Nafsni Ramazon ro'zasiga tayyorlash usullaridan biri quyidagi hadisda o'z aksini topgan:
“Oisha roziyallohu anho aytadi: “Rasululloh sollallohu alayhi vasallam ro'za tutar edilar. Hatto biz, iftor qilmasalar kerak, der edik. U zot iftor qilar edilar, hatto biz, ro'za tutmasalar kerak, der edik. Men Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning Ramazondan boshqa hech bir oyda to'liq ro'za tutganlarini ko'rmaganman. U zotning sha'bondan boshqa hech qaysi oyda ko'p ro'za tutganlarini ko'rmaganman”.
Boshqa rivoyatda bunday deyilgan:
“Men Rasululloh sollallohu alayhi vasallamni hech bir oyda sha'bondagidek ko'p ro'za tutganlarini ko'rmadim. U zot sha'bon oyining hammasida ro'za tutar edilar. U zot sha'bon oyida faqat sanoqli kunlardagina ro'za tutmas edilar".
Bu hadislarga muvofiq, sha'bon oyida ro'za tutish sunnat bo'ladi. Ahli ilm bu haqda bunday degan:
"Sha'on oyida ro'za tutish farz namozlaridan oldin o'qiladigan sunnat namozlariga o'xshaydi. Go'yoki, u Ramazon oyi ro'zasi uchun muqaddima vazifasini bajaradi. Ya'ni, sha'bon oyi ro'zasi Ramazon oyidagi farz ro'zaning sunnati sanaladi. Shuning uchun ham sha'bon oyida ro'za tutish joriy qilingan. Shavvol oyida olti kun ro'za tutish esa, farz namozlaridan so'ng o'qiladigan sunnat namozlari kabidir”.
Hozirgi holatimiz va turmush tarzimizga nazar solsak, Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning bu ta'limoti juda kam hollarda amalga tatbiq etilayotganiga guvoh bo'lamiz.
Oliylik yo'llarini zabt etish uchun eng shimargan va bu ulug' mavsumda ulkan foydalar bilan chiqishni niyat qilgan himmatlilar qayerda qoldi?!
"Rasululloh Ramazonda" kitobidan.
T.me/mehrob_uz
Bismillahir Rohmanir Rohiym
Al-Yasa’ alayhissalom – Alloh taolo Qur’oni karimda bir necha marta zikr qilib maqtagan payg‘ambarlardan biridir. Jumladan, Qur’oni karimda bunday deyilgan:
“Yana Ismoil, al-Yasa’ va Zul-Kiflni eslang! Barchalari yaxshi kishilardandir” (Sod surasi, 48-oyat).
“Ismoil, al-Yasa’, Yunus va Lutni ham (hidoyatga yo‘lladik). Hammalarini olamlar uzra afzal qildik” (An’om surasi, 86-oyat).
Tarixchilar Tabariy va Ibn Asokirning ma’lumotlariga ko‘ra, Al-Yasa’ alayhissalom – Bani Isroil payg‘ambarlaridan bo‘lib, to‘liq ismi Aspot ibn Adi ibn Shutlam ibn Afraim ibn Yusuf alayhissalomdir.
Al-Yasa’ alayhissalom Ilyos alayhissalom vafotidan so‘ng uning da’vatini davom ettirdi. Uning zamonida zolim kimsalar payg‘ambarlarni o‘ldirishgan, mo‘minlarga aziyat yetkazishgan.
Al-Yasa’ alayhissalom ularni Allohning azobi bilan ogohlantirgan, ammo itoat qilishmagan. Keyin Alloh ularga qattiq azob yuborgan.
Ba’zi tarixchilarning ta’kidlashicha, Al-Yasa’ alayhissalom Shom (Suriya)dagi Baniyas shahrida yashagan.
Rivoyat qilinishicha, Al-Yasa’ alayhissalom qarilik chog‘ida: “O‘zimga bir kishini o‘rinbosar qilib tayinlab, uni shu orqali sinayman”, deya qaror qildi. O‘rinbosarlikka da’vogardan quyidagilar talab etildi:
1. kunduzi ro‘za tutish.
2. tunda ibodat qilish.
3. g‘azablanmaslik.
Oddiy, kamtar bir odam: “Men shu shartlarga rioya qila olaman”, dedi. Birinchi kuni qabul qilinmadi. Ikkinchi kuni ham o‘sha kishi bu vazifaga shayligini aytgach, Al-Yasa’ alayhissalom uni o‘ziga o‘rinbosar etib tayinladi. Bu zotning keyinchalik Zul-Kifl alayhissalom bo‘lgani aytiladi.
Iblis shaytonlarga dedi: “Falonchi bilan shug‘ullaning!” Ular bu ishda ojiz qolishdi. Shunda Iblis: “Meni va uni qo‘ying!” dedi va Zul-Kiflga keksa, kambag‘al qariya suratida keldi. U Zul-Kifl peshin vaqti (qaylula) uyqusi uchun yotgan paytda keldi. Zul-Kifl kunduz va kechasi uxlamas edi, faqat shu qaylula uyqusida bo‘lardi. Iblis eshikni taqillatdi. Zul-Kifl: “Bu kim?” dedi. U: “Zulmga uchragan keksa qariyaman”, dedi. Zul-Kifl o‘rnidan turib, eshikni ochdi. Shundan so‘ng qariya o‘z qavmi bilan janjali, unga qilingan zulm va adolatsizliklar haqida uzoq gapira boshladi. U gapini shunchalik cho‘zdiki, Zul-Kiflning qaylula vaqti o‘tib, odamlar bilan majlis vaqti ham yetib keldi. Zul-Kifl qariyaga: “Majlisga borsam, sening haqqingni olaman”, dedi. Qariya chiqib ketdi, Zul-Kifl esa uyqusiz majlisga bordi. Ammo qariya majlisga kelmadi.
Majlis tarqadi, qariya hali ham kelmadi. Ertasi kun yana majlis bo‘ldi, lekin unda ham qariya kelmadi. Zul-Kifl qaylula uchun uyga qaytgach, qariya yana eshikni taqillatdi. Zul-Kifl: “Bu kim?” dedi. “Zulmga uchragan keksa qariya”, dedi u. Zul-Kifl eshikni ochib: “Men senga majlisga kel, demadimmi?” dedi. Qariya: “Ular juda makkor qavm, sen majlisda bo‘lsang, haqqimni beramiz, deydilar, sen ketsang, inkor qilishadi”, dedi. Zul-Kifl: “Hozir bor, majlisga kel”, dedi. Yana qaylula vaqti o‘tdi, Zul-Kifl majlisga bordi, qariyani kutdi, lekin u kelmadi.
Uyqusizlik unga og‘ir kela boshladi. U uyga qaytib, uyqu uchun yotgach, ahliga: “Bu eshikka hech kimni yaqinlashtirmang, uyqum og‘irlashdi”, dedi. Qariya yana keldi, lekin uni ichkariga kiritmadilar. Qariya: “Kecha kelgandim, Zul-Kiflga muammomni aytgandim”, dedi. Ular: “Yo‘q, bizga hech kimni yaqinlashtirmaslik buyurildi”, deyishdi. Shunda qariya devordan oshib, uyga kirib, ichkaridan eshikni taqillatdi. Zul-Kifl uyg‘onib, ahliga: “Sizlarga hech kimni kiritmaslikni aytmadimmi?” dedi.
Ular: “Hech kimni kiritmadik, qayerdan kirdi, ko‘ring”, deyishdi. Zul-Kifl eshikka bordi, lekin eshik qulflangan edi. Uyda qariyani ko‘rib, uni tanidi va: “Allohning dushmanimisan?” dedi. Qariya: “Ha, sen meni har ishda charchatding, seni g‘azablantirish uchun bularning hammasini qildim”, dedi. Alloh Zul-Kiflni “Zul-Kifl” deb atadi, chunki u o‘z zimmasiga olgan vazifani to‘liq bajardi.
Manbalar asosida
Ilyosxon AHMЕDOV
tayyorladi.