Sayt test holatida ishlamoqda!
05 Fevral, 2025   |   6 Sha`bon, 1446

Toshkent shahri
Tong
06:10
Quyosh
07:30
Peshin
12:42
Asr
16:03
Shom
17:47
Xufton
19:02
Bismillah
05 Fevral, 2025, 6 Sha`bon, 1446

Qish – mo‘minning bahori ruknidan (5-maqola): Tungi ibodat – payg‘ambarlar sunnati va solihlar amalidir

4.01.2019   3835   4 min.
Qish – mo‘minning bahori ruknidan (5-maqola):  Tungi ibodat – payg‘ambarlar sunnati va solihlar amalidir

Hazrati Imom masjidida juma namoziga bir muazzin yigit azon chaqiradi. Bag‘oyat shirali ovozda, qalbga yaqin ohangda, tinglaganda joningiz orom olgandek bo‘lasiz. Har safar juma kuni o‘sha yigitning azon chaqirishini kutib o‘tirar ekansiz, daf’atan xayolingizga kechagina shu azonni tinglab o‘tirmaganmidik, deb o‘y kelib qolasiz va hushyor tortasiz. Yo tavba, vaqt shunchalik tez o‘tyaptimi?..

Darhaqiqat,  vaqt yugurik, umr o‘tkinchi...

Kechagina bahorning bo‘yidan sarmast bo‘lib yurgan edik. Bugun esa  sovuqdan dildirab turibmiz.

Ammo mehribon Parvardigorimiz har bir faslni ham bandalariga qulayliklar davri qilib yaratganki, buni bilgan biladi, bilmagan lallayib o‘tib ketadi. Tunlarning uzayishi, ko‘p vaqtlardan beri bajarishni niyat qilib ammo fursatini topa olmay yurgan ishlarimizning ayni zamoni emasmi. Oila jam bo‘lib miriqib suhbatlashadi, do‘stu qadrdonlarni yo‘qlaysiz, talabalar uchun darsga g‘ayrat qiladi,  mutolaa zavqi, ilmiy ishlar, bahsu munozaralar...

Qishning uzun tunlari ayni  shu ishlarni bajarishga Rabbimiz ato etgan qulaylikdir.

Payg‘ambar sollallohu alayhi vasallam ana shunga diqqatimizni qaratish niyatida “Qish – mo‘minning bahoridir”, deb marhamat qilganlar (Imom Ahmad rivoyati)  va ana shu fasl musulmonning hayotida qanchalik katta ahamiyat kasb etishiga ishorat qilganlar.

Hadisdan anglaymizki, bahor kelganda tabiat  qanday nafas olsa, har tarafga chechaklar hidi tarqalib, olam anvoyi go‘zalliklarga burkansa, mo‘minning qalbida ham  qishning uzun tunlarida xuddi shunday o‘zgarishlar yuz beradi – turfa go‘zalliklari ila bahor kiradi. Mo‘min ushbu faslda: ma’naviy olamida hamda insoniy munosabatlarida bahor hayotini yashaydi, go‘yoki yangidan tiriladi. Ushbu barakotli tunlarni ishlari unumli bo‘lishiga bir vosita qiladi.

Faxri koinotimiz sollallohu alayhi vasallam hadisning davomida  ikki xususiyatni tushuntirib, bu faslni qanday o‘tkazish kerakligi xususida mo‘minlarga tavsiya berganlar: “Qishning kunduzlari qisqarganda, mo‘min ro‘za tutadi; kechalari uzayganda tunlari ibodat qiladi” (Suyutiy, “al-Jomeus-sag‘ir”, I, 718; Bayhaqiy “Siyam”, I, 115).

Ulamolarimiz ushbu hadis sharhida bunday deganlar:

“Mo‘min bu faslda toat-ibodat bog‘larida kezadi, ibodat maydonlarida javlon uradi. qalbi amal bog‘chalarida sayr qiladi. Ibodatlarga yanada g‘ayratli bo‘ladi. Uning shavqi shu qadar bo‘ladiki, na ro‘za uni holdan toydira oladi na uyqusiz tunlarda mudroq bosadi... ya’ni kechaning uzunligi uyquga to‘yib olib, tahajjud va zikrga tiniqqan holda turishiga sharoit yaratadi. Shu hisobda, ham tanasining ehtiyojini qondiradi hamda ibodatni vaqtida bajaradi”.

Demak, qish mo‘minning bahori ekanini belgilovchi birinchi omil kunduzi ro‘za tutishga qulay ekanidir. Bu vaqtda ro‘za tutgan kishi hech qanday qiyinchilik ko‘rmaydi. Payg‘ambar alayhissalom boshqa bir hadisi sharifda: “Qishda ro‘za tutmoq, salqin bir g‘animatdir”, deya bu ro‘zaning qulayligi va barakotini tushuntirganlar (Imom Termiziy, Imom Ahmad rivoyati).

Ayonki, ro‘za nafs tarbiyasiga yo‘naltirilgan muhim ibodat. Payg‘ambar alayhissalom farz bo‘lgan ro‘zadan tashqari, nafl ro‘zalarga ham tashviq etishining sababi mo‘minning ma’naviy yuksalishiga undamoqdir. Zotan, kun uzog‘i ibodatda (ro‘zador) bo‘lgan odam ham Rabbini o‘ziga yaqin his qiladi hamda uning insonlar bilan munosabati go‘zal bo‘ladi. Yanada aniqroq qilib aytadigan bo‘lsak, ma’nan oziqlangan inson Rabbisiga yanada itoatkor, insonlarga nisbatan yanada shafqatli va marhamatli bo‘ladi. Bu, albatta, mo‘minning ko‘ngil dunyosini va ijtimoiy hayotini bahorga aylantiradi.

Ikkinchi omili esa kechalari ibodatga qoim bo‘lish payg‘ambarlar sunnati va solihlar amalidir. Oyati karimada madh etilganidek, “Ular tong saharlarda istig‘for aytar edilar (Vaz-zoriyot, 18).

O‘MI matbuot xizmati

Maqolalar
Boshqa maqolalar
Maqolalar

Sha’bonda tutiladigan nafl ro‘zaning og‘iz ochish va yopish vaqtlari, duolari

5.02.2025   261   2 min.
Sha’bonda tutiladigan nafl ro‘zaning og‘iz ochish va yopish vaqtlari, duolari

Cavol: Sha’bon oyida ro‘za tutishni niyat qilib turibmiz. Og‘iz ochish va yopish vaqtlari va duolarini aytib yuborsangiz, iltimos.

Javob: Bismillahir Rohmanir Rohiym. Darhaqiqat, ko‘plab hadisi shariflarda sha’bon oyida nafl ro‘za tutishga targ‘ib qilingan. Jumladan, Oisha raziyallohu anhodan quyidagicha rivoyat qilinadi: “Rasululloh sollallohu alayhi vasallam sha’bon oyini juda ham kam (holatlarda) ro‘zasiz o‘tkazardilar” (Imom Buxoriy va Imom Muslim rivoyatlari). 

Usoma ibn Zayd raziyallohu anhu rivoyat qiladilar: “Bir kuni men Rasululloh sollallohu alayhi vasallamga bunday savol berdim: “Yo Rasululloh, men (Ramazondan tashqari) biror oyda sha’bondagidek ro‘za tutganingizni ko‘rmadim?” Rasululloh sollallohu alayhi vasallam dedilar: “Bu shunday oyki, odamlar rajab bilan ramazon o‘rtasida vaqt – sha’bondan g‘aflatda qolishadi. Bu oyda amallar Robbil olamiynga ko‘tariladi. Shunday ekan, men amalimni o‘zim ro‘zador holimda ko‘tarilishini yaxshi ko‘raman", dedilar (Imom Nasoiy rivoyati).

Nafl ro‘za tong otgandan quyosh botgunga qadar tutiladi. Havo bulutli bo‘lmaganda ko‘zimiz bilan ham tong otishi va quyosh botishini bila olamiz. Bulutli kunlarda esa  tong otishi yoki quyosh botishini aniqlash qiyin bo‘lsa, namoz vaqtlarini ko‘rsatuvchi taqvimdan foydalansa ham bo‘ladi. Taqvimda “Tong” deb ko‘rsatilgan vaqt og‘iz yopishning oxirgi vaqti sanaladi. O‘sha vaqtdan keyin yeb-ichilsa, ro‘za durust bo‘lmaydi. Lekin saharlikda uxlab qolgan odam hech narsa yeb-ichmasdan ham nafl ro‘zani niyat qilib, ro‘za tutishi mumkin. “Shom” deb ko‘rsatilgan vaqt esa og‘iz ochish vaqtidir. Undan avval og‘iz ochib yuborilsa, kuni bo‘yi tutilgan ro‘za buzilgan sanaladi.

Nafl ro‘zaning aksar hukmlari farz ro‘zanikiga o‘xshaydi, faqat niyatda “Tong otgandan toki quyosh botgunga qadar nafl ro‘za tutishni niyat qildim”, deyiladi. Og‘iz yopishda maxsus duo yo‘q, u paytda yuqorida aytilgandek, o‘zbek tilida ham  niyat qilsa, bo‘ladi. Iftorlik (og‘iz ochish) duosi quyidagicha:

اَللَّهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَبِكَ آمَنْتُ وَعَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ وَعَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْتُ، فَاغْفِرْلِى مَا قَدَّمْتُ وَمَا أَخَّرْتُ

O‘qilishi: “Allohumma laka sumtu va bika amantu va a’layka tavakkaltu va a’laa rizqika aftortu, fag‘firliy ma qoddamtu va maa axxortu”.

Ma’nosi: Allohim, ushbu ro‘zamni Sen uchun tutdim, Senga iymon keltirdim, Senga tavakkal qildim va bergan rizqing bilan iftor qildim. Mening avvalgi va keyingi gunohlarimni mag‘firat qilgil. Vallohu a’lam.

O‘zbekiston musulmonlari idorasi 
Fatvo markazi

Maqolalar