Sayt test holatida ishlamoqda!
05 Avgust, 2025   |   11 Safar, 1447

Toshkent shahri
Tong
03:50
Quyosh
05:22
Peshin
12:34
Asr
17:29
Shom
19:39
Xufton
21:04
Bismillah
05 Avgust, 2025, 11 Safar, 1447

Rajab oyi kirib kelmoqda 

11.01.2024   1647   2 min.
Rajab oyi kirib kelmoqda 

Rajab oyi hijriy –qamariy yil hisobining 7 oyi hisoblanadi. Rajab oyining nomlanishidagi “rajab” so'zi   nima ma'noni anglatadi?

“Rajab” so'zi arabcha so'z bo'lib,  u o'zbek tilidagi “qo'rqmoq”, “ulug'lamoq” kabi so'zlarning ma'nolarini ifodalaydi.

Ma'lumki, hijriy-qamariy yil hisobida  to'rtta shahrul-haram oy bo'lib, shulardan biri Rajab oyidir. Rajab oyi shahrul-haram ya'ni Alloh taolo insonlar orasida urush-nizo, janjallarni harom qilgan oydir.

Qadimda Rajab oyi kelsa, bu oyning hurmatidan insonlar o'zaro ixtiloflarni, urush-janjallarni to'xtatganlar. Bu esa Rajab oyi insonlarga xotirjamlik-tinchlik baxsh etadigan oy ekanligiga dalolat qiladi. Halqimiz Rajab oyini hurmatlab bu oyda tug'ilgan bolalarga Rajab deb ismlar qo'yishadi.

Mana xalqimizning “To'rt inog'a” deb ataydigan oylarning to'rtinchisi bo'lgan “Jumadul-oxir” oyi ham oxirlab qoldi. Bu yil 13 Yanvar' shanba kunidan Rajab oyi boshlanadi.

Rajab oyi ko'rinsa, uni barokatli bo'lishini Alloh taolodan so'rab duo qilamiz. Payg'ambarimiz sollallohu alayhi vasallam qachon yangi chiqqan oyni ko'rsalar shunday duo qilardilar:

 

"اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْيُمْنِ وَالْإِيمَانِ وَالسَّلَامَةِ وَالْإِسْلَامِ وَالتَّوْفِيقِ لِمَا تُحِبُّ وَتَرْضَى رَبُّنَا وَرَبُّكَ اللَّهُ  اللَّهُ أَكْبَر "

“Allohu akbar, Allohumma ahillahu alayna bil-yumni val-iymani, vas-salaamati val-tavfiqi, limaa tuhibbu va tarzo robbuna va robbukalloh ”.

"Allohu Akbar(Alloh buyuk), Ey, Allohim!  Bu oyni bizlarga baraka va imon, salomatlik va Islom va O'zing yaxshi ko'radigan, rozi bo'ladigan narsaga muyassar etish bilan chiqar. Ey, hilol, mening ham, sening ham Robbing Allohdir!" ( Imom Termiziy va Dorimiy rivoyati).

 

Alloh taolo kirib kelayotgan Rajab oyini barakali oylardan qilsin!

 

Ruhiddin Akbarov,

O'MIning Qashqadaryo viloyatidagi vakillik xodimi

Maqolalar
Boshqa maqolalar

«Ishorai sabboba» qanday amal?

04.08.2025   9325   3 min.
«Ishorai sabboba» qanday amal?

Hanafiy mazhabimizda «ishorai sabboba» sunnat amal xisoblanadi. U to‘g‘risida bir necha hadisu shariflar vorid bo‘lib, quyidagi manbalarda u to‘g‘risida va qanday qilinishi borasida to‘xtalib o‘tilgan. Abu Lays Samarqandiy “Navozil”, Kamoliddin Ibnu Humom “Fathul qodir”, Alloma Alouddiyn Kosoniy “Badoi’us Sanoiy”, Ibn Obidiyn “Raddul muxtor”, Abdulhay Laknaviy “Umdatur ri'oya”, “E’lo’us sunan” kabi mo‘tabar manbalarda ham sunnat ekanligi zikr qilingan.  Bu haqida Aliy Qoriy ikkita “Tazyinul ibora tahsinul ishora” va “At-tadhiynu lit tazayyun”, Hofiz Ibn Hajar “Talhisul hobir”, Ibn Obidiyn “Raf’ ul taraddud” nomli bir qator risolalarda ham yozib o‘tganlar.

Imom Termiziy Abu Humayddan rivoyat qiladilar: “O‘ng kaftlarini o‘ng tizzalariga, chap kaftlarini chap tizzalarini ustiga qo‘yib barmoqlari bilan ishora qilar edilar”.

Ibn Umar roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: “Nabiy sallolohu alayhi vasallam namozda, ya’ni tashahhudga o‘tirsalar o‘ng qo‘llarini o‘ng tizzalarini ustiga chap qo‘llarini chap tizzalarini ustiga qo‘yib ko‘rsatkich barmoqlarini ko‘tarib ishora  qilardilar. Chap qo‘llari tizzalarini ustida turar edi”. Ushbu hadisga sahobalar, tobe’inlar amal qilib, tashahhudda ishorani ixtiyor qildilar. Ahmad Nofi’dan rivoyat qiladilar: “Abdulloh ibn Umar roziyallohu anhumo namozda tashahhudga o‘ltirsalar ikki qo‘llarini ikki tizzalariga qo‘yib barmoqlari bilan ishora qilib, ishora qilgan barmoqlariga qarab turar edilar, so‘ng Rasululloh sallalohualayhi vasallam: “Barmoq bilan ishora qilish shaytonga temirdan ham shiddatliroq”, derdilar.

Aliy Qoriy “Tazyinul ibora tahsinul ishora” kitoblarida ushbu hadisni sharhlab aytadilarki, “Barmoq bilan ishora qilish urushda temir qurolni ishlatishdan ham qiyinroqdir, go‘yo tavhidga ishora qilish bilan shayton mo‘min bandani adashtirishi, shirkka olib borishdan bo‘lgan  umidini kesadi”.

Imom Suyutiy “Jome’ul kabir” kitoblarida Uqba ibn Omirdan rivoyat qiladilar: “Kishi namozida ishora qiladigan har bir ishorasiga o‘nta hasanot yoziladi”, dedilar.

Ibn Obidiyn “Raf’ul taraddud” nomli kitoblaridagi «ishorai sabboba» haqida vorid bo‘lgan hadislar, olti sahih kitoblarning hammasida zikr qilingan. U hadislarni hattoki, ma’naviy mutovotir deyish durust bo‘ladi deganlar.

«Ishorai sabboba» qilish borasida sahobalar, ularga ergashgan tobe’inlar ixtilof qilmadilar. Imom Abu Hanifa va u zotning ikki shogirdlari Imom Abu Yusuf va Imom Muhammmad, Imom Molik, Imom Shofeiy, Imom Ahmad ibn Hanbal hamda mutaqaddim ulamolar «ishorai sabboba» sunnat ekanligiga ittifoq qilishgan.

Xulosa qilib aytadigan bo‘lsak, «ishorai sabboba»ni tashahhudga o‘tirganda, duoni o‘qib “Ashhadu anna...” deganda namozxon o‘ng qo‘lni ko‘rsatgich barmog‘ini ko‘taradi, “illalloh” deganda tushiradi. Tashahhud duosini avvalidan qo‘lni qimirlatib turish durust emas. Shuni takidlash lozimki, «ishorai sabboba» rivoyatlaridan bexabar bo‘lib, bu amalni qilmagan namozxonni aslo malomat qilinmaydi.

Namangan shahar "Mulla Bozor Oxund" jome masjidi

imom noibi Anvarxon Akramov

Manba: @Softalimotlar