Sayt test holatida ishlamoqda!
26 Aprel, 2025   |   28 Shavvol, 1446

Toshkent shahri
Tong
04:00
Quyosh
05:27
Peshin
12:26
Asr
17:13
Shom
19:18
Xufton
20:40
Bismillah
26 Aprel, 2025, 28 Shavvol, 1446

Sir saqlay olish – komillikdan nishon

28.03.2017   7163   3 min.
Sir saqlay olish – komillikdan nishon

Muqaddas kitoblarimizda o‘zga insonlarning sirini saqlash, aybini yashirishning fazilatli xislatlardan ekani bayon qilingan. Jumladan, agar bir kishi boshqa birodarining aybini yashirsa, Alloh taolo uning aybini yashirishi haqida ko‘plab oyatu hadislar borligi barchamizga ayon.

Alloh taoloning rahmati buyukligini qarangki, o‘zgalarning insoniy sha’nini ulug‘lagan bandalarining sirini saqlashi barobarida uni avliyolik maqomiga ham yetkazib qo‘yar ekan.  Ana shunday sharafli zotlardan biri Hotam ibni Unvon nomi ulug‘ shayx Fariduddin Attorning “Tazkirat ul-avliyo” asari va yana ko‘plab mo‘tabar tazkiralarda katta ehtirom bilan zikr etilgan. Xususan, hazrat Navoiyning “Nasoyim ul-muhabbat”ida u haqda bunday yozilgan:

Hotam Asamm quddisu sirrihu avvalg‘i tabaqadindur, kuniyati Abu Abdurahmon. Xuroson mashoyi­xining qudamosidindur. Shaqiq Balixiy bila suhbat tutubdur va Ahmad Xuzravayhning ustodidur. Ta’rix ikki yuz yettida Balx navohiysida olam­din o‘tti. Derlarki, asamm emas erdi va bir amre voqe’ bo‘ldiki, ani Asamm dedilar. Mashoyix kitobin o‘qug‘an ul kayfiyatni ma’lum qilur. Ul debdurki, 

«Agar Xudoyingga osiy bo‘lmoqchi bo‘lsang, u seni ko‘rmaydigan joyda osiy bo‘l, ya’ni Allohga osiy bo‘lmaki, har yerda u seni ko‘radi». Va ham ul debdurki, har kim bu yo‘lg‘a kirar, to‘rt o‘lumni o‘ziga tutmak kerak: Mavti abyaz – va ul qorin ochlig‘idur va mavti asvad va ul xalq izosig‘a sabr qilmaqdur va mavti ahmar – va ul nafs muxolafatidur va mavti axzar – va ul xirqag‘a yurunlar tikmakdur. Andin so‘rdilarki, qaydin nima yersen? Dedikim, 

«Yer va osmon xazinalari  Allohnikidir.  Lekin   munofiqlar     (buni)   anglamaslar».

Navoiy hazratlarining “Derlarki, asamm emas erdi va bir amre voqe’ bo‘ldiki, ani Asamm dedilar”, deyish bilan kifoyalanib qo‘ya qolganiga ajablanib aslida nima voqea yuz berganini o‘rgangan kishi u zotning odobining cheksizligiga yana bir bor tahsin aytadi.

Naql qilishlaricha, bir kishi Hotam ibni Unvon bilan gaplashib o‘tirganida bexosdan yel chiqarib  qo‘yibdi va uyalganidan qora terga botib ketibdi. U zot suhbatdoshini uyatli holatdan chiqarish uchun darhol qo‘llarini quloqlariga karnay qilib: “Qattiqroq gapir, quloqlarim og‘ir, yaxshi eshitmayman”, debdi. Shundan so‘ng u odam yengil tortibdi. Ushbu voqeadan keyin o‘sha odam vafot etguniga qadar Hotam ibni Unvon o‘zini karlikka solib yurgan ekan. Odamlar uni rostakam kar deb o‘ylagani bois “Asom” deb atay boshlabdi. “Asom” arabcha so‘z bo‘lib, tilimizda “kar, sag‘ir” ma’nolarini bildirar ekan.

Buni qarangki, Hotam Asamm birodarining aybini yashirish uchun o‘zini bir necha yil karlikka solib yuribdi, hazrat Navoiy ham hayosi yo‘l qo‘ymagani bois andisha qilib voqeani ochiq bayon qilmabdi.

Unda biz nega sirni ochdik?!  Zinhor bu ishimizni odobsizlikka yo‘ymasligingizni iltimos qilamiz. Ne bo‘ldiki, bizning davrimizga kelib har narsadan kamchilik qidirish, har kimning aybi yoki nuqsoni bo‘lsa, uni ko‘pchilikning o‘rtasida muhokama qilish odatga aylanib qoldi. Biz ham huda-behuda jar soluvchilar safiga kirib qolmaylik, ana shu voqeadan ibrat olaylik degan maqsadda voqeani bayon etishga jur’at etdik. Zero, biz birovning sirini saqlar ekanmiz, aslida o‘zimizning sirimizni saqlagan bo‘lamiz. Hotam Asamm aytganidek, “Allohga osiy bo‘lmoqni istasangiz, sizni ko‘rmaydigan bir joyga borib isyon qiling”, mabodo topa olsangiz!..

Damin JUMAQUL,

jurnalist

Maqolalar
Boshqa maqolalar
Maqolalar

Diniy-ma’rifiy sohaga doir muhim farmon

25.04.2025   4231   5 min.
Diniy-ma’rifiy sohaga doir muhim farmon

Keyingi yillarda mamlakatimizda fuqarolarning vijdon erkinligini ta’minlash, diniy-ma’rifiy sohani zamon talablari asosida isloh qilish, diniy bag‘rikenglik va ijtimoiy barqarorlikni mustahkamlashga yo‘naltirilgan keng qamrovli chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda. 

Ayniqsa, diniy sohada davlat siyosatining takomillashuvi, fuqarolarning diniy e’tiqod erkinligining kafolatlanishi va diniy sohaga oid masalalarning huquqiy asosda hal etilishi borasida tub burilish yuz bermoqda. Bu borada Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev rahbarligida ilgari surilgan konseptual yondashuvlar nafaqat mamlakat ichida, balki xalqaro maydonda ham e’tirof etilmoqda.

Xususan, kuni kecha imzolangan "Fuqarolarning vijdon erkinligi huquqi kafolatlarini yanada mustahkamlash hamda diniy-ma’rifiy sohadagi islohotlarni yangi bosqichga olib chiqish chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi Prezident farmoni mamlakatda ushbu yo‘nalishdagi islohotlarni tizimli ravishda yangi bosqichga ko‘tarishga qaratilgan muhim normativ-huquqiy hujjat hisoblanadi. 

Mazkur farmon orqali davlat-din munosabatlarining ochiqligi, shaffofligi, diniy tashkilotlarning huquqiy maqomini mustahkamlash, shuningdek, diniy-ma’rifiy faoliyatni ilmiylik, milliy va umuminsoniy qadriyatlar asosida tashkil etish kabi ustuvor vazifalar belgilab berildi.

Bu farmon nafaqat diniy sohada faoliyat yuritayotgan mutasaddilar, balki keng jamoatchilik, ilmiy doiralar, xalqaro ekspertlar tomonidan ham ijobiy baholanib, O‘zbekistonning inson huquqlari, xususan, vijdon erkinligi bo‘yicha o‘z zimmasiga olgan majburiyatlarni amalda ro‘yobga chiqarishga intilayotganini yaqqol namoyon etdi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 23-iyundagi qarori bilan Toshkent shahrida O‘zbekiston islom sivilizatsiyasi markazi tashkil etilgan edi.

Bugungi dunyo manzarasida diniy ekstremizm va terrorizm tahdidi kuchayib borayotgani kuzatilmoqda. Bu holat ko‘plab jamiyatlarda tinchlik va barqarorlikka tahdid solmoqda. Radikalizm va ekstremizmning asosiy sabablaridan biri diniy savodsizlikdir. 

O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2021-yil 21-apreldagi "Diniy-ma’rifiy soha faoliyatini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi farmonida "Jaholatga qarshi ma’rifat" ulug‘vor g‘oya asosida dinning asl insonparvarlik mohiyatini, ezgulik, tinchlik va insoniylik kabi fazilatlar azaliy qadriyatlarimiz ifodasi ekanligini keng yoritish va bu sohadagi ilmiy-ma’rifiy faoliyatni jadal tashkil etish, islom va jahon sivilizatsiyasiga bebaho hissa qo‘shgan ajdodlarimizning boy madaniy merosini chuqur o‘rganish asosida yoshlarning ongu tafakkurini shakllantirish, jamiyatda bag‘rikenglik, o‘zaro hurmat, mehr-oqibat, tinchlik va totuvlikni, ijtimoiy-ma’naviy muhit barqarorligini ta’minlashda diniy-ma’rifiy soha vakillarining daxldorlik hissi va ishtirokini yanada oshirish kabi masalalar asosiy o‘rinni egallagan.

Jumladan, farmonda O‘zbekiston xalqaro islom akademiyasining "O‘zbekiston xalqaro islomshunoslik akademiyasi" sifatida qayta nomlanishi, akademiyaning huquqlarini aniq belgilanishi va shu kabi sohaga oid barcha islohotlar hammani birfek quvontirdi. Bu haqida hujjatda shunday deyiladi: 

Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligi hamda Qo‘mitaning O‘zbekiston xalqaro islom akademiyasini O‘zbekiston xalqaro islomshunoslik akademiyasi (keyingi o‘rinlarda – Akademiya) etib qayta nomlash to‘g‘risidagi taklifi ma’qullansin.

Akademiya islomshunoslik va dinshunoslik sohalarida mutaxassislarni hamda o‘quv dasturi, qo‘llanma va darsliklarni tayyorlashga ixtisoslashgan tayanch davlat oliy ta’lim va ilmiy-tadqiqot muassasasi etib belgilansin.

6. Quyidagilar Akademiyaning asosiy vazifalari hisoblanadi:

a) islomshunoslik, dinshunoslik, din psixologiyasi, islom iqtisodiyoti, manbashunoslik, xalqaro munosabatlar va ehtiyoj mavjud bo‘lgan boshqa sohalar bo‘yicha kadrlar tayyorlash;

b) ta’lim jarayoniga ilg‘or pedagogik texnologiyalarni, ilm-fan va texnikaning so‘nggi yutuqlarini hamda yetakchi xorijiy oliy ta’lim tashkilotlari tajribasi asosida ishlab chiqilgan ta’lim dasturlarini joriy etish;

v) vijdon erkinligi va konfessiyalararo bag‘rikenglikni ta’minlash, radikallashuv, ekstremizm va terrorizmga qarshi kurashish hamda diniy sohadagi davlat siyosatining asoslariga oid ilmiy-tadqiqot ishlarini amalga oshirish;

g) diniy-ma’rifiy yo‘nalishda ilmiy, ilmiy-ommabop adabiyotlarni tayyorlash va nashr qilish, shuningdek, internet tarmog‘ida ta’lim resurslarini joylashtirish va muntazam yangilab borish;

d) talabalarda yuksak ma’naviy va axloqiy fazilatlarni rivojlantirish, Vatanga muhabbat, uning taqdiriga daxldorlik, kasbga sadoqat hissini mustahkamlash, ta’lim-tarbiya jarayoni hamda ma’naviy-ma’rifiy ishlar samaradorligini oshirish;

e) mamlakatimizda va xorijda diniy sohada faoliyat olib borayotgan ilmiy-tadqiqot va ta’lim muassasalari bilan yaqindan hamkorlik qilish.

Prezidentimiz tashabbusi bilan Imom Buxoriy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazi, Imom Termiziy xalqaro ilmiy tadqiqot markazi tashkil etilgan bo‘lib, mazkur ilmiy-tadqiqot markazlari Vazirlar Mahkamasi huzurida edi. O‘zbekiston xalqaro islomshunoslik akademiyasi huzurida faoliyat olib borayotgan Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazi ham boshqa tadqiqot markazlari singari Vazirlar mahkamasi huzuriga o‘tkazildi. Bu ham markazda amalga oshirib kelinayotgan keng ko‘lamdagi ilmiy ishlarning yanada yuqori saviyada yaratilishida muhim ahamiyat kasb etadi. 

O‘zbekiston xalqaro islomshunoslik akademiyasi islomshunoslik, dinshunoslik, din psixologiyasi, islom iqtisodiyoti, manbashunoslik, xalqaro munosabatlar yo‘nalishlari bo‘yicha yetuk kadrlarni tayyorlashda ilg‘or xorijiy tajribalar asosida zamonaviy o‘quv dasturlarini tashkil etadi. Akademiyaning ilmiy-tadqiqot salohiyati kengayib, diniy-ma’rifiy adabiyotlar yaratib, ilmiy va ommabop adabiyotlar nashr etadi hamda raqamli resurslar yaratilib, akademiya tomonidan keng jamoatchilikka yetkaziladi. 

Ilhomjon Bekmirzayev,

O‘zbekiston xalqaro islomshunoslik akademiyasi

"Ijtimoiy fanlar va huquq" kafedrasi professori

MAQOLA