Sayt test holatida ishlamoqda!
06 Noyabr, 2025   |   15 Jumadul avval, 1447

Toshkent shahri
Tong
05:40
Quyosh
07:00
Peshin
12:12
Asr
15:31
Shom
17:16
Xufton
18:31
Bismillah
06 Noyabr, 2025, 15 Jumadul avval, 1447

O‘zbekiston va Malayziya ijodkorlari hamkorlikda Imom al Buxoriy haqida teleserialni suratga olishadi

21.10.2019   3724   3 min.
O‘zbekiston va Malayziya ijodkorlari hamkorlikda Imom al Buxoriy haqida teleserialni suratga olishadi

«O‘zbekkino» milliy agentligi va Malayziyaning Illusion Pictures kompaniyasi ikki tomonlama hamkorlik to‘g‘risidagi memorandum imzolab, bu hamkorlik doirasida “Imom al Buxoriy” teleserialini suratga tushirishni rejalashtirgan.

O‘zbekiston Respublikasi va Malayziya o‘rtasida film yaratish bo‘yicha birinchi loyiha 2014 yilda suratga olingan va o‘sha yili Suriya TV telekanali, Malayziya Radio Televideniyesida namoyish etilgan “Fajar Di Bukhara” teleseriali edi.

Singapur va Bruney radioeshittirishlari. “ILLUSION PICTURES” AQUILA EMAS SDN BHDning navbatdagi yutug‘i Aquila Emas Sdn Bhd tomonidan "O‘zbekkino" Milliy agentligi va Illusion Pictures MCHJ bilan ikki tomonlama hamkorlik to‘g‘risidagi memorandumlar imzolanishi bo‘lib, ushbu loyiha 2020 yil yanvar oyida boshlanib, olti oy davom etadi. AQUILA EMAS “ILLUSION PICTURES” o‘rtasida hamkorlik to‘g‘risidagi ushbu memorandumning imzolanishi O‘zbekiston va Malayziya Respublikasida, shu jumladan MDH va Osiyo mintaqalarida kontent-industriya xizmatlarini ilgari surish va taqdim etish bo‘yicha o‘zaro manfaatli hamkorlikning yangi bosqichidir.

AQUILA EMAS kompaniyasining ijro direktori Syarizanning so‘zlariga ko‘ra, ushbu memorandumlar AQUILA EMASning muvaffaqiyatli rivojlanishidagi navbatdagi bosqichdir.

“Bizning "O‘ZBЕKKINO" va “ILLUSION PICTURES” kompaniyalari bilan hamkorligimiz haqiqatan ham o‘z vaqtida amalga oshirilmoqda, chunki Malayziyadagi kontent industriyasi mustahkam poydevorga ega va O‘zbekistonda kontent sanoati izchil rivojlanmoqda. Boshqacha aytganda, biz o‘z tajribamizni ishga solish va resurslardan umumiy manfaatlar uchun foydalanish uchun keldik. 2014 yilda “Fajar Di Bukhara” televizion dramamizning birinchi loyihasi suratga olinganidan beri biz ijodiy sanoatning o‘zbek provayderlari bilan yaqindan hamkorlik qilib kelmoqdamiz. Fursatdan foydalanib, MATRADE HQ va MATRADE Almatyga mahsulotimiz va xizmatimizni mintaqaviy va xalqaro bozorlarga, ayniqsa O‘zbekiston va Qozog‘istonga eksport qilishga qaratilgan AQUILA EMAS kompaniyasining tinimsiz tavsiyalari va ko‘rsatgan yordami uchun minnatdorchilik bildirmoqchiman. Fursatdan foydalanib, O‘zbekiston Respublikasining Kuala-Lumpurdagi elchixonasiga yillar davomida tinimsiz qo‘llab-quvvatlab kelgani va hamkorlik qilgani uchun minnatdorchilik bildirmoqchiman.

O‘z navbatida, “O‘zbekkino” Milliy agentligi Bosh direktori Firdavs Abduxolikov ushbu memorandumning imzolanishi “O‘zbekkino” uchun foydali bo‘lishini ta’kidlab o‘tdi: “Umid qilamizki, ushbu memorandum dunyoga O‘zbekiston va uning buyuk tarixi haqidagi yangi filmlarni taqdim etish barobarida, Malayziyadagi xorijiy kino kompaniyalariga O‘zbekistonda filmlarni suratga olishga imkon beradigan tizimli kino turizmini yaratish hamda O‘zbekiston kinoindustiyasini rivojlanishiga, ikki davlat kinoijodkorlarining hamkorligini oshishiga, tajriba orttirishiga, yangi ko‘nikmalar hosil qilishida muhim o‘rin tutadi”.

Ma’lumot uchun, AQUILA EMAS 2005 yildan beri Malayziyada tan olingan va litsenziyalangan ijodiy kontent ta’minotchisi hisoblanadi. AQUILA EMAS o‘z mahsulotlarini Malayziya, Singapur va Bruneyning turli xil televizion tarmoqlariga yetkazib beradi. Bugungi kunda AQUILA EMAS televizion filmlar, teleseriallar, hujjatli filmlar, sayohat filmlari va televizion jurnallar, reklama roliklari va boshqalarni ishlab chiqaradi.

O‘zbekiston musulmonlari idorasi Matbuot xizmati

O'zbekiston yangiliklari
Boshqa maqolalar
Maqolalar

Qabrda savol-javob qanday bo‘ladi?

06.11.2025   59   7 min.
Qabrda savol-javob qanday bo‘ladi?

Bismillahir Rohmanir Rohiym

Bismillahir Rohmanir Rohiym.
Alloh taologa bitmas-tuganmas hamdu sanolar bo‘lsin.
Payg‘ambarimizga mukammal va batamom salavotu durudlar bo‘lsin.

Baro roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi. Nabiy sollallohu alayhi vasallam: «Qachon mo‘min qabrida o‘tirg‘izilsa, unga kelinadi. So‘ngra "Ashhadu alla ilaaha illallohu va anna Muhammadan Rasulullohi", deb shahodat keltiradi. Ana o‘sha Allohning «Alloh iymon keltirganlarni bu dunyo hayotida ham, oxiratda ham sobit so‘z ila sobitqadam qilur», deganidir» (Ibrohim surasi, 27-oyat), dedilar».

Sharh: «Qachon mo‘min qabrida o‘tirg‘izilsa» –  bu ish u dafn qilinib, ustiga tuproq tortilganidan keyin bo‘ladi. Uni qabrida o‘tirg‘izib, so‘roq qilish boshlanadi.
«Unga kelinadi», ya’ni uning oldiga so‘roq qilinishi uchun kelinadi. Bu ishni bajargani Munkar va Nakir ismli ikkita qoramtir ko‘k rangdagi farishtalar keladilar. Ularning ko‘rinishi farishtaga ham, odamga ham o‘xshamaydi. Savol-javob qanday bo‘lishi kelgusi hadisda bayon qilinadi. Mo‘min-musulmon kishi iymoni va solih amallari tufayli kalimai shahodatni aytishga muyassar bo‘ladi. Bu haqda Alloh taolo Qur’oni Karimda ham xabar bergan ekan.
Alloh taolo bizlarni ham ana shunday sobit kalima egasi bo‘lgan bandalaridan qilsin.

عَنْ أَنَسٍ رَضِي اللهُ عَنْهُ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا وُضِعَ فِي قَبْرِهِ وَتَوَلَّى عَنْهُ أَصْحَابُهُ وَإِنَّهُ لَيَسْمَعُ قَرْعَ نِعَالِهِمْ، أَتَاهُ مَلَكَانِ فَيُقْعِدَانِهِ فَيَقُولَانِ: مَا كُنْتَ تَقُولُ فِي هَذَا الرَّجُلِ؟ - لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -، فَأَمَّا الْمُؤْمِنُ فَيَقُولُ: أَشْهَدُ أَنَّهُ عَبْدُ اللهِ وَرَسُولُهُ، فَيُقَالُ لَهُ: انْظُرْ إِلَى مَقْعَدِكَ مِنَ النَّارِ، قَدْ أَبْدَلَكَ اللهُ بِهِ مَقْعَدًا مِنَ الْجَنَّةِ، فَيَرَاهُمَا جَمِيعًا، وَأَمَّا الْكَافِرُ أَوِالْمُنَافِقُ فَيُقَالُ لَهُ: مَا كُنْتَ تَقُولُ فِي هَذَا الرَّجُلِ؟ فَيَقُولُ: لَا أَدْرِي، كُنْتُ أَقُولُ مَا يَقُولُ النَّاسُ، فَيُقَالُ: لَا دَرَيْتَ وَلَا تَلَيْتَ، وَيُضْرَبُ بِمَطَارِقَ مِنْ حَدِيدٍ ضَرْبَةً، فَيَصِيحُ صَيْحَةً يَسْمَعُهَا مَنْ يَلِيهِ غَيْرَ الثَّقَلَيْنِ. رَوَاهُمَا الْخَمْسَةُ.

Anas roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«Nabiy sollallohu alayhi vasallam:
«Albatta, banda qachon qabriga qo‘yilsa-yu, undan sohiblari qaytib ketsa, u ularning kavushlarining taqillaganini eshitib turganida oldiga ikki farishta kelib, uni o‘tirg‘izishadi va:
«Bu odam – Muhammad sollallohu alayhi vasallam haqida nima der eding?» deyishadi. Mo‘min bo‘lsa:
«Shahodat beramanki, albatta, u Allohning bandasi va Rasulidir», deydi.
Unga: «Do‘zaxdagi o‘rningga nazar sol, batahqiq, Alloh senga uni jannatdagi o‘ringa almashtirib berdi», deyiladi. U ikkovini ham ko‘radi.

Kofir yoki munofiqqa esa:
«Bu odam haqida nima der eding?» deyiladi.
«Bilmadim, odamlar aytadigan narsani aytar edim», deydi. Bas, unga:
«Bilmading ham, (bilganlarga) ergashmading ham», deyiladi va temirdan bo‘lgan gurzi bilan bir uriladi. O‘shanda u shunaqangi qichqiradiki, insu jindan boshqa hamma eshitadi», dedilar» (Beshovlari rivoyat qilganlar).

Sharh: Ushbu hadisda Ahli Sunna val jamoa aqiydasi bo‘yicha Qur’on va sunnat bilan sobit bo‘lgan aqiydaviy masala – qabr savoli va azobi haq ekanligi va uning qay yo‘sinda bo‘lishi haqida so‘z bormoqda. Bu hadisni diqqat bilan o‘rganishimiz va undagi har bir masalani aqiyda ma’nosida singdirib olishimiz hamda har lahzada undagi holatni eslab turishimiz lozim.
O‘lmaydigan kim bor? Hamma ham o‘ladi. O‘lim har bandaning boshida bor.
O‘lim nima?
Inson o‘lganidan keyin nima bo‘ladi?
Uning holi ne kechadi?
O‘lim kishining yuragi urishdan to‘xtab, qon aylanmay, qimirlamay qolishidan iborat xolosmi?
Yoki boshqa narsalar ham bormi?
Inson o‘lganidan keyin hamma ish bitadimi?
Qabrida chirib, tuproqqa qo‘shilib ketaveradimi?
Unday bo‘lsa, uni boshqa hayvonlar, qurt-qumursqalardan nima farqi bor?
Yoki inson bu dunyoda turli hayvon va qurtu qumursqalardan farqli bo‘lib, aql bilan yashaganligi uchun o‘lganidan keyin ham unga boshqacha, insonga to‘g‘ri keladigan munosabat bo‘lishi kerakmi?
Islom aqiydasi bo‘yicha, bu dunyo inson uchun sinov maydoni, xolos. Asosiy hayot diyoriga o‘tishdan oldin imtihon topshirib, u yoqdagi hayotga o‘zining naqadar haqli ekanligini isbot qilish fursati, xolos.
Ana o‘sha boqiy dunyodagi martabasi uchun inson ushbu foniy dunyoda harakat qiladi.
Islomda insonning o‘lishi – bu dunyodan u dunyoga o‘tgani, foniy dunyodan boqiy dunyoga ko‘chishi, xolos.
Yangi, boqiy dunyoda uni farishtalar kutib olib, o‘z o‘rniga joylashtiradilar. Qanday joyga munosib ekanligini o‘ziga bildirish uchun so‘roq-savol qiladilar, qo‘lidagi nomai a’molini ko‘radilar. So‘ng unga joy ko‘rsatadilar. Ana shu ishlar qabrdan boshlanadi. Ushbu biz o‘rganayotgan hadisi sharifda aynan qabrda nimalar kechishi haqida so‘z ketmoqda. Keling, bir-bir o‘rganib chiqaylik:

1. Qabrdagi yangi ko‘milgan kishi o‘zini ko‘mib ketayotgan odamlarning oyoq tovushlarini eshitishi. Bu haqiqat hozirgi zamon ilmi orqali ham tasdiqlandi.
2. Qabr savolining ko‘mib, qaytayotgan kishilar qabrdan uzoqlashmay turiboq boshlanishi.
3. Qabr savolining ikki farishta tomonidan olib borilishi.
4. Qabrdagi kishini o‘tirg‘izib olib, so‘roq qilinishi.
5. Beriladigan savollardan biri Payg‘ambarimiz Muhammad mustafo sollallohu alayhi vasallam haqlarida bo‘lishi.
6. Bu dunyoda mo‘min-musulmon bo‘lib, iymoni va amali joyida bo‘lgan kishi qabr savoli vaqtida Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallam haqlaridagi savolga dadil va aniq javob berishi.
7. Mo‘min-musulmon kishining dadil va aniq javobidan keyin haligi ikki farishta agar u mo‘min-musulmon bo‘lmaganida, do‘zaxdagi uning joyi qaysi bo‘lishini ko‘rsatishi.
So‘ngra mo‘min-musulmonligi tufayli unga jannatdan beriladigan joyni ko‘rsatishlari. Alloh barchamizni ana o‘shanday baxtli kishilardan qilsin.
8. Kofir va munofiqlar ham Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallam haqlarida so‘roq qilinishlari. «U dunyoda bu odam haqida nima der eding?» deb so‘ralishi.
9. Kofir «Bilmasam», deb javob berishi.
Tilida musulmonman, deb yurgan odam esa «Odamlar nima desa, o‘shani aytar edim», deyishi.
Demak, Muhammad sollallohu alayhi vasallam haqlarida odamlar nima desa, o‘shani aytib yurish kifoya qilmas ekan. Kishining qalbida u zot sollallohu alayhi vasallam haqlarida mustahkam e’tiqod bo‘lishi, zoti shariflarini aniq bilish lozim ekan.
10. Kofir va munofiq savolga javob bera olmaganidan keyin unga qattiq so‘z aytilib, boshiga temir gurzi bilan urib, azob berish boshlanishi.
Qabr azobi mana shu bo‘ladi. Qabr azobining bayonotlari boshqa hadislarda ham keladi.
11. Qabrida temir gurzidan kaltak yegan kofir va munofiqning dod-voyini odam va jinlardan boshqa hamma mavjudot eshitishi.
Bu dunyo hayotida ushbu narsalarga to‘liq iymon keltirib, qabrga kirganda yaxshi holda bo‘lishga loyiq ishlarni qilishga o‘tish lozim.

«Hadis va hayot» kitobi asosida tayyorlandi

Maqolalar