Rasululloh sollallohu alayhi vasallam ayollari va boshqa oila a’zolariga iltifot ko‘rsatar, mehr-muhabbat bilan muomala qilar va ba’zida hazillashib ham turar edilar. Boshqalarga ham ahli oilasiga go‘zal munosabatda bo‘lish lozimligini uqtirardilar. U zot sollallohu alayhi vasallamning «Sizlarning yaxshilaringiz – ahliga yaxshilaringizdir. Men ahliga muomala qilishda sizlarning eng yaxshingizman» va «Mo‘minlarning iymoni komilrog‘i va xulqi yaxshirog‘i – ahliga iltifotlisidir» degan so‘zlari ham buni tasdiqlaydi.
Oisha onamiz roziyallohu anhodan: «Rasululloh sollallohu alayhi vasallam uyda yolg‘iz qolganlarida qanday bo‘lar edilar?» deb so‘rashdi. Oisha roziyallohu anho: «Tabassumli va xushchaqchak bo‘lar edilar», deb javob berdilar.
Ahli oilalariga chiroyli munosabat masalasiga doir yana bir misolni Oisha roziyallohu anho rivoyat qilgan hadisdan bilib olish mumkin:
Oisha roziyallohu anho qo‘g‘irchoq o‘ynab o‘tirgan edilar, huzurlariga Rasululloh sollallohu alayhi vasallam kirdilar. Qo‘g‘irchoqlarning orasida ot ham bor edi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: «Ey Oisha, bu nima?» dedilar. Oisha roziyallohu anho: «Sulaymonning oti», degan edilar, u zot Oisha roziyallohu anhoning gaplariga kulib qo‘ydilar.
Oisha roziyallohu anhodan rivoyat qilinadi: «Rasululloh sollallohu alayhi vasallam men bilan yugurishda musobaqalashdilar. Men u zotdan o‘zib ketdim. Bu to‘lishishimdan oldin edi. To‘lishganimdan so‘ng Rasululloh solllallohu alayhi vasallam mendan o‘zib ketdilar. Shunda u zot: «Bir-u bir», dedilar».
Rasululloh sollallohu alayhi vasallam uy yumushlarida ahli oilalariga qarashar, iltifot ko‘rsatib, ayollarining so‘zlarini berilib eshitar edilar. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam Oisha onamiz roziyallohu anhoning o‘n bir ayol o‘z erlarining yaxshiyu yomon barcha sifatlarini bir-biriga ro‘y-rost aytib berishga ahdlashganlari haqidagi hikoyalarini e’tibor bilan eshitgan ekanlar.
Sut onalari Halima Sa’diyya va emikdosh singillari Shaymoga ham yuksak darajada hurmat-e’tibor bilan muomalada bo‘lganlar. Ana shu hurmatlari tufayli ham ularning qabilasi bo‘lmish Banu Sa’d ahliga olijanoblik bilan muomala qilganlar.
Payg‘ambar alayhissalom olijanob zot
Anas roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: «Biron kishi Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning quloqlariga shivirlaganini, ya’ni maxfiy gapirganini ko‘rmaganman. U zot muborak boshlarini undan (so‘zlovchidan) uzoq tutar, u kishi ham boshini uzoq qilar edi».[1]
Xorija ibn Zayd roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: «Agar dunyo haqida gap ketsa, biz bilan qo‘shilib, dunyoni zikr qilar edilar. Oxiratni eslasak, biz bilan qo‘shilib, oxiratni eslar edilar. Taom haqida gaplashsak, bizga qo‘shilib, taom haqida gapirardilar».[5]
Yana bir kuni bir kampir u zot sollallohu alayhi vasallamning huzurlariga kelib, «Ey Allohning Rasuli, Allohga duo qiling, meni jannatga kirgizsin», dedi. U zot: «Ey falonchining onasi, jannatga kampirlar kirmaydi-ku», dedilar. Kampir yig‘lab, qaytib ketdi. U zot: «Unga aytinglar, u jannatga kampir holida kirmaydi. Chunki Alloh taolo (jannatga kiradigan ayollar haqida) «(Ular) jozibali va tengqurdirlar», degan», dedilar. Buni eshitgan kampir xursand bo‘lib ketdi. (Voqea surasi, 37-oyat)
Ummu Dardo roziyallohu anhodan rivoyat qilinadi: «Abu Dardo biror gap gapirsa, tabassum qilar edi. Men unga: «Siz gapirganingizda odamlar sizni ahmoq deb o‘ylamaydimi?» dedim. Abu Dardo roziyallohu anhu: «Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning biror so‘z gapirganlarini eshitgan yoki ko‘rgan bo‘lsam, albatta tabassum qilar edilar», dedi». Abu Dardo roziyallohu anhu biror so‘z gapirsalar, bu borada ham Rasululloh sollallohu alayhi vasallamga ergashib tabassum qilib qo‘yar edi.
Muhammad Hasaniyning “Ikki olam sarvari” kitobidan
“Ko‘kaldosh” o‘rta maxsus islom bilim yurti o‘qituvchsisi
Baratov G‘iyosiddin tarjima qildi.
[1] Abu Dovud rivoyati.
[2] Tabaroniy rivoyati.
[3] Bazzor va Tabaroniylar rivoyati.
[4] Imom Termiziy rivoyati.
[5] Askariy rivoyati.
HAROM OYLARDA RO‘ZA TUT!
Rasululloh sollallohu alayhi vasallam aytdilar: “Harom (oy)larida ro‘za tut, so‘ngra tark qil, harom (oy)larida ro‘za tut, so‘ngra tark qil, harom (oy)larida ro‘za tut, so‘ngra tark qil, deb uch barmoqlarini bukib ochib ko‘rsatdilar” (Imom Abu Dovud rivoyati).
HADIS SHARHI
Ulamolar hadisni bunday sharhlaydilar: “Ushbu harom oy (ashhurul hurum)larda ro‘za tutishga da’vat etadi va uch kun ro‘za tutib, uch kun qoldirishga ishora qiladi. Rajab oyi ham harom oylardan biri hisoblanadi”.
HAROM OYLARI TO‘RTTADIR
Alloh taolo Qur’oni karimda bunday marhamat qiladi: “Albatta, Allohning kitobida oylarning soni Allohning huzurida osmonlaru yerni yaratgan kuni o‘n ikki oy qilib belgilangan. Ulardan to‘rttasi (urush qilish) harom (oylar)dir” (Tavba surasi, 36-oyat).
BU OYDA RASULULLOH ﷺ QANDAY RO‘ZA TUTARDILAR?
Usmon ibn Hakim roziyallohu anhu aytadi: “Said ibn Zubayrdan rajab oyida turganimizda bu oy ro‘zasi haqida so‘radim. U: “Ibn Abbosning Rasululloh sollallohu alayhi vasallam ro‘za tutar edilar, hatto og‘izlarini ochmasalar kerak, der edik. Og‘izlari ochiq bo‘lardi, hatto ro‘za tutmasalar kerak, der edik, deyayotganini eshitganman” dedi.
RAJAB OYIDA RO‘ZA TUTUVCHILARGA QASR QURILADI
Abu Qiloba roziyallohu anhu aytadilar: “Rajab oyida ro‘za tutuvchilar uchun jannatda bir qasr bor”.
BIR KUNLIK RO‘ZANING MUKOFOTI
Abu Sa’id Xudriy roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Bir banda Alloh yo‘lida bir kun ro‘za tutsa, o‘sha kungi ro‘zasi sababli Alloh uning yuzini do‘zaxdan yetmish yillik masofaga uzoq qiladi”, dedilar (Imom Buxoriy, Imom Termiziy rivoyati).
SAHARLIK-IFTORLIK VAQTI
06 yanvar – dushanba
Saharlik vaqti (og‘iz yopish): 06:24
Iftorlik vaqti: (og‘iz ochish) 17:12
QANDAY NIYAT QILINADI?
Niyati: Xolis Alloh uchun rajab oyining ro‘zasini tutishni niyat qildim.
Davron NURMUHAMMAD