Xotira – muqaddas va aziz tuyg‘u. Xotirlash bu har bir insonning yaqinlarini qadrlash, bu olamdan o‘tib ketgan insonlarni eslash va ularning xaqqiga duo qilishdir. Xalqimizda “qadr etgan qadr topadi”, degan naql bor. Haqiqatdan ham, inson o‘zgalarga samimiyatda bo‘lib, hurmat-ehtirom ko‘rsatsa, o‘zi ham atrofdagilarning shunday munosabatiga sazovor bo‘ladi. Vatan ravnaqi, xalq osoyishtaligi uchun xizmat qilgan el fidoyilari esa ezgu amallari sabab umrbod kishilar yodidan o‘chmaydilar. Nomlari hamisha e’zoz bilan tilga olinib, xotiralari mangulikka muhrlanadi.
Yurtimizda har yili “9 may – Xotira va qadrlash kuni” munosabati bilan ushbu osoyishta kunlarga yetib kelishimizda mehnatini ayamagan, tinch va osuda hayot uchun jonini berishga ham tayyor bo‘lgan insonlar xotirlanadi, avlodlarga ibrat sifatida yodga olinadi. Shu bilan birga, bugungi ozod va farovon kunlarga yetib kelishimizda o‘z hissalarini qo‘shgan nuroniy siymolarimiz ziyorat qilinib, ularning o‘tmish xotiralaridan tinglanadi.
Xotira nafaqat jang maydonlarida qurbon bo‘lganlarni xotirlash, balki front ortida fidokorona mehnat qilgan tabarruk yoshdagi otalarimiz va onalarimizga ham cheksiz izzat va ehtirom ko‘rsatish ayyomidir. Shuningdek, ona Vatanimizning taraqqiyotiga munosib ulushlar qo‘shgan barcha faxriylarimizni e’zozlash, qadrlash bayramidir.
Respublikamiz birinchi Prezidentining shunday purma’no so‘zlari bor: “Xotira nafaqat o‘tmishni unutmaslik, balki bugungi hayotimizning qadriga yetish, ertangi kunni to‘g‘ri tasavvur etish, demakdir. Xotira insonni kelajakka ochiq ko‘z bilan qarashga o‘rgatadi. Shu bois, bugungi yoshlar otalarimizning yurtimiz erki va ozodligi, millatimiz ravnaqi yo‘lida chekkan zahmatlari, ko‘rsatgan jasoratlarini unutmasligi darkor. Qadrlash esa, xonadonlarimizga fayz–baraka bag‘ishlab, qilayotgan ezgu ishlarimizga oq fotiha tilab o‘tirgan qariyalarimizning hurmatini joyiga qo‘yishdir. Zero, mo‘tabar otaxon va onaxonlarimizni hayotligida qadrlash barchamizning muqaddas burchimizdir”.
Rasululloh sollalohu alayhi va sallam: “Dunyodan o‘tganlarning yaxshi sifatlarini eslanglar, ularning yomon sifatlarini aytishdan saqlaninglar” – deydilar. (Imom Termiziy rivoyati).
Avvalo, marhum va marhumalarning yaxshi sifatlar va xayrli amallari eslansa, u joyga baraka nozil bo‘ladi. Sufyon ibn Uyaayna r.a. “Solih kishilar eslangan vaqtda Alloh taoloning rahmati tushadi” – deydi.
Yana marhum va marhumalarning yaxshi sifatlar va xayrli amallari eslansa, insonlarda bunday xayrli amallar qilish istagi ortadi. Insonda yaxshilikka harakat qilishga muhabbat hosil bo‘ladi.
Albatta, marhumlarni eslash bilan ularning haqqiga Alloh taolodan rahmat va mag‘firat so‘raladi. Farzand va har bir inson ota – onasini va boshqa qadrdon marhumlarni doimo yaxshi sifatlar bilan eslash uning zimasidagi burchidir.
Ta’kidlash lozimki, o‘tgan ajdodlarimizni hamisha xotirlab, bizlarga qoldirib ketgan boy madaniy–ma’rifiy meroslarini o‘rganib, ularni hozirgi hayotimizga tatbiq etishimiz hozirgi davr talabidir.
Xotirasi insonlar qalbida muqaddas saqlanadigan odam, o‘limidan keyin ham barhayot bo‘lib qolish uchun zarur ishni qilib qo‘ygan odamdir, deyishadi. Xotira muqaddas deb shuni aytsalar kerak.
Shukrki, ona diyorimiz dorilomon kunlarga yetib keldi. Osmonimiz musaffo, hurriyat va erk shabadalari esmoqda. Xonadonlarimizda onalarning allalari, farzandlarning shodon kulgusi, keksalarimizning duoyu tilaklari yangrab turibdi. Yoshlarimizga o‘zlari xohlagan ilmlarni va kasb-hunarlarni egallashlariga keng imkoniyatlar yaratib berilgan. Insonga bundan ortiq yana nima kerak?
Endi bizlar ustozlarimiz, bobolarimiz ta’kidlaganlaridek, ota-bobolardan meros mana shu tabarruk tuproqni ko‘z qorachig‘imizdek asramog‘imiz, tinchlik ne’mati hech qachon osonlik bilan qo‘lga kiritilmasligini, uning ortida qanchadan qancha jasur insonlarning zahmati borligini unutmasligimiz, Vatan, xalq manfaatini har narsadan ustun qo‘yib, porloq kelajagi uchun astoydil harakat qilishimiz, shu zamin va ajdodlarimizga munosib bo‘lishimiz zarur.
“Ko‘kaldosh” o‘rta maxsus islom bilim yurti mudir muovini A.G‘aniyev
HAROM OYLARDA RO‘ZA TUT!
Rasululloh sollallohu alayhi vasallam aytdilar: “Harom (oy)larida ro‘za tut, so‘ngra tark qil, harom (oy)larida ro‘za tut, so‘ngra tark qil, harom (oy)larida ro‘za tut, so‘ngra tark qil, deb uch barmoqlarini bukib ochib ko‘rsatdilar” (Imom Abu Dovud rivoyati).
HADIS SHARHI
Ulamolar hadisni bunday sharhlaydilar: “Ushbu harom oy (ashhurul hurum)larda ro‘za tutishga da’vat etadi va uch kun ro‘za tutib, uch kun qoldirishga ishora qiladi. Rajab oyi ham harom oylardan biri hisoblanadi”.
HAROM OYLARI TO‘RTTADIR
Alloh taolo Qur’oni karimda bunday marhamat qiladi: “Albatta, Allohning kitobida oylarning soni Allohning huzurida osmonlaru yerni yaratgan kuni o‘n ikki oy qilib belgilangan. Ulardan to‘rttasi (urush qilish) harom (oylar)dir” (Tavba surasi, 36-oyat).
BU OYDA RASULULLOH ﷺ QANDAY RO‘ZA TUTARDILAR?
Usmon ibn Hakim roziyallohu anhu aytadi: “Said ibn Zubayrdan rajab oyida turganimizda bu oy ro‘zasi haqida so‘radim. U: “Ibn Abbosning Rasululloh sollallohu alayhi vasallam ro‘za tutar edilar, hatto og‘izlarini ochmasalar kerak, der edik. Og‘izlari ochiq bo‘lardi, hatto ro‘za tutmasalar kerak, der edik, deyayotganini eshitganman” dedi.
RAJAB OYIDA RO‘ZA TUTUVCHILARGA QASR QURILADI
Abu Qiloba roziyallohu anhu aytadilar: “Rajab oyida ro‘za tutuvchilar uchun jannatda bir qasr bor”.
BIR KUNLIK RO‘ZANING MUKOFOTI
Abu Sa’id Xudriy roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Bir banda Alloh yo‘lida bir kun ro‘za tutsa, o‘sha kungi ro‘zasi sababli Alloh uning yuzini do‘zaxdan yetmish yillik masofaga uzoq qiladi”, dedilar (Imom Buxoriy, Imom Termiziy rivoyati).
SAHARLIK-IFTORLIK VAQTI
06 yanvar – dushanba
Saharlik vaqti (og‘iz yopish): 06:24
Iftorlik vaqti: (og‘iz ochish) 17:12
QANDAY NIYAT QILINADI?
Niyati: Xolis Alloh uchun rajab oyining ro‘zasini tutishni niyat qildim.
Davron NURMUHAMMAD