Rasululloh (s.a.v.) muttasil uch yil Makka ahlini maxfiy da’vat qildilar. Islomga xayrixoh kishilar soni biroz ko‘paygandan keyin Rasululloh (s.a.v.) ochiq-oydin da’vatga buyurildilar. Makkaliklarning dushmanligi qattiqlashgan va Madina ahli islomni qabul qilib, Rasululloh (s.a.v.)ni himoya qilish va yordam berishga va’da berganidan keyin, Alloh taolo hijratga amr qildi. Rasululloh (s.a.v.) as'hoblari bilan Madinaga borganlaridan so‘ng, u shahar vahiy nozil bo‘ladigan markaz va islomning poytaxtiga aylandi. O‘sha yerdan islom dushmanlariga qarshi g‘azotlarga bordilar, o‘sha yerda ko‘plab muborak sunnatlarni joriy qildilar. Ammo mushriklar bilan tez-tez sodir bo‘lib turgan janglar Rasululloh (s.a.v.)ning da’vatlari Jazira arablariga yetib borishga, shunigdek ko‘pchilik qabilalarni islomni qabul qilishiga to‘sqinlik qilardi. Hijratning oltinchi (6) yilida Rasululloh (s.a.v.) bilan Makka mushriklari orasida tuzilgan Hudaybiya sulhidan so‘ng odamlar bir-birlarining tajovuzlaridan amonda bo‘ldilar, bir-birlari bilan hamsuhbat bo‘ldilar, “bu yangi din” ning ahamiyati haqida suhbatlashdilar va suhbatlardan ta’sirlangan ko‘plab arablar islom dinini qabul qildilar. Rasululloh (s.a.v.) bu fursatni g‘animat bilib, atrof mamlakatlarning podshohlariga maktublar yo‘lladilar, Yaman, Bahrayn, Yamoma, Hazramavt, Ummon va boshqa arab shaharlaridagi islomni qabul qilgan qabilalarga muallimlik qilish uchun elchilar yubordilar. Bu elchilar, birinchidan borgan qabila ahliga Allohning rahmati sifatida Qur’on va Sunnatni ta’lim bergan bo‘lsalar, ikkinchidan Arab jazirasidagi musulmonlar orasida Rosululloh (s.a.v.) hadislarini tarqalishiga sabab bo‘ldilar. Rasululloh (s.a.v.) elchilikning dinni tarqalishidagi ahamiyatini yaxshi bilganlari uchun, bu vazifaga O‘zlari ishongan, taqvosi, odobi, ilmi yuqori saviyada bo‘lgan, Alloh va Rasulining diniga chiroyli mav’izalar bilan da’vat qiladigan sahobalarni tanlab, u yerdagi vaziyatni tushuntirib, da’vat olib borish uslubini o‘rgatib yuborar edilar. Yamanga Mu’oz ibn Jabalni yuborayotib shunday dedilar: “Sen ahli kitob bo‘lgan qavmga ketyapsan. Ularga borib Alloh taolo musulmonlarga besh vaqt namoz o‘qishni farz qilganini ayt. Ular senga itoat qilsalar, Alloh taolo Ramazon ro‘zasini tutishni ham farz qilganini ayt. Ular senga yana itoat qilsalar, Alloh taolo, yo‘lga qodir bo‘lgan musulmonlarga Baytullohni haj qilish ham farz qilinganini ayt. Bunga ham rozi bo‘lsalar, Alloh taolo mollaringizdan sadaqa(zakot) farz qilingan, boylaringizdan olib kambag‘allaringizga beriladi, deb ayt”.
Tabiiyki, Rasululloh (s.a.v.)dan topshiriqni olgan sahoba borgan joyida U zot aytgan gaplarning aynini takrorlar, vazifasini bajarishga kirishar, shu tariqa Rasululloh (s.a.v.)ning hadislari yangi qavm orasida keng tarqalishiga sabab bo‘lardi.
Hijratning 8-9 yillarida Rasululloh (s.a.v.) Makka fathi, Hunayn va Tabuk g‘azotlaridan g‘alaba bilan qaytishlari atrofdagi mamlakatlarni vahimaga soldi. Arab jazirasidagi ba’zi qabilalarning islomga qiziqishi ortdi. Makkalik Quraysh qabilasi-ki islom bayrog‘i ostiga o‘tdimi, musulmonlar bilan o‘ynashib bo‘lmaslikni tushundilar. Natijada bu ulug‘ Payg‘ambar (s.a.v.) bilan muloqot qilish, ziyorat qilish, islom ne’matidan bahramand bo‘lish ishtiyoqida qabilalar guruh-guruh bo‘lib ham, yakka-yakka holda ham Madina sari ravona bo‘ldilar. Bu haqda Alloh taolo xabar bergan edi:
1.“(Ey Muhammad), Qachon Allohning yordami va g‘alaba kelsa; 2. Va odamlar to‘p-to‘p bo‘lishib Allohning dini (Islom)ga kirayotganlarini ko‘rsangiz; 3. Darhol Parvardigoringizga hamd aytish bilan (U Zotni har qanday “sherik”lardan) poklang va U Zotdan mag‘firat so‘rang! Zero, U tavbalarni qabul qilguvchi bo‘lgan Zotdir .
Madinaga kelayotgan musulmonlarning soni kundan-kunga ko‘paygan kabi, atrofdagi islomni qabul qilgan, kufrni va kufr ahlini tark etgan mamlakatlar podshohlaridan kelayotgan elchilarning soni ham ortib borardi. Rasululloh (s.a.v.) kelgan odamlarga ehtirom ko‘rsatardilar, hidoyat va diyonatni o‘rgatardilar, ularga Allohga itoat qiluvchilarga beriladigan ajr-savoblar bashoratini berardilar. Ularning Madinaga kelish sabablari Rasululloh (s.a.v.) beradigan ato (hadya) uchun emas, balki, islom arkonlari, ahkomlari, usuli, furu’ini o‘rganish, ya’ni din ta’limi uchun edi. Rasululloh (s.a.v.) ularga hamma narsa haqida gapirib berardilar, savollariga javob berardilar, xutba o‘qirdilar, hidoyatga chaqirardilar, umrlarining oxirigacha taqvo, itoat qilishni tavsiya etardilar. Madinaga hijrat qilib kelganlar soni haddan ortiq ko‘p bo‘lgani uchun, tarixda hijratning 9-yili elchilar yili, deb nomlandi.
Rasululloh (s.a.v.)ga kelgan elchilarning behisobligiga qaramay, sahobalar bu elchilarning qaysi qabiladan kelganlari, ularga Rasululloh (s.a.v.) qanday mav’iza qilganlariyu, nima haqda gapirganlari, ular qanday savol berganlariyu, Rasululloh (s.a.v.) qanday javob berganlarini yodda saqlab qolgan edilar. Bunga bir necha misol keltiramiz:
-Sendan oldingiyu, sendan keyingilarning Parvardigori haqqi-a?
-Alloh haqqi rost.
-Alloh haqqi, senga bir kecha-kunduzda besh vaqt namoz o‘qishni Alloh buyurdimi?
-Alloh haqqi rost.
-Alloh haqqi, boylarimizning molidan olib, kambag‘allarga berishni ham senga Alloh buyurdimi?
-Alloh haqqi rost.
-Alloh haqqi, o‘n ikki oydan Ramazon oyi ro‘zasini tutishni Alloh buyurdimi?
-Alloh haqqi, rost.
-Alloh haqqi, yo‘lga qodir bo‘lgan odam Baytullohni haj qilishini Alloh buyurdimi?
-Alloh haqqi, rost.
Zammom: “Men Allohga imon keltirdim, sizni tasdiq etdim. Men Zammom ibn Sa’labaman”,- dedi va qavmiga qaytib borib, ularni islomga kiritdi.
1). Allohdan o‘zga iloh yo‘q va Muhammad (s.a.v.) Allohning elchisi, deb imon keltirish;
2). Namoz o‘qish;
3). Ramazon ro‘zasini tutish;
4). O‘ljadan beshdan birini berish.
Va to‘rt narsadan qaytardilar:
1). Ko‘za;
2). Qovoq;
3). Yog‘ochdan ichi o‘yib ishlangan idish;
4). Meshdan (ya’ni mazkur idishlarda saqlab, achitib ichiladigan mast qiluvchi ichimliklar iste’molidan) va dedilar: “Shularni yodda saqlanglar va orqangizda qolganlar(qavmingiz)ga yetkazinglar!” (Imom Buxoriy, Imon kitobi)
Elchilar Rasululloh (s.a.v.) huzurlarida Qur’on va Sunnatdan so‘rashdi. Rasululloh (s.a.v.) ularga rag‘bat qilib, ko‘p masalalrni bayon etib berdilar. Elchilar Rasululloh (s.a.v.) bilan vidolashib, o‘z qavmlari tomon jo‘namoqchi bo‘ldilar. Rasululloh (s.a.v.): “Sizlardan birortangiz qolmadimi?”-deb so‘radilar. Elchilar, ularning yuklarini qo‘riqlab turish uchun qolgan yosh yigitni aytishdi. Rasululloh (s.a.v.) yigitni chaqirib keltirishni buyurdilar. Yigit yetib kelgandan so‘ng Rasululloh (s.a.v.)ga dedi: “Ey Allohning Rasuli, men sizning huzuringizga hozirgina kelib ketgan elchilardanman. Men ularning hojatlarini chiqardim. Siz mening hojatimni chiqarsangiz”. Rasululloh (s.a.v.): “Nima hojating bor?”-deb so‘radilar.”Allohdan so‘rasangiz, U meni mag‘firat qilsa, menga rahm-shafqat qilsa, mening qalbimni xotirjam qilsa!”-deb iltijo qildi yigit. Rasululloh (s.a.v.): “Allohim, u yigitni mag‘firat qilgin, unga rahm-shafqat qilgin, unga xotirjamlik ato etgin”,-deb duo qildilar va boshqalarga buyurgan islom amallaridan unga ham buyurdilar. Elchilarning hammasi Haj mavsimida Minoda Rasululloh (s.a.v.)ni kutib oldilar, ammo duo olgan yigit ko‘rinmadi. Rasululloh (s.a.v.) u haqda so‘radilar. Elchilar: “Ey Allohning Rasuli, dunyoda unga o‘xshashni, Alloh bergan rizqqa undan ko‘ra sabrliroqni ko‘rmadik. Odamlar butun dunyoni taqsimlab olsalar ham, u qayrilib qaramaydi”,-deyishdi. Rasululloh (s.a.v.): “Allohga hamd bo‘lsin, men umid qilamanki, hammasidan (nafsi) o‘lishini”,-dedilar. Bir kishi so‘radi: “Ey Allohning Rasuli, bir odam (ning nafsi) hammasidan o‘lishi mumkinmi?” Rasululloh (s.a.v.) dedilar: “Odamning orzulari va tashvishlari dunyo vodiylariga sochilgan bo‘ladi. Ajal uni shu vodiylardan birida ushlashi mumkin. Qaysi vodiyda ushlanmasin u halok bo‘ladi”.
Shunday qilib, atrof qabilalardan, mamlakatlardan Rasululloh (s.a.v.)ning ziyoratlariga kelgan elchilar ham, U Zot taraflaridan atrofga yuborilgan elchilar ham Rasululloh (s.a.v.) sunnatlarini tarqalishida muhim ahamiyat kasb etganlar.
Hijratning 10-yilida Rasululloh (s.a.v.) boshchiliklarida qilingan “Vado’ hajji” Sunnatni butun olam ahliga tarqalishida muhim voqe’a bo‘ldi. Rasululloh (s.a.v.) Arafotda Arab jazirasining turli burchaklaridan kelgan 120 ming hoji huzurida olamshumul, mashhur xutbalarini o‘qidilar. Eskidan qolgan butun yomonliklarni, qon da’volarini, sudxo‘rlikni, qimorni, fahshni, har turli haqsizliklarni bekor qildilar. Musulmonlar o‘rtasida mol, jon, nomus xavfsizligini ta’minladilar. Allohning amr va nahiylarini yana bir bor eslatdilar. Erkaklarning o‘z xotinlari va xotinlarning o‘z erkaklari ustidagi haqlarini tushuntirdilar. Barcha musulmonlarning birodar ekanligini ta’kidlab: «Sizlarga ikki narsani qoldiryapman, agar unga mahkam yopishsalaringiz, haq yo‘ldan hech qachon adashmaysizlar. Biri Allohning Kalomi, ikkinchisi mening sunnatimdir»,-degan muborak hadisni aytdilar.
Vidolashuv so‘nggida o‘sha sahoba hojilarga: «Sizdan meni so‘raydilar, nima deysizlar?»- dedilar. Sahobalar: «Allohning amrlarini bizga bildirdingiz. Vazifangizni bajardingiz, deymiz»,- dedilar. Rasululloh (s.a.v) uch marta: «Allohim shohid bo‘l»,-dedilar. Shu vaqtda Allohning ushbu oyati karimasi nozil bo‘ldi:
«Bugun sizlarga dininggizni komil qildim, ne’matimni benuqson, to‘kis qilib berdim va sizlar uchun Islomni din qilib tanladim» .
“Sunnat, hadis va muhaddislar” kitobi asosida tayyorlandi
O‘MI Matbuot xizmati
Maxluqotlar ichida eng mukarram zot qilib yaratilgan insonning eng go‘zal xulqlaridan biri isrofdan saqlanish, Alloh o‘ziga rizq qilib bergan bergan ne’matlarni o‘rinsiz, behuda sarflamaslikdir. Bu fazilat har birimizning ezgu odatlarimizdan biriga aylansa, shubhasiz, hayotimizdagi juda ko‘p muammolarning eng maqbul yechimini topgan bo‘lar edik.
O‘zbekiston musulmonlari idorasi Ulamolar kengashining yaqindagina e’lon qilingan murojaatini o‘qib, bunga yana bir karra amin bo‘ldim va beixtiyor bunda roppa rosa bir yuz o‘n yil muqaddam, ya’ni 1915 yilda taniqli adibimiz Abdulla Qodiriyning “To‘y” she’rini esladim. Unda, jumladan, quyidagi misralar bor:
Qildi bu vaqt bizda javlon to‘y,
Oqchasi yo‘qni etdi hayron to‘y.
Bir-biridan oshurdilar to‘yni,
Topdi ravnaq g‘ayrat ila boyon to‘y.
Besh kun o‘tmay to‘yni so‘ngidin
Ketibon mulklar bois fig‘on to‘y.
Boyon to‘yig‘a yerlilar qarab,
Etdi sarf toki tandagi jon to‘y...
Ming taassuflar bo‘lsinki, bu holatlar bugungi kunimizda ham davom etmoqda. Eng achinarlisi, yildan yilga to‘ylar, oilaviy tantanalar, marhumlar xotirasi, haj va umraga borib-keluvchilarni kutib olishga bag‘ishlangan yig‘inlar turi yanada ko‘payib, sarf-xarajati oshsa-oshyaptiki, kamaymayapti. Abdulla Qodiriy bobomiz ta’kidlaganlaridek, “Boyon to‘yig‘a yerlilar qarab, Etdi sarf toki tandagi jon to‘y” bo‘lmoqda. Ko‘pincha, bor-budini sarflab, to‘y qilgan kishidan shu kungacha nechta kitob o‘qib chiqqanligi yoki farzandlariga qaysi kitoblarni olib berganligini so‘rasang, javob bera olmaydi. Uyida farzandlari kitob o‘qishi, vazifa tayyorlashi uchun sharoit ham yaratib berilmagan. Ayrimlar bilan suhbatlashsangiz, maktab uchun zarur bo‘lgan daftar-qalam kabilarning narxi oshib ketganidan, kitoblar qimmatligidan noliydi, lekin qizining bir kunlik to‘y libosiga, o‘nlab mashinalar saf tortgan nikoh kortejiga, dabdabali to‘y bazmiga g‘ing demay millionlarni sarflab yuborishga tayyor.
Yillar davomida, ko‘pincha, xorijda ishlab topganini ana shunday behuda, bu dunyo uchun ham, oxirat uchun ham hech qanday manfaat keltirmaydigan ishlarga sarflab yuboradi-da, qarzlarini uzish uchun yana chetga otlanadi yoki umuman o‘sha yerdan turib, to‘yni “moliyalashtiradi”, ming orzu-havaslar bilan qilgan to‘yida o‘zi ishtirok etmaydi. To‘y-ma’rakalarimizdagi isrofgarchiliklar zamiridagi eng katta muammolardan yana biri ayrim oilada farzandlar voyaga yetishi bilan ularni o‘qitib olim qilish uchun emas, balki pul topish uchun xorijga jo‘natishdir.
Bugun bunday yoshlarimizning ko‘pchiligi biror sohani tanlab, chuqur va har taraflama bilim olish uchun o‘qish o‘rniga xorijda kasbsiz-hunarsiz kimlarningdir qo‘liga qaram bo‘lib qolayotgani hech kimga sir emas. Murojaatda “...bir-biridan o‘tib tushadigan, kimo‘zarga, riyoga, isrofga to‘la ishlar xalqimizning jiddiy muammolaridan biri bo‘lib kelmoqda” deya ta’kidlanishdan maqsad to‘y-ma’rakalarimizning xuddi ana shu jihatlariga e’tibor qaratishdir.
Murojaatda ta’kidlangan yana bir jihat diqqatimni o‘ziga tortdi: “Shu o‘rinda, ziyolilar, yoshi keksa otaxonu onaxonlar, nuroniylarga aytar so‘zimiz, keling, birgalikda yurtimiz aholisiga, ayniqsa, yuqoridagi kabi isrofgarchilik va dabdaba qilayotganlarga tushuntirish ishlarini ko‘paytiraylik, bu kabi illatlarga birgalikda barham beraylik. Alloh taolo ato etgan mol-dunyoni isrof qilish – katta gunoh, ekanini uqtiraylik! Buning o‘rniga topganlarimizni savobli ishlarga sarflab, beva-bechora, nochor, muhtojlarga yordam beraylik, ana shunda ulkan savobga ega bo‘lamiz, inshoaalloh!” – deyiladi unda.
Darhaqiqat, bu muammolarni hal etish bir-ikki kishining qo‘lidan keladigan ish emas. Unga barchamiz bir yoqadan bosh chiqarib, bir tan, bir jon bo‘lib kirishishimiz, yoshlarimizga bugungi xatti-harakatlari, kuch-g‘ayratlari, bilimlarini bir-ikki kunlik to‘y-tomosha uchun mablag‘ topish, so‘ng hammaning “havasini keltiradigan” to‘y uchun emas, balki kelajakda o‘zining birovga muhtoj bo‘lib qolmasligi uchun intilishga qaratishlari zarurligini uqtirishimiz kerak.
Shu o‘rinda Hazrat Alisher Navoiyning “Hayrat ul-abror” dostonidagi “Hotami Toy” haqidagi hikoyati esga tushadi. Unda aytilishicha, o‘zining o‘ta saxiyligi bilan dong taratgan Hotami Toydan: “Siz o‘zingizdan ham himmatliroq kishini ko‘rganmisiz?” – deb so‘rashibdi. Shunda u bir kuni yuz tuya va hisobsiz qo‘y-qo‘zilarni so‘yib, elni chorlab, juda katta ziyofat uyushtirganini, orada biroz nafas rostlash uchun ko‘chaga chiqqanini va yelkasida bir bog‘ o‘tin, qo‘lida hassa bilan har qadamda bir nafas rostlab kelayotgan qariyani ko‘rganini aytadi. O‘zining unga: “O‘zingni buncha qiynab nima qilasan. Eshitmadingmi, bugun Hotami Toy juda katta bazm uyushtirib, butun elni chorlab, ziyofat bermoqda. Tashla o‘tiningni, kir, sen ham bu ziyofatdan bahramand bo‘l!” – deganini aytadi. Shunda qariyaning javobini tinglang:
...K-ey solibon hirs ayog‘ingg‘a band,
Ozu tama’ bo‘ynuga bog‘lab kamand.
Vodiyi g‘ayratg‘a qadam urmag‘on,
Kunguri himmatg‘a alam urmag‘on.
Sen dog‘i chekkil bu tikan mehnatin,
Tortmag‘il Hotami Toy minnatin.
Bir diram olmoq chekibon dast ranj,
Yaxshiroq andinki birov bersa ganj...
Demak, haqiqiy himmat kimgadir qaram bo‘lish, kimlardandir nimaningdir ilinjida yashash emas, balki o‘z kuchi, g‘ayrati, bilimi bilan hayotdagi orzu-maqsadlariga erishishdir. Shu o‘rinda orzu-maqsadlarning ham qanday bo‘lishiga e’tibor qaratish zarur.
Yuqorida aytib o‘tganimizdek, to‘y-tomosha, turli tadbir va ma’rakalarni el ko‘ziga, “odamlar nima deydi” uchun tashkil qilish emas, balki, ortiqcha sarf-xarajatlarsiz, dabdabalarsiz o‘tkazish, ortib qolgan mablag‘ni o‘zining, farzandlarining ilm olishlari uchun sarflashni maqsad qilish ayni muddao bo‘lar edi. Chunki Umar roziyallohu anhudan rivoyat qilingan hadisi sharifda Payg‘ambar sollallohu alayhi vasallam: «Albatta, amallar niyatga bog‘liqdir. Albatta, har bir kishiga niyat qilgan narsasi bo‘ladi...» dedilar».
Demak, biz nimani niyat qilib, ishga kirishsak, shubhasiz, o‘sha maqsadimiz amalga oshadi. Hotami Toy birovlarning minnatli taomidan ko‘ra, o‘z mehnati bilan topgan bir dirhamni afzal ko‘rgan ana shu o‘tinchi cholni o‘zidan ko‘ra himmatliroq hisoblagan ekan. Albatta, har bir jamiyatda bo‘lgani kabi bizning oramizda ham u yoki bu sabab tufayli sog‘lom kishilar bilan birga imkoniyati cheklangan kishilar borligi ayni haqiqat. Biroq ko‘rib turibmizki, bunday kishilarning hammasi ham kimlargadir muhtoj bo‘lib yashashni emas, o‘z imkoniyatlaridan kelib chiqqan holda bilim olish, kasb-hunarga ega bo‘lish va o‘z ehtiyojlarini o‘zi qondirishni afzal ko‘rmoqdalar. Aksincha, ba’zida to‘rt muchasi sog‘lom kishilar kambag‘allikni o‘ziga “imtiyoz” sanab, tinimsiz ravishda turli idoralarga “shikoyatlar” yog‘dirmoqdalar. Murojaatda ta’kidlangan xayru saxovatni amalga oshirishda bunday “imtiyoz” egalari emas, haqiqatan ham shunga muhtoj oilalarni izlab topish va “otaliqqa olib, ularning farzandlarini o‘quv kurslarida o‘qitishi, kasb-hunarga o‘rgatishi va doimiy daromadga ega bo‘lishiga ko‘maklashish” zarur. Ha, ayni ko‘maklashish, ya’ni ularni xayru saxovatga o‘rgatib, kimlarningdir yelkasiga yuklab qo‘yish emas, balki kelajakda to‘g‘ri yo‘l topib olishlari uchun moddiy va ma’naviy jihatdan qo‘llab-quvvatlash kerak.
Albatta, har bir hududda o‘ziga to‘q, boy-badavlat kishilar bor. Allohga hamdlar bo‘lsinki, yurtimizda yaratilayotgan shart-sharoitlar natijasida bunday oilalarning soni oshib bormoqda. Ularning ko‘pchiligi xayru saxovatli insonlar ekanligi ham hech kimga sir emas. Murojaatdan ko‘zlangan yana bir xayrli maqsad shuki, imom-xatiblarimiz o‘z hududlaridagi ana shunday saxovatpesha insonlarni yaxshi tanishadi va bilishadi. Shuning uchun ularni o‘z hisoblaridan yoshlarimizning ilm olishlariga ko‘maklashish, buning uchun maktablarimizni zarur asbob-uskunalar bilan jihozlanishiga ham o‘z hissasini qo‘shishga chaqirish ham savobdi ishlardan biridir.
Murojaatda ta’kidlangan yana bir jihat biz imom-xatiblar uchun juda muhim ekanligini e’tirof etish kerak deb, o‘ylayman. Unda “imom-xatiblar tomonidan to‘y-ma’raka marosimlardagi isrofgarchilik, umra ziyoratidan qaytgandan keyin har xil xo‘jako‘rsin marosimlari uyushtirishdek illatlarning oldini olish yuzasidan targ‘ibot ishlarini amalga oshirish” belgilab qo‘yilgan. Bu vazifani amalga oshirishda, avvalo, har bir imom-xatibning o‘zi shaxsiy namuna ko‘rsatishi, o‘zlari qilayotgan, shuningdek, masjidlar hududida o‘zlari ishtirok etayotgan to‘y-marosimlarini ortiqcha dabdabalarsiz, isrofgarchilikka yo‘l qo‘ymasdan o‘tkazilishiga erishishi kerak. Shundan keyin targ‘ibot olib borilsa, ko‘ngildagidek bo‘ladi. Aks holda xalq orasida turli mish-mishlar, fitnalar avj olishi va natijada qosh qo‘yaman deb, ko‘z chiqarishi ham hech gap emas.
So‘zimga yakun yasar ekanman, Adiy ibn Hotam roziyallohu anhudan rivoyat qilingan quyidagi hadisni eslashni lozim topdim. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam aytdilar: “Yarimta xurmo (ni infoq qilib) bo‘lsa ham, do‘zaxdan saqlaninglar”, (Imom Buxoriy, Imom Muslim rivoyati).
Alloh har birimizni xayru saxovatli bandalaridan qilsin!
Alisher domla NAIMOV,
Farg‘ona viloyati bosh imom-xatibi o‘rinbosari