Sayt test holatida ishlamoqda!
13 Yanvar, 2025   |   13 Rajab, 1446

Toshkent shahri
Tong
06:23
Quyosh
07:47
Peshin
12:37
Asr
15:35
Shom
17:19
Xufton
18:38
Bismillah
13 Yanvar, 2025, 13 Rajab, 1446

Odamlardagi xorg‘inlikning 8 sababi

2.12.2024   4738   6 min.
Odamlardagi xorg‘inlikning 8 sababi

Bismillahir Rohmanir Rohiym.
Alloh taologa bitmas-tuganmas hamdu sanolar bo‘lsin.
Payg‘ambarimizga mukammal va batamom salavotu durudlar bo‘lsin.

Hozirgi taraqqiy etgan va ayni paytda muammo va tashvishlar ko‘paygan bir zamonda ko‘pchilik o‘zini xorg‘in va toliqqan his qilmoqda. Hatto miriqib dam olgandan keyin ham kishidan charchoq tarqamagandek tuyuladi. Aslida buning ma’naviy va moddiy sabablari bor. Quyida biz bu sabablarni ko‘rib chiqamiz.

Odamlardagi xorg‘inlikning eng birinchi sababi, bu:

1. Orzu-havasning ko‘pligi.

Inson orzu-havasining chegarasi yo‘q. Nafs hech qachon to‘ymaydi. Unga qancha ko‘p bo‘lsa, shuncha yaxshi. Orzu-havaslar borib-borib bandani o‘zining quliga aylantirib qo‘yadi.

Qalbdagi orzular faqat shirin xayol surish bilan ro‘yobga chiqmaydi. Buning uchun ko‘p mablag‘, pul kerak. Pul topish uchun esa, ko‘p sa’y-harakat qilish kerak. Ayniqsa, birovlardan ortda qolmay deb dang‘illama to‘y qilish, qo‘shnisidan kam joyi yo‘qligini ko‘rsatib qo‘yish uchun baland-baland imoratlar qurish va boshqa ishlar uchun ozmuncha sarf-harajat va harakat kerak bo‘ladimi?! Imkoni yetadiganlar qiynalmay qiladi bu ishlarni. Ammo qurbi yetmaydiganlar ming bir chiranib, orzulari ortidan quvishlari ularning umrlarini o‘tkazib, o‘zlarini xorg‘in, hayotlarini g‘am-tashvishlarga ko‘mib tashlayotganini tushunarmikanlar?!

2. Gunoh-ma’siyatlarga mukkadan ketish.

Zino, o‘g‘rilik, qalloblik va shu kabi gunohlar kishi tanasini charchatibgina qolmay, inson qalbini qoralaydi, ko‘nglini g‘ash qiladi, o‘zini ruhiy tushkunlik va bezovtalikka olib boradi. Ayniqsa, birovning dilini og‘ritish, o‘zgalar molini nohaq yo‘llar bilan yeyish kabi gunohlar bandaning ruhiy va moddiy holatiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi.

3. Ko‘p gapirish.

Foydali so‘zlarni me’yorida so‘zlash kishi uchun fazilatdir. Biroq haddan tashqari ko‘p gapirish, bekorchi so‘zlar bilan ovora bo‘lish odamni charchatadi. Buni tibbiy tarafdan tushuntirishga harakat qilamiz. Ovoz hosil qiluvchi apparatning asosiylari xiqildoqda joylashgan. Ovoz hosil bo‘lishida til, ikki lab, og‘iz bo‘shlig‘i, burun bo‘shlig‘i, yuz, peshana suyuklari orasida joylashgan qo‘shimcha kovaklar, halqum, traxeya, bronxlar va o‘pka ishtirok etadi. Qarang, bir og‘iz gap aytish uchun qancha a’zo harakatlanadi? Agar me’yoridan ortiqcha so‘zlansa, bu a’zolar ish faoliyati insonni charchatadi, uni holdan toydiradi. Ustiga-ustak, ko‘p gapirish banda qalbini qoraytiradi.

4. Ko‘p miqdorda ovqat yeyish va noto‘g‘ri ovqatlanish.

 Payg‘ambarimiz Muhammad sollallohu alayhi va sallam bizlarga taomni me’yorida iste’mol qilishni tayinlaganlar. Shifokorlar ham haddan tashqari ko‘p ovqatlanishdan qaytaradilar. Sababi me’yoridan ortiqcha taom asab tizimini zaiflashtiradi, ichaklarga ortiqcha og‘irlik yuklaydi va ovqat hazm bo‘lishiga salbiy ta’sir ko‘rasatadi.

Biz baquvvat bo‘lish uchun ko‘proq ovqat yeyishga harakat qilamiz. Aslida ortiqcha ovqat insonga quvvat bag‘ishlamaydi, aksincha uni kuchsizlantiradi. Sababi jigar va oshqozon ovqat hazm qilish uchun ko‘p kuch sarflaydi.

Ovqatni me’yorida yeyishga e’tibor qaratish bilan bir qatorda uni o‘z vaqtida iste’mol qilishga ham katta ahamiyat berish kerak. Ko‘pchilik kechki ovqatni juda kech iste’mol qiladi. Bizning sharoitda kechki ovqat xuftondan oldin yeyiladi. Ustiga-ustak, odatda kechki ovqatga osh va shu kabi sekin hazm bo‘ladigan taomlar tayyorlanadi. Aslida yotishdan kamida 2-3 soat oldin ovqatlanish tavsiya qilinadi. Ota-bobolarimiz kechki taomni asr bilan shom orasida tanovul qilishgan. Bu inson sog‘lig‘i uchun har taraflama foydali.

Kechki ovqat ortiqcha miqdorda va kech yeyilsa, hazm qilish jarayoni sekinlashadi. Sababi inson harakati sekinlashgani sari ovqat hazm qilish jarayoni ham qiyinlashadi va uzoq davom etadi. Bu narsa yomon tush ko‘rish, tez-tez uyg‘onish va alahsirash kabi noxush holatlarga sabab bo‘ladi.

Agar yotishdan oldin ko‘p miqdorda taom yeyilsa, uyqudan xuddi dam olmagandek bo‘lib tanballik bilan turiladi. Bu kishining ish faoliyatiga yomon ta’sir qiladi. Shu sabab kechki ovqatni barvaqt va oz miqdorda yeyishga odatlanish kerak.

5. Hasad, nosog‘lom raqobat, bir-biridan o‘zishga harakat qilish.

O‘z mavqe’ini oshirish va mol-dunyosini yanada ko‘paytirish uchun odamlar bir-birlari bilan tinimsiz raqobatlashadilar, birlari boshqalaridan o‘zishga, zinhor ortda qolmaslikka tirishadilar. Bu ishlar risoladagidek, ijobiy ma’noda va me’yorida bo‘lsa, mayli. Ammo ko‘p hollarda o‘zaro raqobat hasad va ko‘ra olmaslik oqibatida kelib chiqadi. Doim raqobatlashish asab tolalarini charchatadi, inson tanasini holdan toydiradi. Nosog‘lom raqobat kishidan juda ko‘p kuch talab qilishini unutmaylik.

6. Hasad, gina-kudurat, qo‘rquv va vahima.

Qo‘rquv, tushkun kayfiyat, vahimachilik, dushmanlik, hasad va shu kabi illatlar tana va miyaning toliqishiga olib keladi. Oqibatda quvvat kamayadi, asabiy holatlar yuzaga keladi.

7. Ikkiyuzlamachilik, yolg‘onchilik.

Tilida bir so‘z aytib, dilida boshqa narsani o‘ylash ayni ikkiyuzlamachilikdir. Bu illat insonning asl xilqatiga teskari, uning sog‘lig‘iga zarar keltiradi. Zero, tana va ong, til va dil uyg‘un bo‘lgandagina qalb xotirjam va tana sog‘lom bo‘ladi.

8. Rizq haqida xavotirli o‘ylar, umidsizlikka tushish.

Insonning ruhiy holati uning moddiy holatidan ustun turadi. Zero, umidsizlik har qanday baquvvat tanini ham charchatadi. Ruhan sog‘lom odamning tanasi harchand zaif bo‘lsa-da, u o‘zida kuch topa oladi.

Banda rizq harakatida bo‘lib, Alloh taolo har bir tirik jonga rizqini yetkazib turishiga aniq ishonishi kerak. Rizqi haqida xavotirli o‘ylar shaytonning vasvasasi bo‘lib, bu narsa insonni qanoatdan ayro qiladi, o‘zini ortiqcha urintirib, butun umrini tirikchilikka bag‘ishlashga majbur qiladi. Bu o‘z-o‘zidan bezovtalik va xorg‘inlikka sabab bo‘ladi. Qolaversa, faqat tirikchilik ketidan yelib-yuguradigan odam sekin-asta ma’naviy olamdan uzilib qoladi. Ma’naviyatsiz, ilm-ma’rifatsiz inson qalbi hech qachon huzur-halovat topa olmaydi.

Odilxon qori Yunusxon o‘g‘li

Boshqa maqolalar

Rasululloh ﷺ boshlaridan kechirgan eng katta qayg‘u

13.01.2025   162   5 min.
Rasululloh ﷺ boshlaridan kechirgan eng katta qayg‘u

Muhtarama singlim! Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning hayotlarida yuz bergan eng og‘ir, u zotga eng ko‘p qayg‘u keltirgan musibat haqida o‘qishdan oldin fikringizni bir joyga jamlab, yaxshilab o‘ylab, quyidagi savollarga javob berib ko‘ring:

Hayotingizda qanday holatlar sizni qayg‘uga solgan?
Ularning sababi haqida o‘ylab ko‘rganmisiz?
O‘sha holatlarda o‘zingizni qanday tutgansiz?
Ularning qaysi birini eng og‘ir musibat deb bilgansiz?

Bu savollar haqida kengroq fikr yuritib javob bergan bo‘lsangiz, keling, endi Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning hayotlarida yuz bergan eng og‘ir musibat bilan tanishamiz.

Nabiy sollallohu alayhi vasallamning jufti halollari Oisha roziyallohu anho bunday deganlar:

«Nabiy sollallohu alayhi vasallamga «Boshingizga Uhud kunidan ham og‘irroq kun kelganmi?» dedim. U zot shunday dedilar: «Ha, bu qavm menga ko‘p ozorlar yetkazdi. Ammo ularning eng og‘iri Aqaba kuni bo‘lgan. O‘shanda Ibn Abdu Yalil ibn Abdukulolga meni himoyaga olishni taklif qilgan edim. Lekin u men istagan narsani qabul qilmadi. Men tashvishlanib, boshim oqqan tomonga qarab yurib ketdim. Bir joyga kelganda o‘zimga kelib, boshimni ko‘tardim. Qarasam, tepamda bir bulut menga soya solib turibdi. Razm solsam, uning ustida Jabroil bor ekan. U menga shunday nido qildi: «Alloh qavmingning senga aytgan gapini, senga nima javob qaytarganini eshitdi. U Zot huzuringga tog‘ farishtasini yubordi, ularni nima qilishni istasang, buyurishing mumkin», dedi. Shu payt tog‘ farishtasi menga salom berib, «Ey Muhammad! Nima desangiz, shuni qilaman. Istasangiz, ularning ustiga Makkadagi ikkita katta tog‘ni to‘ntarib tashlayman», dedi».

Shunda Nabiy sollallohu alayhi vasallam: «Yo‘q! Alloh ularning avlodida yolg‘iz Allohga ibodat qiladigan, U Zotga hech narsani sherik qilmaydigan zotlarni chiqarishini umid qilaman», dedilar (Imom Buxoriy, imom Muslim rivoyati).

Oisha roziyallohu anho Uhud jangida Rasulullohning qanchalar mahzun bo‘lganlarini ko‘rgan edilar. Bu jangda yetmishta eng zabardast sahoba shahid bo‘lgan. O‘sha jangda mushriklardan biri Rasulullohning yuzlariga qilich bilan urganida yuzlari qonab ketgan edi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam yuzlaridagi qonni arta turib, «Allohga da’vat qilayotgan payg‘ambarining yuziga jarohat yetkazib, tishini sindirgan qavm qanday najot topadi?» deb, kuyingan edilar. Jang tugagach, Rasululloh sollallohu alayhi vasallam shahid bo‘lganlarni birma-bir ko‘zdan kechira boshladilar. Amakilari Hamza ibn Abdulmuttalibning jasadi qarshisida to‘xtab qoldilar. Hamza u zot uchun eng suyukli, qarindoshlari ichida eng qadrli inson edi. Mushriklar Hamzaning qornini yorib, ichki a’zolarini chiqarib tashlashibdi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam buni ko‘rib, qattiq iztirob chekdilar, «Endi menga sizning firoqingizdan og‘ir musibat yo‘q», dedilar.

Ibn Mas’ud roziyallohu anhu aytadilar: «Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning Hamza ibn Abdulmuttalibga yig‘laganlaridek qattiq yig‘laganlarini ko‘rmaganmiz. U zot amakilarini qibla tarafga qo‘yib, janozasini o‘qishga turganlarida yig‘idan o‘zlariga sig‘may ketdilar».

Rasululloh sollallohu alayhi vasallam o‘zlariga, sahobalariga yetgan musibatlarni duo bilan, sabr bilan yengar edilar.

Ubayd ibn Rifo’a Zuroqiy otasidan rivoyat qiladi:

«Uhud kuni mushriklar chekingach, Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: «Saflarni to‘g‘rilanglar, Robbim azza va jallaga sano aytayin!» dedilar. Sahobalar u zotning ortlaridan saflangach, shunday dedilar: «Allohim! Senga hamdu sanolar bo‘lsin! Allohim, Sen bergan narsani tutib qoluvchi yo‘q. Allohim, Sen uzoq qilgan narsani yaqin qiluvchi yo‘q. Allohim, Sen yaqin qilgan narsani uzoq qiluvchi yo‘q. Allohim, Sen bermagan narsani beruvchi yo‘q, Sen bergan narsani to‘suvchi yo‘q. Allohim, bizga barakotingni, rahmatingni, fazlingni, rizqingni keng qilgin! Allohim, hech qachon tugamaydigan, yo‘q bo‘lmaydigan doimiy ne’mat bergin. Allohim, muhtojlik kunida ne’mat, urush kunida omonlik bergin. Allohim, bizga bergan narsalaringning yomonligidan, bizdan to‘sgan narsalaringning yomonligidan O‘zing asragin. Allohim, bizga iymonni sevdirgin, uni qalbimizda ziynatlagin, qalbimizni kufr, fosiqlik va osiylikdan burgin. Bizni to‘g‘ri yo‘lda yuruvchi bandalaringdan qilgin. Allohim, bizni musulmon holimizda vafot ettirgin, musulmon holimizda tiriltirgin. Bizni xor bo‘lmagan, fitnaga uchramagan holimizda solihlarga qo‘shgin. Allohim, Sening yo‘lingdan to‘sayotgan, rasullaringni yolg‘onchiga chiqarayotgan kofirlarga qarshi O‘zing urush ochgin, ularga azobingni yuborgin! Allohim, Kitob berilgan kofirlarga qarshi O‘zing urush ochgin, Haq iloh O‘zingsan» (Imom Ahmad rivoyati).

Uhud jangi kuni ko‘z yoshlari qonlariga aralashib, nihoyatda og‘ir musibat yetib turgan lahzalarda Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning tutgan yo‘llari eng to‘g‘ri yo‘l edi. Zero, Rasululloh sollallohu alayhi vasallam sahobalarining oldida turib, Alloh taologa duo qilib, ularning qalbidagi iymonni yanada mustahkamladilar. Darhaqiqat, Alloh taolo bergan narsani to‘suvchi yo‘q, U Zot to‘sganini esa beruvchi yo‘q.

Abdulloh Abdulmu’tiy, Huda Sa’id Bahlulning
“Qulog‘im senda qizim” kitobidan G‘iyosiddin Habibulloh,
Abdulhamid Umaraliyev 
tarjimasi.