Sayt test holatida ishlamoqda!
31 Yanvar, 2025   |   1 Sha`bon, 1446

Toshkent shahri
Tong
06:14
Quyosh
07:35
Peshin
12:41
Asr
15:56
Shom
17:41
Xufton
18:57
Bismillah
31 Yanvar, 2025, 1 Sha`bon, 1446

EZGULIKKA CHORLOV

28.08.2024   15688   4 min.
EZGULIKKA CHORLOV

Hidoyat sari

Hojilar ma’naviy-ma’rifiy targ‘ibot ishlarida faol qatnashmoqda

 

Bugungi kunda mamlakatimiz rivojlanishining ma’naviy asoslarini mustahkamlash, milliy qadriyatlarimiz, an’ana va urf-odatlarimizni asrab-avaylash dolzarb masalalardan biri. Hozirgi murakkab davrda adashganni to‘g‘ri yo‘lga boshlash, yiqilganni suyash, mehr-oqibat ko‘rsatish, yosh avlod qalbi va ongiga ona yurtga muhabbat va sadoqat, tinch-osoyishta hayotimizning qadriga yetish, shukronalik tuyg‘ularini chuqur singdirish muhim ahamiyat kasb etmoqda. Mana shunday savobli ishlarda nuroniylar, mahalla faollari, imom-xatiblar, muborak haj ziyoratidan qaytgan otaxonu onaxonlarning o‘rni benihoya kattadir. 

Islomning barcha — besh ruknini bajargan odam chinakam saodatlidir. Ayniqsa, hojilik — alohida mas’uliyat talab etadigan maqom. U ham jismo­nan, ham ruhan bajariladigan ulug‘ ibodat­. Bu haqda Qur’oni karimda: “Yo‘lga qodir bo‘lgan kishi zimmasida Alloh uchun Baytni haj qilish (farzi) bordir” (Oli Imron surasi, 97-oyat), deya marhamat qilinadi.

Abu Hurayra roziyallohu anhudan rivoyat qilingan hadisi sharifda Nabiy sollallohu alayhi vasallam: “Kim Alloh uchun haj qilsa, fahsh so‘z aytmasa va fisqu fasod qilmasa, xuddi onasi tuqqan kunidek (begunoh) qaytadi” (Buxoriy rivoyati), deganlar.

Bu yil yurtimizdan o‘n besh ming yurtdoshimiz ana shunday baxtga muyassar bo‘ldi. Makka va Madina shaharlaridagi mehmonxonalarda, shuningdek, Mino, Arafot, Muzdalifa manzillarida hamyurtlarimiz uchun barcha sharoit hozirlangani, 300 nafar guruh rahbari, 50 nafar oliy toifali shifokor, oshpazlar va boshqa ko‘makchilar ular xizmatida bo‘lgani hojilarimizning haj ibodatini bekamu ko‘st ado etishiga zamin yaratdi. 

E’tiborlisi, bu yilgi haj mavsumida tarixiy voqea sodir bo‘ldi. Prezident Shavkat Mirziyoyev Makka shahrida bo‘lib turgan O‘zbekiston musulmonlari idorasi raisi, muftiy Shayx Nuriddin Xoliqnazar bilan telefon orqali muloqot qildi. Prezident haj mavsumi jarayonlari, vatandoshlarimiz uchun yaratilgan sharoitlar, ularning salomatligi va kayfiyati haqida so‘ragani barchani cheksiz mamnun etdi.

Davlat rahbari suhbat asnosida yurtdoshlarimizning muqaddas haj ibodatini mukammal ado etib, sog‘-omon kelishlarini tiladi. O‘zbekistonga qaytgach, hojilar jamiyatdagi mehr-oqibat muhitini mustahkamlash, jaholatga qarshi ma’rifat bilan kurashish, yoshlar tarbiyasi va oilalar totuvligida ibrat bo‘lishlariga umid bildirdi.

O‘z navbatida, yurtimizdan borgan hojilar muftiy boshchiligida Arafot vodiysida turib, Vatanga qaytgach, o‘z mahallalarida yosh avlod tarbiyasi va ma’naviy kamolotiga munosib hissa qo‘shishga tayyor ekanliklarini bildirib, murojaat qabul qilgan edi.

Bugungi kunda bu so‘zlar amalda o‘z isbotini topmoqda. Hadisi sharifda ta’kidlangan: “Insonlarning Alloh taologa eng seviklisi odamlarga ko‘p manfaati yetkazadiganidir” (Imom Tabaroniy rivoyati), so‘ziga amal qilib, hojilar xalqimiz manfaati yo‘lida astoydil mehnat qilmoqda.

Ayni kunlarda yurtimiz bo‘ylab 11 ming nafardan oshiq hojilar o‘z hududidagi imom-xatib, mahalla faollariga ko‘makchi bo‘lib, mahallama-mahalla yurib, ma’naviy-ma’rifiy tadbirlarda faol ishtirok etmoqda. Jarayonda ijtimoiy himoyaga muhtoj, boquvchisini yo‘qotgan, notinch, ajrim yoqasida turgan hamda moddiy va ma’naviy ko‘mak zarur bo‘lgan oilalar holidan xabar olinib, ularga har tomonlama yordam berilmoqda. Shu vaqtga qadar 17 566 ta ma’rifiy tadbir o‘tkazilib, minglab fuqarolar qamrab olindi.

Natijada oilaviy nizolarni bartaraf etish, ajrim yoqasidagi oilalarni yarashtirish, yoshlarga to‘g‘ri yo‘l ko‘rsatish kabi turli masalalarni ijobiy hal etishga erishildi. O‘nlab fuqarolar ishga joylandi. Mazkur davr mobaynida 155 dan oshiq uy-joylar ta’mirdan chiqarildi. Ehtiyojmand oilalarga 946 million so‘mdan ziyod moddiy yordam ko‘rsatilib, bir milliard so‘mdan ortiq oziq-ovqat mahsulotlari ulashildi.

E’tiborlisi, katta hayot tajribasiga ega hoji ota, hoji onalarning fidoyiliklari o‘z samarasini bermoqda. Ularning bunday sa’y-harakatlari bilan xalqimizning ma’naviyati, ma’rifati yanada oshmoqda. Bunday e’tibordan yurtdoshlarimiz ham minnatdor bo‘lib, o‘z tashakkurlarini izhor etayotganidan bilish mumkinki, yurtimizda inson qadri tobora yuksalmoqda.

Mana, qariyb bir oy mobaynida, yoshlar tarbiyasi, oilalar totuvligi, adashgan yoshlarga to‘g‘ri yo‘l ko‘rsatish, qo‘yingki, inson manfaatlariga xizmat qiladigan, jamiyat ravnaqiga hissa qo‘shadigan har qanday ish borki, albatta, bu jarayonda hojilarning sa’y-harakatlari, yo‘l-yo‘riq va tavsiyalari barchaga manzur bo‘lmoqda.

Bunday ezgu tashabbus va xayrli amallar ortar ekan, ularning fayzu barokatidan elu yurt yanada farovon, tinch-osoyishta bo‘ladi, insha Alloh.

 

Zayniddin ESHONQULOV,

O‘zbekiston musulmonlari idorasi raisi o‘rinbosari.

                                                         

 

Boshqa maqolalar

Iso alayhissalom kelajakda kelar

31.01.2025   1584   6 min.
Iso alayhissalom kelajakda kelar

Insonlarning o’lchov va ko’nikmalariga qaralsa, Iso alayhissalomning tug’ilishlari ham, osmonga ko’tarilishlari ham odamlarni hayratga soluvchi, g’ayritabiiy hodisa hisoblanadi.

Iso alayhissalom ko’r bo’lib tug’ilganlarni va peslarni davolar, o’likni Allohning izni ila tiriltirar, loydan qushning shaklini yasab puflasalar  Allohning izni ila haqiqiy qushga aylanar edi.

Odamlar esa u zotni yolg’onchiga chiqardi. Payg’ambarliklarini tan olishmadi. Imkon qadar u zotni yo’q qilib yuborishga harakat qildilar. Bu haqidagi qissa esa,  hammaga mashhurdir.

Ular Iso alayhissalomni o’ldirganliklarini da’vo qildilar. Lekin bu quruq da’vo xolos, haqiqatni esa Quroni Karim bayon qiladi. Niso surasining 157-oyatida:

وَقَوۡلِهِمۡ إِنَّا قَتَلۡنَا ٱلۡمَسِيحَ عِيسَى ٱبۡنَ مَرۡيَمَ رَسُولَ ٱللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ

“Biz Allohning Rasuli Masih Iyso ibn Maryamni o’ldirdik”, deganlari uchun ularni la’natladik. Holbuki uni o’ldirmadilar ham, osmadilar ham, lekin ularga shunday tuyuldi.

Oyatning kelasi qismiga asosiy e’tiborimizni qaratishimiz kerak bo’ladi:

وَإِنَّ ٱلَّذِينَ ٱخۡتَلَفُواْ فِيهِ لَفِي شَكّٖ مِّنۡهُۚ مَا لَهُم بِهِۦ مِنۡ عِلۡمٍ إِلَّا ٱتِّبَاعَ ٱلظَّنِّۚ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينَۢا

“U haqida ixtilofga tushganlar uning o’limi haqida shak-shubhadadirlar. U to’g’risida ularning bilimlari yo’q, magar gumonga ergasharlar. Uni o’ldirmaganlari aniqdir”.

لَقَدۡ كَفَرَ ٱلَّذِينَ قَالُوٓاْ إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلۡمَسِيحُ ٱبۡنُ مَرۡيَمَۖ ُ

“Alloh, albatta, Masih ibn Maryamdir deganlar kofir bo’ldi” (Moida,72).

Iso alayhissalom nasorolarga, men Xudoman menga ibodat qiling demaganlar.

لَّقَدۡ كَفَرَ ٱلَّذِينَ قَالُوٓاْ إِنَّ ٱللَّهَ ثَالِثُ ثَلَٰثَةٖۘ

“Alloh uchtaning uchinchisidir, deganlar batahqiq kofir bo’ldilar” (Moida,73).

Ular Allohning tabiati bir-biriga teng uchta ko’rinishdan – Ota xudo, o’g’il xudo va Muqaddas ruhdan iborat deyishdi.

Alloh taolo bularga javob o’laroq, suraning davomida :

مَّا ٱلۡمَسِيحُ ٱبۡنُ مَرۡيَمَ إِلَّا رَسُولٞ

“Masih ibn Maryam bir rasul xolos undan oldin ham rasullar o’tgan” (Moida, 75) dedi.

Endi Iso alayhissalomning osmonga ko’tarilganlari va qayta tushishlarini inkor qiluvchilarning bir necha da’volarini ko’rib chiqamiz.

Alloh taolo Quroni karimda Iso alayhissalomning  vafot etganini zikr qildi.

O’shanda Alloh aytdi:

إِذۡ قَالَ ٱللَّهُ يَٰعِيسَىٰٓ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ

“Ey Iso, Men seni vafot qildiruvchi va O‘zimga ko‘taruvchiman” (Oli Imron, 55).

Va yana Iso alayhissalomdan hikoya qilib:

وَكُنتُ عَلَيۡهِمۡ شَهِيدٗا مَّا دُمۡتُ فِيهِمۡۖ فَلَمَّا تَوَفَّيۡتَنِي كُنتَ أَنتَ ٱلرَّقِيبَ عَلَيۡهِمۡۚ وَأَنتَ عَلَىٰ كُلِّ شَيۡءٖ شَهِيدٌ

“Va modomiki oralarida ekanman, ularga guvoh bo‘ldim. Meni O‘zingga olganingdan so‘ng, Sening O‘zing ularga kuzatuvchi bo‘lding. Zotan, Sen har bir narsaga guvohsan” (Moida,117).

Bu yerda توفى – o’lim ma’nosida keladi deydilar .

Kavsariy aytadi: توفى ning asil ma’nosi قبض va أخذ ya’ni  qo’lga olish va egallab olish ma’nosidadir. Majozan o’lim ma’nosida ishlatiladi. Zamaxshariyning “Asasul balog’at” kitobida kelgani kabi. Oyatning ma’nosi “seni yerdan oluvchiman va osmonga ko’taruvchiman”.

An’om surasining 60-oyatida توفى kalimasining boshqa ma’noda kelishini ham ko’rishimiz mumkin:

وَهُوَ ٱلَّذِي يَتَوَفَّىٰكُم بِٱلَّيۡلِ وَيَعۡلَمُ مَا جَرَحۡتُم بِٱلنَّهَارِ

“U Zot sizlarni tunda vafot ettiruvchi va kunduzi qilgan amallaringizni biluvchi Zotdir”.

Bu yerda ham ulamolar توفى ning ma’nosi “uxlatib qo’yish” deb tafsir qilganlar.

Ibni Qutayba: Oyatning ma’nosi “seni yerdan vafot ettirmasdan qabz qilib oldim” degani. Bu ma’no boshqa oyat va xabarlar bilan o’zaro mos keladi.

Iso alayhissalomning tirik holatda uzoq muddat qolishi Allohning sunnatiga to’g’ri kelmaydi, deguvchilar bor.

Qiyomatning katta alomatlari odatga xilof ishlardan bo’ladi. Misol uchun quyoshning mag’ribdan chiqishiga o’xshash. Shuningdek Iso alayhissalomning tirikliklari va tushishlari ham shunga misol bo’ladi. Iso alayhissalomning tug’ilishlari ham odatdan tashqari ish bo’lgan va u zotning tirikliklariga ham ajablanilmaydi.

Iso alayhissalom haqida hadislar ohod hadislardir, sahih emas deb davo qiladilar.

Bu hadislar sahihdir. Imom Buxoriy va Muslim bu hadislarning bir guruhini sahihlarida rivoyat qilishgan.

Iso alayhissalomning oxirgi zamonda tushishlari nubuvvatning tugagani  haqidagi muhkam oyatlarga ziddir, degan navbatdagi da’voni qiladilar.

U Zot alayhissalom musulmonlardan biri bo’lib tushadilar. Sayyidimiz Muhammad sollallohu alayhi vasallamga ergashadilar va Islom shariati bilan hukm qiladilar. Nabiiy yoki rosul sifatida kelmaydilar va bu nubuvvatning tugaganini inkor qilmaydi.

Bu haqida  Sirojiddin Osh’iy “ Bad’ul a’moliy” asarlarida quyidagini aytadilar:

وَعِيسَى سَوفَيَ ْتِثُّي َتْوِيي

لِدَجَّالٍ شَقِي  ٍذِي خَبَال

“Albat, Iso alayhissalom kelajakda kelar,
So’ng, badbaxt dajjol tomon yo’l olar”.

Ahli sunna val jamoa mazhabi o’ta ishonchli manbalar asosida Iso alayhissalom o’lganlari yo’q, Alloh u zotni O’ziga ko’tarib olgan, qiyomat qoim bo’lishidan oldin qaytib tushadilar, deb e’tiqod qiladi.

Lekin, Alloh u zotni qanday qilib o’ziga ko’tardi – O’zidan boshqa hech kim bilmaydi. Bu masala ochiq bo’lib, bandalarning daxli bo’lmagan, g’ayb masalariga kiradi.


Sohiba Rahmonova,
Imom Buxoriy nomidagi Toshkent Islom instituti talabasi.

Foydalanilgan adabiyotlar:

  1. Shayx Muhammad Sodiq Muhammad Yusuf hazratlarining. “ Tafsiri Hilol” asarlari;
  2. Hamza Bakriy. “Ususul aqidatil islamiyya”;
  3. Abduqodir Abdurrahim. “E’tiqod durdonalari”.