Avval, O‘zbekiston musulmonlari idorasi “ziyorat turizm” faoliyatini yo‘lga qo‘ygani haqida xabar bergan edik. Endilikda, Diniy idora huzuridagi Muqaddas qadamjolarni saqlash va obod etish xayriya jamoat fondi yurtimizdagi ziyoratgohlarni obod etish bilan bir qatorda bunday tabarruk maskanlarga ziyoratlarni ham uyushtirish ishlarini boshladi. Dastlab Fond tomonidan Samarqand viloyatidagi qutlug‘ qadamjolarga ziyoratlar tashkil etilmoqda.
Samarqand ziyorati dasturi bilan tanishing:
Yo‘nalishi: Toshkent – Samarqand – Toshkent
Davomiyligi: 1 kun
Transport turi: Zamonaviy transport vositasi
To‘lov miqdori: 200000 so‘m
Vaqt |
Faoliyat (ish, xizmat)lar tartibi |
|
05:00 |
05:30 |
Ziyoratchilarni belgilangan joyda to‘plash; |
05:30 |
10:00 |
Samarqandga jo‘nash; |
10:00 |
10:30 |
“Imom Buxoriy” majmuasi ziyorati; |
10:30 |
11:00 |
Samarqanda shahriga yetib borish; |
11:00 |
12:30 |
“Hazrati Hizr” va “Shohi Zinda” majmualari ziyorati; |
12:30 |
14:00 |
Tushlik va peshin namozi; |
14:00 |
17:00 |
“Imom Moturidiy” ziyoratgohi, “Bibixonim” masjidi, “Registon” maydoni, “Go‘r Amir” maqbarasi, “Ruhobod” maqbarasi, “Xo‘ja Ahrori Valiy” ziyoratgohi va “Mirzo Ulug‘bek” rasadxonasi ziyorati; |
17:00 |
17:30 |
Ziyorat sovg‘alari xarid qilish; |
17:30 |
22:00 |
Toshkent shahriga qaytish. |
Ziyoratchilarga quyidagi xizmatlar ko‘rsatiladi:
Murojaat uchun: O‘zbekiston musulmonlari idorasi huzuridagi Muqaddas qadamjolarni saqlash va obod etish xayriya jamoat fondi
Telefon: (71) 150-64-11, (90) 186-59-18, (99) 899-59-18
Ziyoratchilarni to‘planish joyi: Hazrati Imom (Xastimom) jome masjidi yonida
Eslatma: Yakka guruh shaklida yig‘ilgan ziyoratchilarni talab va istaklariga ko‘ra, guruhni Toshkent shahrining xohlagan manzilida yig‘ish va ziyoratga jo‘natish mumkin.
Ikrom AHMЕDOV, Xayriya jamg‘armasi bosh mutaxassisi;
O‘zbekiston musulmonlari idorasi Matbuot xizmati
Bismillahir Rohmanir Rohiym
Islom dinida musulmonlarni or-nomusini yerga urish (toptash), ularni kamsitish, haqorat qilish va xo‘rlash taqiqlanganligi bilan bir qatorda musulmon bo‘lmaganlarni ham haqoratlash va ularga hurmatsizlik qilish taqiqlanadi.
Musulmon bo‘lmagan boshqa bir nomusulmonni haqoratlashi, unga tuhmat, bo‘hton qilishi yoki yolg‘on so‘zlashi mumkin. Biroq Islom dini o‘z e’tiqodidagilarni musulmon bo‘lmaganlarni, hatto ularning oilasi va nasli, avlodini ham haqoratlashdan qaytaradi.
Rivoyat qilinishicha, Misr voliysi Amr ibn Oss roziyallohu anhuning o‘g‘li bir musulmon bo‘lmagan fuqaroni nohaq jazolaydi. Shunda bu adolatsizlik Halifa Umar ibn Hattob roziyallohu anhuga yetib boradi va Umar roziyallohu anhu musulmon bo‘lmaganni voliyning o‘g‘li qanday jazolagan bo‘lsa, uni ham huddi shunday jazolashga buyuradi hamda “Qachondan beri siz onasidan ozod holda dunyo kelgan insonlarni o‘zlaringizning qulingiz qilib oldingiz?” deb aytadi[1].
Qo‘li va tili bilan musulmonlarga ozor berish hamda ularni haqoratlash qay darajada taqiqlangan bo‘lsa, bu jinoyatlarni musulmon bo‘lmaganlarga nisbatan sodir etish ham taqiqlanadi. Bu haqda “Durr al-muxtor”da quyidagilar bayon etiladi: “Musulmon bo‘lmaganlarga nisbatan ziyon yetkazishning barcha turlari taqiqlangan hamda musulmonni g‘iybat qilish taqiqlangani singari musulmon bo‘lmaganlarni ham g‘iybat qilish taqiqlanadi[2].
Molikiy mazhabining atoqli faqihlaridan Imom Shihobiddin al-Qarofiy o‘zining “Al-Furuq” nomli asarida quyidagilarni keltirib o‘tadi:
“Musulmon bo‘lmaganlarni musulmonlar bilan bitimni imzolashlari (kelishuvga kelishlari) ular uchun bir qator haq-xuquqlarining mustahkamlanishiga sabab bo‘ladi. Jumladan:
ular bizning zimmamizda hisoblanishadi,
ular bizning himoyamiz va g‘amho‘rligimiz ostida bo‘ladilar,
ular biz kabi hayot kechiradilar, shuningdek ular Allohning, Uning Rasuli akram sollallohu alayhi vasallamning hamda Islom dinining himoyasida bo‘ladilar.
Bas, kim endi shu chegarani buzsa va musulmon bo‘lmaganlarga tili yoki qo‘li bilan ozor bersa Allohning, Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallamning va Islom dinining kafilligiga beparvolik qilgan bo‘ladi”[3].
Ibn Obidin al-Shomiy esa musulmon bo‘lmaganlarning quyidagi haq-huquqlarini keltiradi:
“Musulmon bo‘lmaganlarni musulmonlar bilan kelishuvga kelishlari natijasida ular musulmonlar ega bo‘lgan haq-huquqlarning barchasiga musulmonlar kabi teng ega bo‘ladilar. Hatto agar musulmonni g‘iybat qilish taqiqlangan bo‘lsa nomusulmonni ham g‘iybat qilish taqiqlanadi. Biroq ulamolar: “Musulmon bo‘lmaganlarga jabr-zulm qilish yanada ulkan gunohlardan hisoblanadi[4]”.
Imom Kosoniy o‘zining “Badoius-sanoi” nomli asarida musulmon va musulmon bo‘lmaganlarning haq-huquqlari teng ekani to‘g‘risida quyidagilarni aytib o‘tadi:
“Musulmon bo‘lmaganlar huddi musulmonlar kabi birdek haq-huquqlarga hamda burch va ma’suliyatlarga egadirlar”[5].
Darhaqiqat, yuqoridagi faqih ulamolarning fikrlari musulmonlarni musulmon bo‘lmaganlarning qadr-qimmatini yuksak darajada muhofaza etishlarining hamda ularning huquq va erkinliklarini hurmat qilishlarining yaqqol isbotidir.
Zero, Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallamning o‘zlari doimo musulmon bo‘lmagan aholiga nisbatan yahshi muomalada bo‘lishga buyurganlar va bu borada ham bizga o‘zlari namuna bo‘lganlar.
Shu sababdan, musulmon bo‘lmagan fuqarolarni jabr-zulmlardan, turli yomonliklardan muhofaza etishni kafilligini olish – Islom davlatining vazifalaridan hisoblanadi.
Agar davlat o‘zining musulmon bo‘lmagan fuqarolarining havfsizligini, ularning haq-huquqlarini to‘g‘ri ta’minlay olmasa, Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallam: “Jabr chekkan, zulm ko‘rgan odamlarning himoyachisi men bo‘laman va qiyomat kunida ularning haq-huquqlarini o‘zlariga qaytarib olib beraman” deganlar.
Yana Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallam bunday deganlar:
“Ogoh bo‘ling! Kimda-kim musulmon bo‘lmagan aholiga zulm qilsa, uning haq-huquqlarini kamsitsa, toqati yetmaydigan biror ishga majbur qilsa yoki uning ruhsatisiz biror narsasini olsa jonlar qayta tiriladigan kun (qiyomat)da men uning himoyasida bo‘laman”[6].
Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallamning bu kabi aytgan so‘zlari musulmonlarni doimo musulmon bo‘lmagan fuqarolarning huquqlarini himoya qilishlarida javobgarlikni, ma’suliyatni anglab yetishlariga hizmat qiladi.
“The Fatwa on Terrorism and Suicide Bombings” kitobidan
Davron NURMUHAMMAD tarjimasi
[1] Al-Hindiy, Kanz al-ummal, 2:455.
[2] Al-Haskafiy, al-Durr al-muxtar, 2:223; Ibn Obidin al-Shomiy, Radd al-muhtar.
[3] Al-Qarofiy, al-Furuq, 3:14
[4] Ibn Obidin al-Shomiy, Radd al-muhtar, 3:273, 274.
[5] Al-Kosoniy, Badoius-sanoi, 7:111.
[6] Abu Dovud, al-Sunan: Kitab al-haraj va al-imara va al-fay, 3:170 §3052, Bayhaqiy, al-Sunan al-kubra, 9:205 §18511, Munziriy, al-Targ‘ib va al-tarhib, 4:7 §4558, Al-Ajluniy, Kashf al-hafa, 2:342.