Sayt test holatida ishlamoqda!
30 Yanvar, 2025   |   30 Rajab, 1446

Toshkent shahri
Tong
06:15
Quyosh
07:36
Peshin
12:41
Asr
15:55
Shom
17:40
Xufton
18:56
Bismillah
30 Yanvar, 2025, 30 Rajab, 1446
Maqolalar

Xudoni inkor qilish

18.11.2024   1814   3 min.
Xudoni inkor qilish

Bismillahir Rohmanir Rohiym.
Alloh taologa bitmas-tuganmas hamdu sanolar bo‘lsin.
Payg‘ambarimizga mukammal va batamom salavotu durudlar bo‘lsin.

Xudoning o‘lgani va Uning qayta tirilmasligi haqidagi Fridrix Nitsshening solgan jari kimlargadir juda ham yoqib tushdi. Bu jarchi kim ekani, uning shaxsiyati, ruhiy xasta ekani va boshqa olmillar bilan hech kim qiziqmadi. O‘sha vaqtdagi oqim shunday edi. Uzoq yillar davomida o‘zlariga zulm o‘tkazib kelgan cherkovga qarshi har bir so‘z ko‘pchilikka ayni haqiqat bo‘lib ko‘rinar edi. Xudoning o‘lganiga ishonch hosil qilganlaridan keyin xudosizlik mafkurasini joriy qilishni boshladilar. Mazkur mafkura Din Xalverzonning ta’biri bilan aytgandan quyidagi ko‘rinishni oldi:

Xudoni inkor qilish

Xudosizlikning fundamental (tamal) qoidasi barcha g‘ayritabiiy narsalarni, shu jumladan, Xudoni ham inkor qilishdir. Ular uchun faqat moddiyat mavjud.

Xudosizlarlarning fikricha, Xudoga ishonish insonning o‘z fikr-xayollari va istak-xohishlarining intiqosidir. Xudo insonning o‘z shaklu shamoiliga ko‘ra yaratmagan, aksincha, inson Xudoni o‘z shaklu shamoyiliga ko‘ra yaratib olgan (Injilda «o‘z suratidek qilib» deyilgan).

Mo‘jizalarni inkor qilish

Xudoning borligi haqidagi fikrni inkor qilgandan keyin mo‘jizalar – ilohiy aralashuv mahsuli – yuz berishi mumkin emas, degan xulosa chiqarish mantiqqa muvofiq bo‘ladi. Xudosizlarning fikricha, Injilda bayon qilingan mo‘jizalar uning mualliflari muayyan diniy maqsadlardan kelib chiqqan holda to‘qib chiqargan uydirmalardir.

Evolyutsiya

Xudosizlarning ta’kidlashicha, koinotning borligi va uning murakkabligini evolyutsiya nazariyasi ilgari surgan tamoyillardan kelib chiqqan holda to‘liq izohlash mumkin. Shaxsiyat va ong (aql) ham evolyutsion jarayonning mahsuli bo‘lib, ularni kimyoviy va biologik elementlarning o‘zaro ta’sirlashuvi nuqtayi nazaridan qoniqarli darajada izohlash mumkin. Shunday qilib, hech qanday «mashinaning ruhi» yo‘q.

Inson

Xudosizlar dinga ahloqiy taqiqlar majmuasi va real voqelikdan qochish usuli deb qaraydilar. Din omi odamlarni qo‘rquvdan xalos qiladi, xolos. Xudosizlarning fikricha, insoniyat hayot uchun kurashish va qiyinchiliklarni bartaraf etish uchun din tushovlaridan qutulib, muammolarga tik qarashi va yechimni o‘zidan, aql va ilm-fandan izlamog‘i darkor.

Ilm-fan

Xudosizlar ilmiy anglash usuli haqiqat va bilim tomon olib boruvchi yagona ishonchli yo‘ldir, deb qat’iy ishonadilar. Xudosizlarning fikricha, ong va iymon, ilm-fan va din, empirik tajriba va vahiy o‘rtasida murosasiz ziddiyat, adovat, qarama-qarshilik bor bo‘lib, haqiqat va bilim tomon olib boruvchi bu ikki yo‘l bir-birini inkor qiladi.

Hamma narsa haqida

Xudosizlar insondan tashqarida ahloqning mutlaq etaloni, andozasi (masalan, muqaddas Xudo) borligini inkor qiladilar. Ularning ta’kidlashicha, insoniyat ahloqiy fe’l-atvorga rioya qilish uchun yetarli sababga ega bo‘lish uchun o‘zidan tashqaridagi mutlaq ahloq me’yorlariga muhtoj emas. Inson azaldan ezgulik, yaxshilikka moyil, bu tug‘ma mehr-oqibatni ro‘yobga chiqarish uchun diniy evrilish emas, balki ta’lim, maorif kerak.

O‘lim

Inson o‘lgach, yaxlit va ongli shakldagi mavjudlikdan to‘xtaydi. «Ikkinchi Gumanistik manifest» (1973 y.) mualliflarining yozishicha, «tana o‘lgandan keyin yashashda davom etishining hech qanday ishonchli dalolati yo‘q».

«Olam va odam, din va ilm» kitobi asosida tayyorlandi

MAQOLA
Boshqa maqolalar
Yangiliklar

O‘zbekistonning me’moriy renessansi: tarix va modernizm uyg‘unligi

29.01.2025   3075   1 min.
O‘zbekistonning me’moriy renessansi: tarix va modernizm uyg‘unligi

Britaniyaning mashhur "London Post" yangiliklar portalida "O‘zbekistonning me’moriy renessansi: tarix va modernizm uyg‘unligi" sarlavhali maqola e’lon qilindi, deb xabar bermoqda "Dunyo" AA muxbiri.
 

Unda Markaziy Osiyoda joylashgan O‘zbekiston boy tarixiy merosni zamonaviy shaharsozlik tamoyillari bilan uyg‘unlashtirgan holda hayratlanarli me’moriy me’moriy renessans davrini boshidan kechirayotgani ta’kidlangan.


Qayd etilishicha, O‘zbekistonning me’moriy o‘ziga xosligi juda rang-barang. "Mamlakatning qadimiy shaharlari islom arxitekturasining eng yaxshi namunalari bilan faxrlanadi. Ulardagi murakkab koshinlar, geometrik naqshlar va monumental gumbazlari hayratlanarlidir", – deyilgan nashrda.


O‘zbekistonning tarixiy obidalarida qadimiy an’analar markaziy o‘rinni egallagan bo‘lsada, mamlakat modernizmni ham qabul qildi. 2016 yildan boshlab zamonaviy arxitekturaning yangi to‘lqini boshlandi, bu Alisher Navoiy nomidagi xalqaro ilmiy-tadqiqot markazi va "Toshkent-Siti" loyihasi kabi yirik tuzilmalarning paydo bo‘lishiga olib keldi.


Maqolada ushbu loyihalar O‘zbekistonni innovatsiyalar markazi sifatida jahon miqyosiga olib chiqish, shu bilan birga mamlakatning boy me’moriy merosini asrashga qaratilgani alohida ta’kidlangan. Poytaxtda osmono‘par binolar va zamonaviy ofis binolari qadimiy obidalar bilan uyg‘un holda qad rostlamoqda.

 

"Barqarorlik – O‘zbekistonda me’moriy renessansning yana bir muhim tarkibiy qismidir. Zamonaviy texnologiyalar qo‘llanilar ekan, Ipak yo‘li davridagi an’anaviy qurilish metodlari ham qayta ko‘rib chiqilmoqda", – deb ta’kidlangan.

 

Maqola yakunida, "O‘zbekiston me’moriy renessansi tez o‘zgarib borayotgan dunyoda madaniy merosni asrab-avaylashda boshqa mamlakatlar uchun namuna bo‘lib, tarix va modernizm o‘rtasida uyg‘un munosabatni saqlab kelmoqda", – deb yozilgan.

 

O‘zbekiston musulmonlari idorasi
Matbuot xizmati

O'zbekiston yangiliklari