Sayt test holatida ishlamoqda!
05 Avgust, 2025   |   11 Safar, 1447

Toshkent shahri
Tong
03:50
Quyosh
05:22
Peshin
12:34
Asr
17:29
Shom
19:39
Xufton
21:04
Bismillah
05 Avgust, 2025, 11 Safar, 1447

Hulqingiz ila oyat bo'ling!

12.01.2024   689   5 min.
Hulqingiz ila oyat bo'ling!

Sizdan talab qilinadigan narsa yoningizda Qur'on kitobi yurishi emas!

Sizdan talab qilinadigan narsa bu – xulq-atvoringiz bilan oyat bo'lishingizdir!

Ba'zi odamlar o'ylaydiki, go'zal xulq chiroyli gap, go'zal muomalaga cheklangan, go'zal xulq deganda faqat shu tushuniladi, deb. Aslida esa chiroyli xulq bundan kengroq tushuncha! U kamtarlikni, kibr qilmaslikni, kichiklarga rahm qilishni, kattalarni hurmatlashni, sabrni, yumshoqfe'llikni, rostgo'ylikni va boshqa narsalarni o'z ichiga oladi.

Rasululloh sollallohu alayhi vasallamdan odamlarni eng ko'p jannatga kirgizadigan narsa nimaligini so'rashibdi. U zot alayhissalom: “Allohdan taqvo qilish va go'zal xulq”, deb javob bergan ekanlar.

Hasan Basriy rahimahulloh aytadi: “Husni xulqning mohiyati – imkon boricha yaxshilik qilish, hech kimga ozor bermaslik va ochiq chehrali bo'lishdir”.

Bir kishi Rasululloh sollallohu alayhi vasallamdan go'zal xulq haqida so'rabdi, shunda u zot quyidagi oyatni tilovat qilibdilar:

“Kechirimli bo'l, yaxshilikka buyur va johillardan yuz bur” (A'rof surasi, 199-oyat)

Keyin dedilar: “Go'zal xulq bu – sendan aloqani uzgan odamga silai rahm qilishing, senga bermaganga sen berishing, senga zulm qilganni kechirishingdir”.

Go'zal xulq sohibi bo'lmoqchimisiz? Unda Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning quyidagi hadislarini o'zingiz uchun dasturul-amal qilib oling: “Odamlarning Allohga eng mahbubi – odamlarga eng ko'p foydasi tegadiganidir. Amallar ichida Allohga eng seviklisi – musulmonning qalbiga uning biror g'amini aritish ila yoki qarzini to'lab berish ila yoxud ochligini ketkazish ila kirgazadiganingiz xursanchilikdir! Bir birodarimning hojatini chiqarish uchun (ko'chada) yurishim men uchun bu masjidda (ya'ni Masjidun nabaviyda) bir oy e'tikof o'tirganimdan yaxshidir. Kimki g'azabi chiqqanda uni izhor qilishga imkoni bo'la turib o'zini tiysa, Alloh qiyomat kuni qalbini rozilikka to'ldiradi. Kimki birodari hojatini ravo qilish uchun yurib, uni ravo qilsa, Alloh qadamlar toyiladigan kunda uning qadamini sobit qiladi”.

Ahnaf ibn Qays rahimahulloh aytadi: “Sizlarga eng og'ir dard nima ekanini aytaymi?”. Odamlar: “Ha, ayting!” deyishdi. Dediki: “Razil xulq va shaloq til”.

Junayd rahimahulloh aytadi: “Hulqi chiroyli fosiq bilan do'st bo'lishim men uchun xulqi buzuq qori bilan do'st bo'lganimdan yaxshidir!”.

U kishi yana aytadi: “To'rt xislat bandani oliy darajalarga ko'taradi, garchi ilmi va amali oz bo'lsa ham: yumshoq fe'llik, kamtarlik, saxiylik va go'zal xulq”.

Yana bir narsani ta'kidlab o'tish kerakki, go'zal axloq degani hamma haq-huquqlaringiz joyida, hamma narsadan rozi bo'lgan vaqtingizda o'zingizni yaxshi tutishingiz emas! Go'zal axloq – eng qiyin holatda ham, nafsingizga og'ir botadigan vaziyatda ham o'zgarmay turishingiz, yaxshiligingizda bardavom bo'lishingiz, safsatalardan o'zingizni baland tutishingizdir! Toza xulqning sifati odamlar harchand o'zgarsada o'zgarmaydi!

Saxovatli odam kambag'al bo'lib qolsa ham saxiyligini yo'qotmaydi!

Aziz odam zulm ko'rsa ham azizligini, obro'sini saqlab qoladi!

Yaxshilik qiluvchi odam odamlardan yomonlik ko'rganda ham ularga yaxshilik qilaveradi.

Ularning xulqlari Allohga ibodat erur! Vujudlari bu go'zal fe'l-atvor ila Rasululloh sollallohu alayhi vasallamga yaqinlashib boradi!

Abdulloh ibn Muborakka aytishgan ekan: Bizga go'zal xulqni bir so'z bilan ifodalab bering. U zot: “G'azabni qo'y!” debdilar.

Doktor Hasson Shamsi Poshoning "Metin qoyalar" kitobidan

G'iyosiddin Habibulloh, Ne'matulloh Isomov tarjimasi.

 

 

Maqolalar
Boshqa maqolalar

«Ishorai sabboba» qanday amal?

04.08.2025   9480   3 min.
«Ishorai sabboba» qanday amal?

Hanafiy mazhabimizda «ishorai sabboba» sunnat amal xisoblanadi. U to‘g‘risida bir necha hadisu shariflar vorid bo‘lib, quyidagi manbalarda u to‘g‘risida va qanday qilinishi borasida to‘xtalib o‘tilgan. Abu Lays Samarqandiy “Navozil”, Kamoliddin Ibnu Humom “Fathul qodir”, Alloma Alouddiyn Kosoniy “Badoi’us Sanoiy”, Ibn Obidiyn “Raddul muxtor”, Abdulhay Laknaviy “Umdatur ri'oya”, “E’lo’us sunan” kabi mo‘tabar manbalarda ham sunnat ekanligi zikr qilingan.  Bu haqida Aliy Qoriy ikkita “Tazyinul ibora tahsinul ishora” va “At-tadhiynu lit tazayyun”, Hofiz Ibn Hajar “Talhisul hobir”, Ibn Obidiyn “Raf’ ul taraddud” nomli bir qator risolalarda ham yozib o‘tganlar.

Imom Termiziy Abu Humayddan rivoyat qiladilar: “O‘ng kaftlarini o‘ng tizzalariga, chap kaftlarini chap tizzalarini ustiga qo‘yib barmoqlari bilan ishora qilar edilar”.

Ibn Umar roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: “Nabiy sallolohu alayhi vasallam namozda, ya’ni tashahhudga o‘tirsalar o‘ng qo‘llarini o‘ng tizzalarini ustiga chap qo‘llarini chap tizzalarini ustiga qo‘yib ko‘rsatkich barmoqlarini ko‘tarib ishora  qilardilar. Chap qo‘llari tizzalarini ustida turar edi”. Ushbu hadisga sahobalar, tobe’inlar amal qilib, tashahhudda ishorani ixtiyor qildilar. Ahmad Nofi’dan rivoyat qiladilar: “Abdulloh ibn Umar roziyallohu anhumo namozda tashahhudga o‘ltirsalar ikki qo‘llarini ikki tizzalariga qo‘yib barmoqlari bilan ishora qilib, ishora qilgan barmoqlariga qarab turar edilar, so‘ng Rasululloh sallalohualayhi vasallam: “Barmoq bilan ishora qilish shaytonga temirdan ham shiddatliroq”, derdilar.

Aliy Qoriy “Tazyinul ibora tahsinul ishora” kitoblarida ushbu hadisni sharhlab aytadilarki, “Barmoq bilan ishora qilish urushda temir qurolni ishlatishdan ham qiyinroqdir, go‘yo tavhidga ishora qilish bilan shayton mo‘min bandani adashtirishi, shirkka olib borishdan bo‘lgan  umidini kesadi”.

Imom Suyutiy “Jome’ul kabir” kitoblarida Uqba ibn Omirdan rivoyat qiladilar: “Kishi namozida ishora qiladigan har bir ishorasiga o‘nta hasanot yoziladi”, dedilar.

Ibn Obidiyn “Raf’ul taraddud” nomli kitoblaridagi «ishorai sabboba» haqida vorid bo‘lgan hadislar, olti sahih kitoblarning hammasida zikr qilingan. U hadislarni hattoki, ma’naviy mutovotir deyish durust bo‘ladi deganlar.

«Ishorai sabboba» qilish borasida sahobalar, ularga ergashgan tobe’inlar ixtilof qilmadilar. Imom Abu Hanifa va u zotning ikki shogirdlari Imom Abu Yusuf va Imom Muhammmad, Imom Molik, Imom Shofeiy, Imom Ahmad ibn Hanbal hamda mutaqaddim ulamolar «ishorai sabboba» sunnat ekanligiga ittifoq qilishgan.

Xulosa qilib aytadigan bo‘lsak, «ishorai sabboba»ni tashahhudga o‘tirganda, duoni o‘qib “Ashhadu anna...” deganda namozxon o‘ng qo‘lni ko‘rsatgich barmog‘ini ko‘taradi, “illalloh” deganda tushiradi. Tashahhud duosini avvalidan qo‘lni qimirlatib turish durust emas. Shuni takidlash lozimki, «ishorai sabboba» rivoyatlaridan bexabar bo‘lib, bu amalni qilmagan namozxonni aslo malomat qilinmaydi.

Namangan shahar "Mulla Bozor Oxund" jome masjidi

imom noibi Anvarxon Akramov

Manba: @Softalimotlar