Sayt test holatida ishlamoqda!
04 Avgust, 2025   |   10 Safar, 1447

Toshkent shahri
Tong
03:49
Quyosh
05:21
Peshin
12:34
Asr
17:30
Shom
19:41
Xufton
21:05
Bismillah
04 Avgust, 2025, 10 Safar, 1447
Maqolalar

Vafotingni emas, oxiratingni o‘ylab g‘amdaman

08.11.2024   3632   2 min.
Vafotingni emas, oxiratingni o‘ylab g‘amdaman

Bismillahir Rohmanir Rohiym.
Alloh taologa bitmas-tuganmas hamdu sanolar bo‘lsin.
Payg‘ambarimizga mukammal va batamom salavotu durudlar bo‘lsin.

Muhammad ibn Kunosadan rivoyat qilinadi: «Zarr ibn Umar Hamadoniy to‘satdan vafot etib qoldi. Buni eshitgan qarindoshlari Zarrning otasi oldiga uvvos solib yig‘lab kelishdi. Ota o‘zi mahzun bo‘lsa-da, qarindoshlarni sabrli bo‘lishga chaqirib, «Sizlarga nima bo‘ldi? O‘g‘limning jonini olgan Allohga shikoyat qilyapsizlarmi?» dedi. Ular: «Ha, Allohga qasamki, biz zulm ko‘rmadik, ozor ko‘rmadik, bizga nohaqlik qilinmadi, ortiqcha narsa so‘ralmadi. Alloh taologa hech qanday shikoyatimiz yo‘q» deb, o‘zlarini bosib olishdi. Janoza o‘qilib, mayyit tobutda odamlarning yelkalari uzra qabriston tomon yo‘l oldi. Otasi jasadni qabrga qo‘yarkan, o‘g‘li bilan shunday vidolashdi: «O‘g‘lim, Alloh senga rahm qilsin. Allohga qasam, sen menga yaxshilik qilar eding, meni yaxshi ko‘rarding. Shuning uchun ahvolingdan ko‘p xavotirlanmayapman. Bizga Alloh taoloning O‘zi kifoya, bizni tashlab qo‘ymaydi. Sen ketib, aziz ham bo‘lmadik, xor ham bo‘lmadik. Men sening vafotingni emas, oxiratdagi holingni o‘ylab ko‘proq qayg‘uryapman. Ey Zarr, oxirat qo‘rqinchi bo‘lmaganda, sening o‘rningda bo‘lishni orzu qilgan bo‘lardim!».

Keyin Robbul olaminga iltijo bilan bunday duo qildi: «Allohim, o‘g‘lim Zarrning vafoti bilan bergan musibatingga sabr qilsam, savob va’da qilgansan. Allohim, o‘g‘lim Zarrga salavot va rahmating bo‘lsin! Allohim, o‘g‘lim uchun beradigan ajringni silai rahm o‘laroq unga beraman. Uni yomon bandalaring qatorida ko‘rmagin. Uning gunohlarini kechirgin, chunki Sen unga mendan ham mehribonsan. Allohim, uning menga qilgan ba’zi yomonliklarini kechirdim, Senga nisbatan qilgan noto‘g‘ri ishlari bo‘lsa, ularni kechirib, o‘rniga mukofot bergin. Sen mendan saxiy va karamlisan».

Nihoyat, qabristondan chiqib ketayotib, o‘g‘lining qabriga qarab shunday dedi: «Ey Zarr, senga foyda beradigan narsani hozir qilgan bo‘lsak-da, seni qo‘limizdan kelgancha dafn qilgan bo‘lsak-da, baribir seni shu yerda tashlab ketishga majburmiz...».

«Solihlar gulshani» kitobidan
Muhammad Quddus Abdulmannon,
Yetti chinor” jome masjidi imom-noibi tayyorladi.

Maqolalar
Boshqa maqolalar
Maqolalar

«Ishorai sabboba» qanday amal?

04.08.2025   3675   3 min.
«Ishorai sabboba» qanday amal?

Hanafiy mazhabimizda «ishorai sabboba» sunnat amal xisoblanadi. U to‘g‘risida bir necha hadisu shariflar vorid bo‘lib, quyidagi manbalarda u to‘g‘risida va qanday qilinishi borasida to‘xtalib o‘tilgan. Abu Lays Samarqandiy “Navozil”, Kamoliddin Ibnu Humom “Fathul qodir”, Alloma Alouddiyn Kosoniy “Badoi’us Sanoiy”, Ibn Obidiyn “Raddul muxtor”, Abdulhay Laknaviy “Umdatur ri'oya”, “E’lo’us sunan” kabi mo‘tabar manbalarda ham sunnat ekanligi zikr qilingan.  Bu haqida Aliy Qoriy ikkita “Tazyinul ibora tahsinul ishora” va “At-tadhiynu lit tazayyun”, Hofiz Ibn Hajar “Talhisul hobir”, Ibn Obidiyn “Raf’ ul taraddud” nomli bir qator risolalarda ham yozib o‘tganlar.

Imom Termiziy Abu Humayddan rivoyat qiladilar: “O‘ng kaftlarini o‘ng tizzalariga, chap kaftlarini chap tizzalarini ustiga qo‘yib barmoqlari bilan ishora qilar edilar”.

Ibn Umar roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: “Nabiy sallolohu alayhi vasallam namozda, ya’ni tashahhudga o‘tirsalar o‘ng qo‘llarini o‘ng tizzalarini ustiga chap qo‘llarini chap tizzalarini ustiga qo‘yib ko‘rsatkich barmoqlarini ko‘tarib ishora  qilardilar. Chap qo‘llari tizzalarini ustida turar edi”. Ushbu hadisga sahobalar, tobe’inlar amal qilib, tashahhudda ishorani ixtiyor qildilar. Ahmad Nofi’dan rivoyat qiladilar: “Abdulloh ibn Umar roziyallohu anhumo namozda tashahhudga o‘ltirsalar ikki qo‘llarini ikki tizzalariga qo‘yib barmoqlari bilan ishora qilib, ishora qilgan barmoqlariga qarab turar edilar, so‘ng Rasululloh sallalohualayhi vasallam: “Barmoq bilan ishora qilish shaytonga temirdan ham shiddatliroq”, derdilar.

Aliy Qoriy “Tazyinul ibora tahsinul ishora” kitoblarida ushbu hadisni sharhlab aytadilarki, “Barmoq bilan ishora qilish urushda temir qurolni ishlatishdan ham qiyinroqdir, go‘yo tavhidga ishora qilish bilan shayton mo‘min bandani adashtirishi, shirkka olib borishdan bo‘lgan  umidini kesadi”.

Imom Suyutiy “Jome’ul kabir” kitoblarida Uqba ibn Omirdan rivoyat qiladilar: “Kishi namozida ishora qiladigan har bir ishorasiga o‘nta hasanot yoziladi”, dedilar.

Ibn Obidiyn “Raf’ul taraddud” nomli kitoblaridagi «ishorai sabboba» haqida vorid bo‘lgan hadislar, olti sahih kitoblarning hammasida zikr qilingan. U hadislarni hattoki, ma’naviy mutovotir deyish durust bo‘ladi deganlar.

«Ishorai sabboba» qilish borasida sahobalar, ularga ergashgan tobe’inlar ixtilof qilmadilar. Imom Abu Hanifa va u zotning ikki shogirdlari Imom Abu Yusuf va Imom Muhammmad, Imom Molik, Imom Shofeiy, Imom Ahmad ibn Hanbal hamda mutaqaddim ulamolar «ishorai sabboba» sunnat ekanligiga ittifoq qilishgan.

Xulosa qilib aytadigan bo‘lsak, «ishorai sabboba»ni tashahhudga o‘tirganda, duoni o‘qib “Ashhadu anna...” deganda namozxon o‘ng qo‘lni ko‘rsatgich barmog‘ini ko‘taradi, “illalloh” deganda tushiradi. Tashahhud duosini avvalidan qo‘lni qimirlatib turish durust emas. Shuni takidlash lozimki, «ishorai sabboba» rivoyatlaridan bexabar bo‘lib, bu amalni qilmagan namozxonni aslo malomat qilinmaydi.

Namangan shahar "Mulla Bozor Oxund" jome masjidi

imom noibi Anvarxon Akramov

Manba: @Softalimotlar

MAQOLA