Savol: Bir kunda besh vaqt namoz bor, deymiz. Vitr namozi-chi? Yoki u xufton namozi tarkibiga kiradimi?
Javob: Yo‘q, vitr xufton namozi tarkibiga kirmaydi. U alohida namoz, lekin vaqti xufton namozi vaqtidir, Payg‘ambarimizga farz, ummatlariga esa (bizning mazhabga ko‘ra) vojib qilingan (Saraxsiy. “Muhit”). Chunki Rasululloh bunday marhamat qilganlar: “Ey Qur’on ahli, vitr namozini o‘qing! Zero, Alloh taolo toqdir, toqni yaxshi ko‘radi” (Imom Abu Dovud, Imom Termiziy rivoyati).
“Vitr” lug‘atda toq ma’nosini bergani uchun hadisda “Alloh taolo toqdir, toqni yaxshi ko‘radi”, deyilmoqda.
Vitr namozi xufton vaqti kirganidan boshlab kechaning oxirigacha o‘qilaveradi. Ammo xuftondan oldin o‘qish joiz emas. Agar vitr xufton namozining tarkibiga kirganida, uni kechaning oxirigacha kechiktirish makruh bo‘lardi. Holbuki, uni kechaning oxirigacha (bomdod vaqtiga qadar) kechiktirib o‘qish mustahabdir (“Tabyin”).
Hanafiylikda vitr namozi uch rakat. Har bir rakatida Fotiha surasi o‘qiladi. Uning birinchi rakatida A’lo, ikkinchi rakatiga Kofirun, uchinchi rakatiga Ixlos suralarini o‘qish mandubdir. Bunga Rasulullohning vitr namozini ana shunday o‘qiganlari haqidagi Imom Ahmad, Nasaiy va Ibn Mojaning Ubay ibn Ka’bdan rivoyat qilgan hadislari dalil bo‘ladi (“Fiqhul islam va adillatuhu”).
Vitr namozining uchinchi rakatida “Qunut” duosini o‘qish, sahih qavllarga ko‘ra, vojibdir (“Javharatun nayyira”).
“So‘ragan edingiz” kitobidan
O‘MI Matbuot xizmati
Islom dinining eng oliy maqsadi insoniyatni hidoyat yo‘liga boshlash, odamlar o‘rtasida mehr-oqibat, bag‘rikenglik va birdamlikni mustahkamlashdir. Alloh taolo Qur’oni karimda:
“Albatta, mo‘minlar birodardirlar, bas, ikki birodaringiz o‘rtasini isloh qiling, Allohga taqvo qiling, shoyadki, rahm qilinsangiz.” (Hujurot surasi, 10-oyat).
Mazkur oyat musulmonlarning o‘zaro birodar va do‘st ekanligiga urg‘u beradi. Biroq tarix davomida ayrim toifalar islom ta’limotini noto‘g‘ri talqin qilib, musulmonlarning o‘ziga qarshi turli fitnalar chiqarishga harakat qildilar. Shulardan eng xatarlisi takfirchilik, ya’ni musulmonni kufrda ayblash masalasidir.
Takfirchilik bir musulmonni boshqa bir musulmonga nisbatan “dindan chiqqan”, “kofir” deb hukm chiqarishidir. Qarshisidagi odamni kofir deyishning oqibatini Payg‘ambarimiz Muhammad alayhissalom quyidagicha tushuntirganlar:
“Bir kishi birodariga “ey kofir!” desa, bu gap aniq ikkisidan biriga tegishli bo‘ladi. Agar u kishi rostan ham kofir bo‘lsa, unga qaytadi. Ammo unday bo‘lmasa gapiruvchining o‘ziga qaytadi” (Imom Buxoriy va Muslim rivoyati)
Ushbu hadisdan anglashilganidek, “takfir qilish” jiddiy masala bo‘lib, uning hukmi aytovchining o‘ziga qaytishi mumkin.
Insonlarni kufrda ayblashning bir nechta asosiy sabablari bor:
Musulmon ulamolari takfirchilikka qarshi qat’iy fikr bildirishgan. Imom Navaviy rahmatullohi alayh shunday degan: “Hech bir kishi yagona gunoh sababli kufrga tushgan deb hisoblanmaydi. Modomiki, u Islom dinining asosiy va zaruriy qoidalarini qasddan inkor qilmayotgan bo‘lsa, u takfir qilinmaydi. Bir inson Islom asoslarini inkor qilganida, avval uning buni bilib-bilmasdan qilgani aniqlanishi kerak. Agar u jaholat sababli yoki ma’lumotsizlik tufayli xatoga yo‘l qo‘ygan bo‘lsa, takfir qilinmaydi.
Shuningdek, Imom Tohaviy rahmatullohi alayh o‘z mashhur aqida risolasida: “Qibla ahlidan bo‘lgan biror-bir musulmonni gunohi kabira tufayli kofir sanamaymiz”, deb ta’kidlaydilar.
Bu so‘zlardan ma’lumki, bir inson shahodat kalimasini aytgan va islomning asoslariga ishongan bo‘lsa, uni kufrda ayblashga yo‘l yo‘q.
Takfirchilik faqat diniy jihatdan emas, balki ijtimoiy barqarorlik uchun ham xavflidir:
Takfirchilik islom ta’limotiga zid bo‘lgan xatarli g‘oyadir. U insonlarni Allohning rahmatidan uzoqlashtiradi, musulmonlar o‘rtasida birodarlik rishtalarini uzadi va fitna-fasodga sabab bo‘ladi. Har bir musulmonning vazifasi — birodarini kufrda ayblash emas, balki uni hidoyat va xayrli amallarga chorlashdir.
Shu boisdan, barcha holatlarda bo‘lgani kabi bu masalada ham ulamolarning yo‘liga ergashish lozim. Musulmonlar orasida birlik, bag‘rikenglik va inoqlikni mustahkamlash bugungi kun musulmonlarining eng muhim vazifasi bo‘lib qolmoqda.
Xorazm viloyati Shayx Qosim bobo jome masjidi
imom-xatibi Shermuhammad Boltayev