Sayt test holatida ishlamoqda!
05 Yanvar, 2025   |   5 Rajab, 1446

Toshkent shahri
Tong
06:24
Quyosh
07:49
Peshin
12:33
Asr
15:27
Shom
17:11
Xufton
18:30
Bismillah
05 Yanvar, 2025, 5 Rajab, 1446

Ziyorat odoblariga rioya qilaylik

27.03.2018   7056   4 min.
Ziyorat odoblariga rioya qilaylik

Islom dinida dastlab qabrlarni ziyorat qilish man qilingan edi. Negaki, johiliyat davrida arablar musibat yetganida Allohning taqdiridan norozi bo‘lib g‘azablanishar, qabr tepasiga borib ohu-voh qilishardi. Shuning uchun ham Rasululloh sollallohu alayhi vasallam sahobalarini fitnadan saqlash uchun qabr ziyoratidan qaytargan edilar. Keyinchalik sahobalarning qalblariga iymon chuqur o‘rnashib, e’tiqodlari mustahkam bo‘lgach, ularga qabrlarni ziyorat qilishga ruxsat berdilar.

Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Sizlarni qabrlarni ziyorat qilishdan qaytargan edim. Endi ularni ziyorat qilinglar”, — dedilar.

Qabrlarni ziyorat qilish odamlarni yomonliklardan uzoq bo‘lishga, diyonatli bo‘lishga, o‘zini isloh qilishga, qilayotgan amallari to‘g‘risida bir kun kelib yaratganning oldida javob berishi haqida o‘ylashga undaydi. Rivoyat qilinishicha Umar roziyallohu anhuning uzuklariga ham “O‘lim va’z nasihat olishga kifoya qiladi, ey Umar”, deb yozilgan ekan.

Har bir ishning o‘ziga xos tartib-qoidalari, odobi bo‘lgani kabi qabr ziyoratida ham o‘ziga xos tartib-qoidalari, odobi mavjud:

  1. Avvalo ziyorat uchun ruhan va jismonan poklanish lozim (imkoni boricha qabristonga tahorat bilan kirish yaxshi). Barcha ishlardagi kabi qabr ziyoratida ham birinchi navbatda inson niyatni to‘g‘ri qilishi kerak. Ziyoratdan faqat Allohni roziligi, ibrat olish va qabrdagi kishining haqiga duo qilishni maqsad qilmoq lozim.
  2. Qabr ziyoratiga kelganda qabr ahliga salom beriladi.
    Qabristonga kirilganda avval: “Assalomu alaykum ya ahlal qubur”, ya’ni: “Sizga salom bo‘lsin ey qabriston ahli”, deb salom beriladi.
  3. Ziyoratga kelgan kishilar dinimizga xos kiyimlarda bo‘lishi lozim. Erkakmi ayolmi avratlarini berkitib ziyorat qilishlari lozim. Ma’lumki, bugungi kunda yoshlarimizning aksariyati dinimizga, milliyligimizga mos kelmaydigan kiyimlarda ziyoratlarga borishmoqda.
  4. Qabriston hududida baland ovozda gaplashish, shovqin solish, hazil mutoyiba va nomaqbul ishlar qilish mumkin emas.
  5. Ziyorat jarayonida qabrda yotgan marhumlardan madad so‘rash, yoki ularga atab jonliq so‘yish aslo mumkin emas.
    Shuni unutmasligimiz kerakki, hech bir ziyoratchi qabrda yotgan kishi avliyo bo‘ladimi yoki oddiy insonmi ulardan hojatini ravo bo‘lishini talab qilmaydi. Agar shunday qilsa bu ulkan gunoh ya’ni shirk amallardan hisoblanadi. Har qanday hojatlarni ravo qiluvchi faqat Allohning o‘zidir.
  6. Qabrlarga yoki ziyoratgohdagi maqbara g‘isht va bezaklariga turli so‘zlar va niyatlarni yozish ham mumkin emas.
  7. Qabrlar ustiga pul sochish, sham yoqish, ularni tavof qilish, bolani kokilini atash, atroflarini aylanish hamda daraxtlariga turli xil latta parchalarini bog‘lash ham dinimizda qattiq qoralangandir.
    Qabr tepasida sham yoqish bid’atdir. Bu ishning nafi yo‘q. Uning qabriga solih amallar, Qur’on tilovati, qilingan sadaqa kabi savobli ishlar nur bo‘ladi. Rasululloh sallollohu alayhi vasallam qabrga chiroq yoqadiganlarni la’natlaganlar. Bilimsiz kishilar qabrlarga sajda qiladilar, tavof qiladilar ostonasini o‘padilar bu ishlar shar’an nojoiz hisoblanadi. Shariatimiz qabrlarni ehtirom qilishda bu kabi yo‘l tutishdan qaytargan. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam keyinchalik ummatlari shu ishlarga qo‘l urishini bilib bundan qaytarganlar.

Oisha roziyallohu anhodan rivoyat qilinadi: Rasululloh sollallohu alayhi vasallam vafot etishdan oldingi betobliklarida: “Alloh taolo payg‘ambarlarining qabrlarini sajdagoh qilib olgan yahudiy va nasorolarni la’natladi”, dedilar.

  1. Maqbara oldida jonliq so‘yish, taom pishirish va tanovul qilish, musiqa eshitish, uxlab dam olish mumkin emas.
  2. Ziyorat nihoyasida qabriston yoki ziyoratgohdan ohista chiqiladi.
    Qabrlarga ta’zim qilish, u yerga turli chiqindilarni qoldirib ketish mumkin emas.

Qabristonga ziyoratga kelgan kishi o‘tganlarning haqlariga Allohdan mag‘firat so‘rab duo qilmog‘i lozim. Qabr ichida yotganlarning holati va vaqti kelib o‘zining ham oldida turgan oxirat safari borasida tafakkur qilmog‘i darkor. Alloh taolo o‘tganlarimizni o‘z rahmatiga olsin!

Abdurauf YORBЕKOV,

Xovos tumani «Abu Hanifa»

jome masjidi imom-xatibi

O‘MI Matbuot xizmati

 

Maqolalar
Boshqa maqolalar

Rajab oyining ro‘zasini tutishni unutmang!

4.01.2025   4562   2 min.
Rajab oyining ro‘zasini tutishni unutmang!

HAROM OYLARDA RO‘ZA TUT!

Rasululloh sollallohu alayhi vasallam aytdilar: “Harom (oy)larida ro‘za tut, so‘ngra tark qil, harom (oy)larida ro‘za tut, so‘ngra tark qil, harom (oy)larida ro‘za tut, so‘ngra tark qil, deb uch barmoqlarini bukib ochib ko‘rsatdilar” (Imom Abu Dovud rivoyati).

 

HADIS SHARHI

Ulamolar hadisni bunday sharhlaydilar: “Ushbu harom oy (ashhurul hurum)larda ro‘za tutishga da’vat etadi va uch kun ro‘za tutib, uch kun qoldirishga ishora qiladi. Rajab oyi ham harom oylardan biri hisoblanadi”.

 

HAROM OYLARI TO‘RTTADIR

Alloh taolo Qur’oni karimda bunday marhamat qiladi: “Albatta, Allohning kitobida oylarning soni Allohning huzurida osmonlaru yerni yaratgan kuni o‘n ikki oy qilib belgilangan. Ulardan to‘rttasi (urush qilish) harom (oylar)dir” (Tavba surasi, 36-oyat).

 

BU OYDA RASULULLOH QANDAY RO‘ZA TUTARDILAR?

Usmon ibn Hakim roziyallohu anhu aytadi: “Said ibn Zubayrdan rajab oyida turganimizda bu oy ro‘zasi haqida so‘radim. U: “Ibn Abbosning Rasululloh sollallohu alayhi vasallam ro‘za tutar edilar, hatto og‘izlarini ochmasalar kerak, der edik. Og‘izlari ochiq bo‘lardi, hatto ro‘za tutmasalar kerak, der edik, deyayotganini eshitganman” dedi.

 

RAJAB OYIDA RO‘ZA TUTUVCHILARGA QASR QURILADI

Abu Qiloba roziyallohu anhu aytadilar: “Rajab oyida ro‘za tutuvchilar uchun jannatda bir qasr bor”.

 

BIR KUNLIK RO‘ZANING MUKOFOTI

Abu Sa’id Xudriy roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Bir banda Alloh yo‘lida bir kun ro‘za tutsa, o‘sha kungi ro‘zasi sababli Alloh uning yuzini do‘zaxdan yetmish yillik masofaga uzoq qiladi”, dedilar (Imom Buxoriy, Imom Termiziy rivoyati).

 

SAHARLIK-IFTORLIK VAQTI

06 yanvar – dushanba

Saharlik vaqti (og‘iz yopish): 06:24
Iftorlik vaqti: (og‘iz ochish) 17:12

 

QANDAY NIYAT QILINADI?

Niyati: Xolis Alloh uchun rajab oyining ro‘zasini tutishni niyat qildim.

 

Davron NURMUHAMMAD