Bismillahir Rohmanir Rohiym.
Alloh taologa bitmas-tuganmas hamdu sanolar bo‘lsin.
Payg‘ambarimizga mukammal va batamom salavotu durudlar bo‘lsin.
Farzand – Allohning sanab adog‘iga yetib bo‘lmaydigan ne’matlari ichidagi bir ne’matdir. U dunyo hayotining ziynatidir. Alloh taolo bu haqda bunday marhamat qiladi: “Mol-mulk va farzandlar dunyo hayotining ziynatidir...”.
Farzand qalb rayhonasi, gulidir. Yoshlik chog‘larida ularni erkalab ko‘nglimiz huzur qiladi. Katta bo‘lganlarida yordamlaridan bahramand bo‘lamiz. Vafot qilganimizdan keyin esa ularning sa’y-harakatlari tufayli nomai a’molimizdagi savoblarimiz ziyoda bo‘ladi.
Alloh taolo O‘zining Kitobida farzandlar dunyo hayotining, oila turmushining ziynati ekanini ta’kidlash bilan birga bolalar sababidan ota-onalarga yuklanadigan burch va mas’uliyatlarni ham eslatadi: “Ey, imon keltirganlar! O‘zlaringizni va oila a’zolaringizni yoqilg‘isi odamlar va toshlar bo‘lmish do‘zaxdan saqlangiz...”.
Sog‘lom va rivojlangan jamiyat birinchi o‘rinda inson haqida qayg‘uradi. Unda yaxshilikka intilishni va yomonlikka qarshi chiqishni tarbiyalaydi.
Yangi avlodni to‘g‘ri tarbiya qilish bu yo‘ldagi ilk odimlardir, chunki ular bizning kelajagimiz.
Yuqoridagi oyati karimadan ma’lumki, ota-onaga va o‘qituvchilarga Alloh taolo tarafidan katta mas’uliyat yuklatilgan. Farzandlarimiz bizga berilgan Allohning ne’mati va omonatidir. Bu omonat uchun Qiyomat kunida Uning huzurida javob beramiz.
Bola kichik ekan uni tarbiya qilish osonroq. Chunki inson shaxsiyati kichik ekan atrof muhit ta’sirida shakllana boradi. U o‘lg‘aygan sari unga ta’sir ko‘rsatish va o‘zgartirish qiyinlasha boradi. Yumshoq shamga istagan shaklingizni berishingiz mumkin va bu sizning shakl berish mahoratingizga bog‘liq. Ammo sham qattiq bo‘lsa undan kukundan boshqa narsa qilish amri mahol. Yaxshi tarbiya mahsuliga osonlikcha erishilmaydi va bu uzoq surunkali mehnat va muruvvatni, sabr, aqlni talab qiladi.
Farzandlar tarbiyasidan birinchi galda otaonalar mas’uldirlar. Ota-ona o‘z farzandiga go‘dakligidan boshlab, bosqichma-bosqich ravishda diniy, axloqiy, jismoniy, intellektual, ruhiy, ijtimoiy va jinsiy tarbiyani berib bormog‘i lozim bo‘ladi.
Muqaddas va mukammal dinimiz Islom o‘gitlarini diqqat bilan o‘qisak mazkurlarning har biriga bevosita va bilvosita ishoralar borligiga guvoh bo‘lamiz.
Nabiy alayhissalom: “Tug‘ilajak zurriyotlaringiz uchun munosib onani tanlang”, deganlarida tarbiyaning ilk bosqichiga dalolat qilgan edilar. Zero, farzand asosiy tarbiyani onasidan oladi. Shunday ekan, onaning ma’rifatli va tarbiyali bo‘lishi ayni muddaodir.
Har bir bola toza fitratda tug‘iladi. Ya’ni har bir inson tug‘ilishida Islomga moyil bo‘lib tug‘iladi. Bu narsa uning firatida, xilqatida bordir.
Abu Hurayra roziyallohu anhudan rivoyat qilingan quyidagi hadisi sharif shunga dalolat qiladi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam dedilar: “Har bir go‘dak albatta toza fitratda (ya’ni Islom fitratida) tug‘iladi. Lekin ota-onasi uni yo yahudiy, yo nasroniy, yo majusiy qiladi. Buning misoli shuki, chorva hayvoni barcha ’zolari mukammal bo‘lgan hayvonni tug‘adi. Yoki sizlar quloq-burni kesilgan holda tug‘ilgan hayvonni bilasizlarmi?!”.
Boshqacha qilib aytganda bola ona qornini tark qilar ekan, keraksiz fikru uylar, noto‘g‘ri urf odatlar, zararli illatlardan xoli tarzda dunyo eshiklarini ochadi. Uning qalbi toza, beg‘ubor, aldamqaldam, yovuzlik, hasad, razillik kabi illatlarni bilmaydi. Uning qalbi toza bir oq qog‘oz misol, aynan ota ona uni o‘rab turgan olam haqida tasavvur beradi, din tanlaydi. (Ma’lum bir din asosida tarbiyalay boshlaydi). Aynan shuning uchun ham Alloh taolo huzurida farzandi uchun javobgardir.
Rasululloh sollallohu alayhi vasallam aytadilar: “Besh narsadan oldin besh narsani g‘animat bil: keksalikdan oldin yoshlikni, betoblikdan oldin salomatlikni, faqirlikdan oldin boylikni, bandlikdan oldin bo‘sh vaqtingni, o‘limingdan oldin tiriklikni g‘animat bil!” (Imom Buxoriy va Imom Muslim rivoyati).
Ushbu hadisdan, xulosa shuki, ota-onalar farzandlariga har bir kunni g‘animat bilib, hayotdan foydalanish zarurligini o‘rganishlari kerak. Ularni yoshlik davridan boshlab mehnatga o‘rgatib, halol mehnat, peshona teri bilan topilgan rizq-ro‘zida baraka bo‘lishi haqida pandu nasihatlar qilishlari ayni muddaodir.
Ma’lumki, salomatlik va bo‘sh vaqt ulardan unumli foydalanuvchilar uchun katta ne’matdir. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam aytganlaridek: “Ikki buyuk ne’mat borki, ko‘p odamlar ular borasida aldanib, chuv tushib qoladilar. Ular: sihhat-salomatlik va bo‘sh vaqtdir”.
Buning ma’nosi shuki, odamlarning ko‘plari mazkur ikki ne’mat shukrini ado qilishda kamchilikka yo‘l qo‘yadilar, ularning haqqini ado qilmaydilar. Kimki, o‘z vojibini ado qilmas ekan, ne’mat shukrini qilmas ekan, u mag‘bun – chuv tushgan, ziyon ko‘rgan kishidir.
Arab tilida “g‘abn” deb atalmish “aldanib qolish, ziyon ko‘rish, chuv tushib qolish” ma’nolarini anglatuvchi so‘z aslida tijorat va oldi-sotdiga taalluqli so‘z hisoblanadi. Arzon narsani o‘ta qimmatga sotib olgan yoki aksincha qimmatbaho narsani bilmasdan arzon bahoga sotib yuborgan kishi araba tilida “mag‘bun” deyiladi. Tojirlar o‘z sarmoyalarini e’tiborsizlik bilan nobop narsalarga ishlatib qo‘ysalar, chuv tushadilar, aldanadilar. Xuddi shunga o‘xshab vaqt bilan salomatlik ham dunyo tijoratxonasiga kelgan inson sarmoyasi ekan. Shu bois, ham hadisda bu ikki narsada ko‘plar aldanib qolishi, chuv tushishi xabar berilmoqda.
Mazkur hadisdan kelib, chiqib, Alloma Munoviy hazratlari har bir insonni tijoratchiga, salomatlik bilan bo‘sh vaqtni esa sarmoyaga o‘xshatgan ekanlar. Inson qo‘lidagi salomatlik va bo‘sh vaqt atalmish sarmoyasini chiroyli tadbir bilan tasarruf qilsa, foyda ko‘radi. Aks holda chuv tushadi.
Lekin, afsuski, inson bolasi kuch-quvvatga to‘lib, sog‘-salomatligi yaxshi paytida umrining qadriga yetmaydi. Dunyoning hamma ishlariga bemalol ulguradigandek yuraveradi. Alisher Navoiy bobomiz iborasi bilan aytganda “Umr gulshanining bahori” va “hayot shabistonining nahori”ni kechirayotgan yoshlik yillari zavq-shavqlari favvorasi jo‘shqinligidan kishi umr bahori va uning munavvar tongi juda tez o‘tib ketganini payqamay ham qoladi.
Vaqt inson ega bo‘lgan narsalarning eng nafisi va qiymatlisidir. Balki, vaqt insonning hayotidir. Ibn Habira o‘z shogirdi IbnulJavziyga nasihat qila turib, shunday deydi:
Vaqt asrashing kerak bo‘lgan narsalarning eng qimmatlisidir,
Agar hushyor bo‘lmasang, eng oson zoye bo‘luvchi narsa ham vaqtdir!
Farzandlarimizni mehnatga ham targ‘ib qilaylik, kasb-hunar o‘rganishlariga imkoniyat yaratib, kelajak hayotda o‘z o‘rinlarini topishlari uchun hozirdan ularga zamin yarataylik. Lekin, bu so‘zlarimizni to‘g‘ri tushunishingizni istardik. Bu bilan o‘qishdan olib, mehnatga solish kerak demoqchi emasmiz albatta. Balki, ta’til vaqtlarida, bekorchilikning oldini olish uchun biroz mehnatga ham o‘rgatish foydadan xoli emasligi aytmoqchimiz xolos.
Aslida esa Farzandlarimiz uchun birinchi galda o‘qish muhim. Ayrim nodon ota-onalar, gumroh kishilar farzandlarini umuman o‘qib, kelajakda oliy o‘quv yurtlarini bitirishlarini istamaydilar. “O‘qib shahar olib berarmidi,”, “o‘qiganlarni ko‘ryapmiz, bozorda ishlab yuripti” degan mantiqsiz gaplar bilan o‘z farzandlarini ham o‘qishdan sovutib, o‘qishga yubormay ishlab pul topishga majbur qiladilar. Shu tariqa xuddi o‘zlari kabi bolalarining ham hayotini, kelajagini bo‘g‘adilar. Aslida esa, ota-ona: “bizlarga institutlarda o‘qish, oliy ma’lumoli bo‘lish nasib bo‘lmadi, endi farzandlarimiz o‘qisin”, deya farzandlari uchun yaxshi kelajak poydevorini qurishlari nur ustiga nur bo‘lardi.
Biz farzandlarimiz uchun bugun qayg‘urmas ekanmiz, millat ravnaqi, millat kelajagi haqida ertayu kech va’z o‘qishimizning sariq chaqachalik foydasi yo‘q.
Payg‘ambarimiz Muhammad alayhissalom bolalarni “jannat rayhonlari”, deb aytganlar. Ularning jannat rayhonlari bo‘lib yetishishlari esa o‘g‘il-qizlarimizning chiroyli xulqli, diyonatli, el-yurtiga sadoqatli, millatiga munosib etib tarbiyalashga bog‘liq.
Shunday ekan, Alloh taolo barchalarimizni farzandlar tarbiyasi haqida hamisha o‘ylaydigan insonlardan qilsin, ularni Vatanga, xalqimizga, dinimizga munosib kishilar qilib tarbiyalashda tavfiq va himmat ato etsin, farzandlarimizning ikki dunyo saodatiga musharraf aylab, solih mo‘minlardan bo‘lishlarini nasib aylasin.
Alloh taolo barchalarimizni hidoyatidan adashtirmasin! Vatanimizni tinch, osmonimizni musaffo aylab, turli xil balo-ofatlardan O‘z panohida saqlasin.
Odilxon qori Yunusxon o‘g‘li
So‘nggi yillarda mamlakatimizda mutafakkir allomalarimizning ibratli hayot yo‘llarini o‘rganish, ularning boy ilmiy-ma’naviy merosini keng targ‘ib qilishga har qachongidan ham ko‘proq e’tibor qaratilmoqda. Zotan, insoniyat sivilizatsiyasi rivojiga bebaho hissa qo‘shgan ajdodlarimizning asarlaridagi ezgu g‘oyalar, umuminsoniy qadriyatlar, bag‘rikenglik va mo‘tadillik, ilm-fan, aql va tafakkurning inson hayotidagi o‘rni va ahamiyatiga oid qarashlar yoshlarni komil inson etib tarbiyalash, jamiyatda ijtimoiy-ma’naviy muhit barqarorligini ta’minlashning muhim omili bo‘lib hisoblanadi.
Muhtaram Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev rahnamoligida diniy-ma’rifiy sohada amalga oshirilayotgan keng ko‘lamli islohotlar natijasi o‘laroq tashkil etilgan O‘zbekiston xalqaro islom akademiyasi, O‘zbekistondagi Islom sivilizatsiyasi markazi, Imom Buxoriy, Imom Moturidiy va Imom Termiziy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazlari boy tarixiy-madaniy merosimizni o‘rganish va qayta tiklashga xizmat qilmoqda.
Mamlakatimizda buyuk mutafakkir ajdodimiz, aqida ilmi rivojiga ulkan hissa qo‘shgan Imom Abu Mansur Moturidiy va u asos solgan moturidiylik ta’limotini o‘rganishga alohida ahamiyati berilishi diqqatga sazovordir. Hanuz o‘z dolzarbligini yo‘qotmasdan kelayotgan mazkur ta’limotning bugungi kundagi o‘rni va ahamiyati haqida muhtaram yurtboshimiz: “Moturidiy ta’limoti ilm egallash jarayonida bag‘rikenglik g‘oyasi asosida inson aql-zakovatining o‘rni va ahamiyatiga yuksak e’tibor qaratadi. Bu o‘z navbatida ushbu ta’limotning keng ommalashuvida muhim o‘rin tutgan. Bunday g‘oyalarga bugungi kunda ham insoniyat katta ehtiyoj sezmoqda”, deb ta’kidlagan edi.
So‘nggi kunlarda mamlakatimiz tarixida, xususan, moturidiyshunoslik sohasida yuqorida zikr qilingan ishlarga hamohang bo‘lgan ulkan tarixiy voqelik sodir bo‘ldi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti muhtaram Shavkat Mirziyoyev “Imom Moturidiy tavalludining 1155 yilligini keng nishonlash to‘g‘risida” qaror qabul qildi. Shuni alohida ta’kidlash lozimki, ushbu qaror nafaqat yurtimizda, balki xalqaro miqyosda ham Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotini tizimli hamda ilmiy asosda o‘rganishni yangi bosqichga olib chiqishga zamin yaratadi.
Unga muvofiq, joriy yilda buyuk ajdodimiz, mutafakkir olim Imom Abu Mansur Moturidiy tavalludining 1155 yilligi mamlakatimizda keng nishonlanadi. Shu munosabat bilan tashkil qilinadigan tadbirlar doirasida Samarqand shahrida “Moturidiylik – bag‘rikenglik, mo‘tadillik va ma’rifat ta’limoti” mavzusida xalqaro ilmiy-amaliy konferensiya tashkillashtirish, xorijlik tadqiqotchilar o‘rtasida moturidiylik ta’limoti bo‘yicha ilmiy tanlov o‘tkazish, olim asarlarining o‘zbek tilidagi ilmiy-izohli akademik tarjimalarini nashr qilish, uning serqirra hayot yo‘li va ilmiy merosining bugungi kundagi ahamiyatini ochib beradigan badiiy-publitsistik film yaratish, esdalik suvenirlari, pochta markalari, taqvimlar va boshqa ko‘rgazmali axborot vositalarini muomalaga chiqarish, Samarqand shahridagi Imom Abu Mansur Moturidiy majmuasini qayta ta’mirlash va obodonlashtirish ishlarini amalga oshirish belgilab olindi.
Mazkur Qarorning qabul qilinishi nafaqat O‘zbekistonda, balki musulmon mamlakatlarida ham katta quvonch bilan kutib olindi. Ta’kidlash lozimki, Qaror yurtimizda Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotini o‘rganishni yanada rag‘batlantirish, bu borada amalga oshirilayotgan ishlarni mutlaqo yangi bosqichga ko‘tarish, Imom Moturidiy siymosini xalqimizga yanada kengroq tanitishga xizmat qilishi bilan birga, Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markaziga alohida mas’uliyat ham yuklaydi. Birinchi navbatda, Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazida Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotini o‘rganish va keng targ‘ib qilish yuzasidan amalga oshiriladigan ishlar, ilmiy tadqiqot mavzularini Qarorda belgilangan vazifalardan kelib chiqqan holda belgilab, asosiy faoliyat yo‘nalishlarini muvofiqlashtiradi.
Imom Abu Mansur Moturidiy musulmon olamida buyuk mutakallim, qomusiy olim va ulug‘ mutafakkir, moturidiylik ta’limotining asoschisi sifatida keng e’tirof etiladi. U asos solgan moturidiylik ta’limoti paydo bo‘lganidan to hozirgi kunga qadar e’tiqod musaffoligini asrab-avaylash, musulmonlarning jipsligi va birdamligini ta’minlash, islom niqobi ostidagi oqimlarning buzg‘unchi g‘oyalarga qarshi raddiyalar berishda muhim ilmiy-amaliy ahamiyatga ega bo‘lib kelmoqda. Xususan, turli adashgan oqimlarning g‘oyalariga qarshi naqliy va aqliy dalillar asosida raddiya berish metodologiyasi hamda ma’rifiy asoslarini ishlab chiqqan Imom Moturidiy mazkur xizmatlari uchun “Imom al-huda” – “Hidoyat imomi”, “Musahhih aqida al-muslimin” – “Musulmonlarning aqidasini to‘g‘rilovchi” degan sharafli nomlarga sazovor bo‘lgan. Allomaning Abu Muin Nasafiy, Abu Barakot Nasafiy, Abu Hafs Nasafiy kabi izdoshlari uning yo‘lini munosib davom ettirib, ixtilofli aqidaviy muammolarga ilmiy yechim topish, mo‘tadil ta’limotni odamlar orasida keng tarqatishga ulkan hissa qo‘shganlar.
Imom Moturidiyning mutaassiblikka qarshi kurash metodologiyasi ham naqliy, ham aqliy dalillarga asoslangani sababli buzg‘unchi oqimlar faoliyatiga barham berishda o‘ta samarali bo‘lgan. Ushbu metodologiyaning asosini olimning “Qurolingni ilmda yasa”, degan hikmatli so‘zi tashkil qilgan. Bugungi kunda Imom Moturidiyning ushbu hikmati mamlakatimizda muvaffaqiyatli qo‘llanilayotgan “Jaholatga qarshi ma’rifat” g‘oyasi bilan har tomonlama mushtarak ekanligini ko‘rishimiz mumkin. Umuman olganda, yuqoridagilardan kelib chiqib, Imom Moturidiy hayoti, ilmiy merosi va moturidiylik ta’limotini o‘rganish hamda keng targ‘ib qilish yoshlar tarbiyasida, shuningdek, jamiyatda bag‘rikenglik va mo‘tadillik tamoyillarini qaror toptirib, ijtimoiy-ma’naviy muhitni sog‘lomlashtirishda naqadar yuksak ahamiyatga ega ekanligi oydinlashadi.
Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazi tomonidan Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotining o‘rganilishi xususida shuni aytish mumkinki, bugungi kunda Markazda bu borada keng ko‘lamli ishlar amalga oshirib kelinmoqda. Eng birinchi navbatda, Markaz qoshida tashkil qilingan Xalqaro ilmiy hay’at faoliyatini alohida tilga olish zarur. Misr, Turkiya, Iordaniya, Bosniya va Gersegovina, Germaniya, Rossiya, Malayziya kabi mamlakatlarning yetuk olimlari, mahalliy mutaxassislarni o‘z tarkibida jamlagan ushbu Hay’at ilmiy tadqiqot mavzularini mazmunan boyitish va yanada takomillashtirish, Markaz faoliyatini zamonaviy talablar asosida yo‘lga qo‘yishda benazir platforma vazifasini bajarmoqda. Shu bilan birga, Hay’at a’zolari Imom Moturidiy siymosini jahonga tanitishga ham katta hissa qo‘shmoqdalar.
Shuningdek, Ta’lim, fan va madaniyat masalalari bo‘yicha islom tashkiloti (ICESCO), Islom tarixi, san’ati va madaniyatini tadqiq qilish markazi (IRCICA), Turkiya Islom tadqiqotlari markazi (ISAM), Islom tafakkuri instituti, Saljuq universiteti, Anqara Yildirim Boyazid universiteti, al-Azhar universiteti, Malayziya islom ilmlari universiteti kabi jahonning nufuzli ilmiy va ta’lim muassasalari bilan imzolangan hamkorlikka oid memorandumlar doirasida moturidiylik ta’limoti tarixi va bugungi kundagi ahamiyati, shuningdek, zamonaviy islomshunoslikka oid dolzarb muammolarni hal qilishga qaratilgan konferensiya, seminar, davra suhbatlari va boshqa ilmiy-ma’rifiy tadbirlar muntazam tashkil etib kelinmoqda.
Markaz tomonidan Misrning al-Azhar majmuasi tadqiqotchilari o‘rtasida Imom Moturidiy merosi bo‘yicha xalqaro tanlov o‘tkazildi. Shuningdek, xorijlik tadqiqotchilar uchun Imom Moturidiy nomidagi xalqaro stipendiya joriy qilindi. Bu o‘z navbatida O‘zbekistonda diniy-ma’rifiy sohada amalga oshirilayotgan keng ko‘lamli islohotlar, ijobiy o‘zgarishlarni jahon hamjamiyatiga yetkazish bilan birga, Markaz faoliyatini ham xorijda keng targ‘ib qilishga xizmat qilmoqda.
Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotiga oid manbalarning o‘zbek tilidagi ilmiy-izohli akademik tarjimalarini yaratish, qo‘lyozmalar asosida ilmiy tanqidiy matnlarini tayyorlash, shu asosda xalqchil risolalarni nashr qilib, aholi, ayniqsa yoshlar orasida moturidiylik ta’limotidagi bag‘rikenglik va mo‘tadillik g‘oyalarini keng targ‘ib qilishga ham alohida e’tibor qaratilayotganligini ta’kidlab o‘tish lozim. Jumladan, o‘tgan yilning o‘zida bugungi kundagi dolzarb muammolarga bag‘ishlangan 40 ga yaqin monografiya, kitob va xalqchil risola chop etildi.
Imom Moturidiy tavalludining 1155 yilligini keng nishonlash to‘g‘risidagi qarorning qabul qilinishi Markaz faoliyatini yangi bosqichga olib chiqishga, uni mahalliy va xalqaro miqyosda kengaytirishga xizmat qiladi. Shu nuqtayi nazardan, ushbu Qaror nafaqat O‘zbekiston, balki xalqaro miqyosdagi moturidiyshunoslik sohasi rivojida muhim o‘rin tutishiga shubha yo‘q.
Jamoliddin Karimov,
Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazi direktori