Sayt test holatida ishlamoqda!
01 Aprel, 2025   |   3 Shavvol, 1446

Toshkent shahri
Tong
04:46
Quyosh
06:06
Peshin
12:32
Asr
16:56
Shom
18:51
Xufton
20:06
Bismillah
01 Aprel, 2025, 3 Shavvol, 1446
Yangiliklar

Iftorlik va saharliklar dabdabadan, riyodan xoli bo‘lsin

27.03.2025   3301   5 min.
Iftorlik va saharliklar dabdabadan, riyodan xoli bo‘lsin

Har yili Ramazon oyini yurtimizda ko‘tarinki ruhda kutib olamiz. Bu oyda mo‘min-musulmonlarning mehri va saxovati, muruvvat va futuvvati jo‘sh uradi. Shular bois hamda muqaddas Islom dini ta’limotiga muvofiq kam ta’minlangan, boquvchisini yo‘qotgan, ehtiyojmand oilalar holidan xabar olinib, ularga xayru saxovatlar ko‘rsatiladi. 
 

Muhtaram Prezidentimizning shu yil 27 fevraldagi «Muborak Ramazon oyini munosib tarzda o‘tkazish to‘g‘risida»gi qaroriga binoan “Ramazon – saxovat, birdamlik va bag‘rikenglik oyi” g‘oyasi asosida butun respublikamiz bo‘ylab yuqori saviyada o‘tkazilmoqda.


Ramazonda ro‘zasini tutishda hikmat ko‘p. Chunki Alloh taolo ro‘za tutish uchun ushbu oyni tanlagan. Bu oyda Qur’on nozil bo‘lgan. Oyati karimada: “Ey imon keltirganlar! Sizlardan oldingi (ummat)larga farz qilingani kabi sizlarga ham ro‘za tutish farz qilindi, shoyad (u sababli) taqvoli bo‘lsangiz. Sanoqli kunlarda.” (Baqara surasi, 183–184-oyatlar).


Ro‘za Odam alayhissalomdan to Muhammad alayhissalom davrigacha o‘tgan barcha payg‘ambar va ummatlarga farz qilingan. Lekin ro‘za tutishning shart va qoidalari turlicha bo‘lgan. Ayrim ummatlar Ramazon oyi yozning issiq kunlariga to‘g‘ri kelib qolsa, Allohdan yoki Uning payg‘ambaridan beijozat shakkoklik ila uni boshqa oylarga ko‘chirib, bu qilmishlarining jarimasi uchun, o‘zlaricha, yana o‘n kun qo‘shimcha ro‘za tutishgan.


Halim bo‘lish, o‘zgalar bilan urishib tortishmaslik, jahli chiqqan vaqtda ham o‘zini qo‘lga ola bilish ro‘zadorning odoblaridan hisoblanadi. Bu haqda Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi va sallam bunday xabar berganlar: “Ro‘za qalqondir. Qachon birortangiz ro‘zador bo‘lsa, yomon gap gapirmasin, johillik qilmasin. Agar biror kishi u bilan urushsa yo uni haqorat qilsa: “Men ro‘zadorman, men ro‘zadorman”, desin”, dedilar” (Imom Abu Dovud rivoyati).


Hadisi sharifdagi “qalqon” deya tarjima qilingan “junnatun” kalimasi lug‘atda “to‘suvchi”, “himoya qiluvchi” kabi ma’nolarni anglatadi. Shunga ko‘ra, ulamolar ushbu kalimadan qanday ma’no ko‘zlangani haqida quyidagilarni aytganlar:


Nabiy alayhissalom ro‘zadorning yana bir sifatini ta’kidlab “johillik qilmasin”, deganlar. Shunga ko‘ra, ro‘zador birov urishib haqorat qilgan taqdirda ham: “Men ro‘zadorman, men ro‘zadorman”, deyishi lozim.


Ulamolar bunday deganlar: “Inson bir narsadan uzluksiz bir oy o‘zini saqlasa, o‘sha narsa uning odatiga aylanib, mazkur muddatdan keyin ham doimo undan saqlanadigan bo‘lib qoladi”.


Iftorlik va saharliklar ham dabdabadan, riyodan, xo‘jako‘rsindan xoli, Alloh uchun bo‘lishi kerak. Bizga har jihatdan namuna bo‘lgan zot Payg‘ambarimiz alayhissalom iftorlikda ho‘l, yangi yetilgan xurmo, agar u topilmasa, quruq xurmo bilan, mobodo u ham bo‘lmasa, bir necha ho‘plam suv bilan bilan og‘iz ochar edilar.


Ro‘zaning juda ko‘p va turli-tuman foydalari bor. Birinchidan, ro‘za inson tanasini turli kasalliklardan asraydi. Chunki tanadagi ko‘p kasalliklar asosan me’da va ichaklarda to‘planib qolgan chiqindilardan hamda ortiqcha semirib ketishdan bo‘ladi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Ro‘za tutinglar, sog‘lom bo‘lursiz”, deganlar (Imom Tabaroniy rivoyati).


Ikkinchidan, ro‘za zehnni o‘tkir qiladi, xotirani mustahkamlaydi.


Uchinchidan, ro‘zador kishining tana a’zolari harakati toat-ibodatlar uchun yengil bo‘ladi.


To‘rtinchidan, ro‘za tufayli shaytonning malaylari mag‘lub bo‘ladi, Rahmonning lashkariga nusrat ato etilib, g‘olib bo‘ladi.


Beshinchidan, ro‘za tufayli duolar qabul bo‘ladi. Qolaversa, tibbiy-ilmiy izlanishlar natijasida ro‘zaning turli jismoniy va ruhiy kasalliklardan himoyalanishda va ularning oldini olishda foydasi borligi isbotlandi.


Toshkent shahrida Ramazon oyinign dastlabki kunlaridan, muhtaram Yurtboshimizning qarorlarida belgilangan vazifalardan kelib nafaqat mo‘min-musulmonlar, ayni paytda o‘zga din va boshqa millat vakillariga ham muborak oy munosabati bilan oziq-ovqat mahsulotlari yetkazib berilyapti.


Misol uchun, Bektemir va Uchtepa tumanlarida 5 tadan nogironligi bor, kam ta’minlangan, boquvchisini yo‘qotgan oilalar holidan xabar olinib, ularga zarur birlam oziq-ovqat mahsulotlari tarqatildi.


Muruvvat ko‘rsatilgan oilalardan birida rus millatiga mansub yoshi ulug‘ onaxon yashaydi. Onaxon saxovatdan mamnun bo‘lib, bu xayrli ishlarning boshida turgan aziz insonlarni alqadi.


Islom bag‘rikeng, o‘zga millat va boshqa din vakillariga mehr-saxovat ko‘rsatadigan dindir.


Zotan, qaysi jamiyatda diniy bag‘rikenglik tamoyillariga rioya qilinsa, o‘sha jamiyatda o‘zaro hurmat va samimiyat qaror topib, barcha insonlar tinch va osoyishta hayot kechiradilar. Tinchliksiz taraqqiyot va farovonlik bo‘lmagani kabi diniy bag‘rikengliksiz tinchlik barqaror emas.


Ramazon har bir xonadonga fayz va baraka bo‘lib kirib keldi. Bu oyning fazilatidan Alloh taolo barchamizni bahramand qilsin! 


Abduqahhor domla YUNUSOV,

Toshkent shahar bosh imom-xatibi

O'zbekiston yangiliklari
Boshqa maqolalar
Maqolalar

Istanbul va Madinani bog‘lovchi tarixiy temir yo‘l

01.04.2025   150   3 min.
Istanbul va Madinani bog‘lovchi tarixiy temir yo‘l

Havo yo‘llari qatnovi paydo bo‘lmagan, avtomobil transporti to‘la rivojlanmagan Usmonlilar imperiyasi davrida Makka-Madina kabi muqaddas yerlarga safar qilish o‘ziga yarasha mashaqqatli va biroz xavfli edi. Hijozga boradigan temir yo‘lning qurilishi vaziyatni yengillatardi. Makka va Damashqni bog‘lash maqsadida qurilgan poyezd yo‘li Usmonli umumiy temir yo‘l tarmog‘ining bir qismi bo‘lib, ziyoratchilar uchun poytaxt Istanbuldan haj yo umraga borish imkonini berardi. Bu safar yo‘li sezilarli darajada qisqarib, ziyoratchilarga osonlik va qulaylik tug‘dirardi.

Mutaxassislarning fikricha, Istanbuldan Makkaga besh kunda yetib olsa bo‘lardi.

O‘sha paytlarda arab dunyosidagi musulmon davlatlar o‘rtasida chegara yo‘q edi, shuning uchun ham haj ziyoratiga borish uchun na pasport, na viza kerak edi.

Temir yo‘l Usmonli saltanatini harbiy jihatdan mustahkamlash va Arabiston yarim orolini nazorat qilishni ham maqsad qilgan edi. Davlat askarlariga to‘satdan dushman hujumi bo‘lsa, Makka va Madinaga yordam kuchlari tezda yetib borardi.

Quyidagi xaritada Damashqdan Makkaga boradigan marshrut ko‘rsatilgan. Yirik Usmonli temir yo‘l tarmog‘iga ulangan Hijoz temir yo‘li Sulton Abdul Hamid II buyrug‘i bilan 1900-yillarda qurilib boshlandi va 1908 yil sentyabr oyida Madinaga yetib bordi.

Madina temir yo‘l stansiyasining ochilishi:

Hozirda vokzal muzeyga aylantirilgan:

Temir yo‘l 1913 yilda rasmiy ravishda foydalanishga topshirilgan. Damashq birinchi bekat bo‘lib, Amman, Hayfa va Quddus kabi yirik shaharlarda ham stansiyalar qurildi. Yo‘ldan haj ziyoratini ado etuvchi ziyoratchilar, shuningdek, davlat amaldorlari, savdogarlar va keng jamoatchilik foydalanishgan.

Hojilar vagonning orqasida choyga suv qaynatishadi: 

 

Hijoz poyezdining ichki qismi:

Hijoz temir yo‘l poyezdidagi yo‘lovchilar:

Ammandagi Hijaz temir yo‘l stansiyasi (Iordaniya):

Damashqdagi Hijoz temir yo‘l stansiyasi (Suriya):

Hayfadagi Hijoz stansiyasi (Falastin):

Afsuski, Hijoz temir yo‘l tarmog‘i Birinchi jahon urushi boshlanganligi sababli Makkaga yetib bormadi. Arab qo‘zg‘oloni paytida arablar inglizlar bilan ittifoqdosh bo‘lib, Usmonli qo‘shinlariga qo‘shimcha kuchlar yuborishiga yo‘l qo‘ymaslik uchun temir yo‘l tarmog‘ining bir qismini portlatib yuborishdi.

Faysal ibn Husayn boshchiligidagi arab isyonchilari temir yo‘lni portlatdi, keyinchalik u Britaniya yordami bilan Iroq qiroliga aylandi.

Oxir-oqibat Usmonli imperiyasi qulagach temir yo‘l butunlay ishdan chiqdi.

Temir yo‘l izlari va poyezd qismlarini Arabiston cho‘llarida hamon ko‘rish mumkin.

Po‘latxon Kattayev,
TII Hadis va islom tarixi fanlari kafedrasi

katta o‘qituvchisi

Ibratli hikoyalar