6 iyun kuni ijtimoiy tarmoqlardagi ayrim noxolis manbalarda “Vaqf” fondi faoliyati haqida asossiz gap-so‘zlar tarqatildi.
Xabarlarda Ramazon hayiti kuni tushgan xayr-ehson pullarini “Vaqf” fondiga to‘la o‘tkazish tartibiga nisbatan go‘yoki ba’zi masjidlarda norozilik bildirilayotgani iddao qilingan.
Ma’lumki, “Vaqf” fondi tashabbusi bilan xayriya tadbirlarini o‘tkazish, muhtoj oilalarga yordamlar ko‘rsatish, nochor masjidlarning qurilish-ta’mirlash ishlarini amalga oshirish hamda daromadi kam masjidlar imomlarini ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash ishlarining ko‘lami borgan sari kengayib bormoqda.
Jumladan, daromadi kam masjidlarda mehnat qilayotgan 750 nafar imom-xatiblarni ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash maqsadida, har oyda qo‘shimcha oylik maosh to‘lab kelinayotganini alohida qayd etish kerak.
Xayriya sifatida tushadigan mablag‘lar “Vaqf” fondining alohida hisob raqamida to‘planishi va sarflanishida to‘liq shaffoflik ta’minlangan. Fondning vaqf.uz domenida ochiqlikni ta’minlash imkoniyatini beruvchi, yillik, oylik va hattoki kunlik sarf-harajatlarni ham kuzatib borish imkoniyati mavjud.
Afsuski, ijtimoiy tarmoqlarda tarqatilayotgan ma’lumotlar Fond faoliyati haqida obyektiv tasavvurlarga ega bo‘lmagan, jurnalistik surishtiruv o‘tkazmagan shaxslarning subyektiv yondoshuvining mahsulidir.
Birinchidan, Fondga masjidlardan tushadigan mablag‘larning 75 foizi masjid sarf-xarajatlari uchun muntazam qaytarib boriladi. Bu amaliyotni saytning “Statistika” http://vaqf.uz/uz/transactions/statistics bo‘limidan ko‘rish mumkin. Shu bo‘limda Fond tomonidan har kuni amalga oshirilgan harajatlar haqida ma’lumotlar berib boriladi. Masalan, Fond tashkil etilganidan buyon masjidlardan 71 milliard so‘m kelib tushgan bo‘lsa, qariyb 60 milliard so‘m masjidlarga qaytarilganini ko‘rish mumkin.
Ikkinchidan, Fond ixtiyorida qolayotgan 25 foiz mablag‘ esa masjid va madrasalarni qurish-ta’mirlash, diniy soha xodimlari va talabalarni ijtimoiy qo‘llab-quvvatlashga sarflab kelinmoqda.
Avval yurtimizning bir necha hududlarida Fond tomonidan yangi masjidlarni qurish ishlari olib borilayotgani haqida xabar qilinganini alohida ta’kidlash kerak.
Masalan, birgina daromadi kam masjidlar imom-xatiblariga oylik ish haqi berish uchun shu kunga qadar 1,2 milliard so‘m sarflandi.
Uchinchidan, xabarda xayriya mablag‘lari pullari “Vaqf” fondiga o‘tkazilayotgani sabab masjid xarajatlarini qoplashga mablag‘ yetmayotgani qayd etilganiga kelsak, yurtimizda olis va chekka hududlarda joylashgan yuzlab masjidlar moddiy qo‘llab-quvvatlashga muhtoj hisoblanadi. Fond ixtiyorida qolayotgan mablag‘lar hisobidan mana shunday kam daromadli masjidlarga mablag‘lar yo‘naltirilib, ularning faoliyati har jihatdan qo‘llab-quvvatlanadi.
To‘rtinchidan, Ramazon hayiti kuni tushgan mablag‘lar to‘laligicha “Vaqf” xayriya jamoat fondi hisobiga kirim qilinib, ushbu mablag‘larning 40 foizi masjidlarning sarf-xarajatlari uchun o‘zlariga qaytariladi.
Beshinchidan, masjidga tushgan xayriya pullari tegishli idoralar vakillarini jalb etgan holda hisob-kitob va inkassatsiya qilinayotganidan asosiy maqsad, ushbu mablag‘larning aylanmasini shaffofligini ta’minlashdir.
Ijtimoiy tarmoqlarda biryoqlama, asossiz yondashuvlarni tarqatishdan ko‘zlangan maqsad odamlarni haqiqiy holatdan chalg‘itish, “Vaqf” fondi faoliyatiga nisbatan ishonchsizlik uyg‘otish orqali fuqarolarimizning yil sayin ko‘lami kengayib borayotgan xayriya ishlariga putur yetkazishdek g‘arazli maqsadlar ko‘zlangani ehtimoli haqida xulosa qilish mumkin.
“Vaqf” fondi matbuot xizmati
Bismillahir Rohmanir Rohiym
Ko‘pincha mablag‘siz, ehtiyojmand odamga “kambag‘al” deb qaraladi. Aslini olganda haqiqiy kambag‘al bu – nafsu havoning asiri bo‘lgan, qalbiga ikkiyuzlamachilik, zulm, g‘urur kabi razilliklar o‘rnashib olgan kishidir. Qalbi insonni e’zozlash kabi tuyg‘ulardan bo‘shab qolgan kishidir. Qalbida iymon mash’alasi so‘ngan kishi haqiqiy kambag‘al, faqir va bechoradir.
Livan yozuvchisi Mixail Nuayma bunday deydi:
Har bir munofiq yoki o‘g‘ri yo fosiq – faqirdir.
Har bir adovatchi, serg‘azab, ginachi – faqirdir.
Har bir hasadgo‘y, chaqimchi, ikkiyuzlamachi – faqirdir.
Har bir moli, chiroyi, saltanati bilan maqtanadigan – faqirdir.
Yeyayotgan noni birovning peshona teri evaziga bo‘lgan har bir kishi – faqirdir.
O‘zi obro‘li bo‘lish uchun qo‘shnisini xor qilgan yoki qornini to‘yg‘azish uchun uni och qoldirgan kishi – faqirdir.
Nafsu havosiga ergashib, ishining boshiyu oxiri jaholat bo‘lgan har kishi – faqirdir.
Endi ayting-chi, shular haqiqiy kambag‘al emasmi?! Ular husnixulq bobida faqir emasmi?!
Ë Robb! Bizni ana shunday faqirlardan va ularga o‘xshaganlardan qilib qo‘yma. Bizni o‘zingga muhtojlardan va berganingga rozi bo‘ladigan behojatlardan qil. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Qiyomat kunida menga eng yaqin o‘tiradiganingiz xulqi eng go‘zal bo‘lganingizdir”[1], deganlar.
Mazkur faqirlar tavba qilib o‘zlarini isloh qilmas ekanlar, Allohning rahmatidan mahrum bo‘lganlari uchun ko‘z yosh to‘kishlari aniq. Bir on tafakkur qilib ko‘ring-chi, siz ham ularning biri emasmisiz? Agar shunday bo‘lsa, nafsingizni tergang va qoralangan sifatlardan xalos bo‘ling-u, Allohga qayting! Agar buning aksi bo‘lsa, siz husni xulqda, iymonda ekansiz. Allohning rahmatiga loyiqsiz, buning uchun Allohga hamd ayting.
Ulug‘lardan biri aytadi: “Kamgina narsasi bor faqir emas, balki ko‘pni istaydigan haqiqiy faqirdir”.
Bu borada shoir Mutanabbiy ham bunday degan:
Kunlarin sarflar mol-dunyo to‘plab,
Faqir bo‘lib qolmay deya xavfsirab.
Bakr ibn Uzayna ham bunday deydi:
Qancha bechora bor, chorasi sabr,
Qancha faqirlarning ko‘zlari to‘qdir.
Yana ne boylar bor, dunyoga asir,
Och nafsdan o‘zga hech tuyg‘usi yo‘qdir.
Hasson Shamsiy Poshoning “Jannat bo‘stonidagi oilaviy oqshomlar” nomli kitobidan
G‘iyosiddin Habibulloh, Ilhom Ohund, Abdulbosit Abdulvohid tarjimasi.
[1] Imom Termiziy rivoyati.
[2] Imom Buxoriy rivoyati.