Sayt test holatida ishlamoqda!
31 Yanvar, 2025   |   1 Sha`bon, 1446

Toshkent shahri
Tong
06:14
Quyosh
07:35
Peshin
12:41
Asr
15:56
Shom
17:41
Xufton
18:57
Bismillah
31 Yanvar, 2025, 1 Sha`bon, 1446

YOLG‘ON – BIR MO‘MINGA QILINGAN XIYONATDIR

26.08.2019   4038   5 min.
YOLG‘ON – BIR MO‘MINGA QILINGAN XIYONATDIR

Ibn Mas’ud roziyallohu anhu aytadilar: «Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: «Rostgo‘ylikni mahkam tutinglar. Zero, rostgo‘ylik ezgulikka yo‘llaydi, ezgulik esa jannatga boshlaydi. Kishi rost gapirish va rostgo‘ylikka intilishda davom etaveradi, natijada Alloh huzurida rostgo‘y deb yoziladi. Yolg‘onchilikdan saqlaninglar. Zero, yolg‘onchilik fojirlikka (gunohkorlikka), fojirlik esa do‘zaxga boshlaydi. Banda yolg‘on gapirish va yolg‘onchilikka intilishda davom etaveradi, nihoyat Alloh huzurida yolg‘onchi deb yoziladi», dedilar» (Buxoriy, Muslim, Termiziy rivoyati).
Navos ibn Sam’on roziyallohu anhu aytadilar: «Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: «Birodaring seni tasdiqlab, senga ishonib turganida, unga yolg‘on gap aytishing katta xiyonatdir», dedilar» (Ahmad rivoyati).
Yana bir muborak hadislarning birida aytilishicha, musulmonning musulmonga qilgan xiyonati yolg‘on gapirish bilan sodir etilar ekan. Bunda bir mo‘min boshqa bir mo‘minga – birodariga u unga ishonib turganida uni aldaydi, so‘zlasa yolg‘on so‘zlaydi. Bundan uning qalbi og‘rinadi, ixlosi so‘nadi ba’zan birodarlik aloqalari uzilishi yohud birodariga nisbatan ishonch qaytmasligi mumkin. Mana shuni nazarda tutib ham yolg‘on – xiyonatga tengdir, deb zikr qilingan bo‘lsa ajab emas. 
Yolg‘on gapirish, yolg‘on ko‘rsatma – guvohlik berish tildan yetishi mumkin bo‘lgan bandalarga eng og‘ir zarar beruvchi amal hisoblanadi. Yolg‘on – gunohi kabiradir. Robbisiga kabira gunohlar bilan yo‘liqmagan bandani Alloh azza va jalla marhamat qilsa, O‘zi istagan qulidangina uni ko‘tarishi mumkin-u, ammo kabira gunohlarni davomiy qilib yurgan bandasi haqida va’da bermagan. 
G‘iybat so‘z ham, to‘xmat so‘z ham avvalo yolg‘on gapirish orqaligina sodir bo‘ladi. G‘iybatni qanchalar og‘ir gunohligi haqida uning darajasi zino qilgandan ham yuqoriroq ekanligiga ahamiyat beradigan bo‘lsak, g‘iybat so‘zlar ko‘p hollarda aynan mana shu yolg‘on guvohlik berishlar orqaligina yuzaga kelishini ko‘rishimiz mumkin. Biz tilimizni yolg‘ondan tiysak, jazosi so‘ngsiz azob bo‘ladigan g‘iybatning ham, to‘xmatning ham, chaqimchilikning ham oldini olgan bo‘lamiz. Bunda ham bir insonning qalbiga ozor yetmaydi, ham arzimagan bir gap deb jamoat orasida obro‘yimiz to‘kilmaydi. Alloh nazdida ham darajamiz ko‘tariladi, ham yolg‘on gapirishimiz mumkin bo‘lgan bir vaqtda rostini aytib, savob va ajrlarga ega bo‘lamiz inshaalloh! 
Alloh taolo aytadi:
«Shak-shubha yo‘qki, Alloh yolg‘onchi va kofir kimsalarni hidoyat qilmas» (Zumar surasi, 3).
«Albatta, Alloh isrofchi va kazzob bo‘lgan shaxsni hidoyat qilmas» (G‘ofir surasi, 28).

Ya’ni, Alloh yolg‘onchi va kofir kimsani haq dinga yo‘llab qo‘ymaydi. U haddan oshib zalolatga botgan va U zot sha’niga yolg‘on to‘qiydigan kimsani hidoyati - iymonga, muvaffaq qilmaydi.
Iymon tushunchasi faqatgina musulmonlarga emas, har bir bandasiga beriladigan ulug‘ ne’mat hisoblanadi. Banda dunyoga kelib, o‘zi umri davomida topgani eng buyuk rizq bu – iymondir. O‘z – o‘zidan yuqoridagi oyatlardan anglashiladiki, bir banda rostgo‘y bo‘lsa, unga musulmon bo‘lish sharafi nasib etishi bilan birgalikda, iymon ham qalbga o‘rnashar, rostgo‘yligi sababidan Allohning nazariga tushar ekan. Tasavvur qiling, shuning aks holati bo‘lsa, aslida u musulmon bo‘lsada nimadir “sabab” bo‘lib yolg‘onni kasb etib olib, tavbani kechiktirib, bunda bardavom bo‘lgudek bo‘lsa o‘zi uchun berilgan iymon ne’mati va uning nuridan mosuvo bo‘lishi ham mumkin ekan.
O‘zining haq kalomida keltirilgan quyidagi oyatga diqqat qilaylik: 
«Yolg‘on so‘zlarni ham faqat Allohning oyatlariga iymon keltirmaydigan kimsalargina to‘qirlar. Ana o‘shalar yolg‘onchidirlar» (Nahl surasi, 105).
Ya’ni, Allohga va oyatlariga iymon keltirmagan kimsagina U zot sha’niga yolg‘on to‘qiydi. Chunki u azobga duchor bo‘lishidan qo‘rqmaydi. U haqiqiy yolg‘onchidir. Yolg‘on gapirish ulkan jinoyat bo‘lgani bois, mo‘min unga yaqinlashmaydi. 
“Yaxshi bilan yursang yetarsan murodga, Yomon bilan yursang qolarsan uyatga” degan hikmatli so‘z bor xalqimizda. Buyuk Arshning sohibi bo‘lgan Alloh azza va jalla yolg‘on gapirishning og‘ir gunohligini va unga mo‘min bo‘lganlar yaqinlashmasligini uqtiradi. Shunday ekan, banda do‘st tanlashda ham ehtiyotkor bo‘lmog‘i lozim ekan. Mo‘min kishi nafaqat yolg‘ondan uzoq turishi, balki yolg‘onchi kimsalarga ham yaqin bo‘lmasligi kerak ekan. Albatta, musulmonga hamma amalni ham, hamma narsaning ham eng a’losi, yaxshisi yarashadi. 
Mehrli va rahmli bo‘lgan Alloh taolo barchamizni gunoh amallarni qilishdan, ularga yaqin bo‘lib Uning roziligini topolmay qolishimizdan panoh bersin,, O‘zi rozi bo‘ladigan ishlarga yo‘llab, qalblarimizni go‘zal, xayrli ishlarga ilhomlantirib qo‘ysin. Amin Ya Robbil A’lamin. 

(Davomi bor...)

Viloyat bosh imom xatibi: T.Ro‘ziyev

Maqolalar
Boshqa maqolalar

Iso alayhissalom kelajakda kelar

31.01.2025   1017   6 min.
Iso alayhissalom kelajakda kelar

Insonlarning o’lchov va ko’nikmalariga qaralsa, Iso alayhissalomning tug’ilishlari ham, osmonga ko’tarilishlari ham odamlarni hayratga soluvchi, g’ayritabiiy hodisa hisoblanadi.

Iso alayhissalom ko’r bo’lib tug’ilganlarni va peslarni davolar, o’likni Allohning izni ila tiriltirar, loydan qushning shaklini yasab puflasalar  Allohning izni ila haqiqiy qushga aylanar edi.

Odamlar esa u zotni yolg’onchiga chiqardi. Payg’ambarliklarini tan olishmadi. Imkon qadar u zotni yo’q qilib yuborishga harakat qildilar. Bu haqidagi qissa esa,  hammaga mashhurdir.

Ular Iso alayhissalomni o’ldirganliklarini da’vo qildilar. Lekin bu quruq da’vo xolos, haqiqatni esa Quroni Karim bayon qiladi. Niso surasining 157-oyatida:

وَقَوۡلِهِمۡ إِنَّا قَتَلۡنَا ٱلۡمَسِيحَ عِيسَى ٱبۡنَ مَرۡيَمَ رَسُولَ ٱللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ

“Biz Allohning Rasuli Masih Iyso ibn Maryamni o’ldirdik”, deganlari uchun ularni la’natladik. Holbuki uni o’ldirmadilar ham, osmadilar ham, lekin ularga shunday tuyuldi.

Oyatning kelasi qismiga asosiy e’tiborimizni qaratishimiz kerak bo’ladi:

وَإِنَّ ٱلَّذِينَ ٱخۡتَلَفُواْ فِيهِ لَفِي شَكّٖ مِّنۡهُۚ مَا لَهُم بِهِۦ مِنۡ عِلۡمٍ إِلَّا ٱتِّبَاعَ ٱلظَّنِّۚ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينَۢا

“U haqida ixtilofga tushganlar uning o’limi haqida shak-shubhadadirlar. U to’g’risida ularning bilimlari yo’q, magar gumonga ergasharlar. Uni o’ldirmaganlari aniqdir”.

لَقَدۡ كَفَرَ ٱلَّذِينَ قَالُوٓاْ إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلۡمَسِيحُ ٱبۡنُ مَرۡيَمَۖ ُ

“Alloh, albatta, Masih ibn Maryamdir deganlar kofir bo’ldi” (Moida,72).

Iso alayhissalom nasorolarga, men Xudoman menga ibodat qiling demaganlar.

لَّقَدۡ كَفَرَ ٱلَّذِينَ قَالُوٓاْ إِنَّ ٱللَّهَ ثَالِثُ ثَلَٰثَةٖۘ

“Alloh uchtaning uchinchisidir, deganlar batahqiq kofir bo’ldilar” (Moida,73).

Ular Allohning tabiati bir-biriga teng uchta ko’rinishdan – Ota xudo, o’g’il xudo va Muqaddas ruhdan iborat deyishdi.

Alloh taolo bularga javob o’laroq, suraning davomida :

مَّا ٱلۡمَسِيحُ ٱبۡنُ مَرۡيَمَ إِلَّا رَسُولٞ

“Masih ibn Maryam bir rasul xolos undan oldin ham rasullar o’tgan” (Moida, 75) dedi.

Endi Iso alayhissalomning osmonga ko’tarilganlari va qayta tushishlarini inkor qiluvchilarning bir necha da’volarini ko’rib chiqamiz.

Alloh taolo Quroni karimda Iso alayhissalomning  vafot etganini zikr qildi.

O’shanda Alloh aytdi:

إِذۡ قَالَ ٱللَّهُ يَٰعِيسَىٰٓ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ

“Ey Iso, Men seni vafot qildiruvchi va O‘zimga ko‘taruvchiman” (Oli Imron, 55).

Va yana Iso alayhissalomdan hikoya qilib:

وَكُنتُ عَلَيۡهِمۡ شَهِيدٗا مَّا دُمۡتُ فِيهِمۡۖ فَلَمَّا تَوَفَّيۡتَنِي كُنتَ أَنتَ ٱلرَّقِيبَ عَلَيۡهِمۡۚ وَأَنتَ عَلَىٰ كُلِّ شَيۡءٖ شَهِيدٌ

“Va modomiki oralarida ekanman, ularga guvoh bo‘ldim. Meni O‘zingga olganingdan so‘ng, Sening O‘zing ularga kuzatuvchi bo‘lding. Zotan, Sen har bir narsaga guvohsan” (Moida,117).

Bu yerda توفى – o’lim ma’nosida keladi deydilar .

Kavsariy aytadi: توفى ning asil ma’nosi قبض va أخذ ya’ni  qo’lga olish va egallab olish ma’nosidadir. Majozan o’lim ma’nosida ishlatiladi. Zamaxshariyning “Asasul balog’at” kitobida kelgani kabi. Oyatning ma’nosi “seni yerdan oluvchiman va osmonga ko’taruvchiman”.

An’om surasining 60-oyatida توفى kalimasining boshqa ma’noda kelishini ham ko’rishimiz mumkin:

وَهُوَ ٱلَّذِي يَتَوَفَّىٰكُم بِٱلَّيۡلِ وَيَعۡلَمُ مَا جَرَحۡتُم بِٱلنَّهَارِ

“U Zot sizlarni tunda vafot ettiruvchi va kunduzi qilgan amallaringizni biluvchi Zotdir”.

Bu yerda ham ulamolar توفى ning ma’nosi “uxlatib qo’yish” deb tafsir qilganlar.

Ibni Qutayba: Oyatning ma’nosi “seni yerdan vafot ettirmasdan qabz qilib oldim” degani. Bu ma’no boshqa oyat va xabarlar bilan o’zaro mos keladi.

Iso alayhissalomning tirik holatda uzoq muddat qolishi Allohning sunnatiga to’g’ri kelmaydi, deguvchilar bor.

Qiyomatning katta alomatlari odatga xilof ishlardan bo’ladi. Misol uchun quyoshning mag’ribdan chiqishiga o’xshash. Shuningdek Iso alayhissalomning tirikliklari va tushishlari ham shunga misol bo’ladi. Iso alayhissalomning tug’ilishlari ham odatdan tashqari ish bo’lgan va u zotning tirikliklariga ham ajablanilmaydi.

Iso alayhissalom haqida hadislar ohod hadislardir, sahih emas deb davo qiladilar.

Bu hadislar sahihdir. Imom Buxoriy va Muslim bu hadislarning bir guruhini sahihlarida rivoyat qilishgan.

Iso alayhissalomning oxirgi zamonda tushishlari nubuvvatning tugagani  haqidagi muhkam oyatlarga ziddir, degan navbatdagi da’voni qiladilar.

U Zot alayhissalom musulmonlardan biri bo’lib tushadilar. Sayyidimiz Muhammad sollallohu alayhi vasallamga ergashadilar va Islom shariati bilan hukm qiladilar. Nabiiy yoki rosul sifatida kelmaydilar va bu nubuvvatning tugaganini inkor qilmaydi.

Bu haqida  Sirojiddin Osh’iy “ Bad’ul a’moliy” asarlarida quyidagini aytadilar:

وَعِيسَى سَوفَيَ ْتِثُّي َتْوِيي

لِدَجَّالٍ شَقِي  ٍذِي خَبَال

“Albat, Iso alayhissalom kelajakda kelar,
So’ng, badbaxt dajjol tomon yo’l olar”.

Ahli sunna val jamoa mazhabi o’ta ishonchli manbalar asosida Iso alayhissalom o’lganlari yo’q, Alloh u zotni O’ziga ko’tarib olgan, qiyomat qoim bo’lishidan oldin qaytib tushadilar, deb e’tiqod qiladi.

Lekin, Alloh u zotni qanday qilib o’ziga ko’tardi – O’zidan boshqa hech kim bilmaydi. Bu masala ochiq bo’lib, bandalarning daxli bo’lmagan, g’ayb masalariga kiradi.


Sohiba Rahmonova,
Imom Buxoriy nomidagi Toshkent Islom instituti talabasi.

Foydalanilgan adabiyotlar:

  1. Shayx Muhammad Sodiq Muhammad Yusuf hazratlarining. “ Tafsiri Hilol” asarlari;
  2. Hamza Bakriy. “Ususul aqidatil islamiyya”;
  3. Abduqodir Abdurrahim. “E’tiqod durdonalari”.