O'zbekistonning xalqaro tashkilotlar va xorijiy davlatlar bilan turizm sohasida aloqalar o'rnatishi va rivojlanishi, yurtimizga turistlar oqimining kirib kelishini ko'paytirish, ularga xizmat ko'rsatish uchun barcha sharoitlarni yaratish, xizmat ko'rsatish sifati va madaniyatini oshirish, turistlar xavfsizligini ta'minlash, turistik industriyani tashkil qilish va rivojlantirish, soha bo'yicha kadrlar tayyorlash bilan bog'liq munosabatlarni tartibga soluvchi tashkiliy-iqtisodiy mexanizmlar takomillashib bormoqda.
Prezidentimizning 2021 yil 9 fevralda “O'zbekiston Respublikasida ichki va ziyorat turizmini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to'g'risida” farmoni qabul qilindi. Unda turizm bozorining turli segmentlariga yo'naltirilgan turizm mahsuloti va xizmatlarini diversifikatsiya qilish, ularning raqobatbardoshligini yanada oshirish, maqbul va qulay ichki va xalqaro ziyorat turizmi muhitini yaratish, transport yo'nalishlarini kengaytirish, transport xizmatlari sifatini oshirish, turizm mahsulotlarini keng targ'ib qilish, shuningdek, mamlakatimizning sayohat va dam olish uchun xavfsiz manzil sifatidagi imijini mustahkamlashga yo'naltirilgan vazifalar belgilab berildi.
O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021 yil 3 fevraldagi “2017-2021 yillarda O'zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo'nalishi bo'yicha Harakatlar strategiyasini “Yoshlarni qo'llab-quvvatlash va aholi salomatligini mustahkamlash yili”da amalga oshirishga oid davlat dasturi to'g'risida”gi farmoniga muvofiq, O'zbekiston bo'ylab sayohat qilish uchun xarajatlarning bir qismini qaytarish tartibi joriy qilindi.
Shu bilan bir qatorda tashkiliy, iqtisodiy-ijtimoiy masalalar yuzasidan sohani qo'llab-quvvatlashda Moliya vazirligi, bank moliya tizimi, transport logistikasi hamda soliq tizimlariga tegishli ko'rsatmalar berildi.
Bu o'z navbatida, ichki turizmning jadal rivojlanishi hamda fuqarolarimizning hordiq chiqarishlariga qulay imkon yaratadi. E'tiborli jihatlaridan yana biri, bu buyuk allomamiz Imom Moturidiy yodgorlik majmuasini ziyorat markaziga aylantirish hamda atrofidagi 8 nafar buyuk ulamoning qabrini tiklash va obodonlashtirish ishlari kontseptsiyasi “Yo'l xaritasi”ni ishlab chiqilishi va amalga oshirilishidir. Natijada milliy va xalqaro turistlarning oqimi yanada kengayadi.
Farmonning yana bir muhim jihati sifatida Imom Buxoriyning bebaho merosini keng ko'lamda ommalashtirish va targ'ib qilish maqsadida xorijiy tillarda “Imom Buxoriy” ziyorat turizmi yo'ldosh telekanalini, xorijiy mamlakatlarda uning muxbirlari faoliyat olib borishini nazarda tutgan holda tashkil etish va uni rivojlantirish kontseptsiyasining yaratilishi hisoblanadi.
Mazkur loyihani amalga oshirishda O'zbekiston xalqaro islom akademiyasi markaziy o'rinlarni egallashi va mamlakatimizda ziyorat turizmining jadal rivojlanishiga xizmat qiluvchi etuk mutaxassislarni etishtirib berishda, ilmiy tadqiqot ishlarini amalga oshirishda o'z o'rniga ega bo'ladi. O'zbekiston turizm industriyasida ziyorat turizmi sub'ektlarining faoliyati, talab va taklif qonunining ustuvorligi, tashkiliy-iqtisodiy jarayonlarni muvofiqlashtirishning ma'muriy mexanizmlarini yaratish holati kabi mavjud ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlar jamiyatdagi turli ixtisoslashgan institutlar va ularning faoliyat yuritish tartibiga to'g'ridan-to'g'ri bog'liq bo'ladi.
Shunday ekan, O'zbekistonda turizm industriyasining bugungi holatini o'rganish bilan bir qatorda, bozor mexanizmlaridan ham ustun turuvchi jamiyatning madaniy, ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy, diniy, huquqiy mexanizmlari majmuasi sifatida namoyon bo'luvchi mavjud institutlarning jarayonlarga ta'sir darajasini o'rganish muhim ahamiyat kasb etadi.
Prezidentimizning mazkur farmonlari yuqorida qayd etilgan jihatlarni to'liq qamrab olgani bilan diqqatga sazovordir. Ta'kidlash joizki, so'nggi yillarda yurtimizda olib borilayotgan islohotlar natijasi o'laroq O'zbekiston “Jahon musulmon sayyohlari indeksi” reytingida 10 pog'ona (32-o'rindan 22-o'ringa) ko'tarilib, Islom hamkorlik tashkilotiga a'zo mamlakatlar o'rtasida musulmon sayyohlarni jalb qilayotgan “Eng jozibador” hamda “Havfsizlik va bag'rikenglik darajasi yuqori” bo'lgan 10 mamlakat qatoridan o'rin egalladi.
Prezidentimizning mazkur farmonlari ziyorat turizmini samarali rivojlantirishning tarkibiy qismi sifatida davlat va xususiy sektor xamkorligini ta'minlovchi mexanizm orqali milliy va xalqaro bozorlarda raqobatbardoshlikni ta'minlashga xizmat qiladi.
Anvar Hudoyarov,
O'zbekiston xalqaro islom akademiyasi
“Islom iqtisodiyoti va moliyasi, ziyorat turizmi” kafedrasi dotsenti, iqtisodiyot fanlari nozodi.
O'zA
Bismillahir Rohmanir Rohiym
Har qanday ruhiy-ma’naviy darajaning boshi – haqiqiy va samimiy tavbadir. Usiz navbatdagi martabalarga erishish mumkin emas. Samimiy tavba qilguvchini esa Alloh taolo sevadi. Zero, Allohning O‘zi Qur’oni karimda marhamat etadi:
“Albatta, Alloh (shungacha bilmay yo‘l qo‘ygan xatolaridan) chin tavba qiluvchilarni va obdon poklanib yuruvchilarni sevadi” (Baqara surasi, 222-oyat).
Bu “Alloh gunohlardan tavba qiluvchilarni mukofotlaydi, ularga ehtirom ko‘rsatadi va U ma’naviy kirlardan o‘zlarini poklovchilarni yaxshi ko‘radi” deganidir.
Ba’zi mufassirlar bu oyati jalilaning ma’nosini “gunohlardan pushaymon bo‘lish”, “loqaydlikdan poklanish”, deya talqin etadilar.
Alloh yana marhamat qiladi: “Kimlar tavba qilmasa, bas, ana o‘shalar zolim kimsalarning o‘zlaridirlar” (Hujurot surasi, 11-oyat).
Ilohiyotchilar aytadilar: “Zolim kimsalarning o‘zlaridirlar”dan murod, isyonlarida qat’iy turib, o‘zlarini zulmga giriftor etganlardir”.
“At-Tavilat an-najmiyya” kitobida yozilgan: “Kim tavba qilmasa” degani “kimki shaytoniy da’vo, shaytoniy so‘zdan tavba qilmasa” degani bo‘lib, bu yerda o‘ziga yuqori baho berib, o‘zgalarni kamsitadigan va nazarlariga ilmaydiganlar nazarda tutilgan.
“O‘shalar zolim kishilarning o‘zlardirlar” degani esa “ular la’natlanganlar, rahmatdan mahrum etilganlar va haydalganlar orasida shayton bilan birgadirlar”, degan ma’noni anglatadi.
Zero, Alloh Hud surasining 18-oyatida aytgan: “Ogoh bo‘lingizkim, bunday zolimlarga Allohning la’nati bo‘lur!”.
Ilohiy kalomlarda tavbani inkor etguvchining zolim ekani haqida rad etib bo‘lmas dalil bor. Shuning uchun ular o‘zlarining barcha pastkashliklaridan, gunohlaridan, ayniqsa, yuqorida zikr etilgan gunohlaridan Nasuh kabi chin tavba qilmoqlari g‘oyatda zarurdir!
Qul gunoh qilganida uni zulmat chulg‘aydi. Agar gunohni misoli olov — gulxan deydigan bo‘lsak, undan hosil bo‘ladigan tutunni qorong‘ulik — zulmat deyishlik mumkin. Axir uyda yetmish yil o‘t yoqilgan bo‘lsa, u qorayib zulmatga aylanmaydimi?! Shu kabi qalbning ham to‘xtovsiz isyonlardan qorayib ketishi aniq hol. Uning “qurum”lari esa faqat chin tavbadan keyingina tozalanishi mumkin.
Shuni bilingki, itoatsizlikda insonga oshkora va pinhona ta’sir etish bor. Pinhoniy ta’sir – bu qalbning qattiqlashuvi (toshbag‘irlik), kuchli his-tug‘ularning ko‘payishi[1], nafsning qaysarligi, uning yomonliklariga ko‘r-ko‘rona ergashish, Allohga ibodatdan lazzatning yo‘qolishi, shuningdek, Allohga yaqinlashishga xalal beruvchi mashg‘ulotlarning ko‘payishidir. Agar Allohga isyon va gunoh qilishlikda inson nomining (“itoatkor”dan “isyonkor”ga) almashishidan tashqari biror boshqa yomonlik bo‘lmagan taqdirida ham shuning o‘zi uning uchun yetarli tanbeh va jazodir.
Yaratganga itoatli bo‘lganni “yaxshilik qiluvchi” deyishadi-ku... Isyon etganning nomi esa “osiy”, “yomonlik qiluvchi”, “Yaratgandan yuz o‘giruvchi”ga chiqadi. Bularning bari hali faqat nom o‘zgarishiga taalluqli... Endi “Yaratganga itoatkorlik lazzati”ni “fisqu fujur nash’a”siga, “Parvardigorga xizmat zavqi”ni “behayolik, sharmandalik zavqi”ga almashtirib, bir o‘ylab ko‘rinchi!..
Bilingki, yurak misoli daraxt, uning ildizi Allohga itoat suvi bilan sug‘oriladi, uning mevalari esa tananing boshqa a’zolaridan sodir bo‘lajak solih amallarga o‘xshaydi.
Shunday ekan, biz uchun eng muhim masala – haqiqiy, samimiy tavba qilish yo‘li bilan nafsimizni poklashimiz, yaxshilashimiz va kamolga yetkazishimizdir. Shuning uchun Allohning Elchisi sollallohu alayhi vasallam marhamat qiladilar:
“Men ummatimning boshqa gunohlaridan ko‘ra ularning hoyu havasga berilishliklari va dunyo uchun uzundan-uzoq orzular domiga giriftor bo‘lib qolishliklaridan ko‘proq qo‘rqaman. Zero, hoyu havas kishini Haqdan, uzun orzular uni oxiratdan chalg‘itadi” (Sha’bul Iymon kitobida Ali roziyallohu anhudan rivoyat qilingan hadisda shunday kelgan.)
Shunday ekan, tavba qiluvchi banda Yaratgandan kechirishini to‘xtovsiz so‘rab, gunohlari uchun doimo afsus-nadomat chekib, o‘z nafsiga nisbatan qanoatlanmaslik hissini tuyib turishi lozim.
Ilohiyot olimlari aytadilar: “Tavba bu – bandani oxirgi damigacha chulg‘ab olguvchi qo‘rquvdir”.
Chin ko‘ngildan tavba qilgan banda uchun eng avvalo, xafa qilganlarining ko‘nglini topib, roziligini olishi, qarzlarini egalariga qaytarishi va yana boshqalar oldida neki burchlari bo‘lsa ularni ado etishi shart qilingan. Bularni birdan bajarishning iloji bo‘lmaganida esa imkon bo‘lishi bilan ado etishni qasd etmog‘i lozim. Masalan, qarz bergan kishidan muhlat so‘rab, imkoniyati bo‘lishi bilan omonatni ado etishiga uni ishontirishi kerak!
“Axloqus solihiyn” (Yaxshilar axloqi) kitobidan
Yo‘ldosh Eshbek, Davron Nurmuhammad
tarjimasi.
[1] Isyonkorning qalbi gunohlardan shu darajada qotishi mumkinki, u hatto Allohni eslash va pand-nasihat bilan ham yumshamasligi mumkin. Shahvatu ehtiros uni shu darajada qamrab oladiki, yaxshi narsalarga o‘rin qolmaydi. Bu holatda nafs o‘z egasiga itoat etmay qoladi.
[2] Bu yerda faqat eshitish emas, balki Qur’on ma’nosini, amrlarini, hukmlarini hayotiga tatbiq etish ham tushuniladi - Muharrir.