- Rasululloh sollallohu alayhi vasallam Qurbon hayiti kuni g'usl olardilar.
Ibn Abbos roziyallohu anhumodan rivoyat qilinadi: “Rasululloh sollallohu alayhi vasallam Ramazon hayiti kuni va Qurbon hayiti kuni g'usl qilar edilar”(Ibn Moja rivoyati).
- Rasululloh sollallohu alayhi vasallam Qurbon hayitida qurbonlik qilishdan oldin hech narsa emasdilar.
Burayda roziyallohu anhu aytadilar: “Nabiy sollallohu alayhi vasallam Fitr kuni taomlangunlaricha (fitr namoziga) chiqmas edilar va Qurbonlik kuni namoz o'qigunlaricha taomlanmas edilar”(Imom Termiziy rivoyati).
- Rasululloh sollallohu alayhi vasallam masjidga piyoda yurib borardilar.
Abu Rofe' roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: “Rasululloh sollallohu alayhi vasallam ikki hayit namoziga piyoda chiqar edilar”(Ibn Moja rivoyat qilgan).
- Masjidga ketishda Allohni zikr qilardilar.
Ibn Umar roziyallohu anhumodan rivoyat qilinadi: “Nabiy sollallohu alayhi vasallam to namozgohga borgunlaricha takbir aytar edilar” (Imom Hokim rivoyati).
- Hayit namozidan oldinnafl namoz o'qimas edilar.
Abu Sa'id Hudriy roziyallohu anhu aytadilar: “Rasululloh sollallohu alayhi vasallam hayit namozidan oldin hech narsa o'qimas edilar, manzillariga qaytganlarida ikki rakat namoz o'qir edilar” (Ibn Moja rivoyat qilgan).
- Masjidga bir yo'ldan borib, boshqa yo'ldan qaytar edilar.
Jobir roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: “Nabiy sollallohu alayhi vasallam hayit kuni (borish va qaytish) yo'llarini boshqa-boshqa qilar edilar”(Imom Buxoriy rivoyati).
- Hayit namozidan so'ng qurbonlik qilardilar.
Baro ibn Ozib roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Kim namozdan oldin kurbonlik qilsa, u o'ziga qo'y so'yibdi. Kim namozdan keyin so'ysa, kurbonligini mukammal qilibdi va musulmonlarning sunnatini topibdi”, dedilar (Imom Buxoriy, Imom Muslim rivoyati).
Alloh taolo barchamizni har bir ishda Nabiy sollallohu alayhi vasallamga egashuvchilardan qilsin!
O'zbekiston musulmonlari idorasi Matbuot xizmati
Inson zimmasida bir nechta omonatlar borki, bularni qadrlash zarur hisoblanadi. O‘z joniga o‘zi qasd qilish esa ana shu omonatga xiyonat qilishdir. Binobarin, Quroni karim Niso surasi 29-oyatida Haq taolo xitob qilgan: "Bir-birlaringizni o‘ldirmangiz".
Jundab ibn Abdulloh roziyallohu anhu rivoyat qiladilar: "Payg‘ambar sollallohu alayhi vasallam aytdilar: "Sizlardan ilgari o‘tganlardan bir kishi jarohatlandi. Besabrlik qilib pichoq oldi-da, qo‘lni kesib tashladi va ko‘p o‘tmay, qon yo‘qotib vafot etdi. Alloh: "Bandam joniga qasd etdi, unga jannatni harom qildim", dedi" (Muttafaqun alayh).
Yana bir hadisda Rasululloh sollallohu alayhi vasallam aytdilar: "Kimki tog‘dan o‘zini tashlab, joniga qasd qilsa, u jahannam olovida abadulabad o‘zini pastga tashlaydi. Kimki zahar ichib joniga qasd qilsa, u qo‘lida zaharini tutib, jahannam olovida abadulabad o‘zini zaharlaydi. Kimki o‘zini temir bilan o‘ldirsa, u qo‘lida temirini tutib, jahannam olovida abadulabad u bilan o‘zini uradi" (Imom Buxoriy, Muslim va boshqalar rivoyati).
Mo‘tabar fatvo kitoblarimizdan “Fatavoi Sirojiya”da: “Qachon kema yona boshlasa, undagilarning agar o‘zlarini dengizga tashlashsa, suzish bilan xalos bo‘lib ketishga gumonlari g‘olib bo‘lsa, shunday qilishlari vojib bo‘ladi. Agar o‘zlarini dengizga tashlasalar ham g‘arq bo‘lishlari yoki tashlashmasa, kuyib ketishlari ehtimoli bo‘lsa, u holda kemada qolish va dengizga o‘zlarini otish orasida ixtiyorlidirlar. Kimki o‘zini o‘ldirsa, uning gunohi boshqa birovni qatl qilgandan ko‘ra qattiqroqdir!”
Yuqorida keltirilgan manbalardan ko‘rinib turibdiki dinimiz inson o‘z joniga qasd qilishga emas, balki bu omonatni asrashga qadrlashga chaqiradi. Lekin, jamiyatda ba’zi insonlar borki, o‘z joniga qasd qilishga, xudkushlikka rag‘bat qiladilar. Aslini olganda o‘zini-o‘zi o‘ldirish Alloh bergan ne’matni mutlaqo mensimaslikdir. Shu bilan birga bunday holat o‘sha jamiyatga ham musibat hisoblanadi.
O‘zini-o‘zi o‘ldirishning gunohi birovni o‘ldirishdan ko‘ra og‘irroq va kattaroq hisoblanadi. Endi, salgina hayot tashvishi deb, ozgina g‘am va alam deb o‘zini o‘ldirayotganlarning gunohi birovni o‘ldirishdan ko‘ra og‘irroq ekanligini bildik. Biroq, bundan ham eng achinarlisi, birovlarning yolg‘on-yashiq gaplariga uchib, “fatvo”lariga aldanib, begunoh mo‘min-musulmonlarni o‘ldirishga qasd qilib o‘zini o‘ldirishning gunohi bundan necha barobar og‘irroq hisoblanadi. Bu shahidlik emas, bu qahramonlik ham emas, balki xudkushlikdir.
Uychi tumani "Devona bobo" jome masjidi imom-xatibi
Abdufattoh Musaxanov
Manba: @Softalimotlar