Konstitutsiya insoniyat tafakkuri va maʼrifiy taraqqiyoti hamda huquqiy madaniyati hosilasidir. Har qanday Konstitutsiya jamiyat madaniy hayoti va taraqqiyotining darajasini aks ettiradi. Har bir davlat oʻz taraqqiyoti jarayonida umumeʼtirof etilgan xalqaro huquq normalari ustunligini tan olgan holda milliy qonunchiligini unga yaqinlashtirishga harakat qiladi, urf-odat, anʼana va qadriyatlarini qonunchilikka singdiradi.
Shuning uchun ham har bir davlat Konstitutsiyasi bir-biridan farq qilib, dunyo konstitutsionalizmi mazmunan boyib bormoqda. Konstitutsiya har bir mamlakatning tashrif qogʻozidir.
Jonajon yurtimiz mustaqilligining 33 yillik taraqqiyot yoʻliga nazar tashlasak, davlat va jamiyat qurilishi, inson huquq va erkinliklari, daxlsizligi va boshqa ajralmas huquqlarini himoya qilishga qaratilgan yuzlab normalarning qabul qilinib amalga kiritilganligiga guvoh boʻlamiz.
Konstitutsiyaning muqaddimasidayoq Oʻzbekistonning yagona xalqi inson huquq va erkinliklariga, milliy va umuminsoniy qadriyatlarga, davlat suvereniteti prinsiplariga sodiqligini eʼlon qilib, demokratiya, erkinlik va tenglik, ijtimoiy adolat va birdamlik gʻoyalariga sadoqatini namoyon etib, inson, uning hayoti, erkinligi, shaʼni va qadr-qimmati oliy qadriyat hisoblanadigan insonparvar demokratik davlatni, ochiq va adolatli jamiyatni barpo etish borasida hozirgi va kelajak avlodlar oldidagi yuksak masʼuliyatni anglagan holda, oʻzbek davlatchiligi rivojining uch ming yildan ortiq tarixiy tajribasiga, shuningdek jahon sivilizatsiyasiga beqiyos hissa qoʻshgan buyuk ajdodlarning ilmiy, madaniy, maʼnaviy merosiga tayanib, fuqarolarning munosib hayot kechirishini, millatlararo va konfessiyalararo totuvlikni, koʻp millatli Oʻzbekiston xalqining farovonligini, gullab yashnashini taʼminlashni maqsad qilgan holda Konstitutsiya qabul qilganini eʼtirof etgan.
Konstitutsiyani oʻrganish, uni tushunish, uning normalariga amal qilish shaxsning siyosiy-huquqiy uygʻoq ekanligi, ertangi kuniga befarq emasligi dalilidir. Mamlakatda turli usul va vositalar orqali fuqarolarning huquqiy ongi va madaniyatini oshirib borishga intilish va harakatlar esa haqiqiy maʼnoda huquqiy demokratik davlat va fuqarolik jamiyatini barpo etish garovidir.
Oʻzbekiston Respublikasi Kostitutsiyasi qabul qilinganidan buyon har yili 8-dekabr yurtimizda yuqori kayfiyatda bayram qilib nishonlanadi. Jinoyat sodir etib jazo muddatini oʻtayotgan fuqarolarga nisbatan bayram munosabati bilan davlat rahbari farmoni asosida afv eʼlon qilinadi yoki amnistiya akti qabul qilinadi. Bu ham inson huquqlari ustuvorligi, oʻz aybiga iqror boʻlib tuzalish yoʻliga oʻtgan shaxslarga nisbatan kechirimlilik siyosatining namunasidir.
Bayram arafasidagi yana bir goʻzal anʼanalarimizdan biri Prezidentimizning yurtimiz faollari, mamlakatimizda faoliyat olib borayotgan xalqaro tashkilotlar, diplomatik korpus vakillari, elchilar oldida maʼruza bilan chiqishidir. Ushbu maʼruza qaysidir maʼnoda, xalqimizning yildan-yilga oʻsib borayotgan siyosiy ongi, tafakkuri, iqtisodiy-ijtimoiy ahvoli, yuz berayotgan oʻzgarishlar, koʻzlangan maqsadlarning sarhisobi boʻlsa, yana bir tomondan, kelgusi yilda qonun ustuvorligini taʼminlash, aholi huquqiy ongi va madaniyatini yuksaltirish, uning muammolariga yechim topish yoʻllariga qaratiladi.
Prezident Shavkat Mirziyoyev oʻz nutqida: “Konstitutsiya va qonun ustuvorligi – farovon hayot garovi” degan tushuncha fuqarolarimizning ongi va qalbida chuqur oʻrin egallashi hamda ijtimoiy ehtiyojga aylanishi uchun quyidagi masalalarga alohida eʼtibor qaratish lozimligini taʼkidlaydi.
Birinchidan, qonunlar ijrosini samarali tashkil etish, tizimli muammolarni oldindan koʻra bilish, qonun buzilishining salbiy oqibatlariga qarshi kurashish bilan birga bunday holatni barvaqt bartaraf etishga qaratilgan tizimni shakllantirish, ayniqsa, dolzarbdir.
Ikkinchidan, Konstitutsiya va qonun ustuvorligiga erishishda jamoatchilik nazoratidan koʻra samarali vosita yoʻq.
Uchinchidan, ommaviy axborot vositalari qonuniylikni qaror toptirishda chinakam “jamiyat koʻzgusi”ga aylanishi kerak.
Toʻrtinchidan, qabul qilinayotgan qonunlar olib borayotgan islohotlarimiz bilan uygʻun boʻlgan taqdirdagina ishlaydi.
Beshinchidan, biz qanchalik mukammal qonunlar yaratmaylik, qanday islohotlar oʻtkazmaylik, agar fuqarolarimizning huquqiy bilimi, ongi va madaniyati yetarli boʻlmasa, kutilgan natijalarga erishish mushkul boʻladi.
Haqiqatan, mukammal qonunlarni yaratish masalaning bir tomoni boʻlsa, uning ijrosini taʼminlash ikkinchi muhim tomonidir. Lekin huquqiy ong va madaniyat bir kunda shakllanib qolmaydi. Buning uchun mustahkam iroda, shaxsiy namuna, sabot kerak boʻladi. Dunyodagi biror davlat taraqqiyoti oʻz-oʻzidan boʻlmagan. Ommaviy axborot vositalariga ramziy jihatdan toʻrtinchi hokimiyat maqomi berilishi ham bejiz emas. Ular jamiyatda sanitar vazifasini bajarishi, mavjud illatlarni jurnalistik odobi va etikasidan chiqmasdan turib fosh etishi, sogʻlom muhit va raqobat shakllanishiga munosib hissa qoʻshmogʻi lozim.
2019-yil 9-yanvar kuni Oʻzbekiston Respublikasi Prezident farmoni bilan qabul qilingan “Jamiyatda huquqiy madaniyatni yuksaltirish konsepsiyasi”da ham “Yuksak huquqiy madaniyat – malakat taraqqiyoti kafolati” gʻoyasi ustuvor ekanligi eʼtirof etilib jamiyatda huquqiy ong va huquqiy madaniyatni yuksaltirish “shaxs – oila – mahalla – taʼlim muassasasi – tashkilot – jamiyat” prinsipi boʻyicha tizimli va uzviy tashkil etilishi belgilangan.
Umumtaʼlim maktablari uchun “Konstitutsiya alifbosi”, “Konstitutsiya saboqlari”, “Konstitutsiya asoslari” kabi darsliklarni yaratish, oliy taʼlim muassasalari talaba va tinglovchilari uchun esa “Inson huquqlari”, “Bola huquqlari”, “Ayollar huquqlari” kabi maxsus oʻquv kurslarini tashkil etish nazarda tutilgan.
Huquqiy ong va madaniyatni shakllantirishning eng samarali yoʻllaridan biri bu shaxs oʻzi oʻzligini anglab olishidan boshlanishi, u oilada tarbiya topib kamol topishi, yaxshi inson boʻlishida ota-ona, oilaviy muhitning oʻrni beqiyosligi, mahalla noyob sharqona qadimiy institut boʻlib, oilalarda sogʻlom ijtimoiy muhit qaror topishida muhim rol oʻynashi, taʼlim muassasalari esa yoshlarni raqobatbardosh qilib kelajakka tayyorlashi, yetarli bilim koʻnikmaga ega boʻlgan yoshlar tashkilotlarda faoliyat olib borib, jamiyat koriga yarashi masalalari uzviylik asosida tizimli tashkil etilishi nazarda tutilgan.
Demak, huquqlarni bilish uni talab qilishdan tashqari burch va majburiyatlarni ham bilish, unga amal qilish, shaxsiy namuna koʻrsatish bugun har doimgidanda dolzarb va muhimdir. Zero, faqat huquqlarini bilgan uni talab qilgan inson emas, balki oʻzi, oilasi, mehnat jamoasi, jamiyat va davlat oldidagi burch va majburiyatlarini ham anglagan unga ogʻishmay amal qilgan insongina haqiqiy maʼnodagi yuqori huquqiy ong va madaniyat sohibidir.
Firuz Rashidov,
Oʻzbekiston xalqaro islom akademiyasi
“Ijtimoiy fanlar va huquq” kafedrasi oʻqituvchisi
Bismillahir Rohmanir Rohiym
“Asr namozi kishi ruhi va badaniga ta’sir qiladigan ko‘pgina kasalliklarga davo bo‘ladi...”.
Bir qarashda biroz mubolag‘aga o‘xshab ko‘ringan bu fikr Qohirada bo‘lib o‘tgan Qur’oni karimning tibbiy haqiqatlariga bag‘ishlangan Xalqaro Islom anjumanidagi tibbiy tadqiqotga oid ma’ruzaning xulosasidir. Asr namozi davo bo‘ladigan kasalliklar ro‘yxatida yana quyidagilar joy oladi: gipertoniya (xafaqon, qon bosimi yuqori bo‘lishi), asab buzilishi, o‘ta semizlik, sirroz, odatlangan homila tushishi, jinsiy qobiliyatsizlik, disminoreya (og‘riqli hayz ko‘rish), psoriaz, katarakta, astma va migren (bosh og‘rig‘i)...
Faqatgina asr namozini tark etish tufayli kishiga ta’sir qiladigan jiddiy kasalliklar ham bor-mi? Bu savolga anjumanda ishtirok etgan doktor Zubayr Karamiy “albatta bor” deb javob beradi.
Buni izohlash va kashfiyotini yanada ravshanlashtirish uchun “al-Arabiya” jurnaliga yozgan maqolasida Doktor Karamiy Islomning jahonshumul va insonga eng munosib din ekanini ko‘rsatuvchi Qur’onda “solatul vusto”, ya’ni “o‘rta namoz” deya zikr kilingan va Islomning ulug‘ mo‘jizalaridan biri bo‘lgan asr namozi haqida quyidagilarni keltiradi: Bu namoz haqida Qur’onda ikki joyda so‘z yuritiladi. Birinchisi Baqara surasining 238-oyati bo‘lib, ma’no tarjimasi bunday:
“Barcha namozlarni va xususan o‘rta namozni (asr namozini) saklanglar - o‘z vaqtlarida ado qilinglar! Va Alloh uchun bo‘yinsungan holda turinglar!”.
Ikkinchisi esa Asr surasining ilk oyati bo‘lib: “Val asr”, ya’ni “Asrga qasamki” degan oyatdir. Ba’zi tafsirlarda bu oyatdagi “asr” so‘zidan asr namozi vaqti nazarda tutilgani aytilgan. “Qachon Qur’ondagi bu oyatni o‘qisam, ayniqsa asr namoziga alohida urg‘u berilgani haqida tafakkur qilsam, taajjubga tushardim...”.
Doktor Karamiy uzoq vaqt ushbu tushunchaga qoniqarli javob izladi. U Qur’onda asr namozi haqida alohida ta’kidlanishiga, mazkur namoz istirohat vaqtiga to‘g‘ri kelishi tufayli uni ado etish qiyin bo‘lishi sababining ko‘rsatilishini to‘g‘ri, deb bilmaydi. Zero, masalaga bu nuqtayi nazardan yaqinlashish, bomdod va shom namozlari haqida ham xuddi shunday qiyinchilik mavjudligi xulosasiga olib kelishi kerak edi. Bu borada Karamiy ilgari surayotgan sabablardan eng muhimi, miyadagi biologik soat bo‘lmish markaz bilan asr namozi orasidagi sinxronlikdir (bir vaqtda sodir bo‘lishlik).
Shoshilinch bir holat bilan duch kelinganida kerakli reaksiyani boshlaydigan kortizon va adrenalin deb atalmish ikkita gormonning qanchalik muhim ekanligi ko‘pchilikka ma’lum bo‘lsa kerak. Mazkur ikki gormon biologik soatga ko‘ra turli vaqtlarga taqsimlangan. Bizga birinchi o‘rinda zarur bo‘lgan gormon adrenalindir.
Doktor Karamiy adrenalin ta’sirlarini qisqacha bunday ifodalaydi: “Adrenalin puls (yurak urishi)ni tezlatadi, qon tomirlarini toraytiradi, yuqori qon bosimiga, ko‘p terlash va so‘lak ishlab chiqarilishiga sabab bo‘ladi. Shuningdek, u qonda leykotsitlar sonini orttiradi, qonashni to‘xtatadigan quyulish (ivish) jarayonini tezlatadi, zarurat bo‘lmaganda butun badanni doimiy va kuchli faoliyatga tayyorlaydi hamda oxirida barcha vazifalar uchun badanni normal holatiga qaytaradi”. Biroq adrenalinning xavfli tomoni ham bor. Zero, u kuchli toqatsizlanish va qaytalanuvchi qo‘rquv “psixosomatik” deb nomlanuvchi jiddiy kasalikka sabab bo‘lishi mumkin. (Toqatsizlanish va qo‘rquv onlarida adrenalin ishlab chiqarish ko‘p miqdorda ortadi. Buning doimiy ravishda bo‘lishi yoki tez-tez takrorlanib turishi “psixosomatik kasalliklar” guruhiga kiruvchi turli kasalliklarga yo‘l ochishi mumkin).
Xavf-xatar va g‘am-g‘ussa kabi holatlar yuqorida aytilgan reaksiyalarni yuzaga keltiradi. Doktor Karamiy: “Qondagi adrenalin ortishining, yuqorida sanab o‘tilgan kasalliklarga (gipertoniya, asab buzilishi va h.k.) yo‘l ochuvchi eng muhim omil ekanini aniqladik”, deydi. Shu o‘rinda eng muhim nuqta, asr namoziniig bu gormonga qanday ta’sir ko‘rsatishidir. “Bu namoz darhaqiqat kuchli ta’sirga ega. Asr namozi sanab o‘tilgan kasalliklarga sabab bo‘ladigan adrenalin gormoni miqdorini tushirishga yordam beradi”, deydi Karamiy va yana shularni ilova qiladi: “Bu gormon qondagi eng yuqori miqdoriga peshindan keyin bir necha soat o‘tgach, soat 15-17 lar atrofida, ya’ni aynan asr vaqtida erishadi”.
“Asr namozi miya markazlaridan gipokammni uyg‘otib, bo‘shashi (istirohatlanish holati)ni hosil qiladi va buning natijasida larasimpatiktizim uyg‘onib, simpatik tizim susaytiriladi”. Bu hodisa simpatik tizim faol bo‘lgan vaqtda, ya’ni asr namozi vaqtida bo‘lsa muhim ahamiyat kasb etadi. Zero, asab tizimining ko‘pincha bir-biriga zid ravishda ishlaydigan ikki qismi bo‘lgan simpatik va parasimpatik tizimlaridan birinchisi yuqorida aytib o‘tilgan adrenalin va shunga o‘xshash gormonlar vositasida faoliyat olib boradigan tizim bo‘lib, ayniqsa, xavf-xatar va stress holatlarida tanada hukmron vaziyat ko‘rinish oladi. Parasimpatik tizim esa tananing normal faoliyatini davom ettirishida muhim ahamiyat kasb etadi (Simpatik tizim ta’sirining uzoq davom etishi yoki tez-tez takrorlanib turishi psixosomatik kasalliklarga yo‘l ochishini yuqorida ta’kidlagan edik).
Karamiy chiqargan oxirgi xulosa esa bunday: “Asr namozi, ruhiy ozuqamiz bo‘lishi bilan bir qatorda, tibbiy jihatdan ham muhofaza qiluvchi – qalqondir”.