HAQLARGA RIOYA QILISH
Farzand dunyoga kelgan kundanoq ota-onasi va atrofidagilardan bevosita o‘z haqini talab qila boshlaydi. Qorni ochsa, “to‘yg‘az” deb, sovqotsa, “kiyintir”, deb xarxasha qiladi. Zeriksa, “meni o‘ynatgin”, deydi. Kattalar e’tiborsiz bo‘lsa, turli-tuman qiliqlari bilan o‘ziga qaratadi. O‘yinchoqlar olib berishga majbur qiladi. Bular – bolaning haqlari. Talablarini me’yori bilan qondirish esa kattalarning vazifasi.
Lekin bolaga ota-onasining, amma-xolasining, aka-ukasining, qo‘ni-qo‘shni, mahalla-ko‘y, qolaversa, jamiyatning ham haqi borligini asta-sekin tushuntira borish zarur. Toki bola faqat o‘zini o‘ylaydigan emas, balki boshqalar haqida ham qayg‘uradigan bo‘lsin.
Xo‘sh, biz zikr etayotgan haqlar qaysilar? Bular:
Ota-ona haqi
Ota-ona rozi – Xudo rozi, degan ibora bor. Demak, ota-ona farzanddan rozi bo‘lmasa, Xudo undan rozi bo‘lmas ekan. Ularning xizmatini qilish, hurmatini joyiga qo‘yish, keksayganlarida boqish, kiyintirish, ularning oldida ovozini ko‘tarmaslik, vafot etganlaridan so‘ng haqlariga duo qilish va hokazo... farzandlarning burchidir.
Payg‘ambarimizning (sollallohu alayhi va sallam) ota-onani e’zozlash, hurmatlashga doir ko‘rsatmalarini ota-onalar, murabbiylar bolalarga go‘dakligidanoq o‘rgatishlari lozim.
Imom Buxoriy “Al-adab al-mufrad” kitobida Ibn Abbosdan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi: «Qaysi bir musulmon farzand savob umidi bilan ertalab ota-onasini ziyorat qilsa, Alloh taolo unga jannatning ikki eshigini ochadi. Agar ulardan birini ziyorat qilsa, unga jannatning bir eshigini ochadi. “Ota-onadan qaysi birini xafa qilguday bo‘lsa, uni rozi qilmaguncha Alloh undan rozi bo‘lmaydi”, dedi. Shunda bir kishi: “Agar ota-onalar bolaga zulm ko‘rsatgan bo‘lsa-chi?” deb so‘radi. “Agar ular bolasiga zulm ko‘rsatgan bo‘lsa ham, farzand ularni ranjitmasligi kerak”, dedi Ibn Abbos».
«Subulus Salom» kitobida Abdulloh ibn Amrdan (roziyallohu anhu) rivoyat qilinadi: Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam): “Allohning roziligi ota-onaning roziligida va Allohning g‘azabi ota-onaning g‘azabidadir”, dedilar.
Shuning uchun, Alloh taoloni rozi qilaman degan farzand ota-onasini rozi qilsin. Alloh taoloning g‘azabidan saqlanaman degan farzand ota-onasini g‘azablantirmaslikka harakat qilsin.
Imom Buxoriy Abdulloh ibn Amrdan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi: Payg‘ambarimizning (sollallohu alayhi va sallam) huzurlariga bir kishi kelib, jihodga izn so‘radi. Shunda u zot:
“Ota-onang hayotmi?” deb so‘radilar.
“Ha”, dedi.
“Ota-onang haqi borasida jihod qil”, dedilar.
Ularga xizmat qilishing jihoding bo‘ladi, ya’ni: “Ota-onangning ko‘nglini olish uchun jon-jahding bilan harakat qil”.
Imom Ahmad va Imom Nasoiy Muoviya ibn Jahimdan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi:
Jahim (roziyallohu anhu) Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam) huzurlariga kelib: “Yo Allohning rasuli, g‘azotga chiqishni xohlayman va sizdan maslahat so‘rab keldim”, dedi.
Shunda Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam): “Onang hayotmi?” dedilar.
“Ha”, dedi.
“Undan ajralma, chunki jannat uning oyog‘i ostida”, dedilar.
Imom Muslim “Sahih” kitobida Abdulloh ibn Amrdan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi:
Payg‘ambarimizning (sollallohu alayhi va sallam) huzurlariga bir kishi kelib: “Allohdan savob umidida jihod va hijrat qilish uchun sizga bay’at qilishga keldim”, dedi.
Shunda Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam): “Ota-onangdan birortasi hayotmi?” deb so‘radilar.
“Ha, ikkalalari ham hayot”, dedi.
“Allohdan savob umid qilasanmi?” dedilar u zot (alayhissalom).
“Ha”, dedi.
“Ota-onang huzuriga borgin va ularga go‘zal muomalada bo‘l”, dedilar.
Ya’ni, ularning xizmatlarini chiroyli holda ado qilsang, Alloh jihodning savobini beradi, dedilar.
Islom ta’limoti ota-onalari zaiflashgan, keksaygan vaqtlarida farzandlari ularning haqini ado qilishlarini jihod va hijratdan ustun qo‘yadi.
Ota-onaga yaxshilik qilish haqida Alloh taolo bunday amr qiladi:
وَٱخۡفِضۡ لَهُمَا جَنَاحَ ٱلذُّلِّ مِنَ ٱلرَّحۡمَةِ وَقُل رَّبِّ ٱرۡحَمۡهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرٗا٢٤
«Ularga mehribonlik bilan, xorlik qanotini past tut va (duoda) ayt: “Ey Rabbim! Meni (ular) go‘daklik chog‘imda tarbiyalaganlaridek, Sen ham ularga rahm qilgin!”» (Isro,24).
Imom Buxoriy “Al-adab al-mufrad” kitobida Abu Hurayradan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi:
«Inson vafot etganidan so‘ng darajasi ko‘tariladi. Shunda u: “Ey Rabbim, bu nima? Ya’ni, darajaning ko‘tarilishi nimadan?” deydi. Shunda unga: “Farzanding sening haqingga istig‘for aytdi”, deydi».
Imom Abu Dovud, Ibn Moja va Hokim Molik ibn Robiadan rivoyat qiladi:
Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam) huzurlarida edik, Bani Salama qabilasidan bir kishi kelib: “Yo Allohning rasuli, ota-onam vafot etganidan so‘ng ham ularga qilishim kerak bo‘lgan yaxshilikdan qoldimi?” dedi.
Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam): “Ha, ularning haqiga duo qilish, istig‘for aytish, ulardan keyin ahdiga vafo qilish va do‘stlarini hurmatlash va ular tomonidan bo‘lgan qarindoshlar bilan bog‘lanish”, dedilar.
Abdulloh ibn Umar (roziyallohu anhu) solih farzand bo‘lganlar. Imom Muslim “Sahih” kitobida rivoyat qiladi:
Abdulloh ibn Umar Makka ko‘chasida bir kishiga yo‘liqdi va unga salom berdi. Uning yuklarini ko‘tarib o‘zlari mingan eshakka yukladi. Boshlaridagi sallani unga berdi. Ibn Dinor unga: «Biz: “Alloh sizni solih qilsin, u a’robiy, ozgina narsaga ham rozi bo‘ladi”, dedik. Shunda Abdulloh: “Buning otasi Umar ibn Xattobning do‘sti. Men Rasulullohning (sollallohu alayhi va sallam): “Albatta, yaxshiliklarning afzali kishi otasining do‘stlari ahliga silai rahm qilishi”, deb aytganlarini eshitganman», dedi.
Imom Buxoriy Abu Hurayradan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi:
Bir kishi Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) huzurlariga kelib: “Yo Allohning rasuli, eng avval yaxshilik qilishga kim haqli?” dedi.
“Onang”, dedilar.
“So‘ngra kim?” dedi.
“Onang”, dedilar.
“So‘ngra kim?” dedi.
“Onang”, dedilar.
“So‘ngra kim?” dedi.
“Otang”, dedilar.
Ibn Kasir o‘zlarining “Tafsir” kitoblarida Sulaymon ibn Bariddan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi:
Bir kishi yelkasiga onasini ko‘tarib, Ka’bani tavof qildi. So‘ngra Payg‘ambarimizdan (sollallohu alayhi va sallam): “Onamning haqini ado etdimmi?” deb so‘radi. Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam): “Yo‘q, bir oh, deganchalik haqini ham ado etmading”, dedilar.
Islom ikki sababga ko‘ra ona hurmatini otadan yuqori qo‘yadi:
Birinchisi, ona farzandni dunyoga keltirishda otadan ko‘ra ko‘p mashaqqat chekadi, uni to‘qqiz oy qornida ko‘tarib yuradi, emizadi, kechalari bedor bo‘ladi, tarbiyasi bilan mashg‘ul bo‘ladi. Alloh taolo bunday deydi:
وَوَصَّيۡنَا ٱلۡإِنسَٰنَ بِوَٰلِدَيۡهِ حَمَلَتۡهُ أُمُّهُۥ وَهۡنًا عَلَىٰ وَهۡنٖ وَفِصَٰلُهُۥ فِي عَامَيۡنِ أَنِ ٱشۡكُرۡ لِي وَلِوَٰلِدَيۡكَ إِلَيَّ ٱلۡمَصِيرُ١٤
«Biz insonga ota-onasini (rozi qilishni) buyurdik. Onasi uni zaiflik ustiga zaiflik bilan (qornida) ko‘tarib yurdi. Uni (ko‘krakdan) ajratish (muddati) ikki yilda (bitar). (Biz insonga buyurdikki) “Sen Menga va ota-onangga shukr qilgin! Qaytishlik Mening huzurimgadir”» (Luqmon, 14).
Yuqoridagi satrlar bir kishining Rasulullohga (sollallohu alayhi va sallam): “Onamni yelkamga ko‘tarib ikki farsax yurdim... Onamning haqini ado qildimmi?” deganini va Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Shoyad bu ishing onang seni tug‘ishdagi chekkan to‘lg‘oq azobining biriga teng bo‘lsa”, deb javob berganlarini eslatadi.
Shunga o‘xshash voqea:
Bir a’robiy kishi onasini ko‘tarib Ka’bani tavof qilib:
“Men onamning yuvosh uloviman.
Agar tuya undan qochsa ham, men undan qochmayman.
Ulug‘ Rabbim Alloh mendan rozi
Bo‘lsin deb onamni ko‘taraman”,
deb she’r aytardi. So‘ngra u Ibn Abbosga yuzlanib: “Onamning haqini ado qildimmi?” dedi.
Ibn Abbos: “Yo‘q, Allohga qasam, onang seni tuqqan paytida tutgan to‘lg‘oqlarning bittasiga ham teng bo‘lolmaydi”, dedi.
Ikkinchisi, ona yaratilishidan mehribon va rahmdildir. Ota esa tabiatiga ko‘ra qattiqqo‘ldir. Boladan bir ayb o‘tsa, ona kechiradi. Ammo ota kechirmaydi, kerak bo‘lsa jazolaydi. Ona esa jazolamaslikning yo‘lini izlaydi. Shuning uchun ham shariatimiz onalarni hurmatlashga buyuradi. Ular bilan muomalada halimlikka, halimlik bilan javob berishga undaydi.
Ona shunday zotki, bolasi haddan ziyod dilini og‘ritib, oq bo‘lish darajasiga borsa-yu, ammo biron dardga chalinib qolsa, o‘tgan barcha ishlarni unutadi, bolasini bag‘riga bosadi, unga talpinadi. Chunki bola ona vujudining bir parchasi. Hech qachon etni tirnoqdan ajratib bo‘lmaydi.
Abu Lays Samarqandiy Anasdan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi:
Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) davrlarida Alqama ismli bir kishi bor edi. U o‘lim to‘shagiga mixlanib qoldi. So‘nggi nafaslarida “Laa ilaha illalloh”ni aytgin, deb qistashdi, ammo uning tili aylanmadi, kalimaga kelmadi. Bu xabarni Rasulullohga (sollallohu alayhi va sallam) yetkazganlarida, u zot (alayhissalom): “Uning ota-onasi bormi?” dedilar. “Uning otasi vafot etgan, keksa onasi bor”, deyishdi. Onasini olib kelishni buyurdilar. U kelgach, Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “O‘g‘lingning hayoti qanday edi?” deb so‘radilar. Onasi: “Ey Allohning rasuli, u namoz o‘qirdi, ro‘za tutardi, hisobsiz sadaqa qilardi”, dedi. Shunda Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Sen bilan o‘g‘lingning orangiz qanday edi?” deb so‘radilar.
Onasi: “Mendan ko‘ra xotinini ko‘p e’zozlar edi va unga itoat qilardi”, dedi. Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Onasining norizoligi uni “Laa ilaha illalloh” deb shahodat berishdan to‘sdi”, deb: “Ey Bilol, chiqib o‘tin jamla, o‘g‘ilni kuydiramiz”, dedilar. Shunda Alqamaning onasi: “Yo Allohning rasuli, qalbim mevasi bo‘lgan o‘g‘limni mening oldimda o‘tda kuydirasizlarmi, bunga qanday chidayman?” dedi.
Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Alloh uni kechirishi seni xursand qiladimi? Unda o‘g‘lingdan rozi bo‘l. Jonim izmida bo‘lgan Zotga qasam, o‘g‘lingga namozi, ro‘zasi va sadaqasi ham foyda bermaydi, modomiki sen undan norozi ekansan”, dedilar.
Shunda ona qo‘lini yuqoriga ko‘tarib: “Alloh guvoh, siz guvoh, yo Allohning rasuli va shu yerda hozir bo‘lganlar guvoh, men o‘g‘limdan roziman”, dedi. Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Ey Bilol, bor, Alqamadan xabar olgin, u “Laa ilaha illalloh” deya olyaptimi, balki onasi mendan uyalganidan rozi bo‘lgandir”, dedilar. Bilol chiqdi va Alqama yotgan uy eshigiga yetganida uning: “Laa illaha illalloh” deganini eshitdi. Alqama vafot etdi. Uni yuvib kafanladilar va Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) janozani o‘qidilar.
Mana shu sabablarga ko‘ra onaning hurmati otadan ziyodaroq qilindi. Murabbiylarimiz bularni bolalarga tushuntirsinlar. Toki bolalar onaga yaxshilik qiladigan, mehribon va haqini ado etadigan insonlar bo‘lib ulg‘ayishsin.
Ota-onaga yaxshilik qilish odobi
Ota-onadan oldinga o‘tib yurmaslik, ulardan yuqoriga chiqib o‘tirmaslik, nasihatlaridan achchiqlanmaslik, ulardan oldin taomga qo‘l cho‘zmaslik, uxlaganida yuqorida yotmaslik va buyurganlarini bajarish kabilar ota-onaga yaxshilik qilish odobiga kiradi.
۞وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعۡبُدُوٓاْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَبِٱلۡوَٰلِدَيۡنِ إِحۡسَٰنًاۚ إِمَّا يَبۡلُغَنَّ عِندَكَ ٱلۡكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوۡ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفّٖ وَلَا تَنۡهَرۡهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوۡلٗا كَرِيمٗا٢٣ وَٱخۡفِضۡ لَهُمَا جَنَاحَ ٱلذُّلِّ مِنَ ٱلرَّحۡمَةِ وَقُل رَّبِّ ٱرۡحَمۡهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرٗا٢٤
«Rabbingiz, Uning O‘zigagina ibodat qilishingizni hamda ota-onaga yaxshilik qilishni amr etdi. (Ey inson!) Agar ularning biri yoki har ikkisi huzuringda keksalik yoshiga yetsalar, ularga “Uf!..” dema va ularni jerkima! Ularga (doimo) yoqimli so‘z ayt!
Ularga mehribonlik bilan, xorlik qanotini past tut va (duoda) ayt: “Ey Rabbim! Meni (ular) go‘daklik chog‘imda tarbiyalaganlaridek, Sen ham ularga rahm qilgin!”» (Isro, 23–24).
Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Kim otasiga g‘azab bilan chetni ko‘rsatsa, u yaxshi qilmabdi”, dedilar (“Majmai zavoid”, 28-jild).
Oysha onamizdan (roziyallohu anho) rivoyat qilinadi: Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) huzurlariga bir kishi bilan bir chol keldi. Shunda Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Hoy, yoningdagi kim?” dedilar. U: “Otam”, dedi. Shunda: “Oldinda yurma, undan oldin o‘tirma, ismini aytib chaqirma va uni haqoratlama”, dedilar (“Majmai zavoid”, 28-jild).
Shunday odob bilan sharaflangan ulug‘larimiz hayotidan namunalar:
“Uyunul axbor” kitobida keltiriladi. Umar ibn Zayddan: “O‘g‘lingning senga bo‘lgan mehribonligi qanday?” deb so‘raldi. U kishi: “Kunduz orqamdan, kechasi oldimda yuradi va undan yuqorida yotaman”, dedi. Ya’ni, Umar ibn Zaydning o‘g‘li otasini hurmatlab, kunduzi orqaroqda, kechasi qoqilib, chuqur-chanoqqa tushib ketmasin, deb oldinda yurar ekan.
“Majmai zavoid” muallifi rivoyat qiladi. Abu G‘asson az-Zabiy deydi: «Otam bilan issiqda piyoda ketayotgan edik, oldimizdan Abu Hurayra chiqib qoldi. Abu Hurayra: “Yoningdagi kim?” dedi. Men unga: “Otam”, deb javob berdim. U: “Otangdan oldin yurma, orqasida yoki yonida yurgin, yurganda oralaringdan kishi o‘tadigan bo‘lmasin. Otang yotgan uyning tomida yurma. Otangning nazari tushgan go‘shtni yema, otangning yegisi kelgan bo‘lishi mumkin», dedi.
Mansurning majlisida Solih Abbosiy qatnashdi va gapida “Rahmatli otam” degan so‘zni ko‘p ishlatdi. Shunda xizmatkor Robe’: “Mo‘minlar amirining huzurida rahmatli otam degan so‘zni ko‘p aytmagin”, dedi. Shunda Solih: “Men seni royimayman, chunki sen ota lazzatini tatimagansan”, dedi. Mansur tabassum qilib: “Bu Hoshim qabilasidan bo‘lgan kishilarga tashlanganlarning jazosidir”, dedi.
Ibn Hibbon “Sahih”ida rivoyat qiladi: Bir kishi Abu Dardoga: «Otam meni qo‘ymay (zo‘rlab) uylantirdi. Endi bo‘lsa, menga uning javobini (talog‘ini) berishni buyuradi, men endi nima qilay?” dedi. Abu Dardo: “Men otangga oq bo‘lishga buyurmayman va xotiningni taloq qilishga ham buyurmayman. Xohlasang, Rasulullohdan (sollallohu alayhi va sallam) eshitganimni aytib beraman: Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Ota jannat eshigining o‘rtasi, bas, u eshikni himoya qilgin. Agar xohlasang, tark qilgin”, dedilar».
Ibn Moja va Ibn Hibbon “Sahih”da Ibn Umardan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi: «Mening xotinim bor edi. Uni yaxshi ko‘rar edim. Xotinimni otam Umar (roziyallohu anhu) yomon ko‘rar edi. Menga: “Uni taloq qil”, dedi. Men rad etdim. Otam Umar (roziyallohu anhu) meni Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) huzurlariga olib bordi va bor gapni u kishiga aytib berdi. Shunda Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) menga: “Uning javobini bergin”, dedilar».
Ota-onaga oq bo‘lish – katta gunoh
Oq bo‘lish “bo‘ysunmaslik”, “qarshi chiqish”, “ozor berish”, “osiy bo‘lish” va haqini ado qilmaslik degan ma’nolarni anglatadi. Haqini ado qilish degani ota-ona g‘azablanganida, farzand unga tik qaramasligidir. Garchand o‘g‘il haq-u, ota nohaq bo‘lganida ham. Ota-onaning farzanddagi haqi ulug‘, ularning aytganlarini qilish vojib, biroq ular amri Allohning amriga teskari bo‘lmasligi kerak. Allohga ma’siyat bo‘ladigan ishda maxluqqa, ya’ni ota-onaga, kattayu kichikka itoat qilinmaydi. Aytaylik, ota farzandiga ichkilik olib kelib ber, deb buyuradi. Alloh ichkilikni harom qilgan. Farzand chiroyli muomala bilan uni rad qilishga haqli. Va shunga o‘xshash boshqa Alloh qaytargan narsalarda ham otaning istagini bajarmasa, farzand gunohkor bo‘lmaydi.
Ota-onaga oq bo‘lish farzandning Alloh qaytargan yo‘llarga kirib, el-yurt oldida ularning yuzini yerga qaratish, bergan tuzlariga norozi qilishdir. Qarigan chog‘ida yedirmay, ichirmay, kiyintirmay, xo‘rlab qo‘yishdir. Payg‘ambarimiz (sollallohu alayhi va sallam) oq bo‘lishdan ogohlantirganlar va uning oqibatlarini bayon qilib, oxiratda savol-javobi qattiq bo‘lishini aytganlar.
Imom Buxoriy va Imom Muslim Abu Bakrdan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi: Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Sizlarga katta gunohlarning eng kattasi xabarini beraymi?” dedilar.
Biz: “Ha, yo Allohning rasuli”, dedik. Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Allohga shirk keltirish, ota-onaga oq bo‘lish, – yonboshlagan holda edilar o‘tirib olib, – yolg‘on so‘zlash va yolg‘on guvohlik berish...” deb takror-takror aytaverdilar. Biz u kishini: “Qani to‘xtasalar edi!” dedik.
Imom Ahmad va Nasoiy, Bazzoz va Hokim Abdulloh ibn Amrdan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladilar: Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Uch toifa kishiga Alloh jannatni harom qildi: doimiy hamr (aroq) ichuvchiga, ota-onaga oq bo‘lgan farzandga va o‘z ahliga axloqsizlikni o‘rgatgan dayusga”, dedilar.
Imom Buxoriy va Imom Muslim Abdulloh ibn Amrdan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi: Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Katta gunohlardan biri kishi o‘z otasini so‘kmog‘idir”, dedilar. Bir kishi: “Ey Allohning rasuli, kishi o‘z otasini ham so‘kadimi?” dedi. Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Ha, bir kishi ikkinchi bir kishining otasini so‘kadi, shunda u bu kishining otasini yoki onasini so‘kadi, u buning onasini so‘kadi”, dedilar.
Hokim Abu Bakrdan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi: Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam): “Har qanday gunohning (jazosini) Alloh xohishi ila qiyomatgacha kechiktiradi. Faqat ota-onaga oq bo‘lishning (jazosini) o‘lishidan oldin, hayotligida o‘z egasiga beradi”, dedilar. Ya’ni, ota-onaga oq bo‘lgan kishi buning jazosini to tirik ekan, bu dunyodayoq oladi.
Imom Ahmad Muoz ibn Jabaldan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi: «Menga Rasululloh (sollallohu alayhi va sallam) o‘nta so‘zni vasiyat qilib: “Allohga shirk keltirma, agar o‘ldirilsang ham, kuydirilsang ham, ota-onangga oq bo‘lma, agar uydan ketishingga buyursalar ham...” dedilar».
Asbahoniy Abu Abbosdan, u kishi Avom ibn Hushabdan (roziyallohu anhu) rivoyat qiladi: “Bir qishloqqa keldim. Yonida qabriston bor edi. Asr vaqtidan so‘ng qabristondagi bir qabr ochildi va undan eshak boshli bir odam chiqdi. Va uch marta eshakday hangradi. So‘ngra qabrga kirdi va qabr yopildi. Shu payt bir kampir ip yigirib o‘tirardi. Yonimdagi odam kampirni ko‘rsatib:
– U uning onasi, – dedi. Men voqeani so‘radim. «U aroq ichib mast bo‘lardi. Uyga kelganida onasi: “Ey o‘g‘lim, Allohdan qo‘rqqin, qachongacha ichasan?” der edi. Shunda u onasiga: “Muncha eshakday hangraysiz?” der edi. Bas, ajali yetib, asr vaqtida vafot etdi. Endi har kuni asr vaqtida qabr yoriladi va uch marta eshakday hangraydi, so‘ngra qabr yopiladi», dedi.
Qarang, farzand ota-onasini nima deb haqoratlasa, o‘zi o‘sha narsaga aylanib qolar ekan... Bu nihoyatda ta’sirli rivoyatni farzandlar davrasida o‘qib, tadabbur qilinsa, foydasi katta bo‘ladi. Farzandlar yoshligidanoq ota-ona haqlarini o‘ylay boshlaydi. Islom ta’limotida ko‘rsatilganidek, farzand ota-ona haqlarini chiroyli qoim qilsa, u nafaqat o‘zini, yashab turgan jamiyatining ham haqini ado etgan bo‘ladi. Chunki ota-ona hurmatini o‘rniga qo‘yish bu ijtimoiy masaladir. Qaysi oilada, qaysi mahallada bu tarbiya yaxshi yo‘lga qo‘yilar ekan, o‘sha oila, o‘sha mahalla gullab yashnaydi. Bu esa oxir-oqibat jamiyatning ravnaq topishiga olib keladi. Ota-ona rozi – Xudo rozi, degan hikmatning qimmati ham shunda.
Ota-onaning roziligini olishga intilish fazilati barcha fazilatlarning negizi, borliqdagi har qanday haq-huquqlarning kelib chiqadigan asosidir. Ota-onalar, bola tarbiyasi bilan shug‘ullanayotgan tarbiyachilar farzandlarga quyidagi odatlarni singdirishlari maqsadga muvofiq:
رَّبِّ ٱرۡحَمۡهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرٗا٢٤
«...Ey Rabbim! Meni (ular) go‘daklik chog‘imda tarbiyalaganlaridek, Sen ham ularga rahm qilgin!» (Isro, 24).
KЕYINGI MAVZULAR:
Qarindoshlar haqi;
Qo‘shni haqi;
Ustoz haqi;
Do‘st haqi;
Jannat ahliga va’da qilingan abadiy ne’matlar haqida ham uzoq fikr et, qalbing umidga to‘lsin. Nafsingni xavf qamchisi bilan haydab, umid bilan jilovla va sirotul mustaqimga yo‘lla. Ana shunda buyuk mulkka yetasan, alamli azobdan xalos bo‘lasan.
Ahli jannat xususida, ularning yuzlarida aks etgan ne’matlar jilvasi, mushk bilan muhrlangan may ila qondirilishlari haqida o‘ylaganmisan?! Jannat ahli oq durdan tikilgan chodirlar ichida, qizil yoqutdan bo‘lgan minbarlarda, yashil bolishlar va gilamlar ustida, may va asal oqayotgan daryolar bo‘yida qurilgan so‘rilarda yastanib o‘tirurlar. Ularning atrofida xizmatga hozir g‘ulomlar va hech qachon qarimaydigan bolalar bo‘lur. Jannat ohu ko‘zli, xushxulq va go‘zal yuzli ayollar bilan ziynatlangan. Yoqut va marjondek nafis bu bokiralarga ilgari na bir ins va na bir jin tegingan...
Ularning egnidagi oppoq ipak ko‘zlarni qamashtiradi. Boshlaridagi inju va marjonlar qadalgan tojlari undan-da nurafshon. Ishvalari sokinlik va osudalik bilan bezangan yuzlar qarib qolish kabi noqisliklardan xoli. Ular jannat bog‘chalarining o‘rtasida yoqutdan bunyod etilgan chodirda yolg‘iz bo‘lurlar.
Ularning huzurida borlig‘i hayo bilan to‘silgan musaffo ohu ko‘z hurlar bor. Ustlarida esa mangu yosh bolalar oqar chashmadan qadahlarni, ko‘zalarni va kosalarni aylantirib tururlar. Yana ular uchun xuddi sadaf ichida yashirib qo‘yilgan gavhar misoli ohu ko‘z hurlar bordir. Bu hurlar jannat ahlining dunyo hayotida qilib o‘tgan solih amallarining mukofotidir. Ular jannatning chashmalar, daryolar oqib turgan emin maqomida, Qodir Podshoh huzuridagi rozi bo‘lingan o‘rinda Malikul Karim Parvardigorining jamoliga boqadilar. Ularning yuzlarida ne’matlar jilvasi porlaydi. Ularga na bir zaiflik, na bir xorlik yetadi. Balki ular Parvardigori tomonidan yog‘dirilayotgan turli ne’matlardan baxtiyor, o‘zlari istagan maskanda abadiy qolguvchidirlar. Ularga u yerda na bir xavf, na bir hazinlik yetmas, balki baloyu falokatlardan omondadirlar.
Ular jannat taomlaridan yeydilar. Sut, may, asal to‘la daryolardan ichadilar. U daryolarning yerlari kumushdan, toshlari marjon, tuprog‘i mushk, o‘tlari za’farondir. Quyuq kofur aralashgan oq atirgul suvlariga to‘la bulutlardan yomg‘irlar yog‘adi. Jannat ahliga asli kumushdan bo‘lgan, dur, yoqut, marjonlar bilan ziynatlangan qadahlar, shuningdek, ichida muhrlangan may, aralashmasi chuchuk salsabil bo‘lgan maykosalar keltiriladi. U maykosalardan nur porlaydi. Ularning sofligi shu darajadaki, mayning mayinligi va qirmizi ranggi kosaning tashqari tomonidan bilinib turadi. Chunki, bu odamzodning san’ati emas, u bunday go‘zallikdan ojiz. Maykosalar chehrasidan nur yog‘ilayotgan xodimlar kaftida (jannat ahliga uzatilgan holda) turadi.
Ha, xodimlarning nur porlayotgan yuzlari quyoshga o‘xshaydi, faqat, u yuzlardagi halovat, u ko‘zlardagi husnu malohat quyoshda ne qilsin!
Ajabo! Oxirat diyorining bu sifatlariga, bu diyor ahlining o‘lmasligiga va jannat ahlining kutilmagan o‘zgarish, ofat-balolardan omonda ekanligiga aniq ishongan kishi, qanday qilib, oxiri xarobalikka yuz tutuvchi bu o‘tkinchi dunyoni o‘ziga do‘st bilishi mumkin?! Qanday qilib, u diyor lazzatini, bu dunyo lazzatiga almashtirish mumkin?!
Allohga qasamki, agar jannatda sihat-salomatlik bilan birga o‘lim, ochlik, tashnalik kabi ofatlardan omonlik bo‘lsa-yu, boshqa hech narsa bo‘lmasa, faqat shu sababning o‘zi ham bu dunyodan yuz o‘girishga arziydi. Nega endi oxirat diyori bu dunyodan ustun qo‘yilmasin? Axir, jannat ahli har qanday xavfdan omon podshohlardir. Ular turli-tuman ne’matlar ichida shod-xurram, xohlagan ne’matlari oldida muhayyo! Ular har kuni Arsh yonida hozir bo‘lib, Allohning diydoriga nazar soladilar...
Abu Hurayra Rasuli akram alayhissalomning bunday deganlarini rivoyat qiladi: «Munodiy nido qiladi: "Ey jannat ahli! Endi siz hamisha sog‘lomsiz, hech qachon dardga chalinmaysiz, hamisha tiriksiz, hech qachon o‘lmaysiz. Doimo yoshsiz, hech qachon qarimaysiz. Albatta, siz saodatli bo‘lasiz, hech qachon baxtsizlikka yo‘liqmaysiz"» (Muslim rivoyati).
Alloh taolo deydi: «Qilib o‘tgan (yaxshi) amallaringiz sababli sizlarga meros qilib berilgan jannat mana shudir» (A’rof, 43-oyat).
Jannat sifatlari bilan tanishmoqchi bo‘lsang, Qur’on o‘qi. Jannat haqida Alloh taoloning bayonidan ulug‘roq bayon bormi?!
«Parvardigori (huzurida) turishidan (ya’ni, Parvardigor oldida turib, hayoti dunyoda qilib o‘tgan barcha amallariga javob berishidan) qo‘rqqan kishi uchun ikki jannat bordir» (Rahmon, 46) oyatidan to sura oxirigacha, shuningdek, Voqea va boshqa suralarni ham o‘qi, jannat haqidagi xabarlarning tafsilotiga boq! Avvalo, jannatning soni bilan bog‘liq jihatlarga e’tiboringni qarat. Rasuli akram sollallohu alayhi vasallam Rahmon surasidagi «Parvardigori (huzurida) turishidan qo‘rqqan kishi uchun ikki jannat bordir» oyati xususida deydilar: «Ikki jannat bor, u yerning idishlari va boshqa barcha narsalari kumushdan. Ikki jannat bor, u yerning idishlari va boshqa barcha narsalari oltindan. «Adn» deyilmish mangu jannatda ahli jannat va Parvardigorining orasida kibriyo ridosigina bo‘lur» (Muttafaqun alayh).
Keyin jannat eshiklarini tasavvur qil. Ularning soni toatingga yarasha. Ya’ni, qaysi mo‘minning Alloh taologa itoati ko‘p bo‘lsa, unga ochiladigan jannat eshiklari ham shunchalik ko‘p bo‘ladi. Jahannam eshiklarining soni ham kishining ma’siyatiga muvofiq bo‘ladi. Ya’ni, inson Alloh taologa qancha ko‘p itoatsizlik qilsa, unga shuncha ko‘p do‘zax eshiklari ochiladi.
Abu Hurayra Rasuli akram sollallohu alayhi vasallamning bunday deganlarini rivoyat qiladi: «Kimki Alloh yo‘lida o‘z molidan bir juft narsani infoq qilsa, u jannatning barcha eshiklaridan chorlanadi. Jannatning sakkizta eshigi bor. Kimki ahli namoz bo‘lsa, «Bobus solat» (Namoz eshigi)dan, ro‘za ahli «Bobus siyam» (Ro‘za eshigi)dan, ahli sadaqa bo‘lsa, «Bobus sadaqa» (Sadaqa eshigi)dan, ahli jihod bo‘lsa, «Bobul jihod» (Jihod eshigi)dan ichkariga chorlanadi». Shunda Abu Bakr roziyallohu anhu:
– Allohga qasamki, bu eshiklarning bittasidan chaqirilgan kishi najot topadi. Jannat eshiklarining barchasidan chorlanadigan kishi ham bormi?
– Ha, sen o‘shalardan biri bo‘lishingni umid qilaman, dedilar Nabiy alayhissalom» (Muttafaqun alayh).
Osim ibn Zamra Ali karramallohu vajhahudan rivoyat qiladi: «Hazrati Ali do‘zaxni eslatdi. Shunday bir qo‘rqinch bilan eslatdiki, uning dahshatidan hozir qo‘rqinchdan boshqasi xotirimdan ko‘tarildi. Keyin shu oyatni o‘qidi: «Parvardigorlaridan qo‘rqqan zotlar esa to‘p-to‘p holda jannatga kiritiladilar. Qachonki ular darvozalari ochilgan holdagi (jannatga) kelib yetganlarida va uning qo‘riqchilari: «Sizlarga tinchlik-omonlik bo‘lsin! Xush keldingiz! Bas, unga mangu qolguvchi bo‘lgan hollaringizda kiringiz» deganlarida (ular behad shodlanurlar)» (Zumar, 73-oyat).
So‘ngra keyingi chashmaga borib, u bilan poklanadilar. Ularga ne’matlar jilvasi yog‘iladi. Badandagi tuklardan mudom xush bo‘ylar taraladi. Sochlar go‘yo atirli moy surilgandek bir tekis, tartibli. Keyin ular jannatga yetib keladilar. Jannat qo‘riqchilari ularga: «Sizlarga tinchlik-omonlik bo‘lsin! Xush keldingiz! Bas, unga mangu qolguvchi bo‘lgan hollaringizda kiringiz» – deyishadi.
So‘ng vildon – mangu yosh bolalar ularni qarshi olishib, atrofida aylanishadi, bamisoli, dunyo bolalari uzoq vaqt ko‘rmagan yaqinlarini sog‘inch bilan kutib olib, atrofida aylanishganlari kabi. Ular ahli jannatga: «Quvoning, shodlaning! Qarang, Alloh taolo sizga shunchalik ne’matni ato qilibdi!» – deya suyunchilashadi».
Roviy deydi: «Mangu yosh bolalardan biri jannat ahli zavjalaridan bo‘lgan ohu ko‘z hurlardan biriga: «Falonchi keldi!» deb u jannatiyning dunyoda chaqirilgan ismini aytadi. Shunda ohu ko‘z hur:
– Sen uni aniq ko‘rdingmi? – deb so‘raydi.
– Ha, aniq ko‘rdim, mana u izimdan kelyapti, – deydi u. O‘shanda u hur sevinchdan shu darajada yengillashib ketadiki, bir zumda jannat eshigi bo‘sag‘asida hozir bo‘ladi. Jannatiy banda o‘z maskaniga yetib, marjonlardan iborat sohil ustiga qurilgan qizil, sariq, yashil kabi turfa rangda tovlanayotgan ko‘shkka nazari tushadi. Boshini ko‘tarib, chaqmoqdan chaqnayotgan ko‘shkning shiftiga asta qaraydi. Agar Alloh taoloning taqdiri bo‘lmaganida bu yorqinlik uning ko‘zini ko‘r qilgan bo‘lar edi. Ko‘zini shiftdan olar ekan, qoshida zavjalarini, buloq bo‘yiga qo‘yilgan qadahlarni, tizib qo‘yilgan yostiqlarni va to‘shalgan gilamlarni ko‘radi. So‘ngra ularga suyanib: «...Bizlarni bu (ne’matlarga) yo‘llagan Zot-Allohga hamdu sano bo‘lgay. Agar bizni Alloh hidoyat qilmaganida hargiz yo‘l topa olmas edik...» – deydi (A’rof, 43-oyat).
Keyin munodiy nido qiladi: «Mangu hayotsiz, hargiz o‘lmaysiz. Doimo bunda muqimsiz, hech qachon ketmaysiz. Hamisha salomatsiz, hech qachon xastalanmaysiz».
Rasuli akram alayhissalom dedilar: «Qiyomat kuni jannat eshigi oldida hozir bo‘laman, uning ochilishini so‘rayman. Shunda jannat qo‘riqchilari:
– Kim u? – deydi.
– Muhammad! – deyman.
– Sizdan oldin birorta kishiga eshikni ochmaslikka buyurilgan edim, – deydi u» (Muslim rivoyati).
Jannatdagi ko‘shklar, u yerda darajalarning farqlanishi to‘g‘risida ham fikr et. Chunki, oxirat daraja jihatidan eng yuksak, afzalligi jihatidan eng ulug‘ mezondir. Odamlar toatlarning zohiriy ko‘rinishida va botiniy xulqda bir-biridan farqlangani kabi amallariga ko‘ra taqdirlanishda ham farqlanadilar. Agar yuksak darajalarni ko‘zlayotgan bo‘lsang, jiddu jahd qil, toki Olloh taologa itoat qilishda hech kim sendan o‘zib ketolmasin. Axir, Olloh taolo ayni shu maydonda senga musobaqa va raqobatni buyurgan-ku!
«(Ey insonlar), Parvardigoringiz tomonidan bo‘ladigan mag‘firatga hamda Olloh va Uning payg‘ambarlariga iymon keltirgan zotlar uchun tayyorlab qo‘yilgan, kengligi osmon va yer kengligi kabi bo‘lgan jannatga shoshilingiz...» (Hadid, 21-oyat).
«U (may)ning muhri mushk bo‘lur. Bas, bahslashguvchi – musobaqa qilguvchi kishilar (mana shunday mangu ne’matga yetish yo‘lida) bahslashsinlar – musobaqa qilsinlar» (Mutaffifun, 26-oyat).
Ajabo! Yaqinlaring yo qo‘shnilaringdan birortasi boyib ketsa yoki imoratini baland qilib ko‘tarsa, siqilasan, qiynalasan. Hasad tufayli hayoting achchiq zardobga aylanadi. Lekin eng oliy qarorgohda, jannatda shunday yaqinlaring yoki qo‘shnilar borki, ular o‘z fazilatlari bilan allaqachon sendan o‘zib ketdi. Bu fazilatlarga dunyo va undagi jamiki narsalar ham bas kelolmaydi.
Abu Said Xudriy Payg‘ambar alayhissalomning shunday deganlarini rivoyat qiladi: «Ustma-ust, darajama-daraja joylashgan ko‘shk ahli jannatiylarga, bamisoli uzoq ufqlarda mag‘ribu mashriqqa sochilib, bir-biri bilan musobaqalashayotgan yulduzlardek bo‘lib ko‘rinadi.
– Ey Ollohning rasuli, ular payg‘ambarlardan o‘zgasi yetolmaydigan manzilmi? – deya so‘rashdi.
– Jonim izmida bo‘lgan Zotga qasamki, u Ollohga iymon keltirgan va mursallarni tasdiqlagan kishilarning manzillaridir» (Muttafaqun alayh).
Rasuli akram bu haqda yana shunday deganlar: «Jannatdagi baland daraja egalarini ulardan quyidagilar xuddi osmon ufqlarida porlagan yulduzlarni ko‘rganday ko‘radilar. Abu Bakr va Umar shulardandir...» (Termiziy rivoyati).
Jobir Rasululloh sollallohu alayhi vasallamdan bunday rivoyat qiladilar: «Payg‘ambar alayhissalom bizga:
– Sizlarga jannat ko‘shklarining xabarini beraymi? – dedilar.
– Ota-onamiz Sizga fido bo‘lsin, yo Allohning rasuli, xabarini bering, – dedik.
– Jannatda hamma tomoni gavhardan bunyod qilingan ko‘shklar bor. Bu ko‘shklar shu darajada shaffofki, tashqarisidan ichi, ichidan tashqarisi ko‘rinib turadi. Ko‘shk ichkarisida na ko‘z ko‘rgan, na quloq eshitgan, na inson xotiriga kelgan bir ne’mat, tuganmas lazzat, adoqsiz surur bor, – dedilar.
– Yo Allohning rasuli, bu ko‘shklar kim uchun hozirlangan? – so‘radim.
– Shunday bir kishi uchunki, u salomni yoyadi, taom yediradi, davomli ro‘za tutadi, tunda odamlar uyquga g‘arq paytda namoz o‘qiydi, – dedilar.
– Yo Allohning rasuli, bularni kim bajara oladi? – dedik.
– Ummatim bu ishlarni bajarishga qodir. Ular haqida sizlarga xabar berayinmi? Kim birodariga yo‘liqqan paytda salom bersa yo alik olsa, demak u salomni yoygan bo‘ladi. Kimki ahli oilasini to‘yguncha oziqlantirsa, taom yediruvchilar jumlasidan bo‘ladi. Kimki ramazon oyida va har oyning uch kunida ro‘zador bo‘lsa, davomli ro‘za tutgan hisoblanadi. Kimki xufton va bomdod namozini jamoat bilan ado qilsa, tunda odamlar ya’ni, yahudiylar, nasoralar va majusiylar uyquda paytda namoz o‘qigan bo‘ladi, – dedilar Rasululloh sollallohu alayhi vasallam» (Abu Naim rivoyati).
Alloh taoloning: «...abadiy jannatlardagi pokiza maskanlarga kiritur» (Saf, 12) oyati haqida Rasululloh sollallohu alayhi vasallamdan so‘rashdi. Rasuli akram dedilar: «Pokiza maskanlar – marjonlardan bunyod qilingan qasrlardir. Har bir qasrda qirmizi yoqutdan bo‘lgan yetmishta hovli, har hovlida yashil zumraddan bo‘lgan yetmishta uy, har uyda bir taxt, har taxtda barcha ranglardan uyg‘un yetmishta to‘shak, har to‘shakda ohu ko‘zli hurlardan bir jufti halol bor. Har uyda yetmishta dasturxon, har dasturxonda yetmish xil taom bor. Har uyda yetmishta xodima bor. Mo‘min kishiga har kuni ertalab shunday bir quvvat beriladiki, kun davomida xodimlarning barchasi bilan qo‘shilishga qodir bo‘ladi» (Abu Shayx rivoyati).
Abu Homid G‘azzoliy "Ihyo ulumud din (So‘nggi manzil zikri)" kitobidan