Sayt test holatida ishlamoqda!
05 Avgust, 2025   |   11 Safar, 1447

Toshkent shahri
Tong
03:50
Quyosh
05:22
Peshin
12:34
Asr
17:29
Shom
19:39
Xufton
21:04
Bismillah
05 Avgust, 2025, 11 Safar, 1447

Siz o'zgaradigan insonsiz!

29.12.2023   1129   4 min.
Siz o'zgaradigan insonsiz!

Nuh alayhissalomning o'g'li o'zgarmaslikka qaror qilgandi, natijada uning oqibati halokat bo'ldi!

Fir'avnning ayoli o'zgarishga qaror qilgan edi, natijada Jannat ahli xonimlaridan bo'ldi!

Biri eng katta da'vatchining o'g'li, biri esa eng katta zolimning ayoli.

Demak, vaziyatlaringiz, lavozimlaringiz qanday bo'lishidan qat'i nazar, o'zingizni o'zgartirishga qodir va bu borada qarorga ega shaxs ekansiz!

O'zgartirishga kirishganingizni o'zida qiyin deb o'ylaganingiz ishning eng katta qismiga ega chiqqan bo'lasiz. Zero, qiyin ko'ringan hech bir ish qat'iyatlilar nazdida qilib bo'lmas ish emas.

Insonlar doim o'zgartirish tomon harakat qiladilar. Biroq bu o'zgartirish yo yaxshi tomonga, yoki yomon tomonga qaratilgan bo'ladi. O'zgarmasdan yashaydigan odam juda kam. Hamma ham o'zgaradi, faqat kimdir oldinga olg'a qadam tashlab o'zgaradi, yana kimdir ortga chekinib. Bu haqda Qur'oni karimda oyat bor:

“Sizlardan peshqadam bo'lishni yoki ortda qolishni xohlayotgan kimsalar uchun hamdir” (Muddassir surasi, 37-oyat).

Shunday ekan dunyo-yu oxiratda sizga foyda beradigan narsani o'zingiz uchun ixtiyor eting!

O'zgartirish shunchaki orzu qilish bilan ro'yobga chiqib qolmaydi, jiddiy tarzda amalga kirishish orqali hosil bo'ladi. Ishga kirishganda uning boshlanishi va tugash nuqtasi ma'lum bo'lishi kerak. Agar shunday qilinsa Allohning o'zgartirishi ro'yobga chiqadi. Zero, Alloh taolo Ra'd surasining 11-oyatida:

“Albatta, to bir qavm o'zlarini o'zgartirmagunlaricha, Alloh ularning holini o'zgartirmas”, deya marhamat qilgan.

Oyatda aytilgan o'zgartirish – biror holatni aksiga o'zgartirishdir. U yomon holatdan yaxshi holatga o'zgartirish bo'lishi ham mumkin yoki buning aksi bo'lishi ham mumkin.

Fir'avnning odamlari Allohning ne'matini o'zgarishini talab qildilar, Allohning oyatlarini yolg'onga chiqardilar. Oqibatda Alloh ulardagi ne'matlarni azoblarga o'zgartirdi. Chunki ular o'zlaridagi yaxshi holatni yomon holatga o'zgartirishgan edi.

Har birimiz o'zimizga ochiqchasiga savol beraylik:

Qanchadan-qancha ma'ruza, va'z-nasihatlarni eshitganmiz, hayotimiz davomida qancha-qancha voqea-hodisalarni boshimizdan kechirganmiz. Ho'sh, bular bizdagi biror narsani o'zgartirdimi, yo'limizni to'g'rilab qo'ydimi, bizni to'g'ri yo'lga yo'naltirib qo'ydimi?

Odamlar bilan o'zaro mehr-muhabbatimiz yaxshilashdimi, munosablatlar iliqlashdimi yoki aksincha gina-adovatlar avj oldimi?

O'zaro bir-birimizni kechiruvchan bo'lib boryapmizmi yoki kek-adovat qalbimizni qurshab olganmi?

Eshitgan, bilganlarimiz bizni Allohga yaqinlashtirmoqdami yoxud aksincha, uzoqlashtirmoqdami?

Hamma ishlarimizni bir chekkaga qo'yib, vaqt o'tib ketmasidan mana shu savollarni oldimizga qo'yaylik!

Doktor Hasson Shamsi Poshoning "Metin qoyalar" kitobidan

G'iyosiddin Habibulloh, Ne'matulloh Isomov tarjimasi.

Maqolalar
Boshqa maqolalar

«Ishorai sabboba» qanday amal?

04.08.2025   4904   3 min.
«Ishorai sabboba» qanday amal?

Hanafiy mazhabimizda «ishorai sabboba» sunnat amal xisoblanadi. U to‘g‘risida bir necha hadisu shariflar vorid bo‘lib, quyidagi manbalarda u to‘g‘risida va qanday qilinishi borasida to‘xtalib o‘tilgan. Abu Lays Samarqandiy “Navozil”, Kamoliddin Ibnu Humom “Fathul qodir”, Alloma Alouddiyn Kosoniy “Badoi’us Sanoiy”, Ibn Obidiyn “Raddul muxtor”, Abdulhay Laknaviy “Umdatur ri'oya”, “E’lo’us sunan” kabi mo‘tabar manbalarda ham sunnat ekanligi zikr qilingan.  Bu haqida Aliy Qoriy ikkita “Tazyinul ibora tahsinul ishora” va “At-tadhiynu lit tazayyun”, Hofiz Ibn Hajar “Talhisul hobir”, Ibn Obidiyn “Raf’ ul taraddud” nomli bir qator risolalarda ham yozib o‘tganlar.

Imom Termiziy Abu Humayddan rivoyat qiladilar: “O‘ng kaftlarini o‘ng tizzalariga, chap kaftlarini chap tizzalarini ustiga qo‘yib barmoqlari bilan ishora qilar edilar”.

Ibn Umar roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi: “Nabiy sallolohu alayhi vasallam namozda, ya’ni tashahhudga o‘tirsalar o‘ng qo‘llarini o‘ng tizzalarini ustiga chap qo‘llarini chap tizzalarini ustiga qo‘yib ko‘rsatkich barmoqlarini ko‘tarib ishora  qilardilar. Chap qo‘llari tizzalarini ustida turar edi”. Ushbu hadisga sahobalar, tobe’inlar amal qilib, tashahhudda ishorani ixtiyor qildilar. Ahmad Nofi’dan rivoyat qiladilar: “Abdulloh ibn Umar roziyallohu anhumo namozda tashahhudga o‘ltirsalar ikki qo‘llarini ikki tizzalariga qo‘yib barmoqlari bilan ishora qilib, ishora qilgan barmoqlariga qarab turar edilar, so‘ng Rasululloh sallalohualayhi vasallam: “Barmoq bilan ishora qilish shaytonga temirdan ham shiddatliroq”, derdilar.

Aliy Qoriy “Tazyinul ibora tahsinul ishora” kitoblarida ushbu hadisni sharhlab aytadilarki, “Barmoq bilan ishora qilish urushda temir qurolni ishlatishdan ham qiyinroqdir, go‘yo tavhidga ishora qilish bilan shayton mo‘min bandani adashtirishi, shirkka olib borishdan bo‘lgan  umidini kesadi”.

Imom Suyutiy “Jome’ul kabir” kitoblarida Uqba ibn Omirdan rivoyat qiladilar: “Kishi namozida ishora qiladigan har bir ishorasiga o‘nta hasanot yoziladi”, dedilar.

Ibn Obidiyn “Raf’ul taraddud” nomli kitoblaridagi «ishorai sabboba» haqida vorid bo‘lgan hadislar, olti sahih kitoblarning hammasida zikr qilingan. U hadislarni hattoki, ma’naviy mutovotir deyish durust bo‘ladi deganlar.

«Ishorai sabboba» qilish borasida sahobalar, ularga ergashgan tobe’inlar ixtilof qilmadilar. Imom Abu Hanifa va u zotning ikki shogirdlari Imom Abu Yusuf va Imom Muhammmad, Imom Molik, Imom Shofeiy, Imom Ahmad ibn Hanbal hamda mutaqaddim ulamolar «ishorai sabboba» sunnat ekanligiga ittifoq qilishgan.

Xulosa qilib aytadigan bo‘lsak, «ishorai sabboba»ni tashahhudga o‘tirganda, duoni o‘qib “Ashhadu anna...” deganda namozxon o‘ng qo‘lni ko‘rsatgich barmog‘ini ko‘taradi, “illalloh” deganda tushiradi. Tashahhud duosini avvalidan qo‘lni qimirlatib turish durust emas. Shuni takidlash lozimki, «ishorai sabboba» rivoyatlaridan bexabar bo‘lib, bu amalni qilmagan namozxonni aslo malomat qilinmaydi.

Namangan shahar "Mulla Bozor Oxund" jome masjidi

imom noibi Anvarxon Akramov

Manba: @Softalimotlar