Sayt test holatida ishlamoqda!
01 Oktabr, 2025   |   9 Rabi`us soni, 1447

Toshkent shahri
Tong
05:02
Quyosh
06:20
Peshin
12:18
Asr
16:19
Shom
18:09
Xufton
19:21
Bismillah
01 Oktabr, 2025, 9 Rabi`us soni, 1447

Nurul izoh: Tahorat

12.11.2019   8170   14 min.
Nurul izoh: Tahorat

*** Tahoratning farzlari ***

Tahoratning to‘rt farzi bor:

  1. 1. Yuzni, peshonaning soch chiqqan joyidan boshlab iyak ostigacha, ikki quloq yumshoqlari oralig‘ini yuvmoq.
  2. 2. Qo‘lni tirsaklari bilan qo‘shib yuvmoq.
  3. Boshning to‘rtdan bir qismiga mas'h tortmoq.
  4. Oyoqlarni to‘piqlari bilan qo‘shib yuvmoq.

 

*** Tahoratning hikmatlari ***

Dinimiz namozga turishdan oldin, ma’lum a’zolarni yuvishni (tahorat qilishni) buyurgan. Bundan maqsad faqat shu a’zolarni turli iflos narsalardan tozalash emas, balki moddiy tozalik bilan bir qatorda, o‘sha a’zolar vositasida qilingan gunohlarni ma’naviy, ko‘rinmaydigan kir va dog‘larni tavba, istig‘for suvi bilan poklash hamdir. Bu jihatdan tahoratda a’zolarning yuvilish tartibida hayratomuz teran hikmatlar mavjud. Bunda katta hikmat shuki, eng avval Allohning amrlariga isyon qilib, shaytonga itoatda peshqadam bo‘lgan a’zolar, so‘ngra unga ergashib gunoh ishlar qiluvchi boshqa a’zolar navbati bilan yuviladi.

  1. Yuvilishi farz bo‘lgan a’zolarning birinchisi yuzdir. Chunki inson yuzida (til) og‘iz, burun, ko‘z kabi gunoh ishlar qilishda asosiy vosita, sabab bo‘luvchi a’zolar bor. Masalan, harom narsalarni tishlab-chaynab, ichga yutuvchi og‘izdir. Haqoratlar, g‘iybatlar, tuhmatlar, yolg‘onlar, insonlarning orasini buzuvchi, fitnakor va adashtgiruvchi fikrlar, behayo so‘zlar til orqali og‘izdan chiqadi. Demak xoh Allohga qarshi, xoh bandalarga qarshi bo‘lsin, eng katta yomonliklarning amalga oshirilish o‘rni og‘izdir. Ko‘zlar-chi! Eng sirli yomonlikni ham o‘zidan qochirmaydigan va boshqa a’zolarni ortidan yugurtiradigan ular emasmi? Yomonlikning hidini olib, butun vujudni o‘sha tomonga yo‘naltirgan burunning banda qilgan gunohlardagi hissasi ozmi?

Shuning uchun gunohga, taqiqlangan amallarga boshlovchilik qilib, yo‘l ochib bergan bu a’zolarni, ya’ni yuzni eng avval yuvish buyurilgan. Bu a’zolardagi kir va iflosliklar suv bilan ketkazilganidek, ularni tavba, istig‘for va zikrulloh bilan poklash, yaxshi amallarga ishlatish zarur, toki haqiqiy musulmon bo‘lsinlar.

  1. Yuzdan so‘ng yuvish navbati qo‘llarga keladi. Chunki bir yomon ishni boshlashda avval til so‘zlaydi, so‘ngra ko‘zlar ko‘rib, keyin qo‘llar vazifani bajaradi va mazkur yomonlikka sherik bo‘ladi. Shu bois shaytonga ergashishda til va ikki ko‘zdan so‘ng darhol qo‘llarning zohiriy kirlari suv bilan, botiniy iflosligi esa, Allohga tavba qilish fayzi bilan poklanishi g‘oyat o‘rinlidir.
  2. Tahoratning uchinchi farzi boshga mas'h tortishdir. Tahorat bilan jismoniy kirlarni ketkazibgina qolmay, ko‘proq ma’naviy poklikka e’tibor berilishining yorqin misoli boshga mas'h tortishda ko‘rinadi. Chunki, shar’iy qoidaga ko‘ra, bosh doim biror narsa bilan yopilib, ya’ni bosh kiyim kiyib yuriladi. Ochiq holatda ham qalin sochlar bosh terisini chang-to‘zonlardan yaxshi himoya qiladi. Shu bois boshni har kuni besh marta yuvishga zarurat qolmaydi. Har bir tahoratda boshni yuvish og‘ir ishdir. Bu bandalariga yengillikni xohlagan Allohning g‘oyasiga zid. Ammo bosh, ma’naviy poklanishda aslo beparvolik qilib bo‘lmaydigan a’zo. Har qanday gunoh xabarini olib-olmay, fikrlaydigan, reja tuzib, amalga oshirish uchun boshqa a’zolarga vazifalar yuklaydigan miya bosh ichidadir. Boshdagi bunday ma’naviy dog‘larni bandaga eslatish, ularni ketkazish maqsadida mas'h tortish buyurilgan. Qalb ko‘zi ochiq, fikri teran insonlar buning buyuk hikmat ekanini yaxshi biladilar.

Tahoratning oxirgi farzi oyoqlarni yuvish. Oyoqlar vujudni gunoh ishlar qilinadigan joylarga eltib, ular­ni bajarishga imkoniyat yaratadi. Bu jihatdan oyoqlarning yomon ishlarga qo‘shgan hissasi oz emas. Shu bois namoz o‘qish oldidan oyoqlarning moddiy kirlarini yuvib, u sabab bo‘lgan gunohlarni ham eslab o‘tgach, mehribon va rahmli Alloh taolodan mag‘firat so‘rash juda muhimdir.

 

*** Tahorat olishga sabab va uning hukmi ***

Faqat tahoratli holda bajarilishi zarur bo‘lgan amal tahorat olishning sababidir. Bu tahoratning dunyoviy hukmi. Uxroviy hukmi esa, oxiratda savob olishdir.

 

*** Tahoratning vojib bo‘lish shartlari ***

Tahorat vojib bo‘lishining yettita sharti bor:

  1. Aqlli bo‘lmoq (chunki telbalar ilohiy buyruqlarga
    mas’ul emaslar).
  2. Balog‘atga yetganlik, chunki shariat buyruqlarini mukallaf bo‘lganlar bajarishga mas’uldirlar.
  3. Musulmon bo‘lmoq, chunki kofirlar namoz o‘qish kabi vazifalar bilan emas, imon keltirish bilan mukallaf bo‘ladilar.
  4. Tahoratda yuviladigan barcha a’zolarni yuvishga yetadigan suvga ega bo‘lmoq.
  5. Tahoratsiz bo‘lmoq, chunki tahoratning ustiga tahorat olish farz emas, mustahab amaldir.
  6. Hayz va nifosdan pok bo‘lmoq.
  7. Vaqt torligi. Tahorat qilish majburiyati ma’lum vaqt avvalida erkin ado etilsa, vaqt toraygach, darhol bajari­lishi shart bo‘lib qoladi. Chunki oxirgi vaqtda ham bajarilmasa, ortiq uni ado qilishga imkon qolmaydi.

 

*** Tahoratning durust bo‘lish shartlari ***

Tahorat durust bo‘lishi uchun uch shart mavjud:

  1. Tahoratda yuvish lozim bo‘lgan a’zolarning toza suv bilan to‘la yuvilishi (igna uchi qadar joy quruq qolsa ham, tahorat komil, durust bo‘lmaydi).
  2. Tahorat qilayotganida unga zid bo‘lgan hayz, nifos yoki siydik kabi narsalardan pok bo‘lish (tahorat paytida siydik tomchilari yoki tahoratni buzuvchi boshqa holatlar yuz bersa, tahorat durust bo‘lmaydi).
  3. Tahoratda yuvish lozim bo‘lgan a’zolarning sham, yog‘ (yog‘li bo‘yoq) kabi teriga suv yetib borishiga to‘sqinlik qiluvchi narsalardan pok bo‘lishi.

 

*** Tahoratning komil bo‘lishiga doir hukmlar ***

Qalin soqolning o‘zini yuvish, siyrak soqollarning tagiga, terisiga suv yetkazishi kerak. Soqolning o‘sib, yuzning doirasidan o‘tgan qismini va labning og‘iz yumilganida ko‘rinmaydigan ichki qismlarini yuvish shart emas.

Orasiga suv tegmas holda bir-biriga yopishgan barmoqlar orasini ochib yuvish, barmoq uchlarini yopib qo‘ygan uzun tirnoqlar va yopishib qolgan xamir, asal mumi, yog‘li bo‘yoq kabi narsalar ostita suv yetkazish lozim.

Barmoqlardagi tor uzuklar, ayollarning sirg‘alarini tagiga suv yetishi uchun qimirlatib qo‘yish vojib. Oyoqlarning dori surilgan yoriq, yara joylarini yuvish zararli bo‘lsa, dori ustidan ohista yuvish kifoya. Tahorat olganidan so‘ng, ustara tekkizilgan joylarni takror yuvish, (bosh kabi mas'h tortiladigan joylarni) mas'h qilish, olingan tirnoq va mo‘ylab o‘rnini yuvish shart emas.

 

*** Tahoratning sunnatlari ***

Tahoratning o‘n sakkizta sunnati bor. Ular quyidagilar:

  1. Tahoratning avvalida qo‘lni oshiqlari bilan yuvmoq.
  2. Allohning nomi bilan boshlamoq (ya’ni, «Bismilloh» demoq).
  3. Tahoratning avvalida misvok yoki cho‘tka bilan, u ham bo‘lmasa, o‘ng qo‘l barmoqlari bilan tishlarni tozalash.
  4. Og‘izni uch marta chayqamoq.
  5. Burunga uch marta suv tortib qoqish ya’ni, istinshoq.
  6. Ro‘za tutmaganlar uchun yaxshilab mazmaza va istinshoq qilish.
  7. Qalin soqolni qo‘lni yangidan ho‘llab, barmoqlar bi­lan ostidan hilol qilish.
  8. Qo‘l va oyoq barmoqlari orasini hilol qilmoq.
  9. Har bir a’zoni uch martadan yuvmoq (birinchi yuvish farz, qolganlari sunnat).
  10. Boshning hammasiga bir marta mas'h tortish.
  11. Quloqlarga mas'h tortish.
  12. A’zolarni ishqalab yuvish.
  13. A’zolarni uzluksiz, ketma-ket yuvmoq.
  14. Niyat qilmoq.
  15. Qur’oni karimda belgilangan tartibga rioya qilmoq (avval yuzni, so‘ngra ikki qo‘lni yuvgach, boshga mas'h tortmoq, eng oxiri oyoqlarni yuvmoq. Mazkur tartib asosida tahorat qilmoq Abu Hanifaga ko‘ra sunnat, Shofe’iyga ko‘ra farz).
  16. Juft a’zolarni yuvishni o‘ngdagisidan boshlamoq.
  17. Qo‘l va oyoqlarni barmoq uchlaridan boshlab yuvish.
  18. Boshga peshonadan boshlab mas'h tortish, bo‘yinga mas'h tortish. (Xalqumga mas'h tortish sunnat emas).

Oxirgi to‘rt sunnatni mustahab deganlar ham bor.

 

*** Tahorat odobi ***

Tahoratning o‘n to‘rt odobi bor:

  1. Suv sachramaydigan baland joyda tahorat qilmoq.
  2. Qiblaga yuzlanmoq.
  3. Tahorat olishda yordam talab qilmaslik (uzrlilar yordam olishlari mumkin).
  4. Tahorat qilayotganida dunyoviy so‘zlar aytmaslik.
  5. Qalban qilgan niyatni til bilan aytish (faqat qalban niyat qilish sunnat).
  6. Har bir a’zoni yuvayotganida (Payg‘ambarimiz va sahobalardan rivoyat qilingan) manzur duolarni o‘qimoq.
  7. Har bir a’zoni «Bismilloh» deb yuvmoq.
  8. Quloqlarning ichki qismini iligcha barmog‘i bilan tozalamoq.
  9. Keng uzukni qimirlatmoq (tor uzukni tagiga suv yeti­shi uchun qimirlatish farz).
  10. Og‘iz va burunga o‘ng qo‘l bilan suv olmoq.
  11. Chap qo‘l bilan mishirmoq.
  12. Uzrli bo‘lmaganlar uchun namoz vaqti kirmasdan av­val tahorat qilmoq.
  13. Tahorat olgach, shahodat kalimasini aytmoq.
  14. Tahorat olgach, tik turgan holda ortib qolgan suvdan ichmoq va "Allohummaj’alniy minat-tavvobin, vaj’alniy minal mutatahhirin" (Allohim, meni ko‘p tavba qilguvchilardan va gunohlardan poklanguvchilardan aylagin), deb duo qilmoq.

 

*** Tahorat olayotganida quyndagi olti holat makruhdir:

  1. Suvni isrof qilmoq.
  2. Suvni haddan ziyod (mas'h tortayotgandek) oz ishlatmoq.
  3. Suvni yuzga urmoq (sepmoq).
  4. Tahorat olayotganida dunyoviy so‘z aytmoq (gapirmoq).
  5. Uzrsiz, boshqa kishidan yordam so‘ramoq.
  6. Qo‘lni kayta-qayta ho‘llab, boshga uch marta mas'h tortish.

 

*** Tahorat turlari ***

Tahoratning uch turi mavjud: farz tahorat, vojib tahorat, mustahab tahorat.

  1. Farz bo‘lgan tahorat: tahorati bo‘lmagan odam har qanday namozni o‘qish uchun, janoza o‘qish uchun, tilovat sajdasi qilish uchun, Qur’oni karimning bir oyatini bo‘lsa ham qo‘lga olmoq uchun tahorat qilishi farz.
  2. Vojib bo‘lgan tahorat: Ka’bani tavof qilish uchun tahorat olish vojibdir.
  3. Quyidaga hollarda tahorat qilish mustahab:
  • Uxlash oldidan.
  • Uyqudan uyg‘onganida.
  • Doimo tahoratli yurish uchun.

Izoh: Hazrati Biloldan, roziyallohu anhu, rivoyat qilingan hadisga ko‘ra, Payg‘ambarimiz, sollallohu alayhi va sallam, bir kecha tushlarida jannatda takunya (tahorat uchun yog‘och poyafzal kiygan Hazrapsh Bilolning qadam tovushlarini eshitganlarini aytdilar. Uyg‘ongach, Hazrati Biloldan qaysi xayrli ama­li uchun bunday martabaga erishganini so‘radilar. Bilol Habashiy bunga javoban shunday dedi: "Har qachon, tahoratim buzilsa, darhol tahorat qilib, ikki rakat namoz o‘qir edim".

  • Tahorat ustiga olingan tahorat.
  • G‘iybat qilganidan so‘ng.
  • Yolg‘on so‘zlagach.
  • Gap tashuvchilik, ya’ni odamlar orasini buzish, fitna chiqarish uchun chaqimchilik qilganidan so‘ng.
  • Qandaydir bir yomonlik qilgach.
  • Yomon ma’noda (qabih) she’r yozgach.
  • Qahqaha otib kulgach (namozdan tashqarida).
  • Mayitni yuvish uchun.
  • Janoza (mayitni) ko‘targanidan so‘ng.
  • Har bir namoz vaqti kirgach.
  • Junub bo‘lsa, g‘usl qilmasdan avval.

Junub bo‘lgan kishi yeyish, ichish, uxlash yoki takror qo‘shilishni xohlaganida.

  • G‘azablangan paytda (chunki tahorat g‘azab otashini so‘ndiradi).
  • Qur’on tilovati va hadis rivoyati uchun.
  • Fiqhiy ilm o‘qish yoki o‘qitish uchun.
  • Azon va takbir aytish uchun.
  • Xutba o‘qish uchun.
  • Ravzai mutahharani (Payg‘ambarimizning qabrlarini) ziyorat qilish uchun.
  • Arafotda vuquf uchun.
  • Safo va Marva orasida sa’y (yugurish) uchun.
  • Tuya go‘shti yeganidan so‘ng.
  • Mujtahidlar o‘rtasidagi xilofli masalalardan chiqish uchun begona ayolga tegib ketgach (ya’ni, har ikkisining ochiq a’zolari bir-biriga tekkanida), tahorat qilish mustahabdir.

 

*** Tahoratni buzadigan narsalar ***

  1. Oldidan va orqadan chiqqan narsalar (najosat).
  2. Hech qanday qon ko‘rinmasa ham, tug‘ish.
  3. Old va orqadan boshqa, vujudning istalgan joyidan oqqan qon va yiring kabi narsalar.
  4. Xoh ovqat, xoh suv yoki quyuq qon yoki safro bo‘lsin, og‘iz to‘la qusmoq. Og‘iz to‘laligi, sahih naqlga ko‘ra, qiyqnalib qoladigan darajadagi to‘lalikdir. Bitta sabab tufayli qusish oz-oz bo‘lib, jami og‘izni to‘ldiradigan bo‘lsa, u ham ayni hukmdadir.
  5. Og‘izdan tupurg‘iga teng yoki undan ham ko‘p qon oqishi.
  6. Oyoqlar ustiga o‘tirgan holda, chalqancha yoki yuztuban yotgan holda, maq’adni batamom yerga tekkizmasdan uxlamoq.
  7. Tamakkun etgan holda (maq’adni batamom yerga tekkizib) uxlagan kishining yiqilmasa ham, uyg‘onmasdan maq’adini yerdan ko‘tarishi.
  8. Hushidan ketmoq.
  9. Jinni bo‘lmoq (aqldan ozmoq).
  10. Mast bo‘lmoq.
  11. Balog‘atga yetgan va uyg‘oq kishining rukuli va sajdali namozda qahqaha bilan kulishi, namozdan chiqish maqsadida bo‘lsa ham.
  12. Erkak jinsiy a’zosi ayol jinsiy a’zosiga (ichki kiyim) kabi hech qanday to‘siqsiz tegishi tahoratni buzadi.

 

*** Tahoratni buzmaydigan narsalar ***

Quyidagi narsalar tahoratni buzmaydi:

  1. Chiqqan joyidan yon-atrofiga yoyilmagan qon.
  2. Qotgan yaraning qon oqmagan holda ko‘chib tushishi, asosan sigirlar, ba’zan insonlar terisida ham uchraydigan qurt (irqi madaniy, nukra).
  3. Yaradan, quloq va burundan qurt chiqishi.
  4. Jinsiy a’zoni ushlash.
  5. Og‘zi to‘lmagan holda qusmoq.
  6. Ko‘p bo‘lsa ham, balg‘am tashlamoq.
  7. Ochiq qavlga ko‘ra, maq’adi joyidan ajralmasdan uxlayotgan kishining joyidan o‘ngga, chapga burilishi.
  8. Rukuda bo‘lsa ham, namoz o‘qiyotgan kishining uxlashi.
  9. Sunnatga mos tarzda, sajda holida bo‘lsa ham, namoz o‘qiyotgan kishining uxlashi. Muvaffaqiyat Allohdandir.

 

 

KЕYINGI MAVZULAR:

 

G‘uslni vojib qiladigan narsalar;

G‘uslning hikmatlari;

Junub bo‘lgach, nima uchun g‘usl qilamiz?

G‘uslni vojib qilmaydigan narsalar?

G‘uslning farzlari;

G‘uslning sunnatlari;

G‘usl odobi va makruhlari;

Sunnat bo‘lgan g‘usl turlari;

Quyidagi o‘n olti holatda g‘usl qilish mustahabdir;

Takrorlash uchun savollar;

Kutubxona
Boshqa maqolalar
Maqolalar

Kim USTOZ?

30.09.2025   944   5 min.
Kim USTOZ?

Alloh  Taolo olamlarni  bunyod etgandan co‘ngunga sarvar qilib Insonni – Hazrati Odam Atoalayhissalomni yaratdi. Odam Ato qovurg‘asidan Momo Havoni yaratib, ulardan farzandlariniko‘paytirdi.

 

Rivoyat etilishicha, odamzotning ko‘ngliga 3 narsa urmas, ya’ni inson 3 narsadan aslo bezorbo‘lmas, doimo ardoqlar ekan. 

Birinchisi er uchun – ayol, ayol uchun – er. Chunkiayol Odam Atoning qovurg‘asidan, ya’ni bir vujuddanyaralgan. Vujudda esa oshiqcha a’zo yo‘q. Hech kim biron a’zosidan voz kecholmagani kabi, ayol jinsierdan, er jinsi ayoldan ayri kecha olmas ekan. 

Inson ko‘ngliga urmaydigan ikkinchi narsa – rizq-ro‘zi, yashash omili bo‘lgan non ekan.  Mana nechaming-ming yillar o‘tsa ham, Odam Ato va MomoHavo  ilk bor ta’mini tatib ko‘rgan bug‘doy hamonularning avlodlari nasibasi bo‘lib xizmat kilibkelayotir. Dunyodagi ne bir shirinliklar, taomlarnon o‘rnini bosolmasligi barchaga ayon. 

Bashariyat farzandi uchun uchinchi ulug‘  narsa bukitob ekan. Zero Qur’ondagi dastlabkioyat «Iqra!» («O‘qing!») ekanligi, ulug‘Payg‘ambarimiz Muhammad Rasululloh sallallohualayhi vasallam o‘qishni o‘rganib, Allohningso‘zlaridan xabardor bo‘lib, ularni xalqqayetkazganlari, musulmonlar diliga singdirganlarima’lumdir. 

Kitobning Muqaddasligi yana shundaki, odamlar u orqali fikran boyiydilar, aqlan o‘sadilar, ma’nan sog‘lom bo‘ladilar, axloqiy kamol topadilar, qanday so‘zlash, qanday yashash zarurligini, imon-e’tiqodni asrashni biladilar. 

Shu boisdan ham Islom dinimiz sahifalaridan asosiy o‘rinni yorug‘ olamning gultoji – Inson, uning rizq-ro‘zi – Non va aql-idroki mahsuli – Kitob odobnomasi va ibratnomasining o‘rin olishi bejiz emas.

Buyuk ota-bobolarimizdan meros bo‘lib qolib kelayotgan dono xalqimizning yuksak ma’naviyati bo‘lmish milliy va diniy qadriyatlarimiz esa bularning   hammasi – axloqiy, aqliy va jismoniy maktab ekanligi oltindan qimmat, bebaho va abadiy qadriyatlarimiz, yengilmas kuchimizdir!

 

Modomiki Islom dinining eng birinchi buyrug‘i «O‘qing!» ekan,  demak Islom dini – eng avvalo ma’rifat dini ekan. «Ma’rifat» so‘zi arabtilidan tarjima qilinganda «kishilarning ong-bilimini, madaniyatini oshirishga  qaratilgan ta’lim-tarbiya»; «maorif» degan ma’nolarni anglatadi.

Islom dinining asosiy va Muqaddas Kitobi bo‘lmish Qur’oni Karimning yettidan bir qismi faqat ILM mavzusiga doir masalalardan iboratdir.

Islom dini paydo bo‘lishini Yaratganimiz Muhammad alayhissalom orqali Arabiston yarim orolligini iroda etgan bo‘lsa, ushbu Muqaddas, pok Islom dinimizni ilmu-fan, ma’rifat ila rivojlanishini Imom Buxoriy, Imom Termiziy, Imom Moturidiy, Imom Burhoniddin Marg‘inoniy, Imom Bahouddin Naqshbandiy, Muhammad Muso Xorazmiy, Ahmad Farg‘oniy, Mirzo Ulug‘bek, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Imom Mahmud Zamaxshariylardek buyuk allomalar orqali bizning jannatmakon yurtimizni (!) O‘z ilohiy hikmati ila ixtiyor etdi.

Yaxshilik va ezgulik, bag‘rikenglik va tinchlik, yaqinlari va begonalariga birdek marhamatli bo‘lish, qon to‘kmaslikka chaqiruvchi, nafs vasvasasiga uchmaslik, ota-onaga ular hayot ekanlarida mehribon va saxiylik ila munosabatda bo‘lish, dunyodan o‘tganlarning haqlariga duo qilishga, vatanni sevishga da’vat qiluvchi muqaddas dinimiz, ayniqsa mustaqillik yillarida o‘z qadrini hamda o‘zining azaliy vazifasi – ezgu maqsadlarga chin ma’noda xizmat qilish imkoniyatini topdi.

Bizning qadimiy va go‘zal diyorimiz nafaqat Sharq, balki jahon sivilizatsiyasi  beshiklaridan biri bo‘lganini xalqaro  jamoatchilik tan olmoqda va e’tirof etmoqda... 

Bu tabarruk zamindan ne-ne buyuk zotlar, olimu ulamolar, siyosatchi va sarkardalar yetishib chiqqani, umumbashariy sivilizatsiya va madaniyatning uzviy qismiga  aylanib ketgan dunyoviy va diniy ilmlarning, ayniqsa, Islom dini bilan bog‘liq bilimlarning tarixan eng yuqori bosqichga ko‘tarilishida ona yurtimizda tug‘ilib kamolga yetgan ulug‘ allomalarning hizmatlari beqiyos ekani bizga ulkan  g‘urur va iftixor bag‘ishlaydi.

 

Alloh taboraka va taolo O‘zining Kalomi majidi – Qur’oni Karimda va Janobi Payg‘ambarimiz Rasululloh sallallohu alayhi vasallam muborak hadisi shariflarida ulug‘lab e’zozlagan yetti toifa insonlarni har bir mo‘min-musulmon kishi qadrlab, hurmat qilishi lozim:

1) ota;

2) ona;

3) ustoz (manfaatli ilm yo kasb-hunar o‘rgatganinson);

4) olim (faqat diniy yo‘nalishdagina emas, balki inson uchun manfaatli barchasohalardagi olimlar. Chunki hammasohalarning ham egasi – Alloh taoloningO‘zidir);

5) Qur’oni Karimdan xabardor kishi;

6) mo‘ysafid odam;

7) adolatli rahbar.

 

Muqaddas Islom dinimiz hukmlari ham, jannatmakon yurtimiz buyuk va ma’rifatparvar, ulug‘vor va donishmand xalqining Qur’oni Karimva hadisi shariflarga uyg‘unlashib ketgan hatto maqollari ham insonlarni ilm-fan taraqqiyotiga, ilmli kishilarni ulug‘lashga undaydi, ustozlarni hurmatlashga targ‘ib etadi.

Ma’lumki, bu dunyoning rivojlanishida, insoniyatning taraqqiyot etishida ustozning o‘rni beqiyos.

Bizning dono xalqimiz

➔ «Ustoz – otangdek  ulug‘»,

 

➔ «Usta borida qo‘lingni tiy,

Ustoz borida – tilingni»,

 

➔ «Usta bo‘lsang, ustozingniunutma!»,

 

➔ «Ustozingga tik qarasang – to‘zasan,

Hurmat qilsang – asta-astao‘zasan»,

deb bejizga aytmagan.

 

Chunki, hammaga ma’lumki, insoniyatning ENGBirinchi Ustozi – bu ALLOH TAOLONING O‘ZI bo‘lsa,

“Alloh Odam (alayhis salom)ga barcha yaratilgan va yaratilajak narsalarga tegishli nomlarni o‘rgatdi”  (Qur’oni Karim Baqara surasi 2/31 oyat),

musulmonlarning insonlar ichida ENG Buyuk Ustozi – PAYG‘AMBARIMIZ MUHAMMAD ALAYHISSALOMDIRLAR !

Har bir inson zoti uchun esa ENG BirinchiUstozi – uning  OTA-ONASIDIR ! Zero unitarbiyalashni hali bu dunyoga kelmasidan oldinroqboshlaydi. Tug‘ilishi bilanoq, to ota-onaning o‘zibu dunyodan o‘tmaguncha, o‘z farzandiga mehribonlikqilib o‘tadi...

Shuning uchun ham o‘zining qadr-qimmatini bilgan, o‘zining kimligini tushunib yetgan har biraql-zakovatli, fahm-farosatli odam «Ustozlar vamurabbiylar» bayram kunida ham eng birinchibo‘lib o‘zining doimiy peshqadamlari bo‘lmish o‘zota-onasidan boshlab, ustoz va murabbiylariniko‘ngillarini shod qilib, bebaho, betakror vabeqiyos duolaridan bahramand bo‘lishga shoshiladi.   

Yangi o‘quv yili ham boshlanib, farzandlarimizulug‘ va muqaddas, mashaqqatli va sersavob ishbo‘lmish – ilm olishga kirishdilar... 

Biz, ota-onalar, farzandlarimizni ulg‘ayishida, ilm olib, bilimli bo‘lishlarida ko‘p jihatlariga serqirrali e’tiborimizni berishimizda quyidagi purma’noli, sermazmunli tarafini ham e’tiborga olishimizni muqaddas dinimiz amr-farmon qilib buyuradi.

Kalomulloh Qur’oni Karimning oyati muboraklariga va Janobi Payg‘ambarimizning muborak hadisi shariflariga binoan «ustoz»ning maqomini mutafakkirlarning mutafakkiri Miralisher Navoiy hazratlari quyidagicha tavsiflaganlar:

“Haq yo‘linda kim sanga bir harf o‘rgatmish ranj ila,

   Aylamoq kerak oning haqqin yuz ming ganj ila”.

 

Shunchalik ulug‘ (!) darajaga ustozning mavqeiko‘tarilgan. 

“Ustoz” deganda faqat ma’lum bir sohada yoki faqat ilm sohasida emas, balki ilm-fanning barcha turlarida, kasb-hunar sohalarida ham o‘rgatuvchini biz USTOZ deb tushunishimiz lozim! 

Shuning uchun ham bizning dono xalqimiz hurmat va ehtirom ila e’zozlab «Ustoz» deb ulug‘laydi.

Kunlardan bir kuni hazrat Navoiy

Sayr aylamakni qildi ixtiyor.

Mulozimlar ila chiqdilar yo‘lga

Va kichik bolaga keldilar duchor.

 

O‘shanda Navoiy  otidan tushib,

O‘sha yosh bolaga qilibdi ta’zim.

Mulozimlar hayron, a’yonlarilol –

Bunday uchrashuvdan qolibdilarjim.

 

Bir a’yon qo‘lini ko‘ksiga qo‘yib,

So‘rabdi: «Hazratim. Bu qandayin hol?

Siz bolaga emas, balki u sizga qilibta’zim,

Salom berishi dushvor!»

 

Navoiy debdiki: “Men ko‘rganbola

Ustozim – bolaning bobosi edi.

Olislarda qolib ketgandamlarning

Uzoqlardan kelgan sadosi edi…

 

Ustozim men uchun – otadan ulug‘!

Shuningchun bolaga qildim men ta’zim.

Ustozimdan qolgan nevarasiga

Salom bermasligim – gunohu azim!”

 

Dono xalqimiz o‘z maqollarida ham “Ustoz otadek ulug‘!” va “Ustoz otangdan ulug‘!” deb aytishlarida ham juda ko‘p ma’nolar bor... 

Zero bu ulug‘ hikmatlar elning ellik ming elagidan o‘tkazilib, keyin muomalaga qo‘yilgan.

Iloho o‘zlarimizni ham, farzand-zurriyotlarimizni ham Alloh taolo Qur’oni Karimda buyurgan, Janobi Payg‘ambarimiz sallallohu alayhi vasallam muborak hadisi shariflarida tavsiya etgan, o‘tmishda o‘tganlarimizning ruhlari shod bo‘ladigan, xalqimiz xursand bo‘ladigan, ota-onalarimiz rozi bo‘ladigan yo‘llardan yurishimizni nasib etsin!

 

Ibrohimjon domla INOMOV

Maqolalar