Sayt test holatida ishlamoqda!
21 Aprel, 2025   |   23 Shavvol, 1446

Toshkent shahri
Tong
04:09
Quyosh
05:35
Peshin
12:27
Asr
17:10
Shom
19:13
Xufton
20:32
Bismillah
21 Aprel, 2025, 23 Shavvol, 1446

Ramazon va komil inson tarbiyasi

27.05.2017   76645   11 min.
Ramazon va komil inson tarbiyasi

Intizorlik ila kutgan muborak Ramazon oyi boshimizga soya solib turibdi. Butun dunyo musulmonlari ushbu oyni intiqlik bilan kutadilar. Zero, oylarning sultoni bo‘lmish Ramazon - Allohning rahmati va barakoti, fazilat va go‘zalliklarni o‘z ichiga jo aylagandir. Ushbu oyda bizni duo harorati va zikr tafti egallaydi hamda jismimiz va ruhimiz taskin topadi.

Allohning fazli bilan komil inson va yuksak axloq tarbiyachisi bo‘lgan, uni amalga oshirishga intilgan tarbiya ulamolari ta’kidlashlaricha,  ro‘za madrasasi insonni chiniqtiradi va poklaydi.

Biz bilan ramazon holati undan keyin ham davom etishi mumkinmi?! Biz uning o‘rnini saqlab qola olamizmi? Zero, u tengsiz muallim va aziz ustozdirki, agar biz uni anglab yetsak, harakat qilsak, bizdan komil inson tarbiyasi madrasisining o‘quvchilari yetishib chiqardi.

Birinchidan: Komil inson kim?

Komillik, kamolot, barkamol, mukammal odam, komil inson, piri komil... Bu so‘z, iboralarni ko‘p eshitamiz, aytamiz, o‘qiymiz. Lug‘atlarda “komil” so‘zi – “to‘liq”, “yetuk”, “mukammal” ma’nolarini, “barkamol” esa “yetuklikka erishgan”, “mukammal”, “kamol topgan”, “bekamu-ko‘st” ma’nolarini berishi aytiladi. “Bekam” – “biror jihatida kami yo‘q”; “beko‘st” – biror egri, kemtigi yoki ortiqcha joyi yo‘q, “benuqson” degani ekan.

Faylasuf Kantning nazdida: “U - uning yo‘li umuminsoniy tayanch qilib olishga salohiyatli bo‘lgan shaxs”;

Nitshaning nazdida esa: “U - o‘zini rivojlantirish uchun amal qiladigan, natijada aql va quvvat bilan narsalarga hukm o‘tqazishga qodir bo‘ladigan insondir”.

Biror bir tarbiya madrasasi, nafs ilmi, turli xil falsafalar ham bizga talab qilingan komil insonni yetishtirib bera olmagan.

Chunki, biz ibodatlarni faqat quruq harakatlar bilan ado qilamiz, uning ruhiy tomonini, axloqiy ta’sirini his qilmaymiz. Lekin ro‘za bizda tarbiyalaydigan go‘zal axloqlarni va biz ramazonda yetishtirishimiz mumkin bo‘lgan mevalarni bir o‘ylab ko‘rganmisiz? Kim shuni o‘ylab ko‘rsa, uni amalga oshirsa va shunga muvofiq yashasa, u Allohning inoyati bilan komillikka yaqin inson bo‘ladi.

 Imomimiz va habibimiz Muhammad sollallohu alayhi vasallam bashariyat tarixi tanigan eng komil shaxs ekanliklarida shubha yo‘q. Chunki, U zot sollallohu alayhi vasallam biz ibodat va undan hosil bo‘ladigan komillik quvvati o‘rtasida yashayotgan “ajratishni” bilmaganlar. Balki, U zot qorin va shahvat ro‘zasidan oldin ruh va vijdon ro‘zasini tutganlar va yaxshilikda esgan shamoldan ham tez bo‘lganlar.

Ro‘za maktabi bizga qanday foydalar beradi?

Xayolga keladigan birinchi foyda bu - bandaga Alloh taolo uni kuzatib turishini his qildirish. O‘ylab ko‘ring, ramozon oyida, kunduzi bir musulmon kishi yolg‘iz o‘zi bir xonada yo qasrda o‘tirsa yoki sahroda sayr qilib yursa, uni hech kim ko‘rmayotgan, hech kim kuzatib turmagan bo‘lsa, och bo‘la turib o‘zi ishtahasi tortib turgan taomni tanovul qilishga yoki muzdek suv bilan chanqog‘ini bostirish uchun nega qo‘l uzatmaydi? Uni bundan nima to‘sib turibdi? Bu Alloh taolo uni ko‘rib turganini his qilishidir. Bu axir iymonning eng oliy darajasi bo‘lgan, hadisi sharifda maqtalgan “ehson” emasmi? Qur’oni karim ro‘zaning bu foydasi haqida shunday deydi:

 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ  

Ey, imon keltirganlar! Sizlardan oldingi (ummat)larga farz qilingani kabi sizlarga ham ro‘za tutish farz qilindi, shoyad (u sababli) taqvoli bo‘lsangiz(Baqara surasi, 183-oyat).

Bizlarni har birimiz Allohning kuzatib turishidan, taqvodan, “ehson”dan bir nasibaga ega bo‘ladi. Shunday ekan, musulmonning shaxsiyati u bilan mukammal bo‘ladigan xulqqa aylanishi uchun uni rivojlantirish va ramazonda ham, ramazondan keyin ham shu holatda qolish lozim.

Darhaqiqat, ro‘za bizda Alloh taoloning kuzatib turishi hissini tarbiyalaydi. Hatto, biz barcha xaloyiqning nazaridan xoli joyda bo‘lsak ham Mavlosi uni kuzatib turgan kishining yo‘lidan yursak va undan foydalana olsak yolg‘onchi yolg‘on gapiradimi? Yoki o‘g‘ri o‘grilik qiladimi? Yoki poraxo‘r pora oladimi yo beradimi? Yoki sudxo‘r sudxo‘rlik qiladimi? Yoki kimdir ota-onasiga oq bo‘ladimi? Yoki buzg‘unchi kishi insonlar orasida buzg‘unchilik qiladimi? Ramazon va Ramazondan keyin. Yo‘q aslo!

Bu ulug‘ xulqning yolg‘iz o‘zi bugungi kunda hayotimizda ba’zan uchrab turgan xiyonat, o‘g‘rilik, yolg‘on kabi yomonliklarni hal qilishi mumkin. Chunki, yolg‘on ko‘pchilik uzrsiz ishlatadigan illatga aylanib qolgan. Ramazon – agar bilsak bizga Allohning kuzatib turganini o‘rgatadi.

Ikkinchidan: Bu yerda yana ro‘za bizni irodali qilib  tarbiyalaydi. Biz u sababli shahvatlarga bo‘ysunmaymiz, adolatsizlik qilmaymiz, balki nafsimiz, shahvatimizdan g‘olib chiqamiz va Rabbimizning roziligini istab rag‘batlarimizdan chetlanamiz. Tong otgandan quyosh botguniga qadar yemoq-ichmoq va shahvatlardan tiyiladigan kishi, zaiflashmaydigan irodali, azmi-qarori qat’iy, qalbi pok va baquvvat insonga aylanadi. Chunki, u hech kimning oldida zaiflashmaydi. Agar biz o‘zimizda ro‘za maktabi axloqlaridan bo‘lgan shu oliymaqom xulqni shakllantira olsak, dunyo va oxratda aziz va mukarram bo‘lamiz.

Ba’zi bir kishilar islomdagi ro‘za haqida so‘rab, qiziqadi. Agar inson dinimiz talab qilgandek ro‘za tutsa, umuminsoniy mantiq orqali ro‘za maktabida iroda sifati tarbiyalangan faqatgina rivojlanishda katta o‘rin egasi bo‘lishi kerakligini anglab yetadi. Vaholanki, rivojlanish faqat maqsad qo‘yib, uni rejalashtirib, amalga oshirishda bor imkoniyatni ishga solish bilan bo‘ladi. Lekin, bularning barchasi ro‘za bizda tarbiyalagan iroda sifati bo‘lmasa yuzaga chiqmaydi.

Uchinchidan: Ramazon sabr malakasi. U sohibini yuksaklarga ko‘taradigan, unga nusratni naqd qiladigan qanday ham yaxshi xulqdir. Hadisi sharifda Nabiy sollallohu alayhi vasallam ta’limotlaridan birida kelishicha: “Bilingki, nusrat sabr bilandir, kushoyish mashaqqat bilandir va albatta, har bir qiyinchilik bilan birga yengillik bordir”. Sabrli kishi agar xohlasa o‘zining ichki kasalliklari va dushmanlarining hiylasi ustidan g‘alaba qilishga qodirdir.

Hokisorlik – baland martaba, tortinchoqlik – peshqadamlikdir. Yengiltaklik va besabrlik ro‘za davolaydigan yoqimsiz narsa emasmi? Nima uchun mushkullarimiz ko‘payib, ba’zi oilalar ajrashib, do‘st-u aqrabolarimiz dunyo matohlariga berilib ketdilar? Nega oqibatsizlik va fitna avj oldi? Chunki, sabr bizda hali hanuz hali xulq bo‘lib shakllanmaganidandir. Ramazoniy sabr kasalliklarimizdan qanchasini davoladi? Qancha insoniy shaxsiyat ro‘za ila komillikka erishdi?

To‘rtinchidan: Tilni saqlashga e’tibor qaratish. Habibimiz sollallohu alayhi vasallam o‘zlarining sahih hadisi shariflarida bunday marhamat qiladilar: “Ro‘za qalqondir. Biringiz ro‘za tutsa janjallashmasin, baqir-chaqir, fisq-u fujur qilmasin. Agar uni birortasi haqoratlasa men ro‘zadorman, desin”. Yo Alloh! Insonda qanchadan qancha xunuk so‘z, haqorat qilish, tili o‘tkirligi bor-a! Ro‘za mana shularni barini bir so‘z bilan hal qilib qo‘ya oladi. Tilni tiyish ish atrofimizdagi bizni qurshab olgan aziyatlarni qanchasini daf qila oladi? Agar hayotimizning turli jabhalarida tadbiq qilinadigan bo‘lsa, qancha inson shaxsiyatlari kamol topishi mumkin?

Beshinchidan: Baxillikdan saqlanish.  Baxillik kasaliga qarshi qanday yordam berishiga bir nazar soling! Rasululloh sollallohu alayhi vasallam: “Kim ro‘zadorga iftor qilib bersa, ro‘zadorning ajridan kamaytirilmay unga ham ro‘zadorning ajricha ajr bo‘lur”-deya marhamat qilganlar. Saxiylikka yetaklovchi qanday go‘zal chorlov! Bu baxillikka qarshi kuch bag‘ishlovchi ilohiy ramazoniy ta’limdir.

... وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ 

 “...Biror narsani (muhtojlarga xolis) ehson qilsangiz, bas, (Alloh) uning o‘rnini to‘ldirur. U rizqlantiruvchilarning yaxshisidir. (Saba surasi, 39-oyat)

 Karamli bo‘lgan inson hech qachon ziyon ko‘rmas ekan. Zero, mol xayr-ehson qilishlik bilan kamaymaydi, balki, savob ko‘payadi, ramazon barakotidan islomiy shaxsiyat to‘kis bo‘ladi. Baxillik, inson shaxsiyatini past sanash va uning ehtiromini biladigan va bilmaydiganlar orasini keskin ajratuvchi omildir. Ha, insonlar ko‘rsin uchun amal qilib emas, balki Alloh taolo uchun qilgan amal sababidan insonlarning ko‘z o‘ngida daraja topiladi. Agar inson shunga ham intilmasa, nafsning xarxashalariga ramazon maktabidek fazilat urug‘ini sochadigan, uning ayblarini ketkaza oladigan yana biror maktab bormikan?!

Mana shularga zakot molini, hech bo‘lmaganda fitr sadaqasini berishni va infoq-ehsonga o‘rgatadigan sabablarni qiyoslab ko‘raylik. Hatto, bir kunlik taomidan boshqa yeguligi bo‘lmagan faqir ham inson ruhiyatini tarbiyalovchi islomiy nizomda turib fitr sadaqasini beradi.  Agar barcha musulmonlar mana shu tenglikni tushunib yetganlarida, hiqd-u hasad yo‘qolgan, nafrat o‘ldirilgan, kuchli kuchsizni rioyasini qiladigan, boy kambag‘alga e’tibor qaratadigan tenglikda  ajoyib ummat shakllangan bo‘lardi. Qanday ham go‘zal-a!

Oltinchidan: Zikrlarni ko‘paytirish: Qur’on tilovati, taroveh namozi, qadr kechasi, ruhiyatni nurafshon bo‘lishi bilan Alloh taoloning rahmatiga burkanishi ila ichki olamni ham unutmaslik. Insoniyatning ruhiy va jismoniy xislatlari ibodat, tenglik, muhabbat va yakka-yu yolg‘iz Alloh taologa qullik qilish bilan mukammal bo‘ladi.

 Ramazondagi dasturni butun hayotimizga tadbiq qila olamizmi?

Inson shaxsiyati e’tiqodining to‘g‘riligi, ibodatining go‘zalligi bilan kamol topadi. Ro‘za bilan komil inson yetishib chiqadi. Bunday komil insonni g‘ayrioddiy inson, deb aytish yoki “Suppermen”, deb, xohlagancha nomlash mumkin. U Islom farzandi. Inson shaxsiyatida komillik barq uradigan bo‘lsa, Allohning huzuridagi narsa bilan xushnud bo‘ladi:

 قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ 

“Ayting: “Allohning fazli va rahmati bilan, bas, (albatta), shular sababli (mo‘minlar) shodlansinlar! U to‘plagan narsa (boylik)laridan yaxshiroqdir” (Yunus surasi, 58-oyat). Bas, shunday ekan, inson ramazon dasturini hayotga tadbiq qilishi, ramazoniy axloqni mahkam tutishi lozim bo‘ladi. Bundan keyin uni hech ham qo‘ldan boy berishga haqqi yo‘q. Chunki inson doimo Rabbisini nazoratidadir. Shundagina, yaxshilikni ko‘zlab, Alloh taoloning qudrati ila ko‘zlagan maqsadlarni ro‘yobga chiqara olishi mumkin bo‘ladi. Alloh taoloni roziligini istab musibatlarning har qanday turiga dosh bera oladigan bo‘ladi. Yomon so‘zlardan tilni saqlash, Allohning yo‘lida infoq qilish jamiyatda tenglikni yuzaga kelishiga sabab bo‘ladi. Komil insonning sifati shudir. Bizlarga ramazonni bergan Xoliqimizga shukrlar bo‘lsin!               

 

Jaloliddin Hamroqulov,

Toshkent islom institui “Tahfizul-Qur’on” kafedrasi mudiri,

Toshkent shahar “Novza” jome masjidi imom-xatibi

 

Ramazon
Boshqa maqolalar
Yangiliklar

O‘zbek moturidiyshunosligidagi ulkan tarixiy voqelik

19.04.2025   17326   8 min.
O‘zbek moturidiyshunosligidagi ulkan tarixiy voqelik

So‘nggi yillarda mamlakatimizda mutafakkir allomalarimizning ibratli hayot yo‘llarini o‘rganish, ularning boy ilmiy-ma’naviy merosini keng targ‘ib qilishga har qachongidan ham ko‘proq e’tibor qaratilmoqda. Zotan, insoniyat sivilizatsiyasi rivojiga bebaho hissa qo‘shgan ajdodlarimizning asarlaridagi ezgu g‘oyalar, umuminsoniy qadriyatlar, bag‘rikenglik va mo‘tadillik, ilm-fan, aql va tafakkurning inson hayotidagi o‘rni va ahamiyatiga oid qarashlar yoshlarni komil inson etib tarbiyalash, jamiyatda ijtimoiy-ma’naviy muhit barqarorligini ta’minlashning muhim omili bo‘lib hisoblanadi.


Muhtaram Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev rahnamoligida diniy-ma’rifiy sohada amalga oshirilayotgan keng ko‘lamli islohotlar natijasi o‘laroq tashkil etilgan O‘zbekiston xalqaro islom akademiyasi, O‘zbekistondagi Islom sivilizatsiyasi markazi, Imom Buxoriy, Imom Moturidiy va Imom Termiziy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazlari boy tarixiy-madaniy merosimizni o‘rganish va qayta tiklashga xizmat qilmoqda.


Mamlakatimizda buyuk mutafakkir ajdodimiz, aqida ilmi rivojiga ulkan hissa qo‘shgan Imom Abu Mansur Moturidiy va u asos solgan moturidiylik ta’limotini o‘rganishga alohida ahamiyati berilishi diqqatga sazovordir. Hanuz o‘z dolzarbligini yo‘qotmasdan kelayotgan mazkur ta’limotning bugungi kundagi o‘rni va ahamiyati haqida muhtaram yurtboshimiz: “Moturidiy ta’limoti ilm egallash jarayonida bag‘rikenglik g‘oyasi asosida inson aql-zakovatining o‘rni va ahamiyatiga yuksak e’tibor qaratadi. Bu o‘z navbatida ushbu ta’limotning keng ommalashuvida muhim o‘rin tutgan. Bunday g‘oyalarga bugungi kunda ham insoniyat katta ehtiyoj sezmoqda”, deb ta’kidlagan edi.


So‘nggi kunlarda mamlakatimiz tarixida, xususan, moturidiyshunoslik sohasida yuqorida zikr qilingan ishlarga hamohang bo‘lgan ulkan tarixiy voqelik sodir bo‘ldi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti muhtaram Shavkat Mirziyoyev “Imom Moturidiy tavalludining 1155 yilligini keng nishonlash to‘g‘risida” qaror qabul qildi. Shuni alohida ta’kidlash lozimki, ushbu qaror nafaqat yurtimizda, balki xalqaro miqyosda ham Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotini tizimli hamda ilmiy asosda o‘rganishni yangi bosqichga olib chiqishga zamin yaratadi.  


Unga muvofiq, joriy yilda buyuk ajdodimiz, mutafakkir olim Imom Abu Mansur Moturidiy tavalludining 1155 yilligi mamlakatimizda keng nishonlanadi. Shu munosabat bilan tashkil qilinadigan tadbirlar doirasida Samarqand shahrida “Moturidiylik – bag‘rikenglik, mo‘tadillik va ma’rifat ta’limoti” mavzusida xalqaro ilmiy-amaliy konferensiya tashkillashtirish, xorijlik tadqiqotchilar o‘rtasida moturidiylik ta’limoti bo‘yicha ilmiy tanlov o‘tkazish, olim asarlarining o‘zbek tilidagi ilmiy-izohli akademik tarjimalarini nashr qilish, uning serqirra hayot yo‘li va ilmiy merosining bugungi kundagi ahamiyatini ochib beradigan badiiy-publitsistik film yaratish, esdalik suvenirlari, pochta markalari, taqvimlar va boshqa ko‘rgazmali axborot vositalarini muomalaga chiqarish, Samarqand shahridagi Imom Abu Mansur Moturidiy majmuasini qayta ta’mirlash va obodonlashtirish ishlarini amalga oshirish belgilab olindi.


Mazkur Qarorning qabul qilinishi nafaqat O‘zbekistonda, balki musulmon mamlakatlarida ham katta quvonch bilan kutib olindi. Ta’kidlash lozimki, Qaror yurtimizda Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotini o‘rganishni yanada rag‘batlantirish, bu borada amalga oshirilayotgan ishlarni mutlaqo yangi bosqichga ko‘tarish, Imom Moturidiy siymosini xalqimizga yanada kengroq tanitishga xizmat qilishi bilan birga, Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markaziga alohida mas’uliyat ham yuklaydi. Birinchi navbatda, Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazida Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotini o‘rganish va keng targ‘ib qilish yuzasidan amalga oshiriladigan ishlar, ilmiy tadqiqot mavzularini Qarorda belgilangan vazifalardan kelib chiqqan holda belgilab, asosiy faoliyat yo‘nalishlarini muvofiqlashtiradi.


Imom Abu Mansur Moturidiy musulmon olamida buyuk mutakallim, qomusiy olim va ulug‘ mutafakkir, moturidiylik ta’limotining asoschisi sifatida keng e’tirof etiladi. U asos solgan moturidiylik ta’limoti paydo bo‘lganidan to hozirgi kunga qadar e’tiqod musaffoligini asrab-avaylash, musulmonlarning jipsligi va birdamligini ta’minlash, islom niqobi ostidagi oqimlarning buzg‘unchi g‘oyalarga qarshi raddiyalar berishda muhim ilmiy-amaliy ahamiyatga ega bo‘lib kelmoqda. Xususan, turli adashgan oqimlarning g‘oyalariga qarshi naqliy va aqliy dalillar asosida raddiya berish metodologiyasi hamda ma’rifiy asoslarini ishlab chiqqan Imom Moturidiy mazkur xizmatlari uchun “Imom al-huda” – “Hidoyat imomi”, “Musahhih aqida al-muslimin” – “Musulmonlarning aqidasini to‘g‘rilovchi” degan sharafli nomlarga sazovor bo‘lgan. Allomaning Abu Muin Nasafiy, Abu Barakot Nasafiy, Abu Hafs Nasafiy kabi izdoshlari uning yo‘lini munosib davom ettirib, ixtilofli aqidaviy muammolarga ilmiy yechim topish, mo‘tadil ta’limotni odamlar orasida keng tarqatishga ulkan hissa qo‘shganlar.


Imom Moturidiyning mutaassiblikka qarshi kurash metodologiyasi ham naqliy, ham aqliy dalillarga asoslangani sababli buzg‘unchi oqimlar faoliyatiga barham berishda o‘ta samarali bo‘lgan. Ushbu metodologiyaning asosini olimning “Qurolingni ilmda yasa”, degan hikmatli so‘zi tashkil qilgan. Bugungi kunda Imom Moturidiyning ushbu hikmati mamlakatimizda muvaffaqiyatli qo‘llanilayotgan “Jaholatga qarshi ma’rifat” g‘oyasi bilan har tomonlama mushtarak ekanligini ko‘rishimiz mumkin. Umuman olganda, yuqoridagilardan kelib chiqib, Imom Moturidiy hayoti, ilmiy merosi va moturidiylik ta’limotini o‘rganish hamda keng targ‘ib qilish yoshlar tarbiyasida, shuningdek, jamiyatda bag‘rikenglik va mo‘tadillik tamoyillarini qaror toptirib, ijtimoiy-ma’naviy muhitni sog‘lomlashtirishda naqadar yuksak ahamiyatga ega ekanligi oydinlashadi.


Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazi tomonidan Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotining o‘rganilishi xususida shuni aytish mumkinki, bugungi kunda Markazda bu borada keng ko‘lamli ishlar amalga oshirib kelinmoqda. Eng birinchi navbatda, Markaz qoshida tashkil qilingan Xalqaro ilmiy hay’at faoliyatini alohida tilga olish zarur. Misr, Turkiya, Iordaniya, Bosniya va Gersegovina, Germaniya, Rossiya, Malayziya kabi mamlakatlarning yetuk olimlari, mahalliy mutaxassislarni o‘z tarkibida jamlagan ushbu Hay’at ilmiy tadqiqot mavzularini mazmunan boyitish va yanada takomillashtirish, Markaz faoliyatini zamonaviy talablar asosida yo‘lga qo‘yishda benazir platforma vazifasini bajarmoqda. Shu bilan birga, Hay’at a’zolari Imom Moturidiy siymosini jahonga tanitishga ham katta hissa qo‘shmoqdalar.


Shuningdek, Ta’lim, fan va madaniyat masalalari bo‘yicha islom tashkiloti (ICESCO), Islom tarixi, san’ati va madaniyatini tadqiq qilish markazi (IRCICA), Turkiya Islom tadqiqotlari markazi (ISAM), Islom tafakkuri instituti, Saljuq universiteti, Anqara Yildirim Boyazid universiteti, al-Azhar universiteti, Malayziya islom ilmlari universiteti kabi jahonning nufuzli ilmiy va ta’lim muassasalari bilan imzolangan hamkorlikka oid memorandumlar doirasida moturidiylik ta’limoti tarixi va bugungi kundagi ahamiyati, shuningdek, zamonaviy islomshunoslikka oid dolzarb muammolarni hal qilishga qaratilgan konferensiya, seminar, davra suhbatlari va boshqa ilmiy-ma’rifiy tadbirlar muntazam tashkil etib kelinmoqda.


Markaz tomonidan Misrning al-Azhar majmuasi tadqiqotchilari o‘rtasida Imom Moturidiy merosi bo‘yicha xalqaro tanlov o‘tkazildi. Shuningdek, xorijlik tadqiqotchilar uchun Imom Moturidiy nomidagi xalqaro stipendiya joriy qilindi. Bu o‘z navbatida O‘zbekistonda diniy-ma’rifiy sohada amalga oshirilayotgan keng ko‘lamli islohotlar, ijobiy o‘zgarishlarni jahon hamjamiyatiga yetkazish bilan birga, Markaz faoliyatini ham xorijda keng targ‘ib qilishga xizmat qilmoqda.


Imom Moturidiy va moturidiylik ta’limotiga oid manbalarning o‘zbek tilidagi ilmiy-izohli akademik tarjimalarini yaratish, qo‘lyozmalar asosida ilmiy tanqidiy matnlarini tayyorlash, shu asosda xalqchil risolalarni nashr qilib, aholi, ayniqsa yoshlar orasida moturidiylik ta’limotidagi bag‘rikenglik va mo‘tadillik g‘oyalarini keng targ‘ib qilishga ham alohida e’tibor qaratilayotganligini ta’kidlab o‘tish lozim. Jumladan, o‘tgan yilning o‘zida bugungi kundagi dolzarb muammolarga bag‘ishlangan 40 ga yaqin monografiya, kitob va xalqchil risola chop etildi.


Imom Moturidiy tavalludining 1155 yilligini keng nishonlash to‘g‘risidagi qarorning qabul qilinishi Markaz faoliyatini yangi bosqichga olib chiqishga, uni mahalliy va xalqaro miqyosda kengaytirishga xizmat qiladi. Shu nuqtayi nazardan, ushbu Qaror nafaqat O‘zbekiston, balki xalqaro miqyosdagi moturidiyshunoslik sohasi rivojida muhim o‘rin tutishiga shubha yo‘q.


Jamoliddin Karimov,

Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazi direktori

O'zbekiston yangiliklari