Nabiy sollallohu alayhi vasallam rasul bo‘lib yuborilishlari bilan payg‘ambarlik davri yakuniga yetdi. Bu – qiyomat kuni yaqinligini bildiradi. Axir u zotning risolatlaridan so‘ng boshqa payg‘ambar ham, yangi shariat ham bo‘lmaydi.
Rasululloh sollallohu alayhi vasallam aytadilar: “Qiyomat kuni va mening rasulligim ikki barmoq kabidir” (Imom Buxoriy rivoyati).
Anas roziyallohu anhudan rivoyat qilingan hadisda esa Nabiy alayhissalom: “Qiyomat kuni va mening rasulligim ikki barmoq kabidir” (Imom Muslim rivoyati) deya ko‘rsatkich va katta barmoqlarini jamladilar.
Qays ibn Abu Hazim Abu Jubayr roziyallohu anhudan qilgan rivoyatida Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Men Qiyomat kuni yaqinlashishi boshlanishida yuborildim”, deganlar (Imom Hokim rivoyati).
Imom Qurtubiy rahimahulloh aytadi: “Qiyomat kunining birinchi belgisi bu – Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning payg‘ambar bo‘lib yuborilishlari sanaladi. Chunki u zot alayhissalom oxirzamon payg‘ambari va u zotdan so‘ng boshqa payg‘ambar kelmaydi”.
Alloh talo bunday marhamat qiladi: “Muhammad sizlarning erkaklaringizdan birortasiga ota emasdir, balki u Allohning elchisi va payg‘ambarlarning muhridir. Alloh barcha narsani biluvchi Zotdir” (Ahzob surasi, 40-oyat).
Ushbu oyatda Alloh taolo Muhammad alayhissalomni “Payg‘ambarlarning muhri” deb atadi. Zero, har bir muhim yozma hujjat so‘nggida muhr bosilgani kabi oxirgi payg‘ambar kelgach, nubuvvat kitobiga ham muhr bosildi. Nabiy alayhissalom payg‘ambarlar muhri ekanlari inkor etib bo‘lmas haqiqatdir.
Manbalar asosida
Bahriddin XUSHBOQOV
tarjimasi.
Cavol: Men har yili qurbonlik qilar edim, bu yil ham qurbonlik qilishni niyat qilgan edim. Ammo bu yil muborak haj ibodatini ado qilish nasib qilib haj qilish uchun ketayapman. Shu holatda qurbonligimni qanday ado qilaman?
Javob: Bismillahir Rohmanir Rohiym.
Alloh taolo safaringizni O‘zi oson qilsin. Qurbonlik vojib bo‘lishi uchun kishi muqim bo‘lishi kerak, safarda yurgan musofirlarga qurbonlik qilish vojib bo‘lmaydi.
Musofir kishi qurbonlik qilinadigan kunlar o‘tib ketishidan avval muqim bo‘lib qolsa, bu holatda unga qurbonlik qilish vojib bo‘ladi.
Zimmasiga qurbonlik qilish vojib bo‘lgan boy kishi qurbonlik qilish maqsadida qo‘y sotib olib qurbonlik qilinadigan kunlar kelishidan avval safarga chiqib ketsa, uning zimmasidan qurbonlik soqit bo‘ladi. Ammo boyligi nisobga yetmagan va shu sababli unga qurbonlik qilish vojib bo‘lmagan kishi qurbonlik qilish maqsadida qo‘y sotib olsa, qurbonlik qilish uchun qo‘y sotib olish bilan qurbonlik qilishni nazr qilgan hisoblanadi va bunday kishi qurbonlik qilinadigan kunlari safarga chiqsa ham uning zimmasidan qurbonlik soqit bo‘lmaydi. Nomidan qurbonligini so‘yish uchun biror kishini vakil qilib tayinlaydi (Fatavoi Hindiya).
Demak, agar sizni nisob miqdorida molingiz bo‘lib sizga qurbonlik qilish vojib bo‘lgan bo‘lsa va hox qurbonlik qilish uchun qo‘y sotib olgan bo‘lsangiz ham yoki sotib olmagan bo‘lsangiz ham bu kunlarda safarda bo‘lganingiz sabab sizdan qurbonlik soqit bo‘ladi.
Agar sizni nisobga yetgan molingiz bo‘lmasa va sizga qurbonlik qilish vojib bo‘lmagan bo‘lsa, qurbonlik qilish uchun qo‘y ham sotib olmagan bo‘lsangiz sizga qurbonlik vojib emas. Lekin qurbonlik qilish uchun qo‘y sotib olgan bo‘lsangiz nomingizdan qurbonligingizni so‘yish uchun biror kishini vakil qilasiz.
Bu o‘rinda yana bir jihatga e’tibor qaratishingiz lozim. Agar haj safarida muqimlik holatini topsangiz ya’ni Makkada unga borganingizdan boshlab Minoga chiqadigan kuningizgacha yoki Minodan qaytganingizdan keyin 15 kun tursangiz qurbonlik vojib bo‘ladi. Uni o‘sha yerda yoki vakil orqali o‘z uyingizda so‘ydirishingiz vojib bo‘ladi.
Yana shuni ta’kidlaymizki, mazkur qurbonlik va hajdagi jonliq so‘yish masalalari boshqa-boshqa masalalardir. Vallohu a’lam.
O‘zbekiston musulmonlari idorasi
Fatvo markazi.