Sayt test holatida ishlamoqda!
08 Fevral, 2025   |   9 Sha`bon, 1446

Toshkent shahri
Tong
06:07
Quyosh
07:27
Peshin
12:42
Asr
16:06
Shom
17:51
Xufton
19:06
Bismillah
08 Fevral, 2025, 9 Sha`bon, 1446

Qalbni qoraytirib, barakani ketkazadigan gunoh

18.04.2018   3329   2 min.
Qalbni qoraytirib, barakani ketkazadigan gunoh

Cudxo‘rlik katta gunohlardan sanaladi. Alloh taolo bunday marhamat qiladi: “Ey imon keltirganlar! (Bergan qarzlaringizni) ikki baravar va undan ham ko‘paytirib, ustama shaklida yeb yubormanglar! Allohdan qo‘rqinglar! Zora, (shunda) tole topsalaring” (Oli Imron, 130).

“Ey imon keltirganlar! Allohdan qo‘rqinglar va (chinakam) mo‘min bo‘lsalaring, sudxo‘rlik sarqitidan voz kechinglar!” (Baqara, 278).

Alloh taoloning har bir amr va qaytarig‘ida biz uchun foydalar bor. Sudxo‘rlik qilishdan qaytarilishimiz ham bejiz emas. Chunki ribo ikki dunyoda faqat zarar keltiradi. Bunday zararlarning ayrimlarini olimlar quyidagicha ko‘rsatishgan:

  1. Ribo qalbni qoraytiradi. Ribo bilan shug‘ullangan kishi xasis bo‘ladi, mol-dunyoning quliga aylanadi. Mulki qancha ko‘paysa ham, ko‘zi to‘ymaydi. Bunday insonlar qalbida ezgulik, rahm-shafqat yo‘q. Payg‘ambarimiz ribo yeyuvchini, yediruvchini, uni yozuvchi, guvoh bo‘lganlarni ham la’natladilar va: “Ular tengdir”, dedilar.
  2. Ribo barakani ketkazadi. Payg‘ambarimiz: “Ribodan mol ko‘paysa ham, oqibati kamlik bo‘ladi”, deganlar. Aslida, sudxo‘rning boyligida yaxshilik yo‘q, topgan-tutgani ikki dunyoda ham zarariga xizmat qiladi. Abdulloh ibn Hanzaladan rivoyat qilingan ha­disda Payg‘ambarimiz :­ “Kishining bilaturib sudxo‘rlikdan bir dinor yemog‘i o‘ttiz olti zinodan og‘irroqdir”, deganlar (Imom Ahmad).
  3. Ribo odamlar orasiga nifoq soladi. Sudxo‘rlik qi­luvchi zoriqib huzuriga kelgan kishilarga yordam qo‘lini cho‘zish o‘rniga uning nochorligidan foydalanib qolishga urinadi. Hojatlarini bitirish uchun qarz olganlar undan oson qutulolmaydi. Shu bois ribo yeyuvchi odamlar orasiga adovat urug‘ini sepadi. Chunki u bergan qarziga har kuni foiz qo‘shadi. Ko‘pincha bechora qarzdor sudxo‘rdan xalos bo‘lmay bu dunyodan o‘tib ketadi. Keyin esa qarzini uzish uning farzandlari zimmasiga qoladi.
  4. Ribo odamni loqayd va dangasa qiladi. Sudxo‘rlik qiluvchi doim osongina mo‘may daromad topish ilinjida yuradi. Natijada u ko‘p gunohlarning boshi sanalgan dangasalik, loqaydlikka beriladi. Dinimiz halol mehnatda peshona teri bilan oila boquvchi mo‘minlarni ulug‘laydi.

Aslida mo‘min odam bir kishiga xolis niyat bilan bergan qarzi uchun ham  ajr oladi. Dinimizda g‘amgin kishining ko‘nglini shod etish ulug‘ ishlardan hisoblanadi. Payg‘ambarimiz  “Kim bir mo‘minning dunyo tashvishlaridan bir tashvishini ketkazsa, Alloh taolo uni qiyomat kunidagi tashvishlaridan birini ketkazadi. Kim kambag‘alning og‘irini yengil qilsa, Alloh unga dunyo va oxiratda yengillik paydo qiladi”, deb marhamat qilganlar.

 

O‘MI Matbuot xizmati

 

Maqolalar
Boshqa maqolalar
Maqolalar

Farosat sohiblari saodatlidir

7.02.2025   2714   5 min.
Farosat sohiblari saodatlidir

Kishining ma’rifati yuksalgani sari undagi farosat nuri ham kuchayib boraveradi. Farosat – kishida tez va to‘g‘ri fahmlay olish qobiliyati, zakovat, diddir.


Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi va sallam: Mo‘minning farosatidan qo‘rqinglar. Chunki u Allohning nuri ila qaraydi”, deya marhamat qilganlar (Imom Termiziy rivoyati).


Ulamolarimiz ushbu hadisni sharhlab: “Mo‘minning farosatidan qo‘rqing” ya’ni ma’siyatlarning oshkorasidan ham, maxfiysidan ham saqlaninglar. Ehtimol, mo‘min kishi qilayotgan gunohlaringizni basirat ko‘zi ila ko‘rib turar, natijada uning oldida izza bo‘lasizlar. Chunki komil mo‘min sizlar yashirayotgan narsaga Alloh taolo ato etgan qalb ko‘zi bilan nazar soladi va haqiqatni his etadi”, deyishgan.


“Tuhfatul oliy” kitobida farosat uch xil – iymoniy, riyoziy va xalqiy bo‘lishi ta’kidlangan.


Iymoniy farosat – banda qalbiga Alloh taolo solgan nuridir. Ushbu farosat iymon quvvatiga ko‘ra turlicha bo‘lib, iymon qanchalik kuchli bo‘lsa, farosat ham shuncha o‘tkir bo‘ladi. Ulamolar bunga misol qilib, Usmon roziyallohu anhuning hayotida sodir bo‘lgan voqeani keltiradilar.


Bir kishi hazrat Usmon roziyallohu anhuning huzuriga kelayotib, yo‘lda bir nomahram ayolga qarab qo‘ydi. Hazrat Usmon:

– Biringiz ko‘zlaridagi gunoh asorati bilan kirib kelmoqda, – dedi. Haligi kishi hayrat-la:

– Rasululloh sollallohu alayhi va sallamdan keyin ham vahiy bormi?! – deya g‘alati ahvolga tushib qoldi. Usmon roziyallohu anhu:

– Yo‘q, lekin sodiq farosat bor, – dedilar.


Riyoziy farosat – to‘yib taom yemaslik, bedorlik va aqliy mashg‘ulotlar bilan ko‘p shug‘ullanish orqali hosil bo‘lib, narsalarning haqiqatini anglash to‘g‘risidagi ma’lum bir tushuncha yuzaga keladi. Ushbu farosat faqat mo‘min kishiga xos emas, balki mazkur riyozatlarni chekkan boshqa insonlarda ham bo‘lishi mumkin. Chunki bu farosat iymonga ham, valiylikka ham dalolat qilmaydi. Shuningdek, faqat xaqiqatni ham, to‘g‘ri yo‘lni ham ko‘rsatib bermaydi.


Xalqiy farosat – Alloh taoloning hikmati taqozo qilgan narsalardan xulosa chiqarish iste’dodi.


Abdulxoliq G‘ijduvoniy hazratlari shogirdlariga dars berib turganida majlisga bir yigit kirib keladi-da, iltifotsizlik bilan: Mo‘minning farosatidan qo‘rqing. Chunki u Allohning nuri bilan qaraydi”, degan hadisning mazmunini so‘raydi. Abdulxoliq G‘ijduvoniy hazratlari unga: “Bu hadisning ma’nosi shuki, bo‘yningdagi xochni yechgaysan”, deydi. U xochi borligini inkor qildi. Shunda ustozning ishorasi bilan shogirdlar uning to‘nini yechishganda, xochi ko‘rinib qoladi va siri fosh bo‘ladi. U mazkur hadisning isbotini ko‘rgani bois iymonga kelib, Islomni qabul qiladi.


Imom Shofe’iy va Imom Muhammad ibn Hasan rahimahumalloh Masjidi Haramda o‘tirishsa, bir notanish kishi masjidga kirib keldi. Shunda Imom Muhammad uning yurishi va o‘zini tutishiga qarab: “Bu odam duradgor bo‘lsa kerak”, dedi. Imom Shofe’iy esa: “Menimcha, bu odam temirchi-yov”, dedi. Shunda o‘sha odamni o‘zidan so‘ralgan edi: “Men avval temirchi edim, ayni paytda duradgorlik qilmoqdaman”, deb javob beradi (“Risolatul Qushayriya”). Ya’ni, har ikki olim ham farosatlarining o‘tkirligidan notanish kishining kasbini aniq topa olishgan.


Shuningdek, ulug‘larning maqomi va ehtiromini o‘z o‘rniga qo‘ya olish ham kishining farosatidan sanaladi. Masalan, bir kishi Abbos ibn Abdulmuttalib roziyallohu anhudan: “Siz kattamisiz yoki Rasulullohmi?” deb so‘radi. Shunda u zot: “U zot mendan kattalar, lekin men u zotdan avvalroq tug‘ilganman”, – deb javob bergan.


Kishi suhbatdoshiga malol kelmaydigan tarzda ta’lim berishi ham farosatdir. Masalan, bir kishi Abdulloh ibn Muborak rahimahullohning oldida aksa urdi va sunnatga muvofiq hamd aytmadi. Shunda Abdulloh ibn Muborak odob bilan o‘sha odamdan savol so‘rovchi talabadek: “Taqsir, kishi aksa urganda sunnatga ko‘ra nima deydi?” deb so‘radi. Haligi odam: “Alhamdulillah”, dedi. Shunda u zot: “Yarhamukalloh” deya javob qaytardi.


Farosatni ziyoda qilish uchun har ishda dinimizga amal qilish zarur. Ibn Shujo’ Kirmoniy rahimahulloh bunday deydi: “Kim zohirini sunnatga ergashish bilan, botinini Allohning muroqabasi (nazoratini yodda saqlashi) bilan obod qilsa, ko‘zini haromdan to‘ssa, nafsini ortiqcha istaklaridan tiysa, halol luqmaga odatlansa, farosati o‘tkirlashadi” (“Hilyatul avliyo”).


Bugungi kunda farzandlarimizning ta’lim-tarbiyasiga, ularning yuksak farosat sohiblari bo‘lib kamol topishlariga har qachongidan ko‘ra ko‘proq e’tibor qaratishimiz darkor. Buning uchun, avvalo, o‘zimiz ham, farzandlarimiz ham kitob mutolaasiga odatlanishimiz, ilm-ma’rifat egallash harakatida bo‘lishimiz lozim. Zero, Imom Abu Homid G‘azzoliy: “Ilmning ko‘payishi, ma’rifatning kengayishi – tafakkur mevasidir”, degan.

G‘ulomiddin XOLBOYEV,

O‘zMI Fatvo markazi direktor o‘rinbosari

Maqolalar