Islom moliyasi sohasida jahonning eng obro'li nashrlaridan biri bo'lgan www.islamicfinancenews.com O'zbekistonda islom moliyasi sohasida bo'layotgan ijobiy o'zgarishlar, savodxonlikni oshirish bo'yicha qilinayotgan ishlar bo'yicha maqola e'lon qildi. Islommoliyasi.uz sayti va telegram sahifasi asoschilaridan biri Hondamir Nusratxo'jayev bu borada qilinayotgan sa'y-harakatlar yuzasidan Jahongir Imamnazarov va Muzaffar Nizomiddinovlar bilan suhbatlashdi.
Hususiy tarmoqni rivojlantirish Islom korporatsiyasi (ICD) tashkilotga a'zo mamlakatlarda islom moliyasini rivojlantirish maqsadida xususiy tarmoq va hukumatlarga moliyalashtirish va maslahat berish orqali ko'maklashadi.
Bugungi kunda ICD tomonidan O'zbekistonning sakkizta tijorat bankida islom darchalari ochish bo'yicha maslahat guruhi ish olib bormoqda. Ushbu loyiha doirasida 2020 yil sentyabr' oyida ICD Islom tadqiqot va trening instituti (IRTI) bilan hamkorlikda islom moliyasi mahsulotlari va tamoyillari bo'yicha bir oylik trening o'tkazish bo'yicha shartnoma imzolandi. Rejaga ko'ra 2021 yilda O'zbekistonning beshta tijorat bankida islom darchalari faoliyat boshlashi ko'zda tutilgan.
ICD tashkilotining vakili Muzaffar Nizomiddinov so'zlariga ko'ra, islom darchalarini ochishga tayyorgarlik ko'rish jarayonida ayniqsa banklarning mijozlar bilan ishlaydigan xodimlari zarur bilimlarga ega bo'lishlariga katta ahamiyat berilmoqda.
Kelishuvga ko'ra beshta tijorat banki uchun treninglar tashkil qilinadi va ular IRTI mutaxassislari tomonidan olib boriladi. Ushbu treninglarda tijorat banklarining taxminan 125 nafar xodimi malaka oshirish, islom bankchiligining turli mavzularida zarur bilimlarni olish imkoniyatiga ega bo'ladilar. Treninglar har bir bank uchun besh kun davom etishi va xalqaro parvozlar uchun taqiqlar olinganda tashkillashtirilishi ko'zda tutilgan.
Birlashgan Millatlar Taraqqiyot Dasturi (BMTD) 2020 yilning birinchi yarmida “O'zbekistonda barqaror taraqqiyotni moliyalashtirish” mavzusidagi tadqiqot doirasida mamlakatda islom moliyasi imkoniyatlarini o'rgandi va keng ko'lamli so'rovnoma o'tkazdi. Ushbu so'rovnomada 7200 ta ishtirokchi, jumladan, 2235 ta korxona va tadbirkorlar, 4938 ta aholi vakillari va mamlakatda faoliyat olib borayotgan 30 ta tijorat bankining 27 tasi qatnashdi.
Loyiha etakchisi Jahongir Imamnazarov tadqiqot yuzasidan quyidagi ma'lumotlarni taqdim etdi:
- So'rovnomada ishtirok etgan korxona va tadbirkorlarning 60% va aholining 68% bankdan kredit olmasligining asosiy sababi diniy qarashlari ekanligini aytganlar.
- Agar O'zbekistonda islom moliyasi muassasalari faoliyat yuritishni boshlasa so'rovnomada qatnashgan 61% korxona va tadbirkorlar, 75% aholi vakillari ularga mijoz bo'lish istagini bildirganlar.
- Islom moliyasi mahsulotlari qimmatroq bo'lsa ham ulardan foydalanasizmi degan savolga 47% korxona va tadbirkorlar, 55% aholi vakillari ijobiy javob berganlar.
- Korxona va tadbirkorlarning 44%, aholi vakillarining 42% islom banklariga muzoraba bitimi orqali mablag'larini yo'naltirishga tayyor ekanliklarini aytganlar.
- So'rovnomada qatnashgan 27 ta tijorat banklarining barchasi islom moliyasi va bankchiligi joriy qilinishini qo'llab quvvatlashini bildirganlar.
Tadqiqot ushbu sohadagi muammolar, imkoniyatlar, savodxonlik va boshqa masalalarni ham o'z ichiga olgan. Odamlarning so'z va istaklari ularning qabul qiladigan amaliy qarorlaridan farq qilsada, so'rovnoma natijalari eng asosiy savol – O'zbekistonda islom moliyasiga talab etarli darajada bo'ladimi-yo'qmi degan masalaga ochiq-oydin ijobiy javob berdi.
Ishning qolgan amaliy qismi esa aholisining 95% musulmon bo'lgan ushbu mamlakatda ham islom moliyasini joriy qilish va shu bilan ushbu soha rivojlanayotgan 40 dan ortiq davlat qatoriga qo'shilishga imkoniyat berishdir.
Islom moliyasi saytidan olindi.
Kishining ma’rifati yuksalgani sari undagi farosat nuri ham kuchayib boraveradi. Farosat – kishida tez va to‘g‘ri fahmlay olish qobiliyati, zakovat, diddir.
Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi va sallam: “Mo‘minning farosatidan qo‘rqinglar. Chunki u Allohning nuri ila qaraydi”, deya marhamat qilganlar (Imom Termiziy rivoyati).
Ulamolarimiz ushbu hadisni sharhlab: “Mo‘minning farosatidan qo‘rqing” ya’ni ma’siyatlarning oshkorasidan ham, maxfiysidan ham saqlaninglar. Ehtimol, mo‘min kishi qilayotgan gunohlaringizni basirat ko‘zi ila ko‘rib turar, natijada uning oldida izza bo‘lasizlar. Chunki komil mo‘min sizlar yashirayotgan narsaga Alloh taolo ato etgan qalb ko‘zi bilan nazar soladi va haqiqatni his etadi”, deyishgan.
“Tuhfatul oliy” kitobida farosat uch xil – iymoniy, riyoziy va xalqiy bo‘lishi ta’kidlangan.
Iymoniy farosat – banda qalbiga Alloh taolo solgan nuridir. Ushbu farosat iymon quvvatiga ko‘ra turlicha bo‘lib, iymon qanchalik kuchli bo‘lsa, farosat ham shuncha o‘tkir bo‘ladi. Ulamolar bunga misol qilib, Usmon roziyallohu anhuning hayotida sodir bo‘lgan voqeani keltiradilar.
Bir kishi hazrat Usmon roziyallohu anhuning huzuriga kelayotib, yo‘lda bir nomahram ayolga qarab qo‘ydi. Hazrat Usmon:
– Biringiz ko‘zlaridagi gunoh asorati bilan kirib kelmoqda, – dedi. Haligi kishi hayrat-la:
– Rasululloh sollallohu alayhi va sallamdan keyin ham vahiy bormi?! – deya g‘alati ahvolga tushib qoldi. Usmon roziyallohu anhu:
– Yo‘q, lekin sodiq farosat bor, – dedilar.
Riyoziy farosat – to‘yib taom yemaslik, bedorlik va aqliy mashg‘ulotlar bilan ko‘p shug‘ullanish orqali hosil bo‘lib, narsalarning haqiqatini anglash to‘g‘risidagi ma’lum bir tushuncha yuzaga keladi. Ushbu farosat faqat mo‘min kishiga xos emas, balki mazkur riyozatlarni chekkan boshqa insonlarda ham bo‘lishi mumkin. Chunki bu farosat iymonga ham, valiylikka ham dalolat qilmaydi. Shuningdek, faqat xaqiqatni ham, to‘g‘ri yo‘lni ham ko‘rsatib bermaydi.
Xalqiy farosat – Alloh taoloning hikmati taqozo qilgan narsalardan xulosa chiqarish iste’dodi.
Abdulxoliq G‘ijduvoniy hazratlari shogirdlariga dars berib turganida majlisga bir yigit kirib keladi-da, iltifotsizlik bilan: “Mo‘minning farosatidan qo‘rqing. Chunki u Allohning nuri bilan qaraydi”, degan hadisning mazmunini so‘raydi. Abdulxoliq G‘ijduvoniy hazratlari unga: “Bu hadisning ma’nosi shuki, bo‘yningdagi xochni yechgaysan”, deydi. U xochi borligini inkor qildi. Shunda ustozning ishorasi bilan shogirdlar uning to‘nini yechishganda, xochi ko‘rinib qoladi va siri fosh bo‘ladi. U mazkur hadisning isbotini ko‘rgani bois iymonga kelib, Islomni qabul qiladi.
Imom Shofe’iy va Imom Muhammad ibn Hasan rahimahumalloh Masjidi Haramda o‘tirishsa, bir notanish kishi masjidga kirib keldi. Shunda Imom Muhammad uning yurishi va o‘zini tutishiga qarab: “Bu odam duradgor bo‘lsa kerak”, dedi. Imom Shofe’iy esa: “Menimcha, bu odam temirchi-yov”, dedi. Shunda o‘sha odamni o‘zidan so‘ralgan edi: “Men avval temirchi edim, ayni paytda duradgorlik qilmoqdaman”, deb javob beradi (“Risolatul Qushayriya”). Ya’ni, har ikki olim ham farosatlarining o‘tkirligidan notanish kishining kasbini aniq topa olishgan.
Shuningdek, ulug‘larning maqomi va ehtiromini o‘z o‘rniga qo‘ya olish ham kishining farosatidan sanaladi. Masalan, bir kishi Abbos ibn Abdulmuttalib roziyallohu anhudan: “Siz kattamisiz yoki Rasulullohmi?” deb so‘radi. Shunda u zot: “U zot mendan kattalar, lekin men u zotdan avvalroq tug‘ilganman”, – deb javob bergan.
Kishi suhbatdoshiga malol kelmaydigan tarzda ta’lim berishi ham farosatdir. Masalan, bir kishi Abdulloh ibn Muborak rahimahullohning oldida aksa urdi va sunnatga muvofiq hamd aytmadi. Shunda Abdulloh ibn Muborak odob bilan o‘sha odamdan savol so‘rovchi talabadek: “Taqsir, kishi aksa urganda sunnatga ko‘ra nima deydi?” deb so‘radi. Haligi odam: “Alhamdulillah”, dedi. Shunda u zot: “Yarhamukalloh” deya javob qaytardi.
Farosatni ziyoda qilish uchun har ishda dinimizga amal qilish zarur. Ibn Shujo’ Kirmoniy rahimahulloh bunday deydi: “Kim zohirini sunnatga ergashish bilan, botinini Allohning muroqabasi (nazoratini yodda saqlashi) bilan obod qilsa, ko‘zini haromdan to‘ssa, nafsini ortiqcha istaklaridan tiysa, halol luqmaga odatlansa, farosati o‘tkirlashadi” (“Hilyatul avliyo”).
Bugungi kunda farzandlarimizning ta’lim-tarbiyasiga, ularning yuksak farosat sohiblari bo‘lib kamol topishlariga har qachongidan ko‘ra ko‘proq e’tibor qaratishimiz darkor. Buning uchun, avvalo, o‘zimiz ham, farzandlarimiz ham kitob mutolaasiga odatlanishimiz, ilm-ma’rifat egallash harakatida bo‘lishimiz lozim. Zero, Imom Abu Homid G‘azzoliy: “Ilmning ko‘payishi, ma’rifatning kengayishi – tafakkur mevasidir”, degan.
G‘ulomiddin XOLBOYEV,
O‘zMI Fatvo markazi direktor o‘rinbosari