Sayt test holatida ishlamoqda!
05 Avgust, 2025   |   11 Safar, 1447

Toshkent shahri
Tong
03:50
Quyosh
05:22
Peshin
12:34
Asr
17:29
Shom
19:39
Xufton
21:04
Bismillah
05 Avgust, 2025, 11 Safar, 1447

Iymoni bor sinovdadir

08.01.2024   616   4 min.
Iymoni bor sinovdadir

Iymonning etti sharti bo'lsa, shulardan biri taqdirga, ya'ni yaxshilik ham, yomonlik ham Allohdan ekaniga qat'iy ishonishdir. Ammo ko'pincha bizga biror musibat etsa: “Agar unday qilsam, bunday bo'lardi, nega shunaqa bo'ldi?” deya afsus chekamiz. Aksincha, biror muvaffaqiyatga erishsak: “Aqlimni ishlatib unday qildim, bunday qildim”, deya g'ururlanamiz. Yaxshilik ham, yomonlik ham taqdirimizga bitilgani yodga ham kelmaydi.

Alloh taolo: “Sizlarni biroz xavf-xatar, ochlik (azobi) bilan, molu jon va mevalar (hosili)ni kamaytirish yo'li bilan sinagaymiz”, deb marhamat qiladi (Baqara surasi, 155-oyat).

Shu ma'noda Rasululloh sollallohu alayhi va sallam: “Odamlarning eng qattiq sinovga duchor bo'ladiganlari payg'ambarlardir, ulardan keyin solih zotlar, keyin ularga yaqinlar va undan keyin ularga yaqinlardir. Kishi diniga qarab imtihonga solinadi, agar dinida salobat bo'lsa, sinovi ham ziyoda qilinadi, agar dinida engillik bo'lsa, sinovi ham engil qilinadi. Bandaga sinovlar kelaverganidan, u oxir-oqibat borib Yer yuzida gunohi qolmagan holda yuradigan bo'ladi”, deganlar (Imom Termiziy rivoyati).

Bunday sinovlar har bir kishiga beriladi. Boylar mol-dunyo, olimlar ilmi bilan, amaldorlar amali, kambag'allar nochorlik bilan sinaladi. Shuningdek, inson ofatlar, mashaqqatu kasalliklar bilan ham sinalsa, ayrimlar yaqinlari, ya'ni nobop er yo xotin, farzand yoki qo'ni-qo'shnisi bilan ham sinalishi mumkin. Kishining kimligi mana shu onlarda namoyon bo'ladi. Iymoni mustahkam banda bu ishlarning barchasi Allohdan ekaniga inonadi va taqdiriga rozi bo'ladi. Aksincha, iymoni zaif kishi hayotidan norozi bo'lib, afsus-nadomat qiladi.

Shuning uchun ham Rasululloh sollallohu alayhi va sallam Abu Hurayra roziyallohu anhu rivoyat qilgan hadisda: «Agar senga musibat etsa, “Agar unday qilganimda, bunday qilganimda”, dema. Lekin “Alloh taqdir qildi va xohlaganini qildi”, degin. Albatta, “agar” (deyish) shaytonning amalini ochadi», deganlar (Imom Muslim rivoyati).

Bunday sinovlar gohida butun bir millatu elatlarga, qavmlarga ham berilishi mumkin. Huddi Od qavmi juda baquvvat va boy-badavlat bo'lgani kabi. Samud qavmi ham nihoyatda to'kin hayot kechirar edi. Ammo ular kibrga ketib, bu dunyo sinov ekanini anglamadilar va halokatga uchradi. Bani Isroil qavmi necha yillar Fir'avn zulmida va sarson-sargardonlikda yashadi. Vaqt o'tib Alloh ularni Fir'avn zulmidan xalos etib, ko'plab ne'matlar ato etdi.

Ayni kunda ba'zi falastinliklar shu kabi mashaqqatlarni boshidan kechirayotgan bo'lsa, XX asr boshlarida xalqimiz ham ana shunday og'ir damlarni o'tkazgan. Bosqinchilar ota-bobolarimizning ruhini sindirish uchun necha yillar davomida qirg'inu qatag'onlar, tayziqlar uyushtirib, iymonidan, o'zligidan ayirishga harakat qildi. Oqibatda bobolarimiz halovat nimaligini bilmay, salkam bir asrga yaqin xavotirda yashadi. Shukrki, xalqimiz bunday mashaqqatni matonatu sabr bilan engdi. Iymon-e'tiqodini, tilini, o'zligini saqlab hurriyatga etishdi.

Qur'oni karimda: “Albatta, har bir qiyinchilik bilan birga engillik bordir” (Sharh surasi, 6-oyat) deyiladi. Hadisi sharifda esa Nabiy sollallohu alayhi va sallam: “Albatta, yoqtirmaydigan narsalaringga (ya'ni musibatlarga) sabr qilishingda ko'pdan-ko'p yaxshiliklar bor. Allohning yordami sabr (qilinganda) bo'ladi. Albatta, shodlik mashaqqatdan so'ng keladi. Albatta, qiyinchilikdan so'ng engillik keladi”, deya ta'kidlaganlar (Imom Ahmad rivoyati).

Bu oyatu hadisning hayotdagi isbotini ko'p bor ko'rganmiz. Biror mashaqqatdan so'ng, albatta, quvonchli kunlar kelganiga guvoh bo'lganmiz. Vaqt o'tib bu sinovlar bizga yaxshigina saboq va hikmat bo'lganini tushunib etganmiz.

 

Jo'rabek ERGAShYeV,

Baliqchi tumani bosh imom-xatibi

 "Hidoyat" jurnalining 12-sonidan olindi

 

 

Maqolalar
Boshqa maqolalar

«Ishorai sabboba» qanday amal?

04.08.2025   9261   3 min.
«Ishorai sabboba» qanday amal?

Hanafiy mazhabimizda «ishorai sabboba» sunnat amal xisoblanadi. U to‘g‘risida bir necha hadisu shariflar vorid bo‘lib, quyidagi manbalarda u to‘g‘risida va qanday qilinishi borasida to‘xtalib o‘tilgan. Abu Lays Samarqandiy “Navozil”, Kamoliddin Ibnu Humom “Fathul qodir”, Alloma Alouddiyn Kosoniy “Badoi’us Sanoiy”, Ibn Obidiyn “Raddul muxtor”, Abdulhay Laknaviy “Umdatur ri'oya”, “E’lo’us sunan” kabi mo‘tabar manbalarda ham sunnat ekanligi zikr qilingan.  Bu haqida Aliy Qoriy ikkita “Tazyinul ibora tahsinul ishora” va “At-tadhiynu lit tazayyun”, Hofiz Ibn Hajar “Talhisul hobir”, Ibn Obidiyn “Raf’ ul taraddud” nomli bir qator risolalarda ham yozib o‘tganlar.

Imom Termiziy Abu Humayddan rivoyat qiladilar: “O‘ng kaftlarini o‘ng tizzalariga, chap kaftlarini chap tizzalarini ustiga qo‘yib barmoqlari bilan ishora qilar edilar”.

Ibn Umar roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: “Nabiy sallolohu alayhi vasallam namozda, ya’ni tashahhudga o‘tirsalar o‘ng qo‘llarini o‘ng tizzalarini ustiga chap qo‘llarini chap tizzalarini ustiga qo‘yib ko‘rsatkich barmoqlarini ko‘tarib ishora  qilardilar. Chap qo‘llari tizzalarini ustida turar edi”. Ushbu hadisga sahobalar, tobe’inlar amal qilib, tashahhudda ishorani ixtiyor qildilar. Ahmad Nofi’dan rivoyat qiladilar: “Abdulloh ibn Umar roziyallohu anhumo namozda tashahhudga o‘ltirsalar ikki qo‘llarini ikki tizzalariga qo‘yib barmoqlari bilan ishora qilib, ishora qilgan barmoqlariga qarab turar edilar, so‘ng Rasululloh sallalohualayhi vasallam: “Barmoq bilan ishora qilish shaytonga temirdan ham shiddatliroq”, derdilar.

Aliy Qoriy “Tazyinul ibora tahsinul ishora” kitoblarida ushbu hadisni sharhlab aytadilarki, “Barmoq bilan ishora qilish urushda temir qurolni ishlatishdan ham qiyinroqdir, go‘yo tavhidga ishora qilish bilan shayton mo‘min bandani adashtirishi, shirkka olib borishdan bo‘lgan  umidini kesadi”.

Imom Suyutiy “Jome’ul kabir” kitoblarida Uqba ibn Omirdan rivoyat qiladilar: “Kishi namozida ishora qiladigan har bir ishorasiga o‘nta hasanot yoziladi”, dedilar.

Ibn Obidiyn “Raf’ul taraddud” nomli kitoblaridagi «ishorai sabboba» haqida vorid bo‘lgan hadislar, olti sahih kitoblarning hammasida zikr qilingan. U hadislarni hattoki, ma’naviy mutovotir deyish durust bo‘ladi deganlar.

«Ishorai sabboba» qilish borasida sahobalar, ularga ergashgan tobe’inlar ixtilof qilmadilar. Imom Abu Hanifa va u zotning ikki shogirdlari Imom Abu Yusuf va Imom Muhammmad, Imom Molik, Imom Shofeiy, Imom Ahmad ibn Hanbal hamda mutaqaddim ulamolar «ishorai sabboba» sunnat ekanligiga ittifoq qilishgan.

Xulosa qilib aytadigan bo‘lsak, «ishorai sabboba»ni tashahhudga o‘tirganda, duoni o‘qib “Ashhadu anna...” deganda namozxon o‘ng qo‘lni ko‘rsatgich barmog‘ini ko‘taradi, “illalloh” deganda tushiradi. Tashahhud duosini avvalidan qo‘lni qimirlatib turish durust emas. Shuni takidlash lozimki, «ishorai sabboba» rivoyatlaridan bexabar bo‘lib, bu amalni qilmagan namozxonni aslo malomat qilinmaydi.

Namangan shahar "Mulla Bozor Oxund" jome masjidi

imom noibi Anvarxon Akramov

Manba: @Softalimotlar