O‘zbekistondagi masjidlar soni yana bittaga ko‘paydi. Surxondaryo viloyatining olis Muzrabot tumanida “Do‘stmuhammad bobo” jome masjidi davlat ro‘yxatidan o‘tkazilib, o‘z faoliyatini boshladi.
Shu kunlarda xalqimizning dilini biroz xira qilgan virus sabab ko‘pchilik qatorida muzrabotliklar ham taskinga, xushxabarga mushtoq edilar. Alloh taoloning inoyati ila 8 iyundan diniy tashkilotlar faoliyatiga qayta ruxsat berilishi arafasida, joriy yilning 5 iyun kuni, Muzrabot tumanida yangi masjidga davlat ro‘yxatidan o‘tkazilganligi haqida adliya boshqarmasidan guvohnoma taqdim etildi.
180 mingga yaqin aholiga ega Muzrabot tumanida shu kunga qadar 1 ta masjid faoliyat yuritar edi. U ham bo‘lsa tuman markazidan salkam 20 kilometr uzoqlikda joylashgan bo‘lib, aholining ko‘p qismi jamoat namozlarini ado etish uchun uzoq masofada joylashgan masjidga qatnar edi. Bu, albatta ko‘pchilikka qiyinchilik tug‘dirar, ayniqsa keksalar uchun mushkul holat bo‘lib, “tumanimiz markazida ham bir masjid bo‘lsa edi”, deya ezgu niyat bilan yashardi.
Nihoyat bu borada qilingan sa’y-harakatlar, urinishlar natija berdi. Aholining murojaatlari inobatga olinib, mahalliy hokimlik tomonidan masjid qurilishi uchun “Yangi hayot” mahallasi hududidan yer ajratildi.
O‘tgan ikki yarim yildan ziyod vaqt davomida, xalq hashari yo‘li bilan bu joyda zamon talablariga javob beradigan, namozxonlar uchun qulay sharoitlarga ega, 1500 kishilik sig‘imli jome masjid bunyod etildi. Masjidga mamlakatimizdagi ko‘plab qorilarning, xususan, Surxondaryo va Qashqadaryo vohasidagi minglab tolibi ilmlarning tabarruk ustozi bo‘lgan vohalik olim, marhum Do‘stmuhammad ohun domlaning nomi qo‘yildi.
Mazkur masjid, tom ma’noda ma’rifat maskanidek qad rostlagan. Xonaqoh sharq uslubidagi zamonaviy ko‘rinishda bunyod etilgan bo‘lib, serjilo, issiq voha taftini namoyon etadi. Masjid gumbazining ichki tomonida Qur’oni karimning ibodatga da’vat etuvchi oyatlari bitilgan.
Mehrob esa olovrang siyohlar bilan kufiy va suls hatlarida Alloh taologa hamd va Payg‘ambar alayhissalomga salovat, shuningdek, oyati karimalar bilan bezatilgan.
Xonaqoh yonida zamonaviy shaklda tahoratxona bunyod etilgan.
Masjid hovlisiga tutash qilib, bog‘ va gulzor hamda avtoturargoh bunyod etilgan.
Xullas, mazkur masjid mamlakatmizning eng olis tumanlaridan biri sanalmish Muzrabot ahli uchun cheksiz quvonch va baxtga sabab bo‘luvchi maskan bo‘ldi.
Markaz aholisining sevinchi cheksiz. Tillari-yu dillari shukronada, duoda. Ko‘p yillik armonlar bugun barham topdi. Endi ularning ham o‘z masjidlari bor. Tuman markazida ham azon baralla yangraydi. Bu azon hudud aholisi uchun najot chaqirig‘i, ma’rifat, tarbiya, ilohiy rahmatning da’vati bo‘ladi, insha Alloh. Zero masjidlardan Alloh taoloning rahmat nurlari taralib turadi. Ibodat, ma’rifat, birodarlik maskani bo‘lib, musulmonlar e’tiqodini mustahkamlashga, axloqining go‘zallashishiga, yomonliklardan uzoqda bo‘lishiga sabab bo‘ladi.
Shu bilan O‘zbekistondagi masjidlar soni 2068 taga, Surxondaryo viloyatida esa 113 taga yetdi.
Eslatib o‘tamiz, joriy yilning 8 iyun, dushanba kunidan boshlab, “yashil” hududlarda masjidlar o‘z faoliyatini karantin talablariga amal qilgan holda boshlaydi. Sanitariya-epidemiologik osoyishtalik agentligi taqdim etgan ro‘yxatga ko‘ra, Muzrabot tumani ham “YASHIL” hudud toifasiga kiradi.
Demak, 8 iyundan boshlab “Do‘stmuhammad bobo” masjidida ham sanitar talablar asosida ilk namozlar ado etiladi.
Alloh taolodan yangi bunyod etilgan O‘zining baytini musulmonlar uchun xayrli, to qiyomatgacha azon ovozlari yangrab turuvchi maskan bo‘lmog‘ini tilab qolamiz!
Muzrabotliklarni esa baytulloh bilan muborakbot etamiz!
O‘zbekiston musulmonlari idorasi Matbuot xizmati
O‘MI matbuot xizmati
Bismillahir Rohmanir Rohiym
Mag‘rurlik
Bilingki, kim o‘z nafsining pastkashliklarini anglab yetsa, olamda o‘zidan boshqa yomonroq, nafratga munosibroq kishini ko‘rmaydi. Odam farzandi uchun o‘zining tub mohiyatini anglashdan ham muhimroq majburiyat yo‘q. Shunday ekan, inson o‘zidan qanoatlanmasligi, o‘z nafsidan mamnun bo‘lmasligi zarur. U o‘zini qanchalik chuqur anglab borsa, ma’naviy holi shuncha yaxshilanib, Alloh huzuridagi darajasi ko‘tarilib boradi.
Nafsning tarbiyasi eng avvalo, yomon sifatlarni tark etib, maqtalgan, yaxshi xislatlarga o‘tish yo‘li bilan amalga oshadi. Barcha yomon sifatlarning ildizi esa mag‘rurlik (ujb)dadir[1].
Demak, birinchi navbatda inson go‘zal fazilatlarni egallashiga to‘sqinlik qiluvchi g‘ururini tark etishi zarur! Shuning uchun ham maqtalgan sifatlarni qo‘lga kiritishning asosiy sharti – bu ujbdan xoli bo‘lishlikdir! Kim o‘zi haqida yuksak fikrda bo‘lmasa, unday odam o‘z nafsini poklashga, go‘zal odoblarni o‘zlashtirishga harakat qiladi. Axir kamolotga intilish va kamchiliklarni yo‘qotish inson tabiatiga xos emasmi?
Inson o‘ziga yuksak baho berish tuyg‘usidan forig‘ bo‘lganida maqtalgan sifatlarni o‘zlashtira boshlaydi. Nuqsonlarini anglab, o‘zida g‘urur va manmanlikni tuymaydi. Bunday holda u kamolot sari da’vat etilsa, haqiqiy ishtiyoq bilan, samimiy intiladi. Ilohiy eslatmalar ta’siri va o‘zining tabiiy mohiyati sababli u belgilangan kamolotga yetishguniga qadar axloqiy o‘nglanishda davom etadi.
Ma’lumki, nafsning falokatlaridan biri maqtovlardan lazzatlanishga moyillikdir. Zero, o‘z nafsidan mamnun bo‘lish va o‘ziga bino qo‘yish Allohning g‘azabini keltiradigan holatlardir.
Ibn Atoulloh quddisa sirruhudan so‘rashdi:
– Allohning g‘azabini hamma narsadan ko‘ra tezroq keltiradigan narsa nima?
U zot javob berdilar:
– O‘ziga va o‘zining ruhiy holiga yuksak baho berishlik. Bundan–da yomonrog‘i esa bajargan amali uchun Allohdan mukofot talabida bo‘lmoqlik.
Nafslarining kamchiliklarini faqat o‘zlarini o‘zlari nazorat ostiga olgan kimsalargina payqaydilar. Allohga qasamki, Yaratganning bandasiga qilgan yaxshiliklarining yang yaxshisi nafsining pastkashliklarini o‘ziga ko‘rsatib qo‘yganidir hamda ko‘rsatgan qahrining eng shiddatlisi nafsining razolatini o‘zidan berkitib qo‘yganidir.
Axir, qanday qilib aqlli inson o‘z nafsidan o‘zi mamnun bo‘lishligi mumkin? Barcha yaxshilarning hammalaridan yaxshilari bo‘lgan hazrati Yusuf ibn Ya’qub ibn Is'hoq ibn Ibrohim Xalilulloh alayhimussalomning so‘zlariga bir e’tibor bering:
“Nafsimni oqlamayman. Zero, nafs yomonlikka undovchidir. Faqat Rabbim rahm qilganlar bundan mustasnodir. Albatta, Rabbim kechirimli va rahmli zotdir” (Yusuf surasi, 53-oyat).
Tafsirchilar marhamat qiladilar:
“Bu – “Nafsimni o‘z-o‘zicha yomonlikdan pok deb hisoblamayman, ya’ni men nafsimning tabiiy mohiyatiga asosan bahosini orttirmayman, balki butunlay va mutlaqo Allohning madadiga ishonaman”, deganidir.
“Chunki nafs” deyilganda esa barcha nafslar tushuniladi, jumladan, Yusuf alayhissalomning nafslari ham. Yana nafs tabiatiga ko‘ra “barcha yomonliklarga buyurguvchidir”, deb sifatlangan. Bu – isyonga, sarkashlikka va yaramas ish-harakatlarga chaqiradi, deganidir”.
Nafs turli taqiqlangan ishlarga moyil holda o‘zining foydasiz va behuda istaklarini hammasidan ko‘p ma’qul ko‘rib, ulardan lazzatlanadi. Agar shunday bo‘lmaganida ko‘pchilik odamlarning nafsi o‘z hoyu havaslariga itoat etmas, o‘z xudbinliklariga chap bergan bo‘lar va natijada ulardan ham yomonlik yetmasdi. Shuning uchun ham odam bolasining hammadan aqllisi va Alloh huzuridagi qadrlisi deb o‘z nafsining kamchiliklarini yaxshiroq ko‘ra oladigani aytiladi. Kimki o‘z nafsining kamchiliklarini davomli ravishda kuzata olsa, yanada ko‘proq hushyor tortib, nafsini ayblaydi va o‘zi haqidagi yuksak fikrlarga zarba berib, ularni haydaydi.
“At-Tavilot an-najmiyya” kitobida shunday deyiladi:
“Nafs o‘z tabiatiga ko‘ra yomonlik qilishga buyuruvchi qilib yaratilgandir. Agar unga erk berilsa, undan faqat axmoqona ishlarni kutish mumkin, chunki u faqat yomonlik sodir etish uchungina amr etadi. Qachonki Alloh unga rahm qilib, marhamat nazari bilan qarasa, uning barcha xulqini o‘zgartiradi, Allohning mehribonligi bilan nafs butunlay yomonliklarini tark etib, yaxshi tomonga o‘zgaradi. Endi u yomonlikka buyuruvchi emas, balki yaxshilikka amr qiluvchi bo‘ladi. Ya’ni nafsdagi yovuzlik ezgulikka almashadi. Shuning uchun hazrati Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallam:
“Parvardigoro, meni ko‘z ochib yumguncha bo‘lsa ham nafsim bilan tanho tashlab qo‘yma!” (Ahmad ibn Hanbal, V, 42; Abu Hurayra rivoyat qilgan hadisda ham shu ma’noda keladi, Ibn Najjor) deb Allohga yolvordilar.
“Axloqus solihiyn” (Yaxshilar axloqi) kitobidan
Yo‘ldosh Eshbek, Davron Nurmuhammad
tarjimasi.
[1] Ujb – o‘zi haqida juda baland fikrda bo‘lish, o‘ziga yuksak bahor berish, o‘zi bilan faxrlanish, o‘ziga ishonish, mag‘rurlanish, taltayib ketish va hokazo.