Sayt test holatida ishlamoqda!
12 Mart, 2025   |   12 Ramazon, 1446

Toshkent shahri
Tong
05:22
Quyosh
06:40
Peshin
12:38
Asr
16:40
Shom
18:29
Xufton
19:42
Bismillah
12 Mart, 2025, 12 Ramazon, 1446

O‘lgan odam go‘shtini yeyishga qiyoslangan gunohni bilasizmi?

19.12.2017   5415   5 min.
O‘lgan odam go‘shtini yeyishga qiyoslangan gunohni bilasizmi?

Abu Dardo (roziyallohu anhu)dan rivoyat qilinadi: “Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Kim birodarining obro‘sini (to‘kilishidan, ya’ni g‘iybat qilinishidan) saqlasa, Alloh taolo uning yuzini (butun badanini) Qiyomat kunining olovidan saqlaydi”, dedilar (Imom Termiziy rivoyati).

G‘iybat haqida turli tushunchalar bor. Uni odamlar har xil tushunadi. Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) sahobalarga: “Sizlar g‘iybat nimaligini bilasizlarmi?” dedilar. Ular: “Alloh va Rasuli biluvchiroq”, deyishdi. Nabiy (sollallohu alayhi va sallam): “Birodaringiz u haqida gapirgan so‘zingizni eshitib, xafa bo‘lsa, siz uni g‘iybat qilibsiz”, dedilar. Sahobalar: “Yo Rasululloh, biz aytgan sifat unda bo‘lsa-chi?” dedilar. Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam): “Shunda g‘iybat bo‘ladi. Agar siz aytgan sifat unda bo‘lmasa, unga bo‘xton qilgan bo‘lasiz”, dedilar (Imom Muslim rivoyati).

Shuning uchun, boshqalar bilan gaplashayotgan vaqtda oramizda bo‘lmagan, ya’ni suhbatda ishtirok etmayotgan inson haqida, gapirishga zarurat tug‘ilsa, u haqida yaxshi so‘z aytishimiz lozim. Oramizda yo‘q odam haqida yomon so‘z aytilsa va obro‘sini to‘kilsa, gapirayotgan odamni to‘xtatish va birodarimizni himoya qilishimiz kerak. Shunda Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) aytganlaridek, zimmamizdagi burchimizni ado etgan bo‘lamiz. Shu sabab banda Qiyomat kunida do‘zaxning alamli azobidan najot topib, Alloh taoloning ulug‘ mukofotiga sazovor bo‘ladi. Do‘stining obro‘sini himoya qilishga, g‘iybat qilayotgan kimsani to‘xtatishga kuchi yetmagan odam, Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) bergan talimga amal qilishi lozim bo‘ladi. Ya’ni, munkar ishni qo‘l va til bilan to‘xtatishga qodir bo‘lmagan odam, qalbi bilan inkor qilsin yoki suhbatni tark etsin. Alloh taolo Quroni karimda bunday marhamat qiladi: “Ba’zilaringiz ba’zilaringizni g‘iybat qilmanglar. Sizlardan birortalaringiz o‘zining o‘lgan birodarining go‘shtini yeyishni yaxshi ko‘rurmi? Ha, yomon ko‘rasizlar. Allohdan qo‘rqinglar! Albatta, Alloh tavbani ko‘p qabul qiluvchi va rahmlidir” (Hujurot, 12).

Ushbu oyatda ham Alloh taolo bandalarni g‘iybat qilmaslikka amr etmoqda. G‘iybatning harom, gunohi kabiralardan ekanini hamma ulamolar bir ovozdan ta’kidlaganlar. Bu ish naqadar qabih va naqadar yomon ekanligi oyati karimada ham bayon qilinmoqda.

Mazkur oyatdan g‘iybat qilish o‘lgan odamni go‘shtini yeyish bilan barobar ekani tushuniladi. Ma’lumki, insonning go‘shtini yeyish nafaqat Islom dinida, balki, boshqa dinlarda ham mumkin emas. Odam o‘lgandan keyin uning go‘shtini yeyishni esa xayolga keltirish, hatto, tasavvur qilish ham mashaqqat. Shuning uchun, oyatdagi: “yaxshi ko‘rasizmi?” degan savolga hech kim, “Ha”, deb javob bermaydi. Shu bois oyatning davomida: “Ha, yomon ko‘rasizlar!” deb ta’kidlanmoqda.

Oyatning davomida mazkur gunohni qilganlarni Allohdan qo‘rqishga chaqirilib: “Allohdan qo‘rqinglar”, deyildi. Shu bilan birga, avval bilmasdan g‘iybat qilib qo‘yilgan bo‘lsa, tezda tavba qilib gunohni yuvish mumkin ekani aytilmoqda. Shuningdek, Alloh taoloning fazli-marhamatidan noumid bo‘lmaslikka chaqirilmoqda.

Chin dildan nadomat chekib, qayta bu ishni qilmaslikka ahd qilib va unga vafo qilish tavbaning shartlaridir. Hamda kimni qayerda g‘iybat qilgan bo‘lsangiz, o‘sha yerda u odam haqida yaxshi gaplarni gapirish lozim. Shunda Alloh taolo tavbani qabul qiladi.

G‘iybatning sabablari juda ko‘p. Jumladan, g‘azabini to‘kib solish, boshqalarning suhbatiga qo‘shilish, o‘z obro‘sini ko‘tarish, hasad, o‘yin-kulgu va hazil qilish kabilar g‘iybatga sabab bo‘ladi. Ba’zida bir odam boshqa kimsaning jahlini chiqaradi. G‘azabi chiqqan odam uni yo‘qligida, g‘iybat qilib o‘ch olishga harakat qiladi. Ayrim hollarda tanish yoki ulfatlar bir kishini g‘iybat qilayotgan bo‘lsa, yoqish va yaxshi ko‘rinish niyatida ularga qo‘shiladi. Buni o‘zicha odamgarchilik deb o‘ylaydi. Aslida, u gunohga sherik bo‘ladi. Ba’zilar esa “Falonchi johil, fahmi yo‘q”, deb, o‘zlarini ilmli va o‘tkir fahmli qilib ko‘rsatishga urinadi. Ko‘pchilik bir kishini maqtasa, unga hasad qiladi va uni g‘iybat qilib, obro‘sini to‘kish payidan bo‘ladi. Ayrimlar boshqalarni kuldirish va davrani qizitish maqsadida ba’zilarni kamchilik va ayblarini aytib, g‘iybat qilishadi.

Inson g‘iybat tufayli Alloh taoloning g‘azabiga duchor bo‘lishi haqida fikr qilishi mazkur gunohdan saqlanishda muhim omil hisoblanadi. Shuningdek, banda qiyomat kuni g‘iybatchining savoblari olinib boshqaga berilishi yoki  uning zimmasiga o‘zganing gunohlari yuklanishini doimo yodda tutishi lozim. G‘iybat payti hamma o‘zining ayblarini o‘ylasin va ularni tuzatishga kirishsin. O‘zining kamchilik va nuqsonlari bo‘la turib, boshqalarni ayblashdan uyalsin. Agar o‘zini ayblardan xoli bilsa, shukr qilsin. Inson o‘zini eng yomon ayb – g‘iybatchilik ila bulg‘amasin. O‘zini boshqalar g‘iybat qilishini xohlamaganidek, o‘zgalarni g‘iybat qilishni istamasin. G‘iybatga sabab bo‘ladigan illatlarni yo‘q qilishga harakat qilsin. Har dardning davosi uni keltirib chiqargan sabablarni yo‘q qilish bilan bo‘ladi.

Mo‘min-musulmonlar o‘zlari g‘iybatdan saqlanib, boshqalarni ham bu gunohdan tiyilishiga harakat qilishlari zarur. Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Musulmon mo‘minning birodaridir. Har bir mo‘minning zimmasida musulmonlarning qoni, moli va obro‘sini himoya qilish burchi bor”, deganlar. Shuning uchun,  har birimiz o‘z burchimizni to‘liq ado etmog‘imiz lozimdir.

Ibn Hajar Asqaloniyning “Qirq hadis” kitobi asosida

Abdusamad TOJIDDINOV

tayyorladi.

Maqolalar
Boshqa maqolalar

Rasululloh ﷺ qanday qiroat qilardilar?

12.03.2025   1277   3 min.
Rasululloh ﷺ qanday qiroat qilardilar?

Bismillahir Rohmanir Rohiym

Ummu Salama roziyallohu anhodan rivoyat qilinadi: “Rasululloh sollallohu alayhi vasallam qiroat qilganlarida oyatlarni ajratib-ajratib o‘qirdilar” (Imom Abu Dovud, Imom Ahmad rivoyati).

Ummu Salama roziyallohu anhodan rivoyat qilinadi: Nabiy sollallohu alayhi vasallam qiroatalarini oyat-oyat qilib ajratardilar: «Alhamdu lillahi Robbil-’alamin» deb, so‘ng vaqf qilardilar, «Arrohmanir-Rohiym» deb, so‘ng vaqf qilardilar» (Imom Termiziy, Imom Hokim rivoyati).

Ya’lo ibn Mamlakdan rivoyat qilinadi: «U Ummu Salama roziyallohu anhodan Nabiy sollallohu alayhi vasallamning namozlari haqida so‘radi. Shunda u kishi: «Sizlar qayoqdayu, u zotning namozlari qayoqda?! U zot namoz o‘qir, so‘ng namoz o‘qiganchalk uxlar, so‘ng uxlaganlaricha namoz o‘qir, so‘ng namoz o‘qiganlaricha uxlar edilar. To tongacha shunday bo‘lar edi», dedi-da, u zotning qiroatlarini maqtay ketdi. U zotning qiroatlarini maqtay turib: «Harfma-harf, aniq-aniq o‘qirdilar», dedi» Abu Dovud, Termiziy va Ahmad ibn Hanbal rivoyat qilgan.

Qatodadan rivoyat qilinadi: «Anasdan: «Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning qiroatlari qanday edi?» deb so‘raldi. Shunda u: «Cho‘ziq edi», dedi-da, keyin «Bismillahir-Rohmanir-Rohiym»ni «Bismillah»ni cho‘zib, «Ar-Rohman»ni cho‘zib, «Ar-Rohiym»ni cho‘zib o‘qib berdi». Ya’ni Rasululloh sollallohu alayhi vasallam mad – cho‘ziq unli bor o‘rinlarda madni aniq cho‘zib o‘qir edilar (Imom Buxoriy rivoyati).

Abdulloh ibn Abu Qaysdan rivoyat qilinadi: «Men Oisha roziyallohu anhodan Nabiy sollallohu alayhi vasallamning qiroatlari haqida: «U zot qiroatni ichlarida qilarmidilar yoki jahriy (oshkora) qilarmidilar?» deb so‘radim. U: «Har qaysisini ham qilardilar. U zot (qiroatni) gohida ichlarida, gohida oshkora qilardilar», dedi» (Muttafaqun alayh).

Ummu Honiydan rivoyat qilinadi: «Men tunda yopig‘im ustida turib olib Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning Ka’ba oldidagi qiroatlarini eshitar edim» (Nasoiy va Ibn Moja rivoyat qilgan).

Jubayr ibn Mut’im roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: «Nabiy sollallohu alayhi vasallamnig shom namozida Tur surasini o‘qiyotganlarini eshitdim. «Yoki ular, hech narsadan hech narsa yo‘q, o‘zlari yaralganlarmi?! Yoki ular yaratuvchilarmi?» oyatiga kelganda qalbim uchib ketay dedi» (Imom Buxoriy rivoyati).

Baro ibn Ozib roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: «Nabiy sollallohu alayhi vasallamning xuftonda «Vattiyni vaz-zaytun»ni o‘qiyotganlarini eshitdim. Biror kishidan u zotning ovozlaridan ko‘ra chiroyli ovoz eshitmaganman» Muttafaqun alayh.

Abdulloh ibn Mug‘affaldan rivoyat qilinadi: «Nabiy sollallohu alayhi vasallamning tuyalarida Qur’on o‘qib ketayotganlarini ko‘rdim. Fath surasini mayin qilib o‘qib ketayotgan ekanlar. Ohang qilib o‘qib ketayotgandilar» (Imom Buxoriy rivoyati).

Avs ibn Huzayfa roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: «Bir kecha Rasululloh sollallohu alayhi vasallam oldimizga kech qolib chiqdilar. Biz: «Yo Allohning Rasuli, kech qolib ketdingizmi?» dedik. Shunda u zot: «Qur’ondan hizbim[1] qolib ketgan edi, o‘shani tugatmasdan chiqishni istamadim», dedilar. Keyin biz Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning as'hoblaridan: «Rasululloh sollallohu alayhi vasallam Qur’onni qanday hizbga ajratar edilar?» deb so‘radik. Ular: «Uchta, beshta, yettita, to‘qqizta, o‘n bitta, o‘n uchta (sura) va «Mufassal» hizbi», deyishdi» (Tabaroniy va Tahoviy rivoyati).

Davron NURMUHAMMAD


[1] Hizb – bo‘lak degani bo‘lib, Qur’ondan har kun uchun vazifa sifatida ajratib olingan bo‘lakka nisbatan ishlatilgan. Mufassal – Qur’onning Hujurot surasidan boshlab oxirigacha bo‘lgan qismi.