Sayt test holatida ishlamoqda!
19 Aprel, 2025   |   21 Shavvol, 1446

Toshkent shahri
Tong
04:13
Quyosh
05:37
Peshin
12:27
Asr
17:09
Shom
19:10
Xufton
20:30
Bismillah
19 Aprel, 2025, 21 Shavvol, 1446

Qalbning Hojasi – Alloh taolo

13.03.2024   2499   7 min.
Qalbning Hojasi –  Alloh taolo
 

«Ey iymon keltirganlar, sizni Alloh va rasuli sizga jon baxsh etadigan narsaga chaqirganda javob beringlar va bilinglarki, Alloh kishi va qalbi orasini to'sib qo'yadi va Unga hisob berish uchun to'planarsizlar. Va sizlardan faqat zulm qilganlarning o'zigagina tushmaydigan fitnadan saqlaning. Va bilingki, Allohning azobi qattiqdir» (Anfol surasi, 24–25-oyatlar).

Oyatdagi “javob bering”dan murod itoat qilinglardir. Abu Hurayra roziyallohu anhu rivoyat qiladi: «Na­biy alayhissalom Ubay ibn Ka'b ro­ziyallohu anhu uyi eshigiga borib, uni chaqirdilar. U namoz o'qiyotgan edi. Namozini tez tugatib, u zotning oldilariga chiqdi. Nabiy alayhissalom undan: “Nega javob bermading?” deya so'radilar. Ubay ibn Ka'b: “Namoz o'qiyotgan edim”, dedi. Payg'ambarimiz alayhissalom: “Alloh va Rasuli sizga jon baxsh etgan narsaga chaqirganida javob beringlar” oyati nozil bo'l­ganidan xabaring yo'q edimi?” dedilar. Ubay ibn Ka'b: “Endi chaqirsangiz, albatta, javob beraman”, dedi». 

Mazkur hadis sharhida bir necha fikrlar aytilgan. Ulardan biri bunday: “Rasululloh sollallohu alayhi va sallam Ubay ibn Ka'bni kechiktirib bo'lmaydigan ish uchun chaqirgan edilar. Bunday holatda namoz o'qiyotgan kishi namozini buzib, javob berishi kerak”.

“Jon baxsh etadigan narsa” – shar'iy ilm. Jaholat o'limdir. Bir o'rinda: “Diningizni jonlantiradi va sizlarga o'rgatadi”, deyilgan. Yana boshqa o'rinda: “Qalblaringizga hayot beradi va sizlarni birlashtiradi”, deyiladi. Oyatdagi “jon baxsh etish” iborasi majoziy ma'nodadir. Chunki bu erda kufr va jaholat o'limidan saq­lanish nazarda tutilmoqda. Mujohid va jumhur ulamolar aytadilar: “Toatga hamda Qur'on o'zida jamlagan buyruq va qaytariqlarga javob beringlar. Chunki Qur'onda abadiy hayot va abadiy ne'matlar bor”.

Bir o'rinda yana bunday keladi: «“Sizga hayot beradigan...”ya'ni abadiy hayot uchun jiddu jahd qilishga javob bering.

“Va bilinglarki, Alloh kishi va qalbi orasini to'sib qo'yadi”. Ya'ni, uni vafot ettiradi. Kishida qalbini illatlardan tozalab, uni sog'lom qilishi uchun fursat qolmaydi. Shuning uchun o'lmas­dan burun fursatni qo'ldan boy bermas­dan qalblaringizni isloh qiling. Uni Alloh va Rasuli amr etgan toatlarga bo'y­sunadigan qiling.

Mujohid rahimahulloh aytadi: «Alloh taolo kishi bilan aqlini ajratib qo'yadi. Hatto kishi nima qilishini bilolmay qoladi. “Albatta, bunda qalbi borlarga eslatma bordir” (Qof surasi, 37-) oyatidagi “qalb”dan murod aqldir», degan. Bir o'rinda yana bunday deyiladi: “Kishi va qalbi orasini o'lim bilan ajratib qo'yadi. Shu sabab kishi yo'qotganlarini qayta qo'lga kiritishining imkoni yo'q”. Boshqa bir o'rinda bunday keladi: “Badr kuni musulmonlar dushmanning ko'pligidan qo'rqishdi. Alloh taolo ularga banda bilan uning qalbini ajratib qo'yishini, ulardagi qo'rquvni xotirjamlik, dushmanlardagi ishonchni qo'rquvga almashtirib qo'yishini bildirdi”. Imom Tabariy rahimahulloh: “Alloh taolo bandalari qalblarining Hojasi ekani, istasa, ular bilan qalblari orasini ajratib qo'yishini, shuningdek, inson biror narsaga faqat Parvardigorning irodasi bilan erisha olishini xabar qilmoqda”, degan.

“Va Unga hisob berish uchun to'planar­sizlar”. Shunda qalblaringizni buzuq e'tiqodlardan tozaligi va qilgan toatlaringizni xolisligiga ko'ra ajr yo jazo olasizlar.

“Va sizlardan faqat zulm qilgan­larning o'zigagina tushmaydigan fit­­nadan saqlaning. Va bilingki, Alloh­ning azobi qattiqdir”. “Fit­na” so'zidan murod azobdir. Ya'ni, sizlarga azob (balo) tushsa, faqat zolimlarga­gina (gunohkorlargagina) tushmaydi. Bal­ki hammangizga birday tushadi. Alloh­ning azobi juda qattiqdir.

“Sahihi Muslim”da bunday keladi: «Zaynab binti Jahsh onamiz Pay­g'ambarimiz alayhissalomdan: “Yo Ra­sululloh, oramizda solihlar bo'lsa-da, halok (baloga duchor) bo'lamizmi?” deb so'radi. Nabiy alayhissalom: “Ha, agar yomonlik (axloqsizlik) ko'payib ketsa”, dedilar».

Imom Buxoriy va Imom Termiziy rahimahumulloh No''mon ibn Bashir roziyallohu anhudan rivoyat qiladi: «Payg'ambarimiz alayhissalom aytadilar: “Alloh hududida qoim banda bilan mazkur hududlarni buzuvchi kimsaning misoli bir kemaga bo'linib joylashgan qavmga o'xshaydi. Ularning ba'zilariga kemaning tepa qismidan, ba'zilariga esa pastki qismidan joy tegdi. Pastda joylashganlar suv ichmoqchi bo'lsalar, tepadagilarga murojaat qilishardi. Keyin ular shunday de­yishdi: “O'zimiz uchun shu erdan bir teshik ochib olsak, tepadagilarni ham qiynab o'tirmasdik”. Agar tepadagilar ularni o'z bilganlariga tashlab qo'yishsa, barchalari halok bo'lishadi. Agar pastdagilarning qo'lidan tutib qolishsa, o'zlari ham, ular ham omon qolishadi». Ushbu hadisda shaxsiy (bir odamning) gunohi uchun omma azoblanishi, yana amri ma'ruf va nahyi munkarni tark qilganlik uchun butun jamiyat uqubatga duchor bo'lishiga dalil bor.

Ibn Umar roziyallohu anhumo rivoyat qiladi: «Rasululloh sollallohu alayhi va sallam: “Alloh taolo biror-bir qavmga azob yuborsa, azob ularning barchalariga etadi. So'ngra amallariga ko'ra qayta tiriladilar”deb ogohlantirdilar» (Imom Buxoriy rivoyati). Hadis bunday halokatning umumiy bo'lishiga, faqat mo'minlarni poklovchi va faqat fosiqlarni jazolovchi bo'lmasligiga dalolat qiladi.

Imom Buxoriy nomidagi

Toshkent islom instituti

o'qituvchisi Farhod JO'RAYeV

tayyorladi.

Maqolalar
Boshqa maqolalar
Yangiliklar

O‘zbek moturidiyshunosligidagi ulkan tarixiy voqelik

19.04.2025   2551   8 min.
O‘zbek moturidiyshunosligidagi ulkan tarixiy voqelik

So‘nggi yillarda mamlakatimizda mutafakkir allomalarimizning ibratli hayot yo‘llarini o‘rganish, ularning boy ilmiy-ma’naviy merosini keng targ‘ib qilishga har qachongidan ham ko‘proq e’tibor qaratilmoqda. Zotan, insoniyat sivilizatsiyasi rivojiga bebaho hissa qo‘shgan ajdodlarimizning asarlaridagi ezgu g‘oyalar, umuminsoniy qadriyatlar, bag‘rikenglik va mo‘tadillik, ilm-fan, aql va tafakkurning inson hayotidagi o‘rni va ahamiyatiga oid qarashlar yoshlarni komil inson etib tarbiyalash, jamiyatda ijtimoiy-ma’naviy muhit barqarorligini ta’minlashning muhim omili bo‘lib hisoblanadi.


Muhtaram Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev rahnamoligida diniy-ma’rifiy sohada amalga oshirilayotgan keng ko‘lamli islohotlar natijasi o‘laroq tashkil etilgan O‘zbekiston xalqaro islom akademiyasi, O‘zbekistondagi Islom sivilizatsiyasi markazi, Imom Buxoriy, Imom Moturidiy va Imom Termiziy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazlari boy tarixiy-madaniy merosimizni o‘rganish va qayta tiklashga xizmat qilmoqda.


Mamlakatimizda buyuk mutafakkir ajdodimiz, aqida ilmi rivojiga ulkan hissa qo‘shgan Imom Abu Mansur Moturidiy va u asos solgan moturidiylik ta’limotini o‘rganishga alohida ahamiyati berilishi diqqatga sazovordir. Hanuz o‘z dolzarbligini yo‘qotmasdan kelayotgan mazkur ta’limotning bugungi kundagi o‘rni va ahamiyati haqida muhtaram yurtboshimiz: “Moturidiy ta’limoti ilm egallash jarayonida bag‘rikenglik g‘oyasi asosida inson aql-zakovatining o‘rni va ahamiyatiga yuksak e’tibor qaratadi. Bu o‘z navbatida ushbu ta’limotning keng ommalashuvida muhim o‘rin tutgan. Bunday g‘oyalarga bugungi kunda ham insoniyat katta ehtiyoj sezmoqda”, deb ta’kidlagan edi.


So‘nggi kunlarda mamlakatimiz tarixida, xususan, moturidiyshunoslik sohasida yuqorida zikr qilingan ishlarga hamohang bo‘lgan ulkan tarixiy voqelik sodir bo‘ldi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti muhtaram Shavkat Mirziyoyev “Imom Moturidiy tavalludining 1155 yilligini keng nishonlash to‘g‘risida” qaror qabul qildi. Shuni alohida ta’kidlash lozimki, ushbu qaror nafaqat yurtimizda, balki xalqaro miqyosda ham Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotini tizimli hamda ilmiy asosda o‘rganishni yangi bosqichga olib chiqishga zamin yaratadi.  


Unga muvofiq, joriy yilda buyuk ajdodimiz, mutafakkir olim Imom Abu Mansur Moturidiy tavalludining 1155 yilligi mamlakatimizda keng nishonlanadi. Shu munosabat bilan tashkil qilinadigan tadbirlar doirasida Samarqand shahrida “Moturidiylik – bag‘rikenglik, mo‘tadillik va ma’rifat ta’limoti” mavzusida xalqaro ilmiy-amaliy konferensiya tashkillashtirish, xorijlik tadqiqotchilar o‘rtasida moturidiylik ta’limoti bo‘yicha ilmiy tanlov o‘tkazish, olim asarlarining o‘zbek tilidagi ilmiy-izohli akademik tarjimalarini nashr qilish, uning serqirra hayot yo‘li va ilmiy merosining bugungi kundagi ahamiyatini ochib beradigan badiiy-publitsistik film yaratish, esdalik suvenirlari, pochta markalari, taqvimlar va boshqa ko‘rgazmali axborot vositalarini muomalaga chiqarish, Samarqand shahridagi Imom Abu Mansur Moturidiy majmuasini qayta ta’mirlash va obodonlashtirish ishlarini amalga oshirish belgilab olindi.


Mazkur Qarorning qabul qilinishi nafaqat O‘zbekistonda, balki musulmon mamlakatlarida ham katta quvonch bilan kutib olindi. Ta’kidlash lozimki, Qaror yurtimizda Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotini o‘rganishni yanada rag‘batlantirish, bu borada amalga oshirilayotgan ishlarni mutlaqo yangi bosqichga ko‘tarish, Imom Moturidiy siymosini xalqimizga yanada kengroq tanitishga xizmat qilishi bilan birga, Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markaziga alohida mas’uliyat ham yuklaydi. Birinchi navbatda, Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazida Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotini o‘rganish va keng targ‘ib qilish yuzasidan amalga oshiriladigan ishlar, ilmiy tadqiqot mavzularini Qarorda belgilangan vazifalardan kelib chiqqan holda belgilab, asosiy faoliyat yo‘nalishlarini muvofiqlashtiradi.


Imom Abu Mansur Moturidiy musulmon olamida buyuk mutakallim, qomusiy olim va ulug‘ mutafakkir, moturidiylik ta’limotining asoschisi sifatida keng e’tirof etiladi. U asos solgan moturidiylik ta’limoti paydo bo‘lganidan to hozirgi kunga qadar e’tiqod musaffoligini asrab-avaylash, musulmonlarning jipsligi va birdamligini ta’minlash, islom niqobi ostidagi oqimlarning buzg‘unchi g‘oyalarga qarshi raddiyalar berishda muhim ilmiy-amaliy ahamiyatga ega bo‘lib kelmoqda. Xususan, turli adashgan oqimlarning g‘oyalariga qarshi naqliy va aqliy dalillar asosida raddiya berish metodologiyasi hamda ma’rifiy asoslarini ishlab chiqqan Imom Moturidiy mazkur xizmatlari uchun “Imom al-huda” – “Hidoyat imomi”, “Musahhih aqida al-muslimin” – “Musulmonlarning aqidasini to‘g‘rilovchi” degan sharafli nomlarga sazovor bo‘lgan. Allomaning Abu Muin Nasafiy, Abu Barakot Nasafiy, Abu Hafs Nasafiy kabi izdoshlari uning yo‘lini munosib davom ettirib, ixtilofli aqidaviy muammolarga ilmiy yechim topish, mo‘tadil ta’limotni odamlar orasida keng tarqatishga ulkan hissa qo‘shganlar.


Imom Moturidiyning mutaassiblikka qarshi kurash metodologiyasi ham naqliy, ham aqliy dalillarga asoslangani sababli buzg‘unchi oqimlar faoliyatiga barham berishda o‘ta samarali bo‘lgan. Ushbu metodologiyaning asosini olimning “Qurolingni ilmda yasa”, degan hikmatli so‘zi tashkil qilgan. Bugungi kunda Imom Moturidiyning ushbu hikmati mamlakatimizda muvaffaqiyatli qo‘llanilayotgan “Jaholatga qarshi ma’rifat” g‘oyasi bilan har tomonlama mushtarak ekanligini ko‘rishimiz mumkin. Umuman olganda, yuqoridagilardan kelib chiqib, Imom Moturidiy hayoti, ilmiy merosi va moturidiylik ta’limotini o‘rganish hamda keng targ‘ib qilish yoshlar tarbiyasida, shuningdek, jamiyatda bag‘rikenglik va mo‘tadillik tamoyillarini qaror toptirib, ijtimoiy-ma’naviy muhitni sog‘lomlashtirishda naqadar yuksak ahamiyatga ega ekanligi oydinlashadi.


Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazi tomonidan Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotining o‘rganilishi xususida shuni aytish mumkinki, bugungi kunda Markazda bu borada keng ko‘lamli ishlar amalga oshirib kelinmoqda. Eng birinchi navbatda, Markaz qoshida tashkil qilingan Xalqaro ilmiy hay’at faoliyatini alohida tilga olish zarur. Misr, Turkiya, Iordaniya, Bosniya va Gersegovina, Germaniya, Rossiya, Malayziya kabi mamlakatlarning yetuk olimlari, mahalliy mutaxassislarni o‘z tarkibida jamlagan ushbu Hay’at ilmiy tadqiqot mavzularini mazmunan boyitish va yanada takomillashtirish, Markaz faoliyatini zamonaviy talablar asosida yo‘lga qo‘yishda benazir platforma vazifasini bajarmoqda. Shu bilan birga, Hay’at a’zolari Imom Moturidiy siymosini jahonga tanitishga ham katta hissa qo‘shmoqdalar.


Shuningdek, Ta’lim, fan va madaniyat masalalari bo‘yicha islom tashkiloti (ICESCO), Islom tarixi, san’ati va madaniyatini tadqiq qilish markazi (IRCICA), Turkiya Islom tadqiqotlari markazi (ISAM), Islom tafakkuri instituti, Saljuq universiteti, Anqara Yildirim Boyazid universiteti, al-Azhar universiteti, Malayziya islom ilmlari universiteti kabi jahonning nufuzli ilmiy va ta’lim muassasalari bilan imzolangan hamkorlikka oid memorandumlar doirasida moturidiylik ta’limoti tarixi va bugungi kundagi ahamiyati, shuningdek, zamonaviy islomshunoslikka oid dolzarb muammolarni hal qilishga qaratilgan konferensiya, seminar, davra suhbatlari va boshqa ilmiy-ma’rifiy tadbirlar muntazam tashkil etib kelinmoqda.


Markaz tomonidan Misrning al-Azhar majmuasi tadqiqotchilari o‘rtasida Imom Moturidiy merosi bo‘yicha xalqaro tanlov o‘tkazildi. Shuningdek, xorijlik tadqiqotchilar uchun Imom Moturidiy nomidagi xalqaro stipendiya joriy qilindi. Bu o‘z navbatida O‘zbekistonda diniy-ma’rifiy sohada amalga oshirilayotgan keng ko‘lamli islohotlar, ijobiy o‘zgarishlarni jahon hamjamiyatiga yetkazish bilan birga, Markaz faoliyatini ham xorijda keng targ‘ib qilishga xizmat qilmoqda.


Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotiga oid manbalarning o‘zbek tilidagi ilmiy-izohli akademik tarjimalarini yaratish, qo‘lyozmalar asosida ilmiy tanqidiy matnlarini tayyorlash, shu asosda xalqchil risolalarni nashr qilib, aholi, ayniqsa yoshlar orasida moturidiylik ta’limotidagi bag‘rikenglik va mo‘tadillik g‘oyalarini keng targ‘ib qilishga ham alohida e’tibor qaratilayotganligini ta’kidlab o‘tish lozim. Jumladan, o‘tgan yilning o‘zida bugungi kundagi dolzarb muammolarga bag‘ishlangan 40 ga yaqin monografiya, kitob va xalqchil risola chop etildi.


Imom Moturidiy tavalludining 1155 yilligini keng nishonlash to‘g‘risidagi qarorning qabul qilinishi Markaz faoliyatini yangi bosqichga olib chiqishga, uni mahalliy va xalqaro miqyosda kengaytirishga xizmat qiladi. Shu nuqtayi nazardan, ushbu Qaror nafaqat O‘zbekiston, balki xalqaro miqyosdagi moturidiyshunoslik sohasi rivojida muhim o‘rin tutishiga shubha yo‘q.


Jamoliddin Karimov,

Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazi direktori

O'zbekiston yangiliklari