Sayt test holatida ishlamoqda!
07 Yanvar, 2025   |   7 Rajab, 1446

Toshkent shahri
Tong
06:24
Quyosh
07:49
Peshin
12:34
Asr
15:29
Shom
17:13
Xufton
18:32
Bismillah
07 Yanvar, 2025, 7 Rajab, 1446

Fitna ulkan gunohdir

7.02.2017   5484   7 min.
Fitna ulkan gunohdir

E’tiqodi sust, ilmi sayoz insonlarni yo‘ldan ozdirish, zalolat sari yetaklashga qaratilgan shaytoniy amallar bisyor. Insoniyat dushmanlari maqsadlariga yetish uchun turli-tuman hiylalarni o‘ylab topadilar. Shulardan biri fitnadir. Zero, fitna odamlar orasini buzadi, ularni bir-biriga dushman qiladi, otani boladan, yaqinni jigardan ayiradi. Notinchlik, nizo, ig‘vo keltirib chiqaradi.

Fitna lug‘atda ko‘p ma’nolarda keladi:

  1. Joziba, sehr; fusunkorlik, afsunkorlik, tarovat, fatonat, berilmoq (maftun bo‘lmoq). Fitna amal insonlarga go‘zal ko‘rinadi, yoqimli ko‘rinishda taqdim etiladi. Asli siyratidan farq qilishini, afsuski, insonlar kech tushunadi. Asl Islom, sof aqida, haq jannat kabi jilvakor iboralar qanchadan-qancha insonlarni rom etmadi, deysiz. Mazmun, haqiqiy maqsad mana shu joziba ortida yashiringani bois, uni tezda ilg‘ab, anglab olish mushkul. Shu sabab taklif etilayotgan axborot aql va naql tarozisida tortilishi, sintez qilinishi maqsadga muvofiq.
  2. Ishonmaslik, umidsizlik, xudosizlik, dahriylik. Fitna, aslida ham, dahriylikdir. Allohga ishongan – imonli odam fitna qilishi mumkinmi?! Allohdan umidini uzgan, shayton quliga aylanganlargina odamlar orasiga nifoq solishga jazm qila olishi mumkin.

 Fitna - adashtirish, qiziqtirish, aldash, yo‘ldan ozdirish va chalg‘itishdir. Yolg‘onga asoslangan “g‘oya” hidoyat yo‘lidagilarni haq yo‘lidan ozdirishga xizmat qiladi. Ayrim manfaatdor toifalar xohish-irodasi ro‘yobiga xizmat qiladi. Bunga bugungi kunda Iroq va Suriyaning kattagina hududlarini bosib olgan ISHID terroristik guruhining amalga oshirayotgan qonli faoliyati yaqqol misoldir. Mo‘minni mo‘minga dushman qilib, bir-birlarining qonini to‘kishga sababchi bo‘layotganlar – asl fitnachilardir.

 Fitna, aslida, gumrohlik; aqldan ozganlik, jinnilikdir. Aks holda, qandaydir o‘y-xayollarni deb ikki dunyo saodatidan voz kechish mumkinmi? Bu ishga qodir kishini aqli, tafakkuri sog‘lom, e’tiqodi mustahkam, deb bo‘lmaydi. Bunga misol qidirib uzoqqa bormaymiz: ISHIDning aldov va puch g‘oyalariga laqqa tushib,  aybsiz insonlar qonini to‘kayotgan kimsalar borib turgan gumrohlardir.

 Fitna egalarining xatti-harakatlari isyon, g‘alayonga olib kelishi muqarrar. G‘oyaviy ixtilof, ilmdagi kelishmovchilik, aqidadagi qarama-qarshilik, oxir-oqibat, insonlar va hatto xalqlar o‘rtasida nifoqqa sabab bo‘lishi mumkin (Yaman davlatining tanazzulga yuz tutishi bunga yaqqol misol). Bog‘iylik, ya’ni mavjud hukumatga qarshi chiqib, uni ag‘darish, maqsadlariga mos davlat qurishga qaratilgan isyon shular jumlasidan bo‘lib, manbalarda bog‘iyning o‘limga mahkumligi ta’kidlanadi. Illo, u tavba qilsagina kechiriladi. E’tibor qaratilsa, yurtimizda qaror topgan qonunchilik sof islomiy aqidalarga naqadar mosligi ayon bo‘ladi. Zero, adashgan kimsalarning xalqidan, yurtboshisidan kechirim so‘rab qilgan tavbasi kechirilmoqda, hayotini yo‘lgan qo‘yishi, gunohini halol mehnati bilan yuvishiga imkon berilmoqda...

 Fitna – yolg‘onga, mish-mishga tayanadi. U oyatlarni ta’vil qilish, hadislarni noto‘g‘ri talqin etish natijasidir. U vasvasa, nafs balosi oqibati bo‘lib, milliy, diniy qadriyatlar asosini vayron qilishdir. Payg‘ambarimiz Muhammad (sollallohu alayhi va sallam): “Fitna qotillikdan ham ashaddiyroqdir”, deganlar (Imom Buxoriy rivoyati).

 Nihoyat, fitna – sinov, gunohdir. Alloh halolni, haromni aniq belgilab berdi. Ularning o‘rtasidagi narsalar esa shubhadir. Asl islomiy manbalarda haqiqiy musulmon insonning hatto shubhali amaldan ham qaytishi lozimligi ta’kidlanadi. Zero, zalolatga yetaklovchi g‘oyalar, noto‘g‘ri va botil qarashlar chin insonlar uchun sinov hamdir. Shu bois, imoni mustahkam, e’tiqodi komil inson harom va shubhali amallarni bajarishdan tiyiladi, binobarin, ularni bir bora qilgan inson, keyinchalik, o‘rganib qoladi hamda gunohga moyil bo‘lib qoladi.

Fitna ilmsizlik natijasida kelib chiqadi. Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam) bashorat berganlaridek, shariat ilmidan bexabar kishilarning din nomidan ish yuritishi inson va jamiyat uchun ko‘plab ko‘ngilsizliklarni, fitnalarni keltirib chiqaradi. Alloh taolo fitna haqida O‘zining Kalomi sharifidagi “Baqara” surasi 191-oyatida: “(Odamlarni) aldab, fitnaga solish o‘ldirishdan (ham) yomonroqdir”, deb o‘z bandalarini turli ko‘rinishdagi fitnalardan ehtiyot bo‘lishga buyuradi. Chunki, insonning ma’naviy o‘limi uning jismoniy o‘limidan ayanchliroq, yomonroqdir. Shu bois ham, oyati karimada insonlar orasida fitna, fasod ishlarni tarqatishning gunohi ma’nan bir insonni o‘ldirishdan ham yomonroq ekanligi aytilmoqda, chunki insonning ruhini o‘ldirish – uning jasadini o‘ldirishdan fojialiroq, oqibati esa dahshatliroqdir.

Xo‘sh, zalolat yo‘liga kirib qolgan inson nima qilsin? Keyingi hayoti uchun qanday yo‘l tutsin? Alloh taolo “A’rof” surasi 3-oyatida bu masalada aniq buyruq – amrlarini bayon qilgan: (Ey, insonlar), sizlarga Parvardigoringizdan nozil qilingan narsaga (Kitobga) ergashingiz, undan o‘zga “do‘stlarga” ergashmangiz! Kamdan-kam pand-nasihat olursizlar”.

Ko‘rinib turganidek, Alloh taolo Qur’onga ergashish, eshitilishi yoqimli, ko‘rinishi jozibali, ammo mazmuniyu maqsadi yomonlik, oqibati esa fosiqlikdan iborat da’vatlar qiluvchi “do‘stlar”dan yiroq bo‘lishni qat’iy buyurmoqda. Qur’onning boshqa bir o‘rnida shundan keyin ham tafakkur qilmaydigan, hidoyatga qaytmaydigan musulmonlar to‘g‘risida go‘zal tadbir, adolat yo‘li zikr qilinadi: “Ey, mo‘minlar, Allohga itoat qilingiz va payg‘ambarga hamda o‘zlaringizdan bo‘lgan (ya’ni musulmon) hokimlarga bo‘yinsuningiz! Bordiyu biron narsa haqida talashib qolsangiz,— agar haqiqatan Allohga va oxirat kuniga ishonsangiz — u narsani Allohga va payg‘ambariga qaytaringiz! Mana shu yaxshiroq va chiroyliroq yechimdir” (“Niso”, 59).

Mazkur oyatda Alloh taolo barchani O‘ziga, Rasuliga hamda o‘z oralaridan chiqqan boshliqlarga itoat etishni buyurmoqda. Fitna qilishga emas. Darhaqiqat, Qur’onda har qanday muammoli masalaning adolatli yechimi bor. Ixtilof vaqtida eng to‘g‘ri yechim firqalanishning oldini olishdir. Asl taraqqiyot ham, saodat ham birdamlik, hurfikrlik natijasida amalga oshadi. Buning uchun har bir fuqaro Alloh qaytarganlaridan qaytishi, buyurganlariga itoat etishi hamda o‘zlaridan bo‘lgan ishboshilarga so‘zsiz bo‘ysinishi shart.

Musulmon ko‘r-ko‘rona taqlid qilmasin. U har bir narsaga milliy, diniy qadriyatlariga hamohang aqlan yondashsin. O‘zining ilmi yetarli bo‘lmasa, ilmli, ishonchli, taqvodor, olimlardan so‘rab bilsin. O‘rganganlariga amal qilsin. Xullas, ilm o‘rgansin, bilganlariga amal qilsin. Shundagina hidoyat topadi. Fitna qurboniga aylanmaydi. Aks holda, unutmaslik kerakki, Alloh taoloning uning uchun tayyorlab qo‘yilgan alamli azobi bor: “Kim haq yo‘lni aniq bilganidan keyin payg‘ambarga xilof ish qilsa va mo‘minlarning yo‘llaridan boshqa yo‘lga ergashib ketsa, biz uni ketganicha qo‘yib beramiz. So‘ngra jahannamga dohil qilamiz. Naqadar yomon joydir u!” (“Niso”, 115).

Ayon bo‘layotirki, fitna, unga yetaklovchi har bir xatti-harakat – og‘ir gunoh. Undan tiyilish – musulmonlarning burchi. Diniga, ma’naviyatiga, xalqiga sodiqlik esa xotirjamlik, ko‘ngillar obodligi, yurt ravnaqi, eng muhimi, ikki dunyo saodatiga erishish kalitidir. Shunday ekan, turli ko‘rinishdagi yot g‘oyalar ta’siridan saqlanaylik, fitnalardan ogoh bo‘laylik. Xalq, millat baxti unga mansub insonlar baxti yig‘indisidan iboratligini aslo unutmaylik!

Shukurjon SHANIGMATOV,

Do‘mbirobod jome masjidi imom-xatibi

 

Maqolalar
Boshqa maqolalar
Maqolalar

Makkada toshkentlik shayxdan izlagan kitobimni topdim

7.01.2025   102   8 min.
Makkada toshkentlik shayxdan izlagan kitobimni topdim

Bismillahir Rohmanir Rohiym.
Alloh taologa bitmas-tuganmas hamdu sanolar bo‘lsin.
Payg‘ambarimizga mukammal va batamom salavotu durudlar bo‘lsin.

Shayx Abu G‘uddaning birgina kitobni uzoq izlab, nihoyat, Makkai mukarrammada Toshkentlik shayxdan topganlari xususida ajib hikoya

Shayx rahmatullohi alayh «Sahifalar» kitobida o‘zlarining hayotlaridan bir lavhani quyidagicha zikr etadilar: «Ba’zan biron kitobga yetishadigan bo‘lsam, Alloh taolo uchun falon-falon rakat namoz o‘qiyman deb nazr qilar edim. Bir kitobni qo‘lga kiritaman deb, qiziq voqeani boshimdan kechirganman. Uni shu o‘rinda keltirishni maqsadga muvofiq deb bildim:

«Qohiradagi al-Azhar universitetining shariat fakultetida o‘qib yurgan paytlarimda doimo shayximiz, alloma imom Muhammad Zohid Kavsariy rahimahullohning huzurlarida bo‘lardim. U zot alloma Shayx Aliy Qorining «Fathu bobil inoya bisharhi kitobin niqoya» kitobini olishni tavsiya qildilar. Foydali, nodir, durdona kitoblarni qo‘lga kiritishga ishqiboz ekanimligimni bilganliklari sabab, o‘sha kitobni topishga bir necha bor jiddiy tarzda qiziqtirgan edilar.

U kitob Hindistonda chop etilgan bo‘lsa kerak, deb yurardim. Qohirada olti yil yashagan bo‘lsam, to o‘qishni tugatgunimcha o‘sha kitobni izlab yurdim.

Topilishi mumkin deb faraz qilgan barcha kutubxonalarimdan so‘rab-surishtirdim, lekin u haqida biror ma’lumotga ega bo‘la olmadim. O‘z yurtimga qaytganimda ham Halabning qaysi shahrini ziyorat qilmay yoki qaysi kutubxonasiga kirmay, o‘sha kitobni izlashda davom etardim.

Men kitob Hindistonda chop etilgan deb o‘ylaganim va u hanafiy fiqhi borasida yozilgani bois, shoyad maqsadimga erishsam deb, kitobfurushlardan Hindistonda chop etilgan hanafiy mazhabiga oid barcha fiqhiy kitoblar haqida surishtirar edim. Lekin ular bu kitobning hatto nomini ham bilishmas edi. Damashqdagi qadimgi durdona kitoblardan xabardor bo‘lgan eski kitobfurushlar bor edi. Ularda juda ko‘plab qadimgi va qimmatbaho kitoblar bo‘lsa-da, ularni sotish masalasida juda ham qattiq turishar va anchagina qimmat narx belgilashardi.

Ular Sayyid Izzat Qusaybotiy va uning otasi, shuningdek, Shayx Hamdiy Safarjaloniy va Sayyid Ahmad Ubaydlar edi. Bir kuni Sayyid Izzat Qusaybotiydan Hindistonda chop etilgan «Fathul bobil inoya...» kitobi haqida so‘rasam, ul zot kitob unda borligini aytdi va Imom Ayniyning 1293 hijriy yilda Hindistonda chop etilgan juda katta – olti mujalladdan iborat «Al- Binoya bi sharhi Hidoya» kitobini olib chiqdi. Ushbu kitob ham men izlab yurgan qimmatbaho, nodir kitoblardan edi, ammo men u zotdan so‘ragan kitob emasdi.

Shuning uchun bu kitobni uncha qimmat bo‘lmagan narxda sotib oldim. Keyin men Shayx Hamdiy Safarjaloniy rahimahullohdan qidirib yurgan kitobim haqida so‘radim. Bilsam, kitob Rossiyada, Qozonda chop etilgan ekan. Aytishlaricha, kitob qizil gugurtdan ham nodirroq ekan. U kishi umri davomida qancha-qancha kitoblar bilan shug‘ullangan bo‘lsa-da, o‘sha kitobdan faqat bir nusxasi qo‘liga tushgani va uni alloma Imom Kavsariyga aql bovar qilmaydigan darajada qimmat narxga sotib yuborganini aytdi.

Kitob chop etilgan joyni aniq bilib olgan bo‘lsamda, unga yetishishga bo‘lgan umidim susaydi. Alloh taolo meni 1376/1957 yilda birinchi marotaba Baytullohni haj qilishga muvaffaq qilganida Makkai mukarramaga kirib, kitob bosilgan o‘lkalardan Allohning muborak shahriga ko‘chib kelgan kishilardan birontasi o‘zi bilan o‘sha kitobni olib kelgandir, degan umidda Makkadagi kutubxonalardan kitobni surishtira boshladim, lekin topa olmadim. Alloh taoloning inoyati bilan Makkai mukarramadagi bozorlardan birida odamlardan chekkaroqdagi bir eski kitobfurushning oldiga borib qoldim.

U zot shayx Mustafo ibn Muhammad Shinqitiy hafizahulloh ekan. U zotdan bir necha kitoblar sotib oldim. So‘ng noumid bo‘lgan holda haligi kitob haqida so‘rasam, bir haftacha oldin menda bor edi, deb qoldi. Kitobni buxorolik olimlardan birining merosidan sotib olgan ekan. Bir necha kun oldin uni asli buxorolik Toshkent ulamolaridan biriga qimmat narxga sotib yuborgan ekan. Ishonqiramay turgan edim u o‘sha kitobni menga sifatlay boshladi. Haqiqatdan ham o‘sha men anchadan beri izlab yurgan kitob edi. Shundan keyin kitobni sotib olgan toshkentlik olim kimligini so‘radim.

U zot o‘ylab turib shayx Inoyatulloh Toshkandiyning nomini aytdi. Undan o‘sha shayxning yashaydigan, ishlaydigan manzilini, uni qanday topish mumkinligini so‘radim. U bu haqda bilmasligini aytdi. Yana u kishi haqida kimdan so‘rab-surishtirishim mumkinligi haqida so‘ragan edim, buni ham bilmasligini aytdi. Shundan so‘ng o‘sha kitobni qo‘lga kiritish yoki uni sotib olgan kishi bilan uchrashishdan yanada umidim uzildi. Shunday bo‘lsa-da, Masjidul Haram yoki Makka bozorlarida uchratgan barcha buxorolik kishilardan shayx Inoyatulloh haqida surishtirib yuraverdim. Buxoroliklar bor deb aytilgan hech qaysi madrasa yoki karvonsaroy qolmadi, hammasidan o‘sha shayxni surishtirib chiqdim. Hatto Makka tashqarisidagi mahallalargacha bordim. Chunki ayrimlar u yerda ham buxoroliklar bor deyishgandi.

Lekin izlayotgan odamim bilan uchrashish qayoqda deysiz? Axir Makkai mukarramada Inoyatulloh ismli qanchadan-qancha buxoroliklar bordir. To‘xtovsiz so‘rab-surishtirishlar meni shayx Abdulqodir Toshkandiy Buxoriy Saotiyning huzuriga olib bordi. U zot Makka atrofidagi Jarval mahallasida istiqomat qilar ekan. U zotdan shayx Toshkandiy haqida so‘ragan edim, shayxni tanidi va menga uning asl ismini aytdi. Ismi shayx Mir Inoyat Toshkandiy ekan. Lekin u ham shayxning manzilini u bilan uchrashish mumkin bo‘lgan joylarni bilmas ekan.

Yana «Fathul bobil inoya...» kitobini olgan o‘sha shayx bilan uchrashishdan noumid bo‘lib qoldim. Oradan bir oz vaqt o‘tdi. Bir kuni Ka’bai muazzamani tavof qilib Alloh taolodan meni o‘sha insonga yo‘liqtirishini va o‘sha kitobni qo‘lga kiritishga muyassar etishini so‘radim. Ushbu duo va nolani bi necha bor takrorlayverdim. Oradan bir haftacha vaqt o‘tdi. Bu muddat ichida kitob va uning egasini qidiraverib, fikru hayolim parishon bo‘lib qolgan edi. Bu Allohga ayon.

Bir kuni (masjid kengayishidan oldin) Masjidul Haram eshiklaridan biri- «Bobu ziyoda»ning oldidagi bozorda aylanib yursam, Abu Arab degan eski damashqlik tijoratchi meni ko‘rib, ko‘rinishim va kiyimlarimdan shomlikka o‘xshatib oldiga chaqirdi. Shom o‘lkasi va Shom aholisi haqida so‘radi. Kitobga bo‘lgan ishtiyoqim kuchliligidan u kishidan birinchi bo‘lib haligi buxorolik shayx haqida so‘radim. U oldidagi do‘konda o‘sha shayxning kuyovi savdo qilishini, shayxni hammadan ko‘ra u yaxshi bo‘lishini aytdi. Bu gaplarni eshitib, shu qadar xursand bo‘ldimki, quloqlarimga ishonmay qoldim.

Darhol kuyovining oldiga borib, shayx haqida so‘radim. Savdogar hayron bo‘lib, «Nima uchun u kishi haqida so‘rab-surishtirib, u zot bilan uchrashishga harakat qilyapsiz?» – deb so‘radi. Men: «Bir haftadan beri Makka bo‘ylab u kishini tinmay izlayman, Xudo xayringizni bersin, uning qayerdaligini menga ayting», - dedim. U shayx Misfala mahallasida Saqif qahvaxonasida aytib, manzilini aniq tushuntirib berdi.

Shundan so‘ng men tunu kun u yerga qatnab, oxiri u kishi bilan uchrashishga muvaffaq bo‘ldim. U zot kitobni menga o‘zlari istagan narxda arzonga sotdilar. O‘sha kun umrimda eng xursand bo‘lgan onlarimdan biri edi. Darhaqiqat, Alloh taolo menga o‘sha kitobni birinchi juzini tahqiq qilib, nashr qilishni nasib etdi. Alloh taolodan o‘z fazli va karami ila kitobning qolgan qismlarini ham nashr qilishga muvaffaq bo‘lishini so‘rab qolaman!».


Shayx Abdulfattoh Abu G‘udda rahmatullohi alayhning
«Sahifalar» kitobidan. 

Maqolalar