Sayt test holatida ishlamoqda!
26 May, 2025   |   28 Zulqa`da, 1446

Toshkent shahri
Tong
03:16
Quyosh
04:56
Peshin
12:25
Asr
17:30
Shom
19:48
Xufton
21:21
Bismillah
26 May, 2025, 28 Zulqa`da, 1446

Ma’rifat jaholatdan afzaldir

25.11.2017   4430   5 min.
Ma’rifat jaholatdan afzaldir

Bu dunyo – sinov maydoni. Ushbu maydonda har kim o‘zi uchun belgilangan vaqt sarhadlarini o‘zi tanlagan yo‘l orqali kechib o‘tadi. Kimdir umrini savobli ishlar bilan o‘tkazsa, kimlardir o‘zini xunrezliklarga ro‘baro‘ qiladi.

Islom ta’limotida yer yuzini obod qilish, ezgu amallarni bajarish, ne’matlarga shukrona keltirish, insonlarga yaxshilik ulashish va ularning hayotlarini yaxshilashga oz miqdorda bo‘lsa-da hissa qo‘shish ulkan savoblarga sabab bo‘luvchi solih amallar hisoblanadi. Aksincha, yer yuzida fisq-u fasod qo‘zg‘ash, nohaq qon to‘kish, shuning barobarida o‘z joniga qasd qilish kabi qabih harakatlar qoralanib, ular amallar ekan ta’kidlanadi.

Islom – ilmu ma’rifatga asoslangan din. Uning asosiy manbalari hisoblanuvchi Qur’oni karim hamda hadisi sharifda ilm o‘rganish va uni boshqalarga o‘rgatish targ‘ib qilinib, uning aksi bo‘lgan avomlik, bilim olishga loqaydlik qoralanadi. So‘zimizning dalili sifatida Qur’oni karimning ilk oyati “O‘qi!” degan amr ekanini aytish joiz. Bundan tashqari, Kalomullohning 811 o‘rnida “ilm” so‘zining turli ma’nolarida uchrashi uning inson hayotidagi o‘rni va ahamiyatining qanchalik katta ekanini belgilaydi.

Rasululloh sollallohu alayhi vasallam ko‘plab hadislarida olimlarni yaxshi ko‘rish va ilmga muhabbat qo‘yishga chaqirganlar. Imom Buxoriydan rivoyat qilingan hadisda Rasulimiz: “Ilm talab qilish har bir musulmonga farzdir”, deb ta’kidlaganlar. Imom Termiziy Abu Dardo roziyallohu anhudan rivoyat qilgan hadisda bunday deyiladi: “Rasululloh alayhissalom bunday deganlarini eshitdim: “Kim ilm istab bir yo‘ldan yursa, Alloh uni jannat yo‘llaridan biriga yo‘llab qo‘yadi. Farishtalar ilm tolibi uchun qanotlarini pasaytiradilar. Albatta, olim haqqiga osmonlar-u yerdagilar, hattoki, suv ostidagi baliqlar ham istig‘for aytadilar. Olimning obiddan afzalligi badr kechasidagi to‘lin oyning boshqa yulduzlardan farqi kabidir”.

Bugun diyorimizda xoh diniy bo‘lsin, xoh dunyoviy bo‘lsin, ilm olishga keng imkoniyatlar yaratib berilmoqda. Shunga qaramay, o‘zini musulmon bilgan ayrim kimsalar sodir etayotgan noxush vaziyatlarni ham e’tiborga olishimiz lozim.

Gap shundaki, musulmonlarning islom dini ahkomlarini tartibli ravishda va kerakli uslublarda aqidasi to‘g‘ri ustozlardan o‘rganmasliklari salbiy oqibatlarni keltirib chiqarmoqda. Buning sabablari esa bir yoqlamalik, bemazhablik, odobsizlik va dinda chalasavod odamlarning o‘z xohishlari asosida g‘uluvga ketishlaridir.

Asl islom arkonlarida esa ilmsizlik, johillik qoralanadi va doimo ma’rifat jaholatdan ustun qo‘yiladi.

Bugungi kunda turli ekstremistik va terroristik tashkilotlar islom niqobi ostida o‘z manfaatlarini ko‘zlagan holda insoniylikka zid bo‘lgan turli xatti-harakatlarni bajarmoqda. Bu yo‘ldan esa o‘zlariga dinga muhabbatli, ammo ilmi yetarli bo‘lmagan yoki din arkonlaridan umuman bexabar, sodda musulmonlarni ergashtirmoqda. O‘zlarini dinimizdagi mo‘tabar ismlar bilan nomlab o‘ta yaltiroq shiorlarni ko‘tarmoqda. Islom ta’limotlaridan unchalik xabari bo‘lmagan kishilar, xususan, yoshlar bunday kishilarning gaplariga osonlikcha aldanib qoladilar.

Shunday ekan, bizning oldimizga qo‘ygan bosh maqsadimiz – ulg‘ayib kelayotgan yosh avlodning diniy va dunyoviy bilimlarini o‘stirish va dunyo hamjamiyati bilan hamnafas voyaga yetkazish hisoblanadi. Bu yo‘lda dinimiz arkonlarini yaxshilab o‘rganishimiz, mazhabimiz ulamolarining etagini tutishimiz lozim.

Ayni paytda turli bizning mamlakatimizda ham turli ekstremistik, aqidaparast va mutaassib oqimlarning botil aqidalariga ergashib, zalolatga yuz tutayotgan kimsalar yo‘q emas. Ularning aksari yoshlar va ayollar ekani juda og‘riqlidir. Bu kimsalar ekstremistlarning buzuq g‘oyalariga g‘arq bo‘lmoqdalar. Ularning noto‘g‘ri talqindagi “hijrat”, “jihod” kabi tushunchalarini yoqlab natijada qo‘poruvchilik, buzg‘unchilik maqsadida o‘z vatanini tark etishgacha bormoqda.

Buning natijasi o‘laroq aldangan kimsalar o‘z vatani, oilasi, tinchligidan va sof e’tiqodidan ayrilib, johillar orasida vahshiyliklarga qo‘l urmoqda. Ularni aldab tuzog‘iga tushirib olgan rahnamolarining asl maqsadi esa o‘zlari jar solayotgandek dinni yoyish, uni rivojlantirish emas, aksincha, uni yo‘q qilishdir.

Taassufki, yer yuzining turli burchaklarida gunohsiz odamlarni ommaviy o‘ldirish, terror va qo‘poruvchiliklarning sanog‘iga yetib bo‘lmay qoldi. Sof e’tiqodidan adashgan kimsalar har qanday shafqatsizlik va zolimlik, buzg‘unchilik va yovuzlikdan qaytmaydi.

Tinchlikka, jamiyat osoyishtaligiga raxna soladigan xatti-harakat, boshboshdoqlik va terrorning jamiki ko‘rinishlari buzg‘unchilik-fasod ishlari sanaladi.

Qur’oni karimda “Alloh esa buzg‘unchilik-fasodni sevmaydi” (Baqara, 205), deyilgan.      

 

Ziyoda Almedova

“Xadichai Kubro” ayol-qizlar o‘rta maxsus islom bilim yurti mudarrisasi

Maqolalar
Boshqa maqolalar

Hajga ketgan odam qurbonlikni qanday qiladi?

23.05.2025   14788   2 min.
Hajga ketgan odam qurbonlikni qanday qiladi?

Cavol: Men har yili qurbonlik qilar edim, bu yil ham qurbonlik qilishni niyat qilgan edim. Ammo bu yil muborak haj ibodatini ado qilish nasib qilib haj qilish uchun ketayapman. Shu holatda qurbonligimni qanday ado qilaman?

Javob: Bismillahir Rohmanir Rohiym.

Alloh taolo safaringizni O‘zi oson qilsin. Qurbonlik vojib bo‘lishi uchun kishi muqim bo‘lishi kerak, safarda yurgan musofirlarga qurbonlik qilish vojib bo‘lmaydi.

Musofir kishi qurbonlik qilinadigan kunlar o‘tib ketishidan avval muqim bo‘lib qolsa, bu holatda unga qurbonlik qilish vojib bo‘ladi.

Zimmasiga qurbonlik qilish vojib bo‘lgan boy kishi qurbonlik qilish maqsadida qo‘y sotib olib qurbonlik qilinadigan kunlar kelishidan avval safarga chiqib ketsa, uning zimmasidan qurbonlik soqit bo‘ladi. Ammo boyligi nisobga yetmagan va shu sababli unga qurbonlik qilish vojib bo‘lmagan kishi qurbonlik qilish maqsadida qo‘y sotib olsa, qurbonlik qilish uchun qo‘y sotib olish bilan qurbonlik qilishni nazr qilgan hisoblanadi va bunday kishi qurbonlik qilinadigan kunlari safarga chiqsa ham uning zimmasidan qurbonlik soqit bo‘lmaydi. Nomidan qurbonligini so‘yish uchun biror kishini vakil qilib tayinlaydi (Fatavoi Hindiya).

Demak, agar sizni nisob miqdorida molingiz bo‘lib sizga qurbonlik qilish vojib bo‘lgan bo‘lsa va hox qurbonlik qilish uchun qo‘y sotib olgan bo‘lsangiz ham yoki sotib olmagan bo‘lsangiz ham bu kunlarda safarda bo‘lganingiz sabab sizdan qurbonlik soqit bo‘ladi.

Agar sizni nisobga yetgan molingiz bo‘lmasa va sizga qurbonlik qilish vojib bo‘lmagan bo‘lsa, qurbonlik qilish uchun qo‘y ham sotib olmagan bo‘lsangiz sizga qurbonlik vojib emas. Lekin qurbonlik qilish uchun qo‘y sotib olgan bo‘lsangiz nomingizdan qurbonligingizni so‘yish uchun biror kishini vakil qilasiz.

Bu o‘rinda yana bir jihatga e’tibor qaratishingiz lozim. Agar haj safarida muqimlik holatini topsangiz ya’ni Makkada unga borganingizdan boshlab Minoga chiqadigan kuningizgacha yoki Minodan qaytganingizdan keyin 15 kun tursangiz qurbonlik vojib bo‘ladi. Uni o‘sha yerda yoki vakil orqali o‘z uyingizda so‘ydirishingiz vojib bo‘ladi.

Yana shuni ta’kidlaymizki, mazkur qurbonlik va hajdagi jonliq so‘yish masalalari boshqa-boshqa masalalardir. Vallohu a’lam.

O‘zbekiston musulmonlari idorasi
Fatvo markazi.