“O‘g‘lim, bizning sendan boshqa umid nishonamiz, hayot quvonchimiz yo‘q. Dunyoda ko‘rib o‘taturg‘on barcha orzu-havasimiz faqatgina senga qarab qolgan. Biz Allohga ming shukrlar aytamizki, sen boshqalarning farzandidek esli-hushli bo‘lding, kishilardek sen bilan iftixor qilolmasak-da, sen orqali xijolat chekmasligimizga ishondik…” Abdulla Qodiriyning “O‘tkan kunlar” romanida Yusufbek hoji tilidan aytilgan bu so‘zlar zamirida otaning ichki dunyosi, umidlari, orzu- havaslari, shuningdek, farzandidan mamnuniyati, “Otangga rahmat” degan ulug‘ duosi sodda tilda bayon qilingan.
Ko‘zlarni quvontiradigan farzandi ulg‘ayib, solih inson bo‘lishini istagan ota-onadan qattiq mehnat talab qilinadi. Bir niholni umid bilan ekkan kishi katta daraxt bo‘lishi uchun uni astoydil parvarishlaydi. Yovvoyi shoxchalarini olib tashlaydi, tagini yumshatadi, suv quyadi, o‘g‘it beradi. Shundagina maqsadiga yetishi mumkin. Oilada inson hayoti, ezgu an’analar davomiyligini ta’minlovchi shaxslar shakllanadi. Madaniyat, urf-odat, diniy, axloqiy, milliy qadriyatlar saqlanadi va rivojlanadi. Bo‘lajak ota-onaning sog‘-salomatligi, dinu diyonati, nasl-nasabi, odob-axloqi, moddiy va ma’naviy darajasining kafolati, turmush qurishga har tomonlama tayyor bo‘lishi, farzand ko‘rish va uning tarbiyasini to‘g‘ri tashkil eta oladigan qobiliyatga ega bo‘lishi esa mustahkam oila qurish uchun muhim asosdir.
Farzand – Yaratganning ulug‘ ne’mati, dunyo hayotining ziynati, qalb rayhonidir. Yoshlik chog‘larida ularni erkalab, ko‘nglimiz huzur topsa, katta bo‘lganida g‘amxo‘rligidan ko‘nglimiz yayraydi. Bolaga nisbatan bag‘rikenglik, mehridaryolik, fidoyilik xalqimizga xos fazilat. Ota-ona qancha mehr-muhabbat bilan ardoqlab ulg‘aytirsa-da, gohida ota-onaga musibat keltiradigan farzandlar ham uchraydi. Bunga ota-onaning tarbiyada ehtiyotsizlik, beparvolik qilgani sababdir. Bog‘bon niholni yaxshi rivojlanmagani uchun kesib, o‘rniga boshqasini ekishi mumkin. Ammo noqobil farzandni almashtirib bo‘lmaydi, faqat parvarishiga zo‘r berish kerak.
Hikoya qilishlaricha, qadimda ikki mamlakat o‘rtasida qattiq to‘qnashuv bo‘lib, biri zafar qozonadi. Bir qancha asirlar bilan yurtiga qaytib kelgan g‘olib shoh elga ziyofat beradi. Asirlarni o‘limga hukm etadi. Shun- da ulardan biri:
– Shohim, bizni o‘ldirib nima foyda ko‘rasiz, undan ko‘ra bizlardan foydalanib qoling, – deydi.
– Sendan qanday foydalanaman? – deb so‘raydi shoh.
– Shohim, har birimizning hunarimiz bor. Masalan, men har qancha otlaringiz orasidan bir ko‘z yugurtirib, eng zo‘r tulporni ajratib bera olaman, – deydi asir. Shohning amri bilan minglab ot yaylovga qo‘yib yuboriladi. Shunda asir yigit shohning eng yaxshi ko‘rgan otini uzoqdan ko‘rsatib: “Mana bu tulpor sigir suti bilan o‘smaganida yetti iqlimga nomi ketardi”, deydi. Shoh hayratlanib, otboqarni chaqirtiradi va bu otni tuqqan biya kasallanib o‘lgani, emizishga boshqa ot topilmagani sababli bir sigirni emib katta bo‘lganini bilib oladi. Shoh yigitdan buni qanday aniqlaganini so‘raydi:
– Boshqa otlar suvdan kechib, to‘g‘ri ketishdi. Bu esa ariqdan o‘tganidan so‘ng to‘xtab, orqa oyog‘ini bir silkitib qo‘ydi. Bu ishi sigirlarga xosdir, – deydi yigit. Shoh uning farosatiga, bilimiga qoyil qoladi va unga qo‘shib barcha asirlarni ozod qilib yuboradi.
Demak, onaning tabiatiga xos yaxshilik va qusurlar sut orqali farzandlarga ta’sir ko‘rsatar ekan. Shuning uchun ham soliha xotinga uylanish nikohning ilk shartlaridan hisoblanadi. Afsus, otaning farzand tarbiyasiga beparvoligi, loqaydligi, chiroyli, go‘zal axloqli qilishga, halolu haromni, savobu gunohni ajratishga ahamiyat bermasligi ham noqobil farzandlar paydo bo‘lishiga muhit yaratadi.
Xullas, ota ham, ona ham yaxshi niyat bilan farzandlar salohiyatini bosh maqsad deb bilsa va shunga yarasha harakat qilsa, go‘zal natijaga erishiladi.
Muhammadxon BADRIDDINOV,
“Hidoya” o‘rta maxsus islom bilim yurti o‘qituvchisi
HAROM OYLARDA RO‘ZA TUT!
Rasululloh sollallohu alayhi vasallam aytdilar: “Harom (oy)larida ro‘za tut, so‘ngra tark qil, harom (oy)larida ro‘za tut, so‘ngra tark qil, harom (oy)larida ro‘za tut, so‘ngra tark qil, deb uch barmoqlarini bukib ochib ko‘rsatdilar” (Imom Abu Dovud rivoyati).
HADIS SHARHI
Ulamolar hadisni bunday sharhlaydilar: “Ushbu harom oy (ashhurul hurum)larda ro‘za tutishga da’vat etadi va uch kun ro‘za tutib, uch kun qoldirishga ishora qiladi. Rajab oyi ham harom oylardan biri hisoblanadi”.
HAROM OYLARI TO‘RTTADIR
Alloh taolo Qur’oni karimda bunday marhamat qiladi: “Albatta, Allohning kitobida oylarning soni Allohning huzurida osmonlaru yerni yaratgan kuni o‘n ikki oy qilib belgilangan. Ulardan to‘rttasi (urush qilish) harom (oylar)dir” (Tavba surasi, 36-oyat).
BU OYDA RASULULLOH ﷺ QANDAY RO‘ZA TUTARDILAR?
Usmon ibn Hakim roziyallohu anhu aytadi: “Said ibn Zubayrdan rajab oyida turganimizda bu oy ro‘zasi haqida so‘radim. U: “Ibn Abbosning Rasululloh sollallohu alayhi vasallam ro‘za tutar edilar, hatto og‘izlarini ochmasalar kerak, der edik. Og‘izlari ochiq bo‘lardi, hatto ro‘za tutmasalar kerak, der edik, deyayotganini eshitganman” dedi.
RAJAB OYIDA RO‘ZA TUTUVCHILARGA QASR QURILADI
Abu Qiloba roziyallohu anhu aytadilar: “Rajab oyida ro‘za tutuvchilar uchun jannatda bir qasr bor”.
BIR KUNLIK RO‘ZANING MUKOFOTI
Abu Sa’id Xudriy roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Bir banda Alloh yo‘lida bir kun ro‘za tutsa, o‘sha kungi ro‘zasi sababli Alloh uning yuzini do‘zaxdan yetmish yillik masofaga uzoq qiladi”, dedilar (Imom Buxoriy, Imom Termiziy rivoyati).
SAHARLIK-IFTORLIK VAQTI
06 yanvar – dushanba
Saharlik vaqti (og‘iz yopish): 06:24
Iftorlik vaqti: (og‘iz ochish) 17:12
QANDAY NIYAT QILINADI?
Niyati: Xolis Alloh uchun rajab oyining ro‘zasini tutishni niyat qildim.
Davron NURMUHAMMAD