabat bilan tashkil qilinadigan tadbirlar doirasida Samarqand shahrida “Moturidiylik – bag‘rikenglik, mo‘tadillik va ma’rifat ta’limoti” mavzusida xalqaro ilmiy-amaliy konferensiya tashkillashtirish, xorijlik tadqiqotchilar o‘rtasida moturidiylik ta’limoti bo‘yicha ilmiy tanlov o‘tkazish, olim asarlarining o‘zbek tilidagi ilmiy-izohli akademik tarjimalarini nashr qilish, uning serqirra hayot yo‘li va ilmiy merosining bugungi kundagi ahamiyatini ochib beradigan badiiy-publitsistik film yaratish, esdalik suvenirlari, pochta markalari, taqvimlar va boshqa ko‘rgazmali axborot vositalarini muomalaga chiqarish, Samarqand shahridagi Imom Abu Mansur Moturidiy majmuasini qayta ta’mirlash va obodonlashtirish ishlarini amalga oshirish belgilab olindi.
Mazkur Qarorning qabul qilinishi nafaqat O‘zbekistonda, balki musulmon mamlakatlarida ham katta quvonch bilan kutib olindi. Ta’kidlash lozimki, Qaror yurtimizda Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotini o‘rganishni yanada rag‘batlantirish, bu borada amalga oshirilayotgan ishlarni mutlaqo yangi bosqichga ko‘tarish, Imom Moturidiy siymosini xalqimizga yanada kengroq tanitishga xizmat qilishi bilan birga, Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markaziga alohida mas’uliyat ham yuklaydi. Birinchi navbatda, Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazida Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotini o‘rganish va keng targ‘ib qilish yuzasidan amalga oshiriladigan ishlar, ilmiy tadqiqot mavzularini Qarorda belgilangan vazifalardan kelib chiqqan holda belgilab, asosiy faoliyat yo‘nalishlarini muvofiqlashtiradi.
Imom Abu Mansur Moturidiy musulmon olamida buyuk mutakallim, qomusiy olim va ulug‘ mutafakkir, moturidiylik ta’limotining asoschisi sifatida keng e’tirof etiladi. U asos solgan moturidiylik ta’limoti paydo bo‘lganidan to hozirgi kunga qadar e’tiqod musaffoligini asrab-avaylash, musulmonlarning jipsligi va birdamligini ta’minlash, islom niqobi ostidagi oqimlarning buzg‘unchi g‘oyalarga qarshi raddiyalar berishda muhim ilmiy-amaliy ahamiyatga ega bo‘lib kelmoqda. Xususan, turli adashgan oqimlarning g‘oyalariga qarshi naqliy va aqliy dalillar asosida raddiya berish metodologiyasi hamda ma’rifiy asoslarini ishlab chiqqan Imom Moturidiy mazkur xizmatlari uchun “Imom al-huda” – “Hidoyat imomi”, “Musahhih aqida al-muslimin” – “Musulmonlarning aqidasini to‘g‘rilovchi” degan sharafli nomlarga sazovor bo‘lgan. Allomaning Abu Muin Nasafiy, Abu Barakot Nasafiy, Abu Hafs Nasafiy kabi izdoshlari uning yo‘lini munosib davom ettirib, ixtilofli aqidaviy muammolarga ilmiy yechim topish, mo‘tadil ta’limotni odamlar orasida keng tarqatishga ulkan hissa qo‘shganlar.
Imom Moturidiyning mutaassiblikka qarshi kurash metodologiyasi ham naqliy, ham aqliy dalillarga asoslangani sababli buzg‘unchi oqimlar faoliyatiga barham berishda o‘ta samarali bo‘lgan. Ushbu metodologiyaning asosini olimning “Qurolingni ilmda yasa”, degan hikmatli so‘zi tashkil qilgan. Bugungi kunda Imom Moturidiyning ushbu hikmati mamlakatimizda muvaffaqiyatli qo‘llanilayotgan “Jaholatga qarshi ma’rifat” g‘oyasi bilan har tomonlama mushtarak ekanligini ko‘rishimiz mumkin. Umuman olganda, yuqoridagilardan kelib chiqib, Imom Moturidiy hayoti, ilmiy merosi va moturidiylik ta’limotini o‘rganish hamda keng targ‘ib qilish yoshlar tarbiyasida, shuningdek, jamiyatda bag‘rikenglik va mo‘tadillik tamoyillarini qaror toptirib, ijtimoiy-ma’naviy muhitni sog‘lomlashtirishda naqadar yuksak ahamiyatga ega ekanligi oydinlashadi.
Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazi tomonidan Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotining o‘rganilishi xususida shuni aytish mumkinki, bugungi kunda Markazda bu borada keng ko‘lamli ishlar amalga oshirib kelinmoqda. Eng birinchi navbatda, Markaz qoshida tashkil qilingan Xalqaro ilmiy hay’at faoliyatini alohida tilga olish zarur. Misr, Turkiya, Iordaniya, Bosniya va Gersegovina, Germaniya, Rossiya, Malayziya kabi mamlakatlarning yetuk olimlari, mahalliy mutaxassislarni o‘z tarkibida jamlagan ushbu Hay’at ilmiy tadqiqot mavzularini mazmunan boyitish va yanada takomillashtirish, Markaz faoliyatini zamonaviy talablar asosida yo‘lga qo‘yishda benazir platforma vazifasini bajarmoqda. Shu bilan birga, Hay’at a’zolari Imom Moturidiy siymosini jahonga tanitishga ham katta hissa qo‘shmoqdalar.
Shuningdek, Ta’lim, fan va madaniyat masalalari bo‘yicha islom tashkiloti (ICESCO), Islom tarixi, san’ati va madaniyatini tadqiq qilish markazi (IRCICA), Turkiya Islom tadqiqotlari markazi (ISAM), Islom tafakkuri instituti, Saljuq universiteti, Anqara Yildirim Boyazid universiteti, al-Azhar universiteti, Malayziya islom ilmlari universiteti kabi jahonning nufuzli ilmiy va ta’lim muassasalari bilan imzolangan hamkorlikka oid memorandumlar doirasida moturidiylik ta’limoti tarixi va bugungi kundagi ahamiyati, shuningdek, zamonaviy islomshunoslikka oid dolzarb muammolarni hal qilishga qaratilgan konferensiya, seminar, davra suhbatlari va boshqa ilmiy-ma’rifiy tadbirlar muntazam tashkil etib kelinmoqda.
Markaz tomonidan Misrning al-Azhar majmuasi tadqiqotchilari o‘rtasida Imom Moturidiy merosi bo‘yicha xalqaro tanlov o‘tkazildi. Shuningdek, xorijlik tadqiqotchilar uchun Imom Moturidiy nomidagi xalqaro stipendiya joriy qilindi. Bu o‘z navbatida O‘zbekistonda diniy-ma’rifiy sohada amalga oshirilayotgan keng ko‘lamli islohotlar, ijobiy o‘zgarishlarni jahon hamjamiyatiga yetkazish bilan birga, Markaz faoliyatini ham xorijda keng targ‘ib qilishga xizmat qilmoqda.
Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotiga oid manbalarning o‘zbek tilidagi ilmiy-izohli akademik tarjimalarini yaratish, qo‘lyozmalar asosida ilmiy tanqidiy matnlarini tayyorlash, shu asosda xalqchil risolalarni nashr qilib, aholi, ayniqsa yoshlar orasida moturidiylik ta’limotidagi bag‘rikenglik va mo‘tadillik g‘oyalarini keng targ‘ib qilishga ham alohida e’tibor qaratilayotganligini ta’kidlab o‘tish lozim. Jumladan, o‘tgan yilning o‘zida bugungi kundagi dolzarb muammolarga bag‘ishlangan 40 ga yaqin monografiya, kitob va xalqchil risola chop etildi.
Imom Moturidiy tavalludining 1155 yilligini keng nishonlash to‘g‘risidagi qarorning qabul qilinishi Markaz faoliyatini yangi bosqichga olib chiqishga, uni mahalliy va xalqaro miqyosda kengaytirishga xizmat qiladi. Shu nuqtayi nazardan, ushbu Qaror nafaqat O‘zbekiston, balki xalqaro miqyosdagi moturidiyshunoslik sohasi rivojida muhim o‘rin tutishiga shubha yo‘q.
Jamoliddin Karimov,
Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazi direktori