Rasululloh sollallohu alayhi va sallam bunday deganlar: “Qabul bo‘lish jihatidan otaning farzandi uchun qilgan duosi Payg‘ambarning ummati haqqiga qilgan duosi kabidir. Onaniki ham shunday” (“Majma’ul odob” kitobidan).
Ona shafqati otanikidan ustunroq bo‘lgani sababli duosining qabul bo‘lishi ham otanikidan tezroqdir. Bir hadisi sharifda Nabiy sollallohu alayhi va sallam bunday deganlar: “…Onaningi duosi tezroq qabul bo‘ladi”.
Sahobai kiromlar Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi va sallamdan buning sababini so‘raganlarida: “Chunki ona otaga qaraganda farzandga yaqinroq. Yaqin bo‘lganning duosi oldinroq qabul bo‘ladi”, deb javob berdilar (“Majma’ul odob” kitobidan).
Abu Hurayra roziyallohu anhudan rivoyat qilingan hadisda Rasululloh sollallohu alayhi va sallam bunday marhamat qilganlar: “Allohning ijobat qilishiga aniq ishongan holingizda duo qiling. Bilingki, Alloh g‘ofil va behuda qalbdan duoni qabul qilmas” (Imom Termiziy rivoyati).
Abu Hurayra roziyallohu anhudan rivoyat qilingan boshqa bir hadisda Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi va sallam: “Sizlardan biringiz duo qilsa, rag‘batini katta qilsin (katta narsalar so‘rasin). Chunki beradigan hech bir narsasi Alloh taologa mashaqqat emas”, deganlar (Imom Ahmad rivoyati).
Abu Said roziyallohu anhudan rivoyat qilingan hadisi sharifda Nabiy alayhissalom marhamat qiladilar: “Musulmon banda bir gunoh yoki biror qarindoshi bilan orasi ochilishi (shariatga uyg‘un bo‘lmagan narsalar)ni so‘ramagunicha o‘ziga uch narsa berilmasidan duosi qaytarilmaydi: duosi qabul bo‘lib, dunyoda o‘ziga beriladi yoki duosi oxiratga olib qo‘yiladi yoxud duosi qadar bir yomonlikdan uzoqlashtiriladi” (Imom Hokim rivoyati).
Abu Hurayra roziyallohu anhudan rivoyat qilingan hadisda Rasululloh alayhissalom: «Sizlardan duo qilgach, “Duo qildim, qabul bo‘lmayapti”, deb shoshmaydigan kishining duosi qabul bo‘ladi.
Allohga duo qilinglar va shikoyat qilib: “Ijobat bo‘lmadi, qabul bo‘lmadi”, demanglar», deganlar (Imom Buxoriy rivoti).
Anas ibn Molik roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi. Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi va sallam buyuradilar: “Jonim qo‘lida bo‘lgan Zotga qasamki, Alloh azza va jalla duosini qabul qilmaydigan bandasiga duo qilishni nasib etmaydi” (Imom Tabaroniy rivoyati).
“Har bir ona bilishi kerak” kitobidan
Nigora MIRZAYEVA tarjimasi
Dinimiz inson hayotining barcha jabhalarida muvozanatni ta’minlab, yuksak madaniyat va ezgu qadriyatlar asosida yashashni ustuvor vazifa sifatida targ‘ib qiladi. To‘y va boshqa marosimlar ham shunday me’yorlar doirasida bo‘lishi lozim. Ayniqsa, hozirgi kunda ortiqcha dabdababozlik va isrofgarchilik keng tarqalganligi sababli, insonlarning burch va axloqiy talablariga zid holatlar ko‘payayotgani kuzatilmoqda.
Islom dinida to‘y ma’naviy va ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lgan birlashtiruvchi tadbir sanaladi. Undagi eng asosiy maqsad ayol va erkakni nikoh orqali oila qurishi va jamoat oldida bu rishtaning tasdiqlanishidir. Shunday ekan, to‘y ziyofatlari ortiqcha xarajatlar va dabdababozlikka aylanib ketsa, asosiy maqsaddan chetlanish vujudga keladi.
Isrof va dabdababozlik nafaqat moliyaviy zarar keltiradi, balki diniy-axloqiy nuqtayi nazardan ham qoralanadi. Qur’oni Karimda bu haqda shunday deyilgan:
“U zot isrof qiluvchilarni sevmas” (A’rof, 31).
To‘ylarda ixchamlik va oddiylikni saqlash, isrofga yo‘l qo‘ymaslik kerak. Ortiqcha isrof va dabdababozlikning zararlari quyidagilar:
Yaqin qarindoshlar, do‘stu qadrdonlar va qo‘shnilarni taklif qilish, kamtarona dasturxon tuzatish, bir necha turli taomlarni o‘rniga oddiy taomlarni tayyorlash, qo‘sha-qo‘sha mashinalar va qator-qator san’atkorlarsiz marosimlarni o‘tkazish, to‘yxona, uylarni ortiqcha bezamaslik, sarpo qilishda keraksiz va qimmat buyumlardan voz kechish, to‘y uchun sarf-xarajatlarni oldindan rejalashtirish, boshqa xarajatlarga yo‘l qo‘ymaslik, dinimiz ko‘rsatmalariga amal qilish to‘ylarda dabdaba va isrofni oldini oladi.
Isrof va dabdababozlikdan chetlashish, oddiylik va ixchamlikka e’tibor berish har bir musulmonning burchi va mas’uliyatidir. To‘y hamjihatlik va oila qurish uchun muhim marosim ekanligini e’tiborga olsak, uning mazmunini yo‘qotib, ortiqcha sarf-xarajatlarga aylantirishdan saqlanish lozim.
To‘ylarni ixcham qilishga harakat qilsak, nafaqat o‘zimiz, balki jamiyatimiz ham barqaror va isloh bo‘ladi.
Shermuhammad Boltayev,
Xorazm viloyati Shayx Qosim bobo jome
masjidi imom-xatibi