Hozirgi kunda dunyodagi ijtimoiy-mafkuraviy muammolardan eng xavflisi diniy-g‘oyaviy, xususan, ekstremistik, missionerlik va prozeletizm muammolari bo‘lib, bu ayni vaqtda bizning mustaqil O‘zbekistonimizga ham o‘z ta’sirini o‘tkazmoqda.
Ma’lumki ajdodlarimiz e’tiqod qilib kelayotgan diniy va ma’naviy merosni asrab-avaylash – mustahkam e’tiqod va irodalilikdan dalolat beradi. Bugungi kunda hayotimizda uchrab turayotgan turli oqim-harakatlarga ko‘ra, ayrim kishilar u dindan bu dinga va boshqasiga o‘tib yurishi aslida e’tiqodsizlik emas, balki e’tiqodining sustligi, ilmsizlik, g‘oyaviy bo‘shliq xamda irodasizlikdir. Bu haqda Birinchi Prezidentimiz I.A.Karimov “Odam o‘z mustaqil fikriga, zamonlar sinovidan o‘tgan hayotiy milliy qadriyatlarga, sog‘lom negizda shakllangan dunyoqarash va mustahkam irodaga ega bo‘lmasa, xar turli ma’naviy tahdidlarga, ularning goh oshkora, goh pinhona ko‘rinishdagi ta’siriga bardosh berishi amrimahol. Buni kundalik hayotda uchrab turadigan ko‘plab voqealar misolida yaqqol kuzatish mumkin va ularning qanday oqibatlarga olib kelishini uzoq tushuntirib o‘tirishning hojati yo‘q, deb o‘ylayman” deb ta’kidlagan edi.
Ushbu harakatlarga jalb qilinayotganlar ko‘proq ayollar va yoshlarning ishtirokida namoyon bo‘layotganligi achinarli holdir. Chunki ularning kiziqish xamda moddiy va ma’naviy ehtiyojlarini qondirishda diniy oqim va tashkilotlar o‘z g‘oyalari bilan jalb qilgan holda maqsadlarini amalga oshirish osonroqdir.
Islom shiorlaridan tanlab foydalanadigan, dinning asl mohiyatini buzib talqin qiladigan ekstremistik tuzilmalar keng xalq ommasi bilan uzviy mavjudligini ko‘rsatish, aslida esa jamiyatda tartibsizlik va parokandalikni yuzaga keltirish uchun mablag‘ yig‘ish, asosiy tahdid manbai sifatida odamlar ongu shuurini egallash, jamiyatda beqarorlik keltirib chiqarish orqali hokimiyatga erishish maqsadini ko‘zlaydilar.
Ekstremistik okimlarning xozirgi kundagi faoliyatida zamonaviy axborot kommunikatsiyalaridan keng foydalanish, internet orkali targ‘ibot ishlarini olib borishga aloxida e’tibor karatilgan, internet orqali suhbat olib borish jarayonida yoshlarga kufr diyori, hijrat, jihod, shahidlik, xalifalikni tiklash kabi g‘oyalar singdirilib ular turli xil to‘qnashuv va nizoga jalb qilinmoqda. Ijtimoiy tarmoklarda bo‘zg‘unchilik va buzg‘unchi g‘oyalarni targ‘ib qiluvchi yuzlab guruhlar mavjudligi fikrimizning yaqqol dalilidir. Shuning uchun ham yoshlarda xabar va ma’lumotlarni tahlil eta olish malakasini xosil kilish zarur.
Zero har kanday xabar ham to‘g‘ri va xolis bo‘lavermaydi. Har bir ma’lumotni tekshirib ko‘rib keyin xulosa kilish hakida Alloh taolo bunday deydi: «Ey mo‘minlar! Agar sizlarga biror fosiq kimsa xabar keltirsa, sizlar (haqiqiy ahvolni) bilmagan holingizda biron qavmga aziyat yetkazib qo‘yib, (keyin) qilgan ishlaringizga pushaymon bo‘lmasligingiz uchun (u xabarni) aniqlab (tekshirib) ko‘ringiz» (Hujurot surasi, 6-oyat).
Muqaddas Islom dinimiz insoniyatni komillikka da’vat etuvchi buyuk ta’limoti bilan birga, uni soxtalashtiruvchilar, undan o‘z shaxsiy manfaatlari yo‘lida foydalanuvchilar ham yo‘q emasligini, ayni ana shu salbiy hodisalar jamiyat taraqqiyotida kutilmagan fojialarni keltirib chiqarishi mumkinligini hayot ko‘rsatmokda.
Bugun dunyoda ko‘plab buzg‘unchi oqimlar muqaddas Islom dinini niqob qilib, begunoh insonlarning qonini to‘kmoqdalar. Bu oqimlarni bir so‘z bilan din buzarlar deb nomlansa xato bo‘lmaydi. Ular o‘zlariga turli nomlarni qo‘yib, diniy shiorlarni bayroq qilib olyaptilar-u lekin qilayotgan ishlari dinimizga ziddir.
Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallam tinchlik va xotirjamlik xaqida bunday deganlar: «Tinchlik va xotirjamlik ikki ulug‘ ne’matdurki bundan ko‘p odamlar bebahradurlar» (Imom Buxoriy rivoyati). Shu yurtda yashayotgan har bir eldoshimiz tinch va farovon yurtimizning qadriga yetmog‘imiz, uni ko‘z qorachig‘iday asramog‘imiz lozimdir.
Shunisi diqqatga sazovorki, ekstremistik ruhdagi tuzilmalarning hech biri biron-bir shaklda o‘zlari jar solayotgan, o‘zlari «intilayotgan» jamiyat qurilishi modelini taklif etolmaydilar.
Diniy ekstremistik harakatlar nima uchun asosiy e’tiborni ayollar va yoshlarga qaratmoqdalar? Respublikamizda e’tiqod erkinligini ta’minlash masalasida barcha sharoitlar yaratib berilgan bir sharoitda, makkor va qo‘poruvchi kuchlar, diniy mutaassib guruhlar o‘z qabih rejalarini amalga oshirish yo‘lida xalq ichida buzg‘unchi g‘oyalarni tarqatishga urinmoqdalar. Amaliyot shuni ko‘rsatmoqdaki, ekstremistlar o‘z maqsadlari uchun asosan yosh yigit va qizlarni tanlaydilar.
Xulosa qilib aytganda, ayollar va yoshlarning turli oqim va harakatlar domiga tushib qolishining oldini olishda ularda mafkuraviy immunitetni va bilim darajasini oshirish, ularning bo‘sh vaqtini nazorat qilish muhim ahamiyat kasb etadi. Chunki aynan ular Vatanimiz kelajagidir.
A.Allaberganov
Hazorasp tumani “Axtam sahoba” masjidi imom-xatibi
Inson zimmasida bir nechta omonatlar borki, bularni qadrlash zarur hisoblanadi. O‘z joniga o‘zi qasd qilish esa ana shu omonatga xiyonat qilishdir. Binobarin, Quroni karim Niso surasi 29-oyatida Haq taolo xitob qilgan: "Bir-birlaringizni o‘ldirmangiz".
Jundab ibn Abdulloh roziyallohu anhu rivoyat qiladilar: "Payg‘ambar sollallohu alayhi vasallam aytdilar: "Sizlardan ilgari o‘tganlardan bir kishi jarohatlandi. Besabrlik qilib pichoq oldi-da, qo‘lni kesib tashladi va ko‘p o‘tmay, qon yo‘qotib vafot etdi. Alloh: "Bandam joniga qasd etdi, unga jannatni harom qildim", dedi" (Muttafaqun alayh).
Yana bir hadisda Rasululloh sollallohu alayhi vasallam aytdilar: "Kimki tog‘dan o‘zini tashlab, joniga qasd qilsa, u jahannam olovida abadulabad o‘zini pastga tashlaydi. Kimki zahar ichib joniga qasd qilsa, u qo‘lida zaharini tutib, jahannam olovida abadulabad o‘zini zaharlaydi. Kimki o‘zini temir bilan o‘ldirsa, u qo‘lida temirini tutib, jahannam olovida abadulabad u bilan o‘zini uradi" (Imom Buxoriy, Muslim va boshqalar rivoyati).
Mo‘tabar fatvo kitoblarimizdan “Fatavoi Sirojiya”da: “Qachon kema yona boshlasa, undagilarning agar o‘zlarini dengizga tashlashsa, suzish bilan xalos bo‘lib ketishga gumonlari g‘olib bo‘lsa, shunday qilishlari vojib bo‘ladi. Agar o‘zlarini dengizga tashlasalar ham g‘arq bo‘lishlari yoki tashlashmasa, kuyib ketishlari ehtimoli bo‘lsa, u holda kemada qolish va dengizga o‘zlarini otish orasida ixtiyorlidirlar. Kimki o‘zini o‘ldirsa, uning gunohi boshqa birovni qatl qilgandan ko‘ra qattiqroqdir!”
Yuqorida keltirilgan manbalardan ko‘rinib turibdiki dinimiz inson o‘z joniga qasd qilishga emas, balki bu omonatni asrashga qadrlashga chaqiradi. Lekin, jamiyatda ba’zi insonlar borki, o‘z joniga qasd qilishga, xudkushlikka rag‘bat qiladilar. Aslini olganda o‘zini-o‘zi o‘ldirish Alloh bergan ne’matni mutlaqo mensimaslikdir. Shu bilan birga bunday holat o‘sha jamiyatga ham musibat hisoblanadi.
O‘zini-o‘zi o‘ldirishning gunohi birovni o‘ldirishdan ko‘ra og‘irroq va kattaroq hisoblanadi. Endi, salgina hayot tashvishi deb, ozgina g‘am va alam deb o‘zini o‘ldirayotganlarning gunohi birovni o‘ldirishdan ko‘ra og‘irroq ekanligini bildik. Biroq, bundan ham eng achinarlisi, birovlarning yolg‘on-yashiq gaplariga uchib, “fatvo”lariga aldanib, begunoh mo‘min-musulmonlarni o‘ldirishga qasd qilib o‘zini o‘ldirishning gunohi bundan necha barobar og‘irroq hisoblanadi. Bu shahidlik emas, bu qahramonlik ham emas, balki xudkushlikdir.
Uychi tumani "Devona bobo" jome masjidi imom-xatibi
Abdufattoh Musaxanov
Manba: @Softalimotlar