Sahobalarning Nabiy sollallohu alayhi vasallamga bo‘lgan muhabbatlari hamma narsadan ustun bo‘lib, u zotni hammadan ko‘proq yaxshi ko‘rishar edi. Buning belgisi Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallamning buyruqlariga itoat qilish va qaytariqlaridan qaytishda ko‘rinardi.
Rivoyat qilinishicha, bir kuni Umar roziyallohu anhu Rasululloh sollallohu alayhi vasallamga “Sen menga o‘zimdan boshqa hamma narsadan mahbubroqsiz” dedilar. Shunda Rasululloh sollallohu alayhi vasallam “Sizlardan biringiz, to men unga o‘zidan ham sevikliroq bo‘lmagunimcha (komil) mo‘min bo‘lmaydi” dedilar. Bu gapni eshitgan hazrati Umar roziyallohu anhu: “Allohga qasamki, endi sizni o‘zimdan ham ko‘proq yaxshi ko‘raman” dedilar. Shunda Payg‘ambarimiz alayhissalom: “Ana endi mukammal bo‘ldi, ey Umar” dedilar.
Sahobai kiromlarning Nabiy sollallohu alayhi vasallamga bo‘lgan muhabbatlarini bir necha misollarda ko‘rib chiqamiz.
U zot alayhissalomni mudofaa qilishlari
Islom tarixidan ma’lumki, musulmonlar bilan mushriklar o‘rtasida bir qancha janglar bo‘lib o‘tgan. Qolaversa, Islom dini ilk yoyila boshlagan paytda dushmanlar Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallamga doim ozor berish payidan bo‘lardilar. Sahobai kiromlar mana shunday kezlarda sevikli Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallamni jon-jahdlari bilan himoya qilardilar.
Bir kuni mushriklarning kattasi Uqba ibn Abu Muayt Nabiy sollallohu alayhi vasallam tarafga yurib kela boshladi. Masjidul Haromning bir chetida turgan Abu Bakr Siddiq roziyallohu anhu uni kuzatib turgan edilar. Dushman kelib, kiyimini yechdi-da, u bilan Rasululloh sollallohu alayhi vasalalmning bo‘ynilaridan bo‘g‘a boshladi. Abu Bakr roziyallohu anhu o‘qdek uchib kelib, dushmanning yelkasidan tortib, chetga itarib yubordilar. Shunday qilib sevikli Habibimiz sollallohu alayhi vasallam uning ozoridan qutildilar. Keyin Abu Bakr roziyallohu anhu Alloh taoloning “Bir odamni, Alloh Robbimdir, degani uchun o‘ldirasizlarmi?! Holbuki, u sizga Robbingizdan ochiq-oydin hujjatlar ila kelmishdir” oyatini o‘qidilar.
Ba’zi sahobalar urush asnosida sevikli Nabiyimiz alayhissalomni o‘z tanalarini bilan himoya qilardilar, keladigan o‘q va nayzalarga o‘z tanalarini tutib berib, shu yo‘l bilan ikki olam sarvarini jarohatlanishdan saqlanishlariga sabab bo‘lishar edi.
U zot sollallohu alayhi vasallamni yo‘qotib qo‘yishdan qo‘rqishlari
Sahobai kiromlar Nabiy sollallohu alayhi vasallamni yo‘qotib qo‘yishdan qattiq qo‘rqar, biroz vaqt ko‘rmay qolsalar bezovta bo‘lishar edi. Qanday ham shu ahvolga tushishmasin?! Axir u zot ularni johiliyat zulmatidan iymon, ma’rifat nuriga chiqishlariga sabab bo‘ldilar-ku!
Rasululloh sollallohu alayhi vasallam har bir inson bilan uning yoshiga, tabiatiga qarab muomala qilar edilar. Bolalar, go‘daklar uchun mehribon otadek, har bir musulmon uchun jondan aziz birodar, har bir muhtoj uchun yordamchi, har bir yetim uchun suyanch, g‘amxo‘r edilar.
Imom Ahmad rahimahulloh Muoz ibn Jabal roziyallohu anhudan rivoyat qiladilar, Rasululloh sollallohu alayhi vasallam u kishini Yamanga jo‘natayotganlarida, Muoz roziyallohu anhu otning ustida, Nabiy sollallohu alayhi vasallam esa yonlarida yurib vasiyat qilganlar. Nasihat qilib bo‘lganlaridan so‘ng: “Ey Muoz, ehtimol bu yildan keyin men bilan boshqa ko‘rishmassan. Ehtimol mana bu masjidim va qabrim yonidan o‘tarsan” deganlarida, bu gaplarni eshitgan Muoz roziyallohu anhu yig‘laganlar.
Sahobai kiromlarning qo‘rquvlari Nabiy alayhissalomdan faqat dunyoda emas, balki oxiratda ham ajralib qolmasmikinmiz degan ma’noda bo‘lardi.
Imom Tabaroniy rahimahulloh rivoyat qilgan hadisda Oisha onamiz roziyallohu anho shunday deganlar: “Bir odam Nabiy sollallohu alayhi vasallamning huzurlariga kirdi va “Ey Allohning Rasuli, albatta, siz menga o‘zimdan ham sevikliroqsiz. Albatta, siz menga bolamdan ham sevikliroqsiz. Uyda o‘tirganimda sizni esladim. Keyin sabr qila olmay sizni ko‘rgani keldim. O‘zimning vafotim bilan sizning vafot etishingizni eslaganimda, bildimki, siz jannatga kirganingizda Payg‘ambarlar bilan birga yuksak maqomda bo‘lsangiz, men jannatga kirganimda sizni ko‘rolmay qolishimdan qo‘rqdim” dedi. Nabiy sollallohu alayhi vasalalm unga hali javob berishga ulgurmaslaridan turib Jabroil alayhissalom mana bu oyatni olib keldi: “Kim Allohga va Rasulga itoat qilsa, bas, ana o‘shalar Alloh ne’mat bergan nabiylar, siddiqlar, shahidlar va solihlar bilan birgadirlar. Va ularning rafiqlari qanday ham yaxshi!” (Niso surasi, 69-oyat).
U zot alayhissalomni hamma odamlardan ustun ko‘rishlari
U zot sollallohu alayhi vasallamni yaxshi ko‘rishlarining alomati – u kishini o‘zlaridan ham, oila a’zolaridan ham, molu dunyodan ham ustun ko‘rishlaridir.
Uhud kuni “Muhammad o‘ldirildi” degan gap tarqaladi. Bu gap hatto Madinaga ham yetib boradi. Shunda madinalik bir ayol urush maydoniga borib, ko‘rgan odamidan Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallamning ahvollarini so‘raydi. Odamlar u zot tirik ekanliklarini, falon joyda o‘tirganlarini aytishganda, ayol o‘sha tarafga borib, o‘z ko‘zi bilan Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallamni ko‘rgach: “Ota-onam sizga fido bo‘lsin, ey Rasululloh. Siz salomat ekansiz, endi men boshqa musibatga parvo qilmayman” deydi.
U zot alayhissalomning muhabbatlarida musobaqalashishlari
Sahobai kiromlar sevikli Habibimizning muhabbatlarini qozonish, u zotga yaqinroq bo‘lishga haris edilar.
Ali roziyallohu anhudan “Rasululloh sollallohu alayhi vasallamga bo‘lgan muhabbatingiz qanday?” deb so‘ralganida, u kishi “Allohga qasamki, u Zot bizga mollarimizdan, bola-chaqalarimizdan, ota-onalarimizdan hamda tashna odamning muzdek suvga bo‘lgan muhabbatidan ham sevimliroqdirlar”, deb javob berganlar.
U zot alayhissalomning pok jasadlarini o‘pishga intilishlari
Rasululloh sollallohu alayhi vasallam Badr kuni musulmonlar safini tekislayotganlarida, qo‘llaridagi xurmo shoxi bilan Savod ibn G‘oziyyaning qorniga urdilar. Savod bu fursatni g‘animat bilishga urinib, “Ey Rasululloh, meni og‘ritdingiz” dedi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam darhol muborak qornilarini ochdilar va “Mendan o‘ch ol, ey Savod!” dedilar. Savod roziyallohu anhu shoshilib Rasululloh sollallohu alayhi vasallamni quchoqlab oldi va u zotning biqinlaridan o‘pdi. Keyin “Ey Allohning Rasuli, hozirgi turishim siz bilan oxirgi ko‘rishishim deb o‘yladim. Shuning uchun do‘zax o‘ti menga tegmasligini istab, terimni teringizga tekkizishni istadim” dedi.
O‘zlarini u zot alayhissalomga fido qilishlari
Sahobai kiromlarning barchalari (munofiqlardan tashqari) Nabiy sollallohu alayhi vasallam uchun mollarini ham, jonlarini ham fido qilishga tayyor edilar.
Sahobai kiromlar Rasululloh sollallohu alayhi vasallamni qutqarish, ehtiyotlash yo‘lidagi har qanday aziyat va og‘riqdan lazzatlanar edilar. O‘zlari rohatda bo‘la turib, u zot alayhissalom ozor ichida bo‘lishlarini aslo tasavvur qilolmasdilar.
Makkaliklar qo‘lida asir bo‘lib turgan Zayd ibn Dasina roziyallohu anhuni Makka ahli o‘ldirish uchun Haramdan tashqariga chiqarayotganlarida Abu Sufyon ibn Harb hali mushrik edi. U Zayd roziyallohu anhuga dedi: “Ey Zayd, agar Muhammad hozir sening o‘rningda asir bo‘lsa-yu, biz uning bo‘yniga qilich ursak, sen esa oilang bag‘rida bo‘lishni istaysanmi?” dedi. Zayd roziyallohu anhu: “Allohga qasamki, Muhammad alayhissalomga hozirgi turgan joyida bir tikan kirib aziyat berishini, men esa oilam bag‘rida bo‘lishimni aslo istamayman”. Shunda Abu Sufyon: “Men Muhammadning sahobalari uni yaxshi ko‘rishganidek boshqa hech kim birovni yaxshi ko‘rganini ko‘rmadim”, dedi.
U zot alayhissalomning buyruqlariga itoat qilishlari
Abdurrohman ibn Abu Laylodan rivoyat qilinadi, bir kuni Abdulloh ibn Ravoha roziyallohu anhu Nabiy sollallohu alayhi vasallamning huzurlariga kelayotgan edi. U zot alayhissalom xutba qilayotgandilar. Shu payt u Nabiy sollallohu alayhi vasallamning “O‘tiringlar!” degan gaplarini eshitib qolib, masjid tashqarisidagi yetib kelgan joyiga o‘tirib, u zot alayhissalom xutbalarini tugatgunlaricha o‘sha yerda o‘tirdi. Keyinchalik bu voqea Nabiy sollallohu alayhi vasallamga yetganda, u zot unga “Alloh sening O‘ziga bo‘lgan itoatingni va Rasuliga bo‘lgan itoatingni ziyoda qilsin!” dedilar.
Sa’iyd ibn Mansur Mug‘iyra ibn Shu’ba roziyallohu anhudan rivoyat qiladi, Mug‘iyra ibn Shu’ba roziyallohu anhu dedilar: “Ansorlardan bo‘lgan bir joriyaga sovchi qo‘ydim. Buni Nabiy sollallohu alayhi vasallamga aytganimda, ul zot mendan: “Uni ko‘rdingmi?” deb so‘radilar. Men: “Yo‘q” dedim. U zot: “Unga nazar sol, bu o‘rtangizda iliqlik, ulfatlik paydo bo‘lishiga sabab bo‘ladi” dedilar. Keyin borib, bu gapni o‘sha joriyaning ota-onasiga aytdim. Ular bir-birlariga qarashdi. Men turib, tashqariga chiqdim. Ortimdan joriya meni chaqirib, “Bu yoqqa kel” dedi. Men uning pardasi yoniga kelib turdim. U: “Agar Rasululloh sollallohu alayhi vasallam menga qarashingni buyurgan bo‘lsalar, qara! Aks holda “Menga qarashingni qiyinlashtirgan (ya’ni menga qarashingga aslo izn bermagan) bo‘lardim” dedi. Bas, men unga nazar soldim va unga uylandim. Undan ko‘ra menga mahbubroq bo‘lgan, undan ko‘ra menga hurmatliroq bo‘lgan birorta ayolga uylanmadim.
Insoniyat tarixida birorta askarlar va xalq o‘z rahbarlarini, qo‘mondonlarini sahobai kiromlar Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallamni yaxshi ko‘rib, itoat qilgandek yaxshi ko‘rib, itoat qilmagan.
“Sahihayn”da Abu Said al-Xudriy roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi, Rasululloh sollallohu alayhi vasallam dedilar: “Sahobalarimdan hech birini so‘kmanglar. Chunki agar birortangiz Uhud tog‘idek tillani infoq qilsa ham, ulardan birining bir mud yoki uning yarmi miqdoridagi infoqining darajasini topa olmaydi”.
Shuning uchun ham ulamolar “Mabodo Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning mo‘jizalari bo‘lmaganda edi, sahobalarning muhabbati va itoati mo‘jiza bo‘lardi” deyishgan.
Alloh taolo bizni o‘sha sahobalarga ergashishimizni, Nabiy sollallohu alayhi vasallamni sevishda ulardan o‘rnak olishimizni nasib etsin!
Abdulkarim Muhammad Namlaning maqolasi asosida
Nozimjon Iminjonov tayyorladi
Jannat ahliga va’da qilingan abadiy ne’matlar haqida ham uzoq fikr et, qalbing umidga to‘lsin. Nafsingni xavf qamchisi bilan haydab, umid bilan jilovla va sirotul mustaqimga yo‘lla. Ana shunda buyuk mulkka yetasan, alamli azobdan xalos bo‘lasan.
Ahli jannat xususida, ularning yuzlarida aks etgan ne’matlar jilvasi, mushk bilan muhrlangan may ila qondirilishlari haqida o‘ylaganmisan?! Jannat ahli oq durdan tikilgan chodirlar ichida, qizil yoqutdan bo‘lgan minbarlarda, yashil bolishlar va gilamlar ustida, may va asal oqayotgan daryolar bo‘yida qurilgan so‘rilarda yastanib o‘tirurlar. Ularning atrofida xizmatga hozir g‘ulomlar va hech qachon qarimaydigan bolalar bo‘lur. Jannat ohu ko‘zli, xushxulq va go‘zal yuzli ayollar bilan ziynatlangan. Yoqut va marjondek nafis bu bokiralarga ilgari na bir ins va na bir jin tegingan...
Ularning egnidagi oppoq ipak ko‘zlarni qamashtiradi. Boshlaridagi inju va marjonlar qadalgan tojlari undan-da nurafshon. Ishvalari sokinlik va osudalik bilan bezangan yuzlar qarib qolish kabi noqisliklardan xoli. Ular jannat bog‘chalarining o‘rtasida yoqutdan bunyod etilgan chodirda yolg‘iz bo‘lurlar.
Ularning huzurida borlig‘i hayo bilan to‘silgan musaffo ohu ko‘z hurlar bor. Ustlarida esa mangu yosh bolalar oqar chashmadan qadahlarni, ko‘zalarni va kosalarni aylantirib tururlar. Yana ular uchun xuddi sadaf ichida yashirib qo‘yilgan gavhar misoli ohu ko‘z hurlar bordir. Bu hurlar jannat ahlining dunyo hayotida qilib o‘tgan solih amallarining mukofotidir. Ular jannatning chashmalar, daryolar oqib turgan emin maqomida, Qodir Podshoh huzuridagi rozi bo‘lingan o‘rinda Malikul Karim Parvardigorining jamoliga boqadilar. Ularning yuzlarida ne’matlar jilvasi porlaydi. Ularga na bir zaiflik, na bir xorlik yetadi. Balki ular Parvardigori tomonidan yog‘dirilayotgan turli ne’matlardan baxtiyor, o‘zlari istagan maskanda abadiy qolguvchidirlar. Ularga u yerda na bir xavf, na bir hazinlik yetmas, balki baloyu falokatlardan omondadirlar.
Ular jannat taomlaridan yeydilar. Sut, may, asal to‘la daryolardan ichadilar. U daryolarning yerlari kumushdan, toshlari marjon, tuprog‘i mushk, o‘tlari za’farondir. Quyuq kofur aralashgan oq atirgul suvlariga to‘la bulutlardan yomg‘irlar yog‘adi. Jannat ahliga asli kumushdan bo‘lgan, dur, yoqut, marjonlar bilan ziynatlangan qadahlar, shuningdek, ichida muhrlangan may, aralashmasi chuchuk salsabil bo‘lgan maykosalar keltiriladi. U maykosalardan nur porlaydi. Ularning sofligi shu darajadaki, mayning mayinligi va qirmizi ranggi kosaning tashqari tomonidan bilinib turadi. Chunki, bu odamzodning san’ati emas, u bunday go‘zallikdan ojiz. Maykosalar chehrasidan nur yog‘ilayotgan xodimlar kaftida (jannat ahliga uzatilgan holda) turadi.
Ha, xodimlarning nur porlayotgan yuzlari quyoshga o‘xshaydi, faqat, u yuzlardagi halovat, u ko‘zlardagi husnu malohat quyoshda ne qilsin!
Ajabo! Oxirat diyorining bu sifatlariga, bu diyor ahlining o‘lmasligiga va jannat ahlining kutilmagan o‘zgarish, ofat-balolardan omonda ekanligiga aniq ishongan kishi, qanday qilib, oxiri xarobalikka yuz tutuvchi bu o‘tkinchi dunyoni o‘ziga do‘st bilishi mumkin?! Qanday qilib, u diyor lazzatini, bu dunyo lazzatiga almashtirish mumkin?!
Allohga qasamki, agar jannatda sihat-salomatlik bilan birga o‘lim, ochlik, tashnalik kabi ofatlardan omonlik bo‘lsa-yu, boshqa hech narsa bo‘lmasa, faqat shu sababning o‘zi ham bu dunyodan yuz o‘girishga arziydi. Nega endi oxirat diyori bu dunyodan ustun qo‘yilmasin? Axir, jannat ahli har qanday xavfdan omon podshohlardir. Ular turli-tuman ne’matlar ichida shod-xurram, xohlagan ne’matlari oldida muhayyo! Ular har kuni Arsh yonida hozir bo‘lib, Allohning diydoriga nazar soladilar...
Abu Hurayra Rasuli akram alayhissalomning bunday deganlarini rivoyat qiladi: «Munodiy nido qiladi: "Ey jannat ahli! Endi siz hamisha sog‘lomsiz, hech qachon dardga chalinmaysiz, hamisha tiriksiz, hech qachon o‘lmaysiz. Doimo yoshsiz, hech qachon qarimaysiz. Albatta, siz saodatli bo‘lasiz, hech qachon baxtsizlikka yo‘liqmaysiz"» (Muslim rivoyati).
Alloh taolo deydi: «Qilib o‘tgan (yaxshi) amallaringiz sababli sizlarga meros qilib berilgan jannat mana shudir» (A’rof, 43-oyat).
Jannat sifatlari bilan tanishmoqchi bo‘lsang, Qur’on o‘qi. Jannat haqida Alloh taoloning bayonidan ulug‘roq bayon bormi?!
«Parvardigori (huzurida) turishidan (ya’ni, Parvardigor oldida turib, hayoti dunyoda qilib o‘tgan barcha amallariga javob berishidan) qo‘rqqan kishi uchun ikki jannat bordir» (Rahmon, 46) oyatidan to sura oxirigacha, shuningdek, Voqea va boshqa suralarni ham o‘qi, jannat haqidagi xabarlarning tafsilotiga boq! Avvalo, jannatning soni bilan bog‘liq jihatlarga e’tiboringni qarat. Rasuli akram sollallohu alayhi vasallam Rahmon surasidagi «Parvardigori (huzurida) turishidan qo‘rqqan kishi uchun ikki jannat bordir» oyati xususida deydilar: «Ikki jannat bor, u yerning idishlari va boshqa barcha narsalari kumushdan. Ikki jannat bor, u yerning idishlari va boshqa barcha narsalari oltindan. «Adn» deyilmish mangu jannatda ahli jannat va Parvardigorining orasida kibriyo ridosigina bo‘lur» (Muttafaqun alayh).
Keyin jannat eshiklarini tasavvur qil. Ularning soni toatingga yarasha. Ya’ni, qaysi mo‘minning Alloh taologa itoati ko‘p bo‘lsa, unga ochiladigan jannat eshiklari ham shunchalik ko‘p bo‘ladi. Jahannam eshiklarining soni ham kishining ma’siyatiga muvofiq bo‘ladi. Ya’ni, inson Alloh taologa qancha ko‘p itoatsizlik qilsa, unga shuncha ko‘p do‘zax eshiklari ochiladi.
Abu Hurayra Rasuli akram sollallohu alayhi vasallamning bunday deganlarini rivoyat qiladi: «Kimki Alloh yo‘lida o‘z molidan bir juft narsani infoq qilsa, u jannatning barcha eshiklaridan chorlanadi. Jannatning sakkizta eshigi bor. Kimki ahli namoz bo‘lsa, «Bobus solat» (Namoz eshigi)dan, ro‘za ahli «Bobus siyam» (Ro‘za eshigi)dan, ahli sadaqa bo‘lsa, «Bobus sadaqa» (Sadaqa eshigi)dan, ahli jihod bo‘lsa, «Bobul jihod» (Jihod eshigi)dan ichkariga chorlanadi». Shunda Abu Bakr roziyallohu anhu:
– Allohga qasamki, bu eshiklarning bittasidan chaqirilgan kishi najot topadi. Jannat eshiklarining barchasidan chorlanadigan kishi ham bormi?
– Ha, sen o‘shalardan biri bo‘lishingni umid qilaman, dedilar Nabiy alayhissalom» (Muttafaqun alayh).
Osim ibn Zamra Ali karramallohu vajhahudan rivoyat qiladi: «Hazrati Ali do‘zaxni eslatdi. Shunday bir qo‘rqinch bilan eslatdiki, uning dahshatidan hozir qo‘rqinchdan boshqasi xotirimdan ko‘tarildi. Keyin shu oyatni o‘qidi: «Parvardigorlaridan qo‘rqqan zotlar esa to‘p-to‘p holda jannatga kiritiladilar. Qachonki ular darvozalari ochilgan holdagi (jannatga) kelib yetganlarida va uning qo‘riqchilari: «Sizlarga tinchlik-omonlik bo‘lsin! Xush keldingiz! Bas, unga mangu qolguvchi bo‘lgan hollaringizda kiringiz» deganlarida (ular behad shodlanurlar)» (Zumar, 73-oyat).
So‘ngra keyingi chashmaga borib, u bilan poklanadilar. Ularga ne’matlar jilvasi yog‘iladi. Badandagi tuklardan mudom xush bo‘ylar taraladi. Sochlar go‘yo atirli moy surilgandek bir tekis, tartibli. Keyin ular jannatga yetib keladilar. Jannat qo‘riqchilari ularga: «Sizlarga tinchlik-omonlik bo‘lsin! Xush keldingiz! Bas, unga mangu qolguvchi bo‘lgan hollaringizda kiringiz» – deyishadi.
So‘ng vildon – mangu yosh bolalar ularni qarshi olishib, atrofida aylanishadi, bamisoli, dunyo bolalari uzoq vaqt ko‘rmagan yaqinlarini sog‘inch bilan kutib olib, atrofida aylanishganlari kabi. Ular ahli jannatga: «Quvoning, shodlaning! Qarang, Alloh taolo sizga shunchalik ne’matni ato qilibdi!» – deya suyunchilashadi».
Roviy deydi: «Mangu yosh bolalardan biri jannat ahli zavjalaridan bo‘lgan ohu ko‘z hurlardan biriga: «Falonchi keldi!» deb u jannatiyning dunyoda chaqirilgan ismini aytadi. Shunda ohu ko‘z hur:
– Sen uni aniq ko‘rdingmi? – deb so‘raydi.
– Ha, aniq ko‘rdim, mana u izimdan kelyapti, – deydi u. O‘shanda u hur sevinchdan shu darajada yengillashib ketadiki, bir zumda jannat eshigi bo‘sag‘asida hozir bo‘ladi. Jannatiy banda o‘z maskaniga yetib, marjonlardan iborat sohil ustiga qurilgan qizil, sariq, yashil kabi turfa rangda tovlanayotgan ko‘shkka nazari tushadi. Boshini ko‘tarib, chaqmoqdan chaqnayotgan ko‘shkning shiftiga asta qaraydi. Agar Alloh taoloning taqdiri bo‘lmaganida bu yorqinlik uning ko‘zini ko‘r qilgan bo‘lar edi. Ko‘zini shiftdan olar ekan, qoshida zavjalarini, buloq bo‘yiga qo‘yilgan qadahlarni, tizib qo‘yilgan yostiqlarni va to‘shalgan gilamlarni ko‘radi. So‘ngra ularga suyanib: «...Bizlarni bu (ne’matlarga) yo‘llagan Zot-Allohga hamdu sano bo‘lgay. Agar bizni Alloh hidoyat qilmaganida hargiz yo‘l topa olmas edik...» – deydi (A’rof, 43-oyat).
Keyin munodiy nido qiladi: «Mangu hayotsiz, hargiz o‘lmaysiz. Doimo bunda muqimsiz, hech qachon ketmaysiz. Hamisha salomatsiz, hech qachon xastalanmaysiz».
Rasuli akram alayhissalom dedilar: «Qiyomat kuni jannat eshigi oldida hozir bo‘laman, uning ochilishini so‘rayman. Shunda jannat qo‘riqchilari:
– Kim u? – deydi.
– Muhammad! – deyman.
– Sizdan oldin birorta kishiga eshikni ochmaslikka buyurilgan edim, – deydi u» (Muslim rivoyati).
Jannatdagi ko‘shklar, u yerda darajalarning farqlanishi to‘g‘risida ham fikr et. Chunki, oxirat daraja jihatidan eng yuksak, afzalligi jihatidan eng ulug‘ mezondir. Odamlar toatlarning zohiriy ko‘rinishida va botiniy xulqda bir-biridan farqlangani kabi amallariga ko‘ra taqdirlanishda ham farqlanadilar. Agar yuksak darajalarni ko‘zlayotgan bo‘lsang, jiddu jahd qil, toki Olloh taologa itoat qilishda hech kim sendan o‘zib ketolmasin. Axir, Olloh taolo ayni shu maydonda senga musobaqa va raqobatni buyurgan-ku!
«(Ey insonlar), Parvardigoringiz tomonidan bo‘ladigan mag‘firatga hamda Olloh va Uning payg‘ambarlariga iymon keltirgan zotlar uchun tayyorlab qo‘yilgan, kengligi osmon va yer kengligi kabi bo‘lgan jannatga shoshilingiz...» (Hadid, 21-oyat).
«U (may)ning muhri mushk bo‘lur. Bas, bahslashguvchi – musobaqa qilguvchi kishilar (mana shunday mangu ne’matga yetish yo‘lida) bahslashsinlar – musobaqa qilsinlar» (Mutaffifun, 26-oyat).
Ajabo! Yaqinlaring yo qo‘shnilaringdan birortasi boyib ketsa yoki imoratini baland qilib ko‘tarsa, siqilasan, qiynalasan. Hasad tufayli hayoting achchiq zardobga aylanadi. Lekin eng oliy qarorgohda, jannatda shunday yaqinlaring yoki qo‘shnilar borki, ular o‘z fazilatlari bilan allaqachon sendan o‘zib ketdi. Bu fazilatlarga dunyo va undagi jamiki narsalar ham bas kelolmaydi.
Abu Said Xudriy Payg‘ambar alayhissalomning shunday deganlarini rivoyat qiladi: «Ustma-ust, darajama-daraja joylashgan ko‘shk ahli jannatiylarga, bamisoli uzoq ufqlarda mag‘ribu mashriqqa sochilib, bir-biri bilan musobaqalashayotgan yulduzlardek bo‘lib ko‘rinadi.
– Ey Ollohning rasuli, ular payg‘ambarlardan o‘zgasi yetolmaydigan manzilmi? – deya so‘rashdi.
– Jonim izmida bo‘lgan Zotga qasamki, u Ollohga iymon keltirgan va mursallarni tasdiqlagan kishilarning manzillaridir» (Muttafaqun alayh).
Rasuli akram bu haqda yana shunday deganlar: «Jannatdagi baland daraja egalarini ulardan quyidagilar xuddi osmon ufqlarida porlagan yulduzlarni ko‘rganday ko‘radilar. Abu Bakr va Umar shulardandir...» (Termiziy rivoyati).
Jobir Rasululloh sollallohu alayhi vasallamdan bunday rivoyat qiladilar: «Payg‘ambar alayhissalom bizga:
– Sizlarga jannat ko‘shklarining xabarini beraymi? – dedilar.
– Ota-onamiz Sizga fido bo‘lsin, yo Allohning rasuli, xabarini bering, – dedik.
– Jannatda hamma tomoni gavhardan bunyod qilingan ko‘shklar bor. Bu ko‘shklar shu darajada shaffofki, tashqarisidan ichi, ichidan tashqarisi ko‘rinib turadi. Ko‘shk ichkarisida na ko‘z ko‘rgan, na quloq eshitgan, na inson xotiriga kelgan bir ne’mat, tuganmas lazzat, adoqsiz surur bor, – dedilar.
– Yo Allohning rasuli, bu ko‘shklar kim uchun hozirlangan? – so‘radim.
– Shunday bir kishi uchunki, u salomni yoyadi, taom yediradi, davomli ro‘za tutadi, tunda odamlar uyquga g‘arq paytda namoz o‘qiydi, – dedilar.
– Yo Allohning rasuli, bularni kim bajara oladi? – dedik.
– Ummatim bu ishlarni bajarishga qodir. Ular haqida sizlarga xabar berayinmi? Kim birodariga yo‘liqqan paytda salom bersa yo alik olsa, demak u salomni yoygan bo‘ladi. Kimki ahli oilasini to‘yguncha oziqlantirsa, taom yediruvchilar jumlasidan bo‘ladi. Kimki ramazon oyida va har oyning uch kunida ro‘zador bo‘lsa, davomli ro‘za tutgan hisoblanadi. Kimki xufton va bomdod namozini jamoat bilan ado qilsa, tunda odamlar ya’ni, yahudiylar, nasoralar va majusiylar uyquda paytda namoz o‘qigan bo‘ladi, – dedilar Rasululloh sollallohu alayhi vasallam» (Abu Naim rivoyati).
Alloh taoloning: «...abadiy jannatlardagi pokiza maskanlarga kiritur» (Saf, 12) oyati haqida Rasululloh sollallohu alayhi vasallamdan so‘rashdi. Rasuli akram dedilar: «Pokiza maskanlar – marjonlardan bunyod qilingan qasrlardir. Har bir qasrda qirmizi yoqutdan bo‘lgan yetmishta hovli, har hovlida yashil zumraddan bo‘lgan yetmishta uy, har uyda bir taxt, har taxtda barcha ranglardan uyg‘un yetmishta to‘shak, har to‘shakda ohu ko‘zli hurlardan bir jufti halol bor. Har uyda yetmishta dasturxon, har dasturxonda yetmish xil taom bor. Har uyda yetmishta xodima bor. Mo‘min kishiga har kuni ertalab shunday bir quvvat beriladiki, kun davomida xodimlarning barchasi bilan qo‘shilishga qodir bo‘ladi» (Abu Shayx rivoyati).
Abu Homid G‘azzoliy "Ihyo ulumud din (So‘nggi manzil zikri)" kitobidan