Alloh taolo insonni aziz va mukarram qilib yaratib, jamiki mavjudotu tabiatni uning istirohati uchun yaratdi va ne’matlarni bani Odamning amallariga munosib tarzda berib qo‘ydi. Buning hikmati – inson ana shu ne’matlarning nima uchun serob bo‘lishi va nima uchun va kam bo‘lishiga ibrat ko‘zi bilan boqsin.
Yana Rabbimizning hikmatlaridan biri – mulk uchun mas’ul bo‘lgan kishiga g‘ayritabiiy ilhom ham ato qiladiki, uning sirini tafakkur qilgan kishilar biladi.
O‘tgan yilning 1 sentyabrida bu yilgi qishning qanday kelishini kim bilar edi? Bu qish ko‘p og‘ir keldi: Yaqin Sharq va Afrika davlatlarining aksarida qurg‘oqchilik hukm surayapti. Har doim seryog‘in bo‘ladigan mintaqalarda esa har yilgidan ko‘proq qor yog‘ayapti.
Xullas, o‘sha kuni “Hazrati Imom” majmuasiga tashrif buyurgan prezidentimiz dabdurustdan Qur’on musobaqasini o‘tkazish to‘g‘risida taklif aytib qoldi. Buni eshitgan keksa-yu yoshning qalbi sevinchga to‘ldi. Ammo bu xursandchilikning boshlanishi ekanini endi-endi anglayapmiz.
Davlatimiz rahbarining bu tashabbusidan ruhlangan O‘zbekiston musulmonlari idorasi rahbariyati, xususan, muftiy hazratlari musobaqani tez kunlarda o‘tkazish bo‘yicha yo‘l-yo‘riqlar ko‘rsatib mas’ul shaxslarni tayin qildilar. Shu bilan qishning chillasida O‘zbekiston Qur’on musobaqasi boshlanib ketdi.
Buni ko‘rgan ba’zi yurtdoshlarimiz shunday ajoyib musobaqa bahorda yoki yozda o‘tkazilganda yanada yaxshi bo‘lardi-da, deyishdi. O‘zimizga ham sovuq o‘tib ketgan kezlarda, ayozda dildirab o‘tirgan otaxonu onaxonlarni, yoshlarimizni ko‘rganda, to‘g‘risi, o‘zimiz ham issiq kunlarda bo‘lgan zo‘r bo‘lar ekan-da, degan xayolga bordik.
Ammo, azizlar, sovuq o‘z yo‘liga-ku, qorni sog‘inib ko‘zimiz nigoron bo‘ldi. Yurtimizga qurg‘oqchilik tahdid sola boshladi. Yig‘inlarda, masjidlarda, matbuot sahifalarida Rabbimizdan qor so‘rab iltijolar qildik.
Biz o‘zimiz bilib-bilmay yuraveribmiz, qaysi hududda Qur’on musobaqasi o‘tgan bo‘lsa, o‘sha yerga qor yog‘ibdi. Musobaqa Surxondaryoda bo‘lganda Surxon qorga burkandi; Qashqadaryoda bo‘lganda Qashqa vohasiga qor berdi; Toshkent shahrida bo‘lganda esa Osmon eshiklari ochildi va poytaxtimizdan boshlab hamma yoq oppoq qorga burkandi.
Ana Qur’on musobaqasining sharofati. Bu musobaqa muqarrar qurg‘oqchilikning oldini olmoqda.
Ana dastlab yurtboshimizning, keyin muftiy hazratlarining qalbiga solingan ilhomning hikmati!..
O‘MI Matbuot xizmati
Bismillahir Rohmanir Rohiym
Hanafiy mazhabimizda namozga kirishda qo‘l quloq barobarida ko‘tariladi. Boshqa mazhab sohiblari nazdida esa qo‘l yelka barobarida ko‘tariladi. Bunga ular bir qancha hadislarni dalil qilishgan. Hususan, Abu Dovud rivoyat qilgan hadisda Ibn Umar roziyallohu anhu: “Men Rasululloh sollallohu alayhi vasallam namozga kirganlarida, qo‘llarini yelka barobarida ko‘targanlarini ko‘rdim", dedilar. Bu va shunga o‘xshash rivoyatlarni hujjat qilib, imomlar Molik, Shofeiy va Ahmad rahimahulloh: “Namozga kirganda qo‘llar yelka barobarida ko‘tariladi”, deyishadi.
Hanafiy ulamolari bunga ko‘plab hadislarni hujjat qilib keltirishadi. Jumladan, Abu Dovud Sunanida keltiradi. Baro ibn Ozib roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: “Rasululloh sollallohu alayhi vasallam namozga kirish uchun takbir aytsalar qo‘llarini to quloqlarining yumshog‘iga yaqin bo‘lguncha ko‘tarardilar”. Abdurrazzoq, Humaydiy, Imom Ahmad, Buxoriy va Doraqutniy ham shunga o‘xshash rivoyat qilishgan.
Uch mazhab sohiblarining dalillariga esa birqancha javoblar berishgan:
1. Qo‘lni yelka barobarida bo‘lishi quloq barobarida ko‘tarishni inkor qilmaydi. Chunki kaft quloq barobarida bo‘lsa, qo‘lning bir qismi yelka barobarida bo‘ladi. Buni Abu Dovudning sunanlarida kelgan hadis qo‘llab quvvatlaydi.
Voil ibn Hujr roziyallohu anhu aytadi: Rasululloh sollallohu alayhi vasallam namozga turganlarida, qo‘llarini yelkagacha ko‘tarib, bosh barmoqlarini quloqlari barobar qilib so‘ng takbir aytganlarini ko‘rganman.
2. Qo‘llarini yelka barobarida ko‘targanliklariga, sovuq sababli ustlaridagi kiyimdan qo‘llarni quloq barobarigacha chiqarish imkonsizligi sabab bo‘lgan. Shuning uchun qo‘llarni yelka barobar ko‘tarishlariga to‘g‘ri kelgan. Bunga ham Abu Dovudning Sunanida kelgan hadis dalil bo‘ladi:
Voil ibn Hujr roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: “Rasululloh sollallohu alayhi vasallam namozga kirganlarida qo‘llarini quloq barobarida ko‘targanliklarini ko‘rdim”. Bir muddatdan so‘ng ularning (sahobalarning) huzuriga keldim. Namozga kirishishda ustlarida burnus va kiyimlari bo‘lgan holda qo‘llarini ko‘ksilari barobarida ko‘tarishardi”.
Izoh: Burnus – paxtadan bo‘lgan uzun libos.
Hadisdan ko‘rinib turibdiki, qo‘llarning quloq barobar ko‘tarilmasligining sababi ustlaridagi liboslar bo‘lgan. Bu borada kelgan hadislarni ana shunday jamlash mumkin. Qoida borki, hadislarning barchasiga jamlab amal qilish imkoni bo‘lsa, hammasiga amal qilish: birini olib boshqasini tark qilgandan avloroqdir. Shuning uchun hanafiy ulamolarimiz hadislarni jamlash yo‘liga yurganlar.
Qiyos jihatidan olib qarasak ham bu to‘g‘ri bo‘ladi, chunki namoz oldidan qo‘llarni ko‘tarish namozga kirishganligini bildirish uchun qilinadi. Hatto orqada kar kishi turgan bo‘lsa ham imomning namozga kirishganligini bilish imkoni bo‘lishi kerak. Bu esa qo‘llar quloq barobarida ko‘tarilgandagina yaqqol ko‘rinadi. Shu va bunga o‘xshash ko‘plab dalillarni hanafiylar hujjat qilib bu masalada qo‘llar quloq barobarida bo‘lishini ixtiyor qilishgan va bu Ato ibn Abu Raboh, Ibrohim Naxaiy, Abu Maysara, Vahb ibn Munabbih va Molikiydan bir jamoasining ham mazhabidir.
Javohir Isomiddinov,
Hadis ilmi maktabi talabasi.